REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów /fot. Fotolia
Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodów nie mogą być zaliczane wydatki na kształcenie (czesne), które zostały poniesione na długo przed uruchomieniem działalności gospodarczej. W przypadku jednak, gdy za naukę płaci osoba prowadząca firmę, wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów, jeśli występuje związek między kierunkiem kształcenia a działalnością gospodarczą. Takie rozwiązanie jest korzystne zwłaszcza dla osób, które uruchomiły działalności jeszcze na studiach.

REKLAMA

Autopromocja

Nikt nie ma wątpliwości, że istnieje związek pomiędzy wykształceniem a umiejętnością prowadzenia działalności gospodarczej. Przyznają to sami urzędnicy skarbowi. „Jako uzasadnione racjonalnie i gospodarczo, których poniesienie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, uznać należy wydatki na kształcenie, które pozwolą podatnikowi nabyć umiejętności i wiedzę niezbędną w prowadzeniu działalności gospodarczej” – napisał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 9 lutego 2015 roku. Tę opinię podzielają również inne interpretacje. Jednak to nie oznacza, że każdy wydatek na naukę i kształcenie można zaliczyć w koszt uzyskania przychodu.

Bez źródła przychodów nie ma kosztu

Do katowickiej izby skarbowej zwróciła się podatniczka, która pytała o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na kształcenie. Jak napisała, od sierpnia 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udzielania porad prawnych, zaś od stycznia roku 2010 do końca roku 2012 odbywała aplikację radcowską i ponosiła związane z nią opłaty. Jej zdaniem, wydatki te były związane z działalnością gospodarczą i powinny być potraktowane jako koszt uzyskania przychodu.

Czy wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego mieszkania są kosztem

Jednak Izba Skarbowa w Katowicach we wspomnianej wyżej interpretacji z 9 lutego br. (sygnatura IBPBI/1/415-1371/14/SK) uznała stanowisko podatniczki za nieprawidłowe. Urzędnicy przyznali, że wydatki na kształcenie bez wątpienia mogą być kosztem uzyskania przychodu, jeśli służą nabyciu lub podniesieniu wiedzy potrzebnej przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Tyle że – jak zwrócili uwagę – w chwili ich poniesienia wnioskująca nie prowadziła działalności gospodarczej. „Nie sposób twierdzić, ponoszone wydatki zmierzały do uzyskania przychodów ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, gdyż w momencie ich poniesienia nie istniało źródło przychodów” – napisali urzędnicy katowickiej izby skarbowej. Zwrócili uwagę, że część tych wydatków została poniesiona na długo przed uruchomieniem działalności gospodarczej podatniczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przedsiębiorców nauka może być kosztem

Jednak urzędnicy skarbowi przychylnie podchodzą do sytuacji, w których podatnik prowadzący działalność gospodarczą do kosztów uzyskania przychodu zalicza wydatki na studia, dokształcanie się itd. Przykładem może być interpretacja z 25 lutego 2011 r., wydana również przez katowicką izbę skarbową (sygnatura IBPBI/1/415-1270/10/WRz).

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Tym razem o interpretację zwrócił się podatnik, który od 2005 r. prowadził działalność gospodarczą, zaś w 2009 r. rozpoczął studia na wydziale zarządzania. Jego stanowisko, wg którego wydatki na kształcenie powinny zostać potraktowane jako koszty uzyskania przychodu, zostało potwierdzone w interpretacji. „Wydatki ponoszone w związku z podjęciem nauki na ww. kierunku studiów (czesne, zakup niezbędnej w toku studiów literatury), choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako przydatne do prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania” – czytamy w interpretacji. Przy czym urzędnicy zastrzegli, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia związku między ponoszonymi wydatkami (w tym – na naukę) a osiąganymi przychodami lub zabezpieczeniem ich źródła.


Ważne dla młodych przedsiębiorców

Takie podejście urzędników fiskusa oznacza, że osoby prowadzące działalność gospodarczą już w trakcie nauki mogą wydatki na studia potraktować jako koszt uzyskania przychodu. Nawet ci, którzy są na studiach bezpłatnych, mogą skorzystać z wyższych kosztów, jako że mogą odliczyć wydatki na literaturę naukową itd.

Opłata za przedszkole dziecka nie stanowi kosztu uzyskania przychodu

Dla osób młodych, które dopiero rozwijają firmę, uznanie wydatków na naukę za koszt uzyskania przychodu, może być bardzo ważne, bo pozwoli zmniejszyć bieżące obciążenia na rzecz fiskusa albo zredukować należny podatek w przyszłości. Jeśli bowiem w wyniku zwiększenia kosztów o wydatki na naukę firma studenta-przedsiębiorcy poniesie stratę, będzie on mógł rozliczyć ją w przyszłości (w ciągu kolejnych lat, przy czym w jednym roku nie może odliczyć więcej jak 50% straty).

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

REKLAMA

Co to jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszenie, czy także remont?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

Branża TSL w 2025 r.: tachografy, cła, procedury. Jakie zmiany (prawne, technologiczne, operacyjne) czekają firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne

Rok 2025 przyniesie szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych, które znacząco wpłyną na sektor transportu, spedycji i logistyki. Od nowych regulacji celnych, przez wdrożenie zaawansowanych technologii, po zmieniające się wymagania środowiskowe – przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych realiów, by utrzymać swoją konkurencyjność.

Jak rozliczyć PIT? Ulga na działalność badawczo-rozwojową lub na stworzenie prototypu

Twoja firma inwestowała w ubiegłym roku w działalność badawczo-rozwojową albo wydała niemało środków na wprowadzenie na rynek nowego produktu? Jeżeli tak, to warto w zeznaniu rocznym PIT poinformować fiskusa o tych pracach i uzyskać z tego tytułu ulgę w podatku dochodowym.

PIT-11 za 2024 r. - do kiedy, jaka wersja formularza? Jak przesłać do urzędu skarbowego i pracownika?

Cykl obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są one sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki. Przedsiębiorcy mają czas na wysłanie ich do urzędu skarbowego tylko do 31 stycznia. Natomiast pracownikowi trzeba dostarczyć do 28 lutego. Na co uważać przy sporządzaniu PIT-11, żeby uniknąć prawnych konsekwencji? Co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie?

REKLAMA

Podatki w 2025 r.: Co nas czeka? Jakie zmiany?

Miniony rok obfitował w kontrowersyjne zmiany w prawie podatkowym, które znacząco wpłynęły na działalność przedsiębiorców. Czy 2025 rok przyniesie więcej stabilizacji? Eksperci wskazują, że to może być czas refleksji i upraszczania systemu podatkowego, choć kilka istotnych zmian wciąż czeka na realizację.

Webinar: Nowelizacja VAT 2025 + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Nowelizacja VAT 2025” omówione zostaną zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT wchodzące z początkiem 2025 roku oraz planowane w kolejnych miesiącach. Nowe regulacje wpłyną na działalność przedsiębiorców w różnych branżach, dlatego warto zapoznać się z nimi już na początku roku, aby uniknąć zaskoczenia i zapewnić prawidłowość rozliczeń. Oprócz kompleksowego omówienia, uczestnicy zyskają praktyczne wskazówki, możliwość zadania pytań oraz imienny certyfikat.

REKLAMA