REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy świąteczne prezenty dla kontrahentów będą kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy świąteczne prezenty dla kontrahentów będą kosztem /fot. Fotolia
Czy świąteczne prezenty dla kontrahentów będą kosztem /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Świąteczne prezenty dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów jedynie w przypadku, gdy będą opatrzone logo firmy. Natomiast aby wydatki poniesione na organizację spotkania wigilijnego z kontrahentami mogły obniżyć podatek, firmowa wigilia musi mieć charakter spotkania biznesowego.

REKLAMA

Obdarowywanie przez przedsiębiorcę w związku z nadchodzącą Gwiazdką małymi prezentami czy świątecznymi koszami kontrahentów i klientów nie zawsze obniży jego zobowiązanie wobec fiskusa. Z kolei obdarowany od uzyskanego prezentu w niektórych przypadkach powinien zapłacić podatek. Ten obowiązek zależy od tego, czy obdarowanym jest kontrahent, czy też np. długoletni zaufany klient nieprowadzący działalności gospodarczej, podarunek może stanowić dla obdarowanego opodatkowany przychód lub może przychodem nie być.

Prezenty z logo w koszty

Wartość wręczonego kontrahentowi czy klientowi gadżetu, na którym widnieje logo firmy, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów działalności. Taki gadżet ma bowiem charakter reklamowy, a wydatki na reklamę nie są ustawowo wyłączone spod możliwości zaliczenia ich do kosztów, ponieważ co do zasady mają na celu zwiększenie sprzedaży i przychodów firmy.

Święta w firmie – rozliczanie obdarowanych pracowników i zleceniobiorców

Jeśli obdarowana gadżetem osoba prowadzi własny biznes, wartość gadżetu będzie dla niej przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli gadżet dostanie klient nieprowadzący firmy (osoba fizyczna), wartość prezentu będzie dla niego przychodem zwolnionym z opodatkowania, ale tylko do wysokości 200 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ustawą o PIT wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jest zwolnione z podatku, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Kosz słodyczy już nie

Popularnym prezentem od firmy dla kontrahentów czy najważniejszych klientów są często świąteczne kosze np. z drogimi winami czy słodkościami. Niestety, taki prezent ma charakter reprezentacyjny i przez to, zgodnie z negatywnym katalogiem kosztów (art. 23 ustawy o PIT), nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a co za tym idzie, wręczający kosz przedsiębiorca nie obniży o jego wartość kwoty swojego podatku dochodowego.

Polecamy: Komplet Podatki 2015

Dla otrzymującego taki kosz będzie stanowił przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli świąteczną paczkę z żywnością i alkoholem otrzyma osoba nie będąca przedsiębiorcą, uzyskuje ona opodatkowany przychód z innych źródeł, od którego będzie musiała zapłacić podatek. Zwolnienie od podatku znalazłoby zastosowanie tylko w przypadku kosza wypełnionego gadżetami zawierającymi logo firmy.

Opłatek z kontrahentem może być kosztem

Przy okazji świąt niekiedy przedsiębiorcy, zamiast wręczać prezenty, spotykają się w gronie swoich kontrahentów na zorganizowanej tzw. firmowej wigilii. Jeśli takie spotkanie ma na celu jedynie budowę lepszego wizerunku firmy poprzez mile spędzenie czasu z partnerami biznesowymi, organizujący je przedsiębiorca nie może zaliczyć poniesionych na nie wydatków do kosztów firmy.

Nie można ustalić przychodu pracownika ze zbiorowej imprezy integracyjnej

Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25.11.2013 r. o sygn. DD6/003/127/SOH/2013/RD-120521 przewiduje jednak możliwość zaliczenia kosztów organizacji świątecznego spotkania do kosztów firmowych. Warunkiem jest, aby głównym celem spotkania było omówienie spraw biznesowych, np. podsumowanie zamykającego się roku czy przedstawienie celów współpracy z kontrahentami na rok nadchodzący.


Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA