REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów
Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie przez przedsiębiorcę jednego samochodu, którego zakup został zgłoszony do urzędu skarbowego i które wykorzystywane jest wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej, nie oznacza, że nie może on zakupić drugiego, o ile jest on również potrzebny w działalności. Podatnik może zaliczyć do kosztów działalności wydatki na eksploatację obu tych samochodów – tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wiele osób, które w działalności gospodarczej wykorzystują samochód, często zastanawia się nad zakupem drugiego auta. Chodzi o zabezpieczenie się przed sytuacją, kiedy z powodu jednego awarii jednego auta nie można dojechać do klienta albo o uniknięcie konieczności dojeżdżania do każdego kontrahenta np. samochodem dostawczym. Okazuje się, że wydatki na eksploatację drugiego samochodu w firmie również można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, o ile można w razie potrzeby udowodnić przed fiskusem, że jest on wykorzystywany do działalności gospodarczej.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Jedno auto firmowe, drugie prywatno-służbowe

Podatnik zwrócił się do izby skarbowej o wydanie interpretacji w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na dwa samochody, których używa do działalności gospodarczej. Jeden z samochodów osobowych jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, jego zakup został zgłoszony do urzędu skarbowego, poza tym podatnik prowadzi na potrzeby podatku VAT ewidencję przebiegu pojazdu. Poza tym podatnik posiada drugie auto, które również jest środkiem trwałym firmy, ale jego zakup nie został zgłoszony do urzędu skarbowego, co oznacza, że zgodnie z ustawą o VAT ma przeznaczenie prywatno-służbowe.

REKLAMA

Ryczałt za używanie samochodów firmowych na cele prywatne pracownika - zmiany w PIT od 1 stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku podatnik napisał, że w jego działalności posiadanie auta jest konieczne, jako że zajmuje się kierowaniem i nadzorowaniem robót w branży instalacji sanitarnych, a więc często musi dojeżdżać na miejsce wykonywania zlecenia – np. aby dokonać pomiarów czy oględzin – czy też do klienta, aby złożyć ofertę. Ze względu na charakter prac i przyjęte w umowach z klientami terminy nierzadko musi odwiedzać miejsca wykonywania zleceń w soboty czy niedziele. I wprawdzie do dojazdów wykorzystuje zwykle auto zgłoszone do urzędu skarbowego, to często zdarza się, że korzysta z drugiego w tzw. sytuacjach koniecznych, co zdarza się kilka razy w miesiącu.

Podatnik zwrócił uwagę, że niezgłoszenie jednego samochodu do urzędu skarbowego oznacza, że nie jest on wykorzystywany do działalności gospodarczej, ale tylko w świetle ustawy o VAT. Takich wymagań nie stawia ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc – wg jego opinii – można do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć również wydatki na eksploatację oraz odpisy amortyzacyjne w przypadku drugiego samochodu.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015


Wydatek musi mieć związek z przychodem

Stanowisko podatnika potwierdziła Izba Skarbowa w Katowicach. W interpretacji z 7 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1176/14/SK) stwierdziła ona, że najważniejszym elementem, który decyduje o ewentualnym zaliczeniu danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest to, czy został poniesiony w celu uzyskania lub zachowania czy zabezpieczenia przychodu. Wyjątkiem tutaj są tylko wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki, których ustawodawca nie uznał za koszty.

Jednak w artykule 23 nie ma mowy o zakazie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na eksploatację oraz odpisów amortyzacyjnych na drugi samochód. Przedstawiciele izby skarbowej napisali wprost, że w ustawie nie ma ograniczeń co do liczby aut wykorzystywanych w działalności, toteż najważniejsze jest, aby było ono użytkowane w ramach działalności gospodarczej. „Jeżeli zatem charakter prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej (np. jej rozmiar, sposób wykonywania usług itp.) uzasadnia wykorzystywanie w tej działalności gospodarczej dwóch środków transportu (samochodów osobowych), to (co do zasady) wydatki związane z tymi pojazdami – w ustawowych granicach – mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności” – czytamy w interpretacji. Nie ma tu znaczenia nawet fakt, że – jak w danym przypadku – siedziba działalności gospodarczej podatnika jest w miejscu jego zamieszkania.

Rozliczenie samochodu wycofanego z działalności

Kwestia udokumentowania

Jednak, na co zwracają uwagę przedstawiciele katowickiej izby skarbowej, ustawa nakłada na przedsiębiorcę obowiązek należytego udokumentowania wydatków poniesionych na użytkowanie samochodu. Poza tym przedsiębiorca musi być w stanie wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy używaniem dwóch samochodów w działalności oraz uzyskanymi lub zabezpieczonymi w ten sposób przychodami. „Zasadność wykorzystywania przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej dwóch samochodów osobowych, a także zaliczania wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy” – czytamy w interpretacji.

Marek Siudaj, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA