REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów
Prowadzący działalność gospodarczą może posiadać kilka firmowych samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie przez przedsiębiorcę jednego samochodu, którego zakup został zgłoszony do urzędu skarbowego i które wykorzystywane jest wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej, nie oznacza, że nie może on zakupić drugiego, o ile jest on również potrzebny w działalności. Podatnik może zaliczyć do kosztów działalności wydatki na eksploatację obu tych samochodów – tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej.

REKLAMA

Autopromocja

Wiele osób, które w działalności gospodarczej wykorzystują samochód, często zastanawia się nad zakupem drugiego auta. Chodzi o zabezpieczenie się przed sytuacją, kiedy z powodu jednego awarii jednego auta nie można dojechać do klienta albo o uniknięcie konieczności dojeżdżania do każdego kontrahenta np. samochodem dostawczym. Okazuje się, że wydatki na eksploatację drugiego samochodu w firmie również można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, o ile można w razie potrzeby udowodnić przed fiskusem, że jest on wykorzystywany do działalności gospodarczej.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Jedno auto firmowe, drugie prywatno-służbowe

Podatnik zwrócił się do izby skarbowej o wydanie interpretacji w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na dwa samochody, których używa do działalności gospodarczej. Jeden z samochodów osobowych jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, jego zakup został zgłoszony do urzędu skarbowego, poza tym podatnik prowadzi na potrzeby podatku VAT ewidencję przebiegu pojazdu. Poza tym podatnik posiada drugie auto, które również jest środkiem trwałym firmy, ale jego zakup nie został zgłoszony do urzędu skarbowego, co oznacza, że zgodnie z ustawą o VAT ma przeznaczenie prywatno-służbowe.

Ryczałt za używanie samochodów firmowych na cele prywatne pracownika - zmiany w PIT od 1 stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku podatnik napisał, że w jego działalności posiadanie auta jest konieczne, jako że zajmuje się kierowaniem i nadzorowaniem robót w branży instalacji sanitarnych, a więc często musi dojeżdżać na miejsce wykonywania zlecenia – np. aby dokonać pomiarów czy oględzin – czy też do klienta, aby złożyć ofertę. Ze względu na charakter prac i przyjęte w umowach z klientami terminy nierzadko musi odwiedzać miejsca wykonywania zleceń w soboty czy niedziele. I wprawdzie do dojazdów wykorzystuje zwykle auto zgłoszone do urzędu skarbowego, to często zdarza się, że korzysta z drugiego w tzw. sytuacjach koniecznych, co zdarza się kilka razy w miesiącu.

Podatnik zwrócił uwagę, że niezgłoszenie jednego samochodu do urzędu skarbowego oznacza, że nie jest on wykorzystywany do działalności gospodarczej, ale tylko w świetle ustawy o VAT. Takich wymagań nie stawia ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc – wg jego opinii – można do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć również wydatki na eksploatację oraz odpisy amortyzacyjne w przypadku drugiego samochodu.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015


Wydatek musi mieć związek z przychodem

Stanowisko podatnika potwierdziła Izba Skarbowa w Katowicach. W interpretacji z 7 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1176/14/SK) stwierdziła ona, że najważniejszym elementem, który decyduje o ewentualnym zaliczeniu danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest to, czy został poniesiony w celu uzyskania lub zachowania czy zabezpieczenia przychodu. Wyjątkiem tutaj są tylko wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki, których ustawodawca nie uznał za koszty.

Jednak w artykule 23 nie ma mowy o zakazie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na eksploatację oraz odpisów amortyzacyjnych na drugi samochód. Przedstawiciele izby skarbowej napisali wprost, że w ustawie nie ma ograniczeń co do liczby aut wykorzystywanych w działalności, toteż najważniejsze jest, aby było ono użytkowane w ramach działalności gospodarczej. „Jeżeli zatem charakter prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej (np. jej rozmiar, sposób wykonywania usług itp.) uzasadnia wykorzystywanie w tej działalności gospodarczej dwóch środków transportu (samochodów osobowych), to (co do zasady) wydatki związane z tymi pojazdami – w ustawowych granicach – mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności” – czytamy w interpretacji. Nie ma tu znaczenia nawet fakt, że – jak w danym przypadku – siedziba działalności gospodarczej podatnika jest w miejscu jego zamieszkania.

Rozliczenie samochodu wycofanego z działalności

Kwestia udokumentowania

Jednak, na co zwracają uwagę przedstawiciele katowickiej izby skarbowej, ustawa nakłada na przedsiębiorcę obowiązek należytego udokumentowania wydatków poniesionych na użytkowanie samochodu. Poza tym przedsiębiorca musi być w stanie wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy używaniem dwóch samochodów w działalności oraz uzyskanymi lub zabezpieczonymi w ten sposób przychodami. „Zasadność wykorzystywania przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej dwóch samochodów osobowych, a także zaliczania wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy” – czytamy w interpretacji.

Marek Siudaj, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA