REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów /fot. Fotolia
Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodów nie mogą być zaliczane wydatki na kształcenie (czesne), które zostały poniesione na długo przed uruchomieniem działalności gospodarczej. W przypadku jednak, gdy za naukę płaci osoba prowadząca firmę, wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów, jeśli występuje związek między kierunkiem kształcenia a działalnością gospodarczą. Takie rozwiązanie jest korzystne zwłaszcza dla osób, które uruchomiły działalności jeszcze na studiach.

REKLAMA

Autopromocja

Nikt nie ma wątpliwości, że istnieje związek pomiędzy wykształceniem a umiejętnością prowadzenia działalności gospodarczej. Przyznają to sami urzędnicy skarbowi. „Jako uzasadnione racjonalnie i gospodarczo, których poniesienie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, uznać należy wydatki na kształcenie, które pozwolą podatnikowi nabyć umiejętności i wiedzę niezbędną w prowadzeniu działalności gospodarczej” – napisał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 9 lutego 2015 roku. Tę opinię podzielają również inne interpretacje. Jednak to nie oznacza, że każdy wydatek na naukę i kształcenie można zaliczyć w koszt uzyskania przychodu.

Bez źródła przychodów nie ma kosztu

Do katowickiej izby skarbowej zwróciła się podatniczka, która pytała o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na kształcenie. Jak napisała, od sierpnia 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udzielania porad prawnych, zaś od stycznia roku 2010 do końca roku 2012 odbywała aplikację radcowską i ponosiła związane z nią opłaty. Jej zdaniem, wydatki te były związane z działalnością gospodarczą i powinny być potraktowane jako koszt uzyskania przychodu.

Czy wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego mieszkania są kosztem

Jednak Izba Skarbowa w Katowicach we wspomnianej wyżej interpretacji z 9 lutego br. (sygnatura IBPBI/1/415-1371/14/SK) uznała stanowisko podatniczki za nieprawidłowe. Urzędnicy przyznali, że wydatki na kształcenie bez wątpienia mogą być kosztem uzyskania przychodu, jeśli służą nabyciu lub podniesieniu wiedzy potrzebnej przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Tyle że – jak zwrócili uwagę – w chwili ich poniesienia wnioskująca nie prowadziła działalności gospodarczej. „Nie sposób twierdzić, ponoszone wydatki zmierzały do uzyskania przychodów ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, gdyż w momencie ich poniesienia nie istniało źródło przychodów” – napisali urzędnicy katowickiej izby skarbowej. Zwrócili uwagę, że część tych wydatków została poniesiona na długo przed uruchomieniem działalności gospodarczej podatniczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przedsiębiorców nauka może być kosztem

Jednak urzędnicy skarbowi przychylnie podchodzą do sytuacji, w których podatnik prowadzący działalność gospodarczą do kosztów uzyskania przychodu zalicza wydatki na studia, dokształcanie się itd. Przykładem może być interpretacja z 25 lutego 2011 r., wydana również przez katowicką izbę skarbową (sygnatura IBPBI/1/415-1270/10/WRz).

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Tym razem o interpretację zwrócił się podatnik, który od 2005 r. prowadził działalność gospodarczą, zaś w 2009 r. rozpoczął studia na wydziale zarządzania. Jego stanowisko, wg którego wydatki na kształcenie powinny zostać potraktowane jako koszty uzyskania przychodu, zostało potwierdzone w interpretacji. „Wydatki ponoszone w związku z podjęciem nauki na ww. kierunku studiów (czesne, zakup niezbędnej w toku studiów literatury), choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako przydatne do prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania” – czytamy w interpretacji. Przy czym urzędnicy zastrzegli, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia związku między ponoszonymi wydatkami (w tym – na naukę) a osiąganymi przychodami lub zabezpieczeniem ich źródła.


Ważne dla młodych przedsiębiorców

Takie podejście urzędników fiskusa oznacza, że osoby prowadzące działalność gospodarczą już w trakcie nauki mogą wydatki na studia potraktować jako koszt uzyskania przychodu. Nawet ci, którzy są na studiach bezpłatnych, mogą skorzystać z wyższych kosztów, jako że mogą odliczyć wydatki na literaturę naukową itd.

Opłata za przedszkole dziecka nie stanowi kosztu uzyskania przychodu

Dla osób młodych, które dopiero rozwijają firmę, uznanie wydatków na naukę za koszt uzyskania przychodu, może być bardzo ważne, bo pozwoli zmniejszyć bieżące obciążenia na rzecz fiskusa albo zredukować należny podatek w przyszłości. Jeśli bowiem w wyniku zwiększenia kosztów o wydatki na naukę firma studenta-przedsiębiorcy poniesie stratę, będzie on mógł rozliczyć ją w przyszłości (w ciągu kolejnych lat, przy czym w jednym roku nie może odliczyć więcej jak 50% straty).

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA