REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów
Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie przez przedsiębiorcę jednego samochodu, którego zakup został zgłoszony do urzędu skarbowego i które wykorzystywane jest wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej, nie oznacza, że nie może on zakupić drugiego, o ile jest on również potrzebny w działalności. Podatnik może zaliczyć do kosztów działalności wydatki na eksploatację obu tych samochodów – tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej.

REKLAMA

Wiele osób, które w działalności gospodarczej wykorzystują samochód, często zastanawia się nad zakupem drugiego auta. Chodzi o zabezpieczenie się przed sytuacją, kiedy z powodu jednego awarii jednego auta nie można dojechać do klienta albo o uniknięcie konieczności dojeżdżania do każdego kontrahenta np. samochodem dostawczym. Okazuje się, że wydatki na eksploatację drugiego samochodu w firmie również można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, o ile można w razie potrzeby udowodnić przed fiskusem, że jest on wykorzystywany do działalności gospodarczej.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Jedno auto firmowe, drugie prywatno-służbowe

Podatnik zwrócił się do izby skarbowej o wydanie interpretacji w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na dwa samochody, których używa do działalności gospodarczej. Jeden z samochodów osobowych jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, jego zakup został zgłoszony do urzędu skarbowego, poza tym podatnik prowadzi na potrzeby podatku VAT ewidencję przebiegu pojazdu. Poza tym podatnik posiada drugie auto, które również jest środkiem trwałym firmy, ale jego zakup nie został zgłoszony do urzędu skarbowego, co oznacza, że zgodnie z ustawą o VAT ma przeznaczenie prywatno-służbowe.

Ryczałt za używanie samochodów firmowych na cele prywatne pracownika - zmiany w PIT od 1 stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

We wniosku podatnik napisał, że w jego działalności posiadanie auta jest konieczne, jako że zajmuje się kierowaniem i nadzorowaniem robót w branży instalacji sanitarnych, a więc często musi dojeżdżać na miejsce wykonywania zlecenia – np. aby dokonać pomiarów czy oględzin – czy też do klienta, aby złożyć ofertę. Ze względu na charakter prac i przyjęte w umowach z klientami terminy nierzadko musi odwiedzać miejsca wykonywania zleceń w soboty czy niedziele. I wprawdzie do dojazdów wykorzystuje zwykle auto zgłoszone do urzędu skarbowego, to często zdarza się, że korzysta z drugiego w tzw. sytuacjach koniecznych, co zdarza się kilka razy w miesiącu.

Podatnik zwrócił uwagę, że niezgłoszenie jednego samochodu do urzędu skarbowego oznacza, że nie jest on wykorzystywany do działalności gospodarczej, ale tylko w świetle ustawy o VAT. Takich wymagań nie stawia ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc – wg jego opinii – można do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć również wydatki na eksploatację oraz odpisy amortyzacyjne w przypadku drugiego samochodu.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015


Wydatek musi mieć związek z przychodem

REKLAMA

Stanowisko podatnika potwierdziła Izba Skarbowa w Katowicach. W interpretacji z 7 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1176/14/SK) stwierdziła ona, że najważniejszym elementem, który decyduje o ewentualnym zaliczeniu danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest to, czy został poniesiony w celu uzyskania lub zachowania czy zabezpieczenia przychodu. Wyjątkiem tutaj są tylko wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki, których ustawodawca nie uznał za koszty.

Jednak w artykule 23 nie ma mowy o zakazie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na eksploatację oraz odpisów amortyzacyjnych na drugi samochód. Przedstawiciele izby skarbowej napisali wprost, że w ustawie nie ma ograniczeń co do liczby aut wykorzystywanych w działalności, toteż najważniejsze jest, aby było ono użytkowane w ramach działalności gospodarczej. „Jeżeli zatem charakter prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej (np. jej rozmiar, sposób wykonywania usług itp.) uzasadnia wykorzystywanie w tej działalności gospodarczej dwóch środków transportu (samochodów osobowych), to (co do zasady) wydatki związane z tymi pojazdami – w ustawowych granicach – mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności” – czytamy w interpretacji. Nie ma tu znaczenia nawet fakt, że – jak w danym przypadku – siedziba działalności gospodarczej podatnika jest w miejscu jego zamieszkania.

Rozliczenie samochodu wycofanego z działalności

Kwestia udokumentowania

Jednak, na co zwracają uwagę przedstawiciele katowickiej izby skarbowej, ustawa nakłada na przedsiębiorcę obowiązek należytego udokumentowania wydatków poniesionych na użytkowanie samochodu. Poza tym przedsiębiorca musi być w stanie wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy używaniem dwóch samochodów w działalności oraz uzyskanymi lub zabezpieczonymi w ten sposób przychodami. „Zasadność wykorzystywania przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej dwóch samochodów osobowych, a także zaliczania wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy” – czytamy w interpretacji.

Marek Siudaj, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA