REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup paliwa za granicą i wydatki na przejazd autostradami w kosztach

Zakup paliwa za granicą i wydatki na przejazd autostradami w kosztach
Zakup paliwa za granicą i wydatki na przejazd autostradami w kosztach
Elpigaz

REKLAMA

REKLAMA

W biznesową podróż zagraniczną korzystniej pod względem finansowym jest udać się samochodem osobowym wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej – właściciele aut prywatnych, rozliczając wyjazd służbowy, będą musieli przestrzegać kilometrówki. Jedni i drudzy natomiast do kosztów zaliczą VAT od zagranicznego paliwa.

Jeśli przedsiębiorca porusza się samochodem osobowym, który wykorzystuje zarówno w działalności, jak i do celów prywatnych, część kosztów eksploatacji tego auta może rozliczyć w kosztach firmowych, a dokładniej obowiązuje go limit w ramach kilometrówki. Koszty, jakie ponosi przedsiębiorca podczas zagranicznego wyjazdu biznesowego, nie są wyjątkiem. Rozliczenie paragonów za winiety, parkingi czy przejazdy taksówkami podczas pobytu w innym kraju jest zatem limitowane.

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki związane z eksploatacją samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów podatkowych wyłącznie do wysokości nieprzekraczającej kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, właściwej dla danego pojazdu. Obecne stawki za 1 kilometr to 0,5214 zł przy pojemności skokowej silnika do 900 cm3 oraz 0,8358 zł przy pojemności skokowej silnika ponad 900 cm3.

Wydatki na imprezę integracyjną w kosztach uzyskania przychodu

Jedynie kiedy auto jest środkiem trwałym firmy i przedsiębiorca używa go wyłącznie na potrzeby działalności, kilometrówka nie jest wymagana, stąd koszty eksploatacji takiego samochodu (w tym zagraniczne opłaty za parkingi czy autostrady) zalicza w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paragon zastąp dokumentem wewnętrznym

Często przedsiębiorca nie jest w stanie za granicą uzyskać faktur dla udokumentowania drobnych wydatków, na przykład zakupu biletu autobusowego, parkingowego, opłaty za winietę czy za przejazd taksówką. Jeśli z zagranicy przywiózł takie drobne bilety czy paragony i zamierza „wrzucić” je w koszty, musi po pierwsze przeliczyć wartość wszystkich „świstków” na PLN, a następnie wykazać ją w zbiorowym dokumencie wewnętrznym.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Wszystko to dlatego, że zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można dokonywać tylko w języku polskim, tylko w polskiej walucie i jeszcze na podstawie rzetelnych dowodów księgowych. Przedsiębiorca może jednak ułatwić sobie rozliczenie np. paragonów za zagraniczne winiety, sporządzając jeden dokument wewnętrzny dla kilku winiet, które dotyczą przejazdu autostradami tego samego dnia.

VAT od paliwa z zagranicznej stacji benzynowej jest kosztem

A co z rozliczeniem paliwa w przypadku tankowania za granicą? Przyjmuje się, że paliwo wlane do samochodu na zagranicznej stacji benzynowej przedsiębiorca zużyje w kraju, w którym zatankował. Stąd też nie dochodzi tu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, bo paliwo nie będzie ani wysłane, ani transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy (a zatem opodatkowania) towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Wizyta na stacji benzynowej np. we Włoszech oznacza zatem, że zakup paliwa będzie rozliczony na gruncie VAT-u we Włoszech, z włoską stawką i na włoskich zasadach. Dlatego też polski przedsiębiorca nie ma prawa do odliczenia VAT-u w kraju i nie wykazuje tego w deklaracji VAT-owskiej. Dotyczy to również zakupu paliwa w ramach karty paliwowej.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

W sytuacji, gdy od wartości zakupionego paliwa nie można rozliczyć VAT-u, VAT ten może zostać zaliczony do kosztów firmowych (art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT)

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA