REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno odliczyć cały VAT od samochodów służbowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Trudno odliczyć cały VAT od samochodów służbowych
Trudno odliczyć cały VAT od samochodów służbowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe nie zgadzają się na odliczenie przez podatników 100% VAT od samochodów służbowych, nawet jeżeli pracownicy płacą za prywatny użytek takich aut.

Komentowana interpretacja dotyczy jednego z wciąż gorących podatkowych tematów, a mianowicie odliczenia VAT od samochodów osobowych używanych do celów służbowych i prywatnych.

REKLAMA

We wniosku o interpretację podatnik wnosił o potwierdzenie, że ma prawo do odliczenia 100% VAT z faktur dotyczących napraw i konserwacji samochodów używanych do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych, w przypadku, gdy pracownik użytkujący samochód dokonuje zapłaty za jego prywatne użytkowanie. Podatnik wyjaśniał, że ma z pracownikami podpisaną umowę o odpowiedzialności za powierzone mienie oraz że kwota, jaką obciąża danego pracownika jest wyliczona według stawek rynkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów (interpretacja z 23 września 2014 r. - sygn. IPTPP4/443-447/14-4/MK), nie zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Stwierdził, że fakt dokonywania zapłaty za prywatne użytkowanie samochodu nie potwierdza, że samochód ten jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Jest to jedna z wielu interpretacji, w której organy odmawiają prawa do 100% odliczenia VAT od samochodów służbowych do celów mieszanych, gdzie pracownik płaci za prywatne używanie samochodu.  Organy co prawda nie kwestionują, że udostępnienie samochodu za opłatą stanowi wykorzystanie samochodu do działalności gospodarczej, ale wskazują, że - aby móc skorzystać z pełnego odliczenia VAT - podatnik musi wyeliminować możliwość użytku pojazdu do celów prywatnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektorzy Izby Skarbowych w wydawanych interpretacjach wskazują, że podatnik powinien w tym celu wprowadzić odpowiednie regulaminy, zarządzenia oraz podjąć „dodatkowe działania zabezpieczające ich wykonanie“. Zasady używania samochodów powinny obiektywnie potwierdzać, że nie ma nawet potencjalnej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Zdaniem organów okolicznościami obiektywnie potwierdzającymi brak możliwości użytku prywatnego może być nadzór nad używaniem samochodu w trakcie wykonywania obowiązków służbowych przykładowo za pomocą GPS. Jednak, jak wynika z innych interpretacji, również GPS wraz z regulaminami wewnętrznymi, stałą kontrolą prowadzonej ewidencji oraz rzeczywistego przebiegu pojazdu nie powoduje, że brak jest możliwości użycia samochodów do celów prywatnych w czasie wykorzystywania ich do wykonywania obowiązków służbowych.  Co więcej, organy twierdzą, że wykorzystanie samochodów do realizacji obowiązków służbowych i jednoczesne ich wynajęcie pracownikowi powoduje, że tak naprawdę nie można stworzyć jasnych i przejrzystych zasad, z których wynikałby brak możliwości użycia samochodów do celów prywatnych również w trakcie dnia pracy. 

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Nasuwa się więc smutny wniosek, że w praktyce trzeba będzie pogodzić się z 50% odliczeniem VAT. Dla tych, co nie poddają się tak łatwo być może rozwiązaniem byłoby całkowite oddanie samochodu w odpłatne używanie pracownikowi. Kwestią do rozważenia jest, czy takie działanie byłoby akceptowalne biznesowo, w tym również z punktu widzenia kwoty, jaką pracownik byłby obciążany.

Aleksandra Pacowska-Brudło, Doradca podatkowy

Starszy Menedżer w Deloitte Doradztwo Podatkowe

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA