Wykorzystywanie przez pracownika paliwa pracodawcy do jazd prywatnych a ewidencja kasą fiskalną
REKLAMA
REKLAMA
Zdaniem organów podatkowych, wyrażonym w interpretacjach indywidualnych, odpłatne wykorzystywanie przez pracownika paliwa do jazd prywatnych stanowi dostawę towarów. W konsekwencji na podatniku (pracodawcy) ciąży obowiązek ewidencjonowania takiej sprzedaży z wykorzystaniem kasy rejestrującej. W sytuacji obciążania pracowników zryczałtowaną kwotą, pokrywającą koszty związane z użytkowaniem auta służbowego do celów prywatnych (w tym koszty paliwa), istnieją jednak argumenty przemawiające za uznaniem takiej czynności za odpłatne świadczenie usługi na rzecz pracownika. W takim przypadku nie ma obowiązku ewidencjonowania na kasie tej sprzedaży.
REKLAMA
Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: VAT 2019. Komentarz
Generalnie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Tym samym, aby dostawa towarów podlegała opodatkowaniu VAT, co do zasady powinna mieć charakter odpłatny. Wyjątek dotyczy czynności nieodpłatnych, które po spełnieniu określonych przesłanek uznaje się za dostawę towarów (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).
Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 28 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.351.2018.2.JM):
Aby uznać daną dostawę towarów za odpłatną dostawę towarów, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą a odbiorcą towarów, a w zamian za dostawę towarów powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dokonywana jest dostawa towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dostawcy towarów.
Ponadto organ podatkowy stwierdził, że
(…) w momencie zużycia paliwa należącego do Wnioskodawcy na potrzeby prywatne pracownika - dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem (paliwem) jak właściciel z Wnioskodawcy na pracownika.
W konsekwencji organy podatkowe uznają, że dochodzi do odpłatnej dostawy towarów (paliwa) na rzecz pracowników, w części w jakiej paliwo to zostało wykorzystane do jazd prywatnych.
Jest tak również, w sytuacji gdy od zakupu paliwa podatnik odlicza 50% VAT.
Odnosząc się natomiast do obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu z tytułu odpłatnego wykorzystywania przez pracowników paliwa do celów prywatnych, należy wskazać, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących.
Sprzedażą zaś jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Generalnie o obowiązku prowadzenia ewidencji z wykorzystaniem kasy fiskalnej decyduje status podmiotu nabywającego towar lub usługę. W naszym przypadku, zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, doszłoby do odpłatnej dostawy towarów na rzecz pracownika, tj. osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Taka sprzedaż, co do zasady, podlega obowiązkowi ewidencji z zastosowaniem kasy rejestrującej.
Należy mieć na uwadze, że na mocy delegacji ustawowej określonej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów wydał rozporządzenie z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zwolnień określonych w tym rozporządzeniu nie stosuje się jednak do wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU.
Uwaga
Odpłatna dostawa towarów paliwa na rzecz pracowników podlega ewidencjonowaniu przy wykorzystaniu kasy rejestrującej. Nie korzysta z żadnego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Niemniej jednak w odniesieniu do przedstawionego stanowiska organów podatkowych można powziąć uzasadnione wątpliwości, czy w sytuacji gdy pracownik pokrywa wyłącznie koszty paliwa, w związku w wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych, to mamy do czynienia z dostawą towaru (paliwa) czy kompleksową usługą odpłatnego udostępniania auta służbowego do celów prywatnych? Zasadniczo takich wątpliwości nie ma w przypadku obciążania pracownika zryczałtowaną kwotą, która pokrywa koszty związane z użytkowaniem auta służbowego, m.in. paliwa wykorzystywanego do jazd prywatnych. Zgodnie bowiem ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wynikającym z interpretacji indywidualnej z 3 grudnia 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-989/15-2/DG).
REKLAMA
W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz pracowników, gdyż za takie należy uznać udostępnianie pracownikom samochodów służbowych do celów prywatnych. Samochód jest wykorzystywany przez pracownika Spółki, a z jego wynagrodzenia potrącana jest odpowiednia kwota za zużycie paliwa, opłaty za parkingi, myjnię itp..
Należy wskazać, że na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. punktem 34 załącznika do rozporządzenia, z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej zwalnia się dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.
Zasadniczo więc w stosunku do świadczonych na rzecz własnych pracowników usług, polegających na udostępnieniu samochodu służbowego na cele prywatne podatnik byłby zwolniony z ich ewidencjonowania na kasie fiskalnej.
Podsumowując, w przypadku uznania odpłatnego wykorzystania paliwa do jazd prywatnych za dostawę towarów, sprzedaż taką należałoby zaewidencjonować z wykorzystaniem kasy rejestrującej. Niemniej jednak w sytuacji obciążania pracowników zryczałtowaną kwotą, pokrywającą koszty związane z użytkowaniem auta służbowego do celów prywatnych, istnieją argumenty przemawiającym za uznaniem takiej czynności za odpłatne świadczenie usługi na rzecz pracownika. W konsekwencji podatnik byłby zwolniony z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.
Podstawa prawna:
-
art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2433
-
poz. 34 zał. do rozporządzenia, § 2 ust. 1, § 4 ust. 1 pkt 1 lit. m) rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz.U. z 2018 r. poz. 2519
Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat