REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystywanie przez pracownika paliwa pracodawcy do jazd prywatnych a ewidencja kasą fiskalną

Wykorzystywanie przez pracownika paliwa pracodawcy do jazd prywatnych a ewidencja kasą fiskalną
Wykorzystywanie przez pracownika paliwa pracodawcy do jazd prywatnych a ewidencja kasą fiskalną

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik obciąża pracownika kosztami paliwa za jazdy prywatne. Czy powinien posiadać kasę fiskalną oraz ewidencjonować taką sprzedaż? Podatnik odlicza od wydatków samochodowych 50% VAT.

Zdaniem organów podatkowych, wyrażonym w interpretacjach indywidualnych, odpłatne wykorzystywanie przez pracownika paliwa do jazd prywatnych stanowi dostawę towarów. W konsekwencji na podatniku (pracodawcy) ciąży obowiązek ewidencjonowania takiej sprzedaży z wykorzystaniem kasy rejestrującej. W sytuacji obciążania pracowników zryczałtowaną kwotą, pokrywającą koszty związane z użytkowaniem auta służbowego do celów prywatnych (w tym koszty paliwa), istnieją jednak argumenty przemawiające za uznaniem takiej czynności za odpłatne świadczenie usługi na rzecz pracownika. W takim przypadku nie ma obowiązku ewidencjonowania na kasie tej sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Generalnie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Tym samym, aby dostawa towarów podlegała opodatkowaniu VAT, co do zasady powinna mieć charakter odpłatny. Wyjątek dotyczy czynności nieodpłatnych, które po spełnieniu określonych przesłanek uznaje się za dostawę towarów (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

REKLAMA

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 28 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.351.2018.2.JM):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby uznać daną dostawę towarów za odpłatną dostawę towarów, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą a odbiorcą towarów, a w zamian za dostawę towarów powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dokonywana jest dostawa towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dostawcy towarów.

Ponadto organ podatkowy stwierdził, że

(…) w momencie zużycia paliwa należącego do Wnioskodawcy na potrzeby prywatne pracownika - dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem (paliwem) jak właściciel z Wnioskodawcy na pracownika.

W konsekwencji organy podatkowe uznają, że dochodzi do odpłatnej dostawy towarów (paliwa) na rzecz pracowników, w części w jakiej paliwo to zostało wykorzystane do jazd prywatnych.

Jest tak również, w sytuacji gdy od zakupu paliwa podatnik odlicza 50% VAT.

Odnosząc się natomiast do obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu z tytułu odpłatnego wykorzystywania przez pracowników paliwa do celów prywatnych, należy wskazać, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących.

Sprzedażą zaś jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Generalnie o obowiązku prowadzenia ewidencji z wykorzystaniem kasy fiskalnej decyduje status podmiotu nabywającego towar lub usługę. W naszym przypadku, zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, doszłoby do odpłatnej dostawy towarów na rzecz pracownika, tj. osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Taka sprzedaż, co do zasady, podlega obowiązkowi ewidencji z zastosowaniem kasy rejestrującej.

Należy mieć na uwadze, że na mocy delegacji ustawowej określonej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów wydał rozporządzenie z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwolnień określonych w tym rozporządzeniu nie stosuje się jednak do wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU.

Uwaga
Odpłatna dostawa towarów paliwa na rzecz pracowników  podlega ewidencjonowaniu przy wykorzystaniu kasy rejestrującej. Nie korzysta z żadnego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Niemniej jednak w odniesieniu do przedstawionego stanowiska organów podatkowych można powziąć uzasadnione wątpliwości, czy w sytuacji gdy pracownik pokrywa wyłącznie koszty paliwa, w związku w wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych, to mamy do czynienia z dostawą towaru (paliwa) czy kompleksową usługą odpłatnego udostępniania auta służbowego do celów prywatnych? Zasadniczo takich wątpliwości nie ma w przypadku obciążania pracownika zryczałtowaną kwotą, która pokrywa koszty związane z użytkowaniem auta służbowego, m.in. paliwa wykorzystywanego do jazd prywatnych. Zgodnie bowiem ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wynikającym z interpretacji indywidualnej z 3 grudnia 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-989/15-2/DG).


W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz pracowników, gdyż za takie należy uznać udostępnianie pracownikom samochodów służbowych do celów prywatnych. Samochód jest wykorzystywany przez pracownika Spółki, a z jego wynagrodzenia potrącana jest odpowiednia kwota za zużycie paliwa, opłaty za parkingi, myjnię itp..

Należy wskazać, że na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. punktem 34 załącznika do rozporządzenia, z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej zwalnia się dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.

Zasadniczo więc w stosunku do świadczonych na rzecz własnych pracowników usług, polegających na udostępnieniu samochodu służbowego na cele prywatne podatnik byłby zwolniony z ich ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

Podsumowując, w przypadku uznania odpłatnego wykorzystania paliwa do jazd prywatnych za dostawę towarów, sprzedaż taką należałoby zaewidencjonować z wykorzystaniem kasy rejestrującej. Niemniej jednak w sytuacji obciążania pracowników zryczałtowaną kwotą, pokrywającą koszty związane z użytkowaniem auta służbowego do celów prywatnych, istnieją argumenty przemawiającym za uznaniem takiej czynności za odpłatne świadczenie usługi na rzecz pracownika. W konsekwencji podatnik byłby zwolniony z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Podstawa prawna:

  • art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2433

  • poz. 34 zał. do rozporządzenia, § 2 ust. 1, § 4 ust. 1 pkt 1 lit. m) rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz.U. z 2018 r. poz. 2519

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA