REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego mieszkania są kosztem

Czy wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego mieszkania są kosztem / Fot. Fotolia
Czy wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego mieszkania są kosztem / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z przepisów o podatku dochodowym wynika, że do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży mieszkania można zaliczyć wyłącznie wydatki związane ze sprzedażą lub unowocześnieniem lokalu sprzedawanego. Czy za taki koszt można uznać wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego, kupionego za wpływy ze sprzedaży poprzedniego lokal?

Przepisy dotyczące tego, co można uznać za koszt uzyskania przychody przy sprzedaży mieszkania, wprawdzie budzą wiele wątpliwości podatników, ale pod jednym względem wydają się dość jasne. Art. 22 ust 6c o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że „Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, […]stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania”. Innymi słowy, przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania można obniżyć o wydatki, poniesione na podwyższenie wartości sprzedawanego mieszkania.

REKLAMA

REKLAMA

I opłaty, i wydatki na wykończenie

Ustawa o podatku dochodowym – art. 19 ust.1 – mówi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Oznacza to, że samą wysokość przychodu ze sprzedaży lokalu liczy się, obniżając wartość kwoty uzyskanej w transakcji o wszystkie opłaty, związane z jej przeprowadzeniem, a więc np. koszty notarialne czy koszty wyceny mieszkania.

Ale jako że opodatkowaniu podlega dochód, sprzedający liczy go poprzez obniżenie przychodu ze sprzedaży o koszty zakupu danego mieszkania. Różnicę można jeszcze dodatkowo obniżyć o wspomniane w art. 22 ust. 6c wydatki na ulepszenie mieszkania.

Usługi gastronomiczne podczas spotkań biznesowych a koszty podatkowe

REKLAMA

Zakres owego ulepszenia jest dość szeroki. Przykładowo – do kosztów przy sprzedaży można zaliczyć wydatki poniesione na wykończenie mieszkania po jego zakupie. To ma znaczenie zwłaszcza w przypadku mieszkań, które przekazywane były właścicielom np. w stanie surowym albo – co bardziej popularne – stanie deweloperskim, w związku z tym wymagały sporych nakładów na wykończenie. Przy czym, jak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 23 lipca 2014 r. (sygnatura IPPB1/415-534/14-4/IF), do wydatków można zaliczyć nawet te poniesione przez podatnika jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego. Warunkiem jest, aby podatnik wszedł w stan posiadania mieszkania. Urzędnicy stwierdzili bowiem, że ustawodawca nie zawęził znaczenia pojęcia posiadania do własności. Do odliczenia tego typu wydatków konieczne więc jest posiadanie faktu związanych z poniesionymi wydatkami oraz dokumentów, poświadczających wejście w posiadanie lokalu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty remontu także można odliczyć

Dodatkowo kosztem mogą być wydatki np. na remont, który został dokonany przed sprzedażą mieszkania. W przypadku wspomnianej wyżej interpretacji podatnik zapytał również, czy może odliczyć część wydatków na naprawę okna. Autor wykładni uznał, że podatnik może odliczyć nie tylko część, ale całość kwoty wydanej na naprawę.

Biorąc pod uwagę fakt, że mieszkanie nieodnowione ma zwykle niższą wartość niż lokal wyremontowany, wydatki na renowację można uznać za koszt uzyskania przychody przy sprzedaży mieszkania.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet


Wydatki muszą dotyczyć mieszkania sprzedawanego

Jednak niektórzy podatnicy próbują rozciągnąć zakres kosztów uzyskania przychodu. Jeden z nich zwrócił się do izby skarbowej o wykładnię, czy do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży starego mieszkania może zaliczyć… wydatki na wykończenie i urządzenie lokalu, kupionego za środki ze sprzedaży, koszty przechowania i transportu przedmiotów zabranych ze starego mieszkania, a także wydatki na akt notarialny i inne opłaty, związane z zakupem nowego lokalu.

Skutki podatkowe zamiany nieruchomości

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 26 stycznia 2015 roku (sygnatura IBPBII/2/415-936/14/JG) wykluczyła możliwość uznania takich wydatków za koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży poprzedniego mieszkania. Urzędnicy stwierdzili, że spośród wydatków, jakie przedstawił podatnik, do kosztów da się zaliczyć jedynie te poniesione na opłaty notarialne, związane ze sprzedażą lokalu. A w przypadku pozostałych – jak zaznaczyli – część może zostać uznana za koszt, ale dopiero wtedy, gdy podatnik będzie sprzedawał nowe mieszkanie.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA