REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego mieszkania są kosztem

Czy wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego mieszkania są kosztem / Fot. Fotolia
Czy wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego mieszkania są kosztem / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z przepisów o podatku dochodowym wynika, że do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży mieszkania można zaliczyć wyłącznie wydatki związane ze sprzedażą lub unowocześnieniem lokalu sprzedawanego. Czy za taki koszt można uznać wydatki na wykończenie i wyposażenie nowego, kupionego za wpływy ze sprzedaży poprzedniego lokal?

Przepisy dotyczące tego, co można uznać za koszt uzyskania przychody przy sprzedaży mieszkania, wprawdzie budzą wiele wątpliwości podatników, ale pod jednym względem wydają się dość jasne. Art. 22 ust 6c o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że „Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, […]stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania”. Innymi słowy, przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania można obniżyć o wydatki, poniesione na podwyższenie wartości sprzedawanego mieszkania.

REKLAMA

REKLAMA

I opłaty, i wydatki na wykończenie

Ustawa o podatku dochodowym – art. 19 ust.1 – mówi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Oznacza to, że samą wysokość przychodu ze sprzedaży lokalu liczy się, obniżając wartość kwoty uzyskanej w transakcji o wszystkie opłaty, związane z jej przeprowadzeniem, a więc np. koszty notarialne czy koszty wyceny mieszkania.

Ale jako że opodatkowaniu podlega dochód, sprzedający liczy go poprzez obniżenie przychodu ze sprzedaży o koszty zakupu danego mieszkania. Różnicę można jeszcze dodatkowo obniżyć o wspomniane w art. 22 ust. 6c wydatki na ulepszenie mieszkania.

Usługi gastronomiczne podczas spotkań biznesowych a koszty podatkowe

REKLAMA

Zakres owego ulepszenia jest dość szeroki. Przykładowo – do kosztów przy sprzedaży można zaliczyć wydatki poniesione na wykończenie mieszkania po jego zakupie. To ma znaczenie zwłaszcza w przypadku mieszkań, które przekazywane były właścicielom np. w stanie surowym albo – co bardziej popularne – stanie deweloperskim, w związku z tym wymagały sporych nakładów na wykończenie. Przy czym, jak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 23 lipca 2014 r. (sygnatura IPPB1/415-534/14-4/IF), do wydatków można zaliczyć nawet te poniesione przez podatnika jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego. Warunkiem jest, aby podatnik wszedł w stan posiadania mieszkania. Urzędnicy stwierdzili bowiem, że ustawodawca nie zawęził znaczenia pojęcia posiadania do własności. Do odliczenia tego typu wydatków konieczne więc jest posiadanie faktu związanych z poniesionymi wydatkami oraz dokumentów, poświadczających wejście w posiadanie lokalu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty remontu także można odliczyć

Dodatkowo kosztem mogą być wydatki np. na remont, który został dokonany przed sprzedażą mieszkania. W przypadku wspomnianej wyżej interpretacji podatnik zapytał również, czy może odliczyć część wydatków na naprawę okna. Autor wykładni uznał, że podatnik może odliczyć nie tylko część, ale całość kwoty wydanej na naprawę.

Biorąc pod uwagę fakt, że mieszkanie nieodnowione ma zwykle niższą wartość niż lokal wyremontowany, wydatki na renowację można uznać za koszt uzyskania przychody przy sprzedaży mieszkania.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet


Wydatki muszą dotyczyć mieszkania sprzedawanego

Jednak niektórzy podatnicy próbują rozciągnąć zakres kosztów uzyskania przychodu. Jeden z nich zwrócił się do izby skarbowej o wykładnię, czy do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży starego mieszkania może zaliczyć… wydatki na wykończenie i urządzenie lokalu, kupionego za środki ze sprzedaży, koszty przechowania i transportu przedmiotów zabranych ze starego mieszkania, a także wydatki na akt notarialny i inne opłaty, związane z zakupem nowego lokalu.

Skutki podatkowe zamiany nieruchomości

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 26 stycznia 2015 roku (sygnatura IBPBII/2/415-936/14/JG) wykluczyła możliwość uznania takich wydatków za koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży poprzedniego mieszkania. Urzędnicy stwierdzili, że spośród wydatków, jakie przedstawił podatnik, do kosztów da się zaliczyć jedynie te poniesione na opłaty notarialne, związane ze sprzedażą lokalu. A w przypadku pozostałych – jak zaznaczyli – część może zostać uznana za koszt, ale dopiero wtedy, gdy podatnik będzie sprzedawał nowe mieszkanie.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA