REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno odliczyć cały VAT od samochodów służbowych

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Trudno odliczyć cały VAT od samochodów służbowych
Trudno odliczyć cały VAT od samochodów służbowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe nie zgadzają się na odliczenie przez podatników 100% VAT od samochodów służbowych, nawet jeżeli pracownicy płacą za prywatny użytek takich aut.

Komentowana interpretacja dotyczy jednego z wciąż gorących podatkowych tematów, a mianowicie odliczenia VAT od samochodów osobowych używanych do celów służbowych i prywatnych.

REKLAMA

Autopromocja

We wniosku o interpretację podatnik wnosił o potwierdzenie, że ma prawo do odliczenia 100% VAT z faktur dotyczących napraw i konserwacji samochodów używanych do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych, w przypadku, gdy pracownik użytkujący samochód dokonuje zapłaty za jego prywatne użytkowanie. Podatnik wyjaśniał, że ma z pracownikami podpisaną umowę o odpowiedzialności za powierzone mienie oraz że kwota, jaką obciąża danego pracownika jest wyliczona według stawek rynkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów (interpretacja z 23 września 2014 r. - sygn. IPTPP4/443-447/14-4/MK), nie zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Stwierdził, że fakt dokonywania zapłaty za prywatne użytkowanie samochodu nie potwierdza, że samochód ten jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

REKLAMA

Jest to jedna z wielu interpretacji, w której organy odmawiają prawa do 100% odliczenia VAT od samochodów służbowych do celów mieszanych, gdzie pracownik płaci za prywatne używanie samochodu.  Organy co prawda nie kwestionują, że udostępnienie samochodu za opłatą stanowi wykorzystanie samochodu do działalności gospodarczej, ale wskazują, że - aby móc skorzystać z pełnego odliczenia VAT - podatnik musi wyeliminować możliwość użytku pojazdu do celów prywatnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektorzy Izby Skarbowych w wydawanych interpretacjach wskazują, że podatnik powinien w tym celu wprowadzić odpowiednie regulaminy, zarządzenia oraz podjąć „dodatkowe działania zabezpieczające ich wykonanie“. Zasady używania samochodów powinny obiektywnie potwierdzać, że nie ma nawet potencjalnej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Zdaniem organów okolicznościami obiektywnie potwierdzającymi brak możliwości użytku prywatnego może być nadzór nad używaniem samochodu w trakcie wykonywania obowiązków służbowych przykładowo za pomocą GPS. Jednak, jak wynika z innych interpretacji, również GPS wraz z regulaminami wewnętrznymi, stałą kontrolą prowadzonej ewidencji oraz rzeczywistego przebiegu pojazdu nie powoduje, że brak jest możliwości użycia samochodów do celów prywatnych w czasie wykorzystywania ich do wykonywania obowiązków służbowych.  Co więcej, organy twierdzą, że wykorzystanie samochodów do realizacji obowiązków służbowych i jednoczesne ich wynajęcie pracownikowi powoduje, że tak naprawdę nie można stworzyć jasnych i przejrzystych zasad, z których wynikałby brak możliwości użycia samochodów do celów prywatnych również w trakcie dnia pracy. 

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Nasuwa się więc smutny wniosek, że w praktyce trzeba będzie pogodzić się z 50% odliczeniem VAT. Dla tych, co nie poddają się tak łatwo być może rozwiązaniem byłoby całkowite oddanie samochodu w odpłatne używanie pracownikowi. Kwestią do rozważenia jest, czy takie działanie byłoby akceptowalne biznesowo, w tym również z punktu widzenia kwoty, jaką pracownik byłby obciążany.

Aleksandra Pacowska-Brudło, Doradca podatkowy

Starszy Menedżer w Deloitte Doradztwo Podatkowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA