Kategorie

Samochód służbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadal jest kłopot z ustalaniem przychodu u osób, które korzystają ze służbowego samochodu, ale nie są pracownikami. Przepisy tego nie regulują, więc i minister finansów pominął ten problem w niedawnej interpretacji.
Zdarza się, że samochody wykorzystywane w prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej wymagają naprawy. Jest to skutek zwykłej eksploatacji samochodu albo uszkodzeń, jakim uległ on podczas wypadku. Podatnicy mają wątpliwości, czy przysługuje im prawo do odliczenia VAT od części zamiennych oraz usług naprawy pojazdu. Jak postąpić, gdy do uszkodzenia samochodu doszło w trakcie podróży za granicę? Czy z tytułu nabycia usług naprawy od zagranicznego kontrahenta należy rozpoznać import usług, a od nabytych części zamiennych rozliczyć WNT? Przedstawiamy zasady rozliczania VAT w przypadku naprawy firmowych samochodów oraz odpowiedzi na najczęstsze pytania.
17 września 2020 r. Rzecznik Generalny TSUE Maciej Szpunar wydał opinię (w sprawie o sygn. C‑288/19), w której uznał, że nieodpłatne udostępnianie pojazdów służbowych pracownikom nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w VAT. A w konsekwencji nie jest opodatkowane VAT.
11 września 2020 roku Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. W tej interpretacji Minister przyznał m.in., że koszty paliwa finansowane przez pracodawcę, udostępniającego pracownikowi samochód służbowy do wykorzystywania do celów prywatnych, mieszczą się w zryczałtowanym przychodzie, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy PIT. Prezentujemy tę interpretację w całości.
Przedsiębiorcy, którzy chcąc odliczać pełny (100%) VAT z kosztów poniesionych w związku z użytkowaniem samochodów służbowych, mają obowiązek wdrożyć w swojej firmie takie procedury, które dadzą maksymalną pewność, że samochody te mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorca stara się jak najbardziej racjonalnie podchodzić do swojego budżetu. Nic więc dziwnego, że poza biznesplanem dotyczącym przychodów, musi również odpowiednio zaplanować koszty. Jednym z nich mogą być opłaty leasingowe, związane z posiadanym pojazdem. W praktyce pojawiły się jednak pewne wątpliwości, czy jednoosobowy przedsiębiorca może uznać za koszty uzyskania przychodu więcej niż jeden pojazd. A dokładniej - czy może rozliczać opłaty leasingowe od zakupu drugiego samochodu osobowego w swojej firmie?
Przepisy dotyczące wykorzystywania samochodów osobowych w działalności gospodarczej podatników uległy zmianie wraz z początkiem 2019 r. Z kolei w dniu 9 kwietnia 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące przepisów wprowadzonych ponad rok wcześniej.
9 kwietnia 2020 r. Minister Finansów wydał wreszcie (oczekiwane przez wszystkich podatników od ponad roku) objaśnienia podatkowe, dotyczące stosowania obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. przepisów określających zasady zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na firmowe samochody osobowe. Prezentujemy w całości treść tych ważnych objaśnień.
Ryczałtowa wartość przychodu z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje wszelkie koszty eksploatacji, w tym również udostępnienie danemu pracownikowi paliwa. Nie ma bowiem żadnego uzasadnienia, aby jeden rodzaj tych wydatków jakim są wydatki na paliwo uznać za stanowiące odrębne świadczenie.
Przejazdy pracownika samochodem służbowym pomiędzy miejscem parkowania lub garażowania samochodu służbowego znajdującym się w miejscu zamieszkania lub pobytu tego pracownika, a miejscem pracy lub siedzibą spółki nie generują przychodu ze stosunku pracy.
Ryczałtowo określona wartość świadczenia wskazanego w art. 12 ust. 2a ustawy o PIT obejmuje wyłącznie koszty pracodawcy wynikające z udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych, a w związku z tym również koszty eksploatacyjne, takie jak koszty ubezpieczenia, bieżące naprawy, przeglądy, wymianę części eksploatacyjnych np. wymiana opon, do których poniesienia podatnik jest zobowiązany niezależnie od tego, czy pracownik będzie wykorzystywał samochód służbowy do celów prywatnych, czy też nie. Używanie tak udostępnionego samochodu wiąże się jednak z koniecznością ponoszenia przez pracownika dodatkowych kosztów (podobnie jak ma to miejsce w sytuacji, gdy samochód jest np. wypożyczany), których to wydatków nie sposób zakwalifikować do wartości nieodpłatnych świadczeń ustalonych w omawianym przepisie.
Wziąć samochód w leasing, czy wynająć? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy zamierzają pozyskać auto do swojej firmy. Jeśli naszym celem jest zminimalizowanie miesięcznych kosztów, lepiej wybrać abonament. Jeśli zależy nam natomiast na wykupie auta, lepszym rozwiązaniem będzie leasing– podpowiadają eksperci firmowego Auto Concierge z platformy carsmile.pl.
Firma, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego oraz posiada NIP unijny z prefiksem PL, delegowała swoich pracowników samochodem służbowym do niemieckiego kontrahenta. Celem podróży było uzgodnienie warunków umowy zakupu towarów. Pracownicy mieli zweryfikować partię towaru przed jego ostatecznym zakupem. Na terenie Niemiec samochód miał awarię i został oddany do warsztatu samochodowego. Za naprawę warsztat niemiecki wystawił fakturę. Wykazał w niej wartość usługi na 300 euro oraz VAT w wysokości 19%. Usługa została wykonana w grudniu 2018 r. W jaki sposób należy rozliczyć transakcję?
Od 2019 r. zmienią się zasady rozpoznawania kosztów z tytułu wydatków poniesionych na nabycie i użytkowanie samochodów osobowych w firmie. Wprowadzone zmiany obejmą przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy wykorzystują firmowe auta do celów prywatnych i służbowych, jak również korzystają z formy finansowania w postaci leasingu.
6 grudnia 2018 r. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że użycie przez pracownika samochodu służbowego do celów prywatnych powinno być zaewidencjonowane przez pracodawcę kasą refjestrującą, łącznie z wystawieniem paragonu fiskalnego. Ministerstwo Finansów jest jednak innego zdania.
Od 1 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy, którzy do tej pory rozliczali koszty używanych w działalności gospodarczej samochodów na zasadzie kilometrówki, nie będą już mogli korzystać z tego rozwiązania. W zamian za to ustawodawca przewidział możliwość rozliczenia kosztów takich samochodów w zaledwie 20%.
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza stanowiska prezentowane w licznych wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych, że koszty paliwa (oraz inne koszty eksploatacyjne samochodu służbowego udostępnianego pracownikowi do jego celów prywatnych)) wchodzą w skład ryczałtu, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy o PIT.
Podatnik posiada samochód w firmie. Chce go sprzedać klientowi z Niemiec. Sprzedawca jest czynnym podatnikiem VAT, więc jest zobowiązany wystawić fakturę VAT. Czy ma znaczenie, że podatnik sprzeda samochód firmie niemieckiej albo osobie prywatnej? Czy należy naliczyć VAT, czy może zastosować stawkę 0%?
Zdaniem Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, przedstawiony przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych zawiera dużo korzystnych propozycji. Gdyby nie został uzupełniony o kilka kontrowersyjnych rozwiązań można byłoby go uznać, za jedną z najlepszych nowelizacji w ostatnich latach. Wśród propozycji przedstawionych w „pakiecie samochodowym" znajdują się zarówno zasługujące na aprobatę, jak i niekorzystne dla biznesu.
Jednym z atutów firmowych pojazdów jest generowanie przez nich kosztów, które w wielu przypadkach mogą wpływać na zobowiązania podatkowe firm. W zależności od wybranego sposobu zakupu pojazdu, jego własności, a także planowanych sposobów i wysokości rozliczeń, odliczenia te będą różne. Jednym z dokumentów, które pojawiają się przy analizie możliwych odliczeń podatkowych przy użytku samochodu w firmie, jest tak zwana kilometrówka. Czym jest? Na jakich zasadach się ją prowadzi? I kto musi to robić?
Minister Finansów zaprojektował duże zmiany (mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.) w rozliczaniu kosztów podatkowych dotyczących samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Zmiany (zarówno w PIT, jak i CIT) mają dotyczyć zarówno samochodów osobowych stanowiących środki trwałe firm, wziętych w leasing lub użytkowanych na podstawie innych umów oraz stanowiących prywatną własność przedsiębiorców. Nie zmienią się natomiast zasady rozliczeń kosztów samochodów będących własnością pracowników, wykorzystywanych w działalności pracodawcy. Podwyższony do 150.000 zł ma zostać limit wartości samochodu osobowego, do którego możliwe jest pełne odliczanie odpisów amortyzacyjnych.
Ministerstwo Finansów nie zamierza likwidować „kilometrówki” dla pracowników wykorzystujących samochód prywatny do celów służbowych i nadal nie widzi potrzeby podwyższenia stawek kilometrówki. Natomiast w MF trwają prace nad kompleksową zmianą zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi do prowadzenia działalności, co de facto oznacza likwidację „kilometrówki” w obecnym rozumieniu dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
Przedsiębiorcy odliczą trzy czwarte wydatków, jeżeli samochód firmowy jest używany nie tylko do celów biznesowych. Wcześniej Ministerstwo Finansów planowało, że będzie to tylko 50 proc.
Każdy przedsiębiorca stara się być coraz bliżej swoich klientów i kontrahentów. Konieczne są więc podróże, w tym oczywiście własnym pojazdem. Nic więc dziwnego, że wiele osób prowadzących własne firmy, zastanawia się nie tyle nad zakupem samochodu firmowego co nad formą sfinansowania tego zakupu. Rynek proponuje różne możliwości, między innymi zakup za gotówkę, leasing lub kredyt. Jaka forma jest więc najlepsza, jeżeli planujemy zakup własnego auta?
Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej, jednoosobowej działalności gospodarczej. Częściowo są to osoby faktycznie prowadzące swoje oddzielne przedsiębiorstwa, częściowo natomiast są to osoby na tak zwanym „samo zatrudnieniu” – współpracujące z jednym podmiotem na zasadach podobnych do pracowników, jednak w formie działalności gospodarczej. To tych podmiotów najczęściej dotyczyć będzie zagadnienie rozróżnienia samochodu firmowego, od prywatnego użytkowanego służbowo.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 maja 2018 r., znak: ITPP2/4512-289/15-2/PS, po oddaleniu skargi kasacyjnej przez NSA (wyrok I FSK 490/16 z 18.01.2018 r.), musiał przyznać, że nie w każdym przypadku parkowanie samochodu poza siedzibą firmy oznacza, że samochód nie jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.
Jeżeli samochody, które spółka zamierza nabyć wykorzystywane będą zarówno do celów służbowych jak i do celów prywatnych pracowników, spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego w fakturach dotyczących kosztów paliwa, kosztów napraw, wymiany opon i materiałów eksploatacyjnych, a także przeglądów gwarancyjnych i pogwarancyjnych samochodu służbowego udostępnionego pracownikowi.
Spółka X zdecydowała się udostępnić pracownikowi samochód służbowy. Pracownik korzysta z pojazdu tak do celów służbowych (np. na dojazdy na spotkania z kontrahentami), jak i prywatnych (pracownik może np. korzystać z auta w czasie urlopu). Spółka nie pobiera wynagrodzenia od pracownika za korzystanie z pojazdu do celów prywatnych. Przy nabyciu pojazdu Spółce przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego, gdyż pojazd przeznaczony jest do działalności mieszanej. Czy powyższa czynność (nieodpłatne udostępnienie pojazdu do celów prywatnych) będzie opodatkowana podatkiem VAT?
Wypadek firmowego samochodu wiąże się z ponoszeniem wydatków na jego naprawę. Może także powodować konieczność złomowania auta lub jego sprzedaży po dokonanej naprawie. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z rozliczeniem VAT od wydatków dotyczących naprawy samochodów oraz ich sprzedaży.
Samochód został kupiony w maju 2016 r. Właściciel podjął decyzję o zmianie przeznaczenia auta. Od listopada 2017 r. będzie wykorzystywane wyłącznie do działalności. Od których wydatków będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT? Jakich formalności należy dopełnić?
Zdarza się w wielu firmach, że samochody osobowe, które są wykorzystywane przez pracodawcę (podatnika VAT) w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, są dodatkowo, odpłatnie udostępniane pracownikom do ich celów prywatnych. Powstaje pytanie, czy ww. auta są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej tego podmiotu, a tym samym będą korzystały z pełnego prawa do odliczenia podatku VAT?
W przypadku gdy pracodawca zdecyduje się pokrywać wydatki na paliwo, które będzie wykorzystane na cele inne niż służbowe, powstaje przychód pracownika ze stosunku pracy. Ryczałt obejmuje tylko koszty (tj. ubezpieczenie, wymianę opon, naprawy, materiały eksploatacyjne etc.) pracodawcy wynikające z udostępnienia pracownikom służbowego auta do celów prywatnych.
25 kwietnia 2017 roku Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, który zakłada wdrożenie nowej formy czasowej rejestracji pojazdów dla firm i jednostek badawczych.
W sytuacji, gdy miejsce wykonywania pracy jest różne i wymaga stałego przemieszczania się pracowników na terenie całego kraju, garażowanie samochodu w miejscu zamieszkania pracowników nie jest zaspokajaniem potrzeb pracownika związanych z dojazdem do miejsca pracy, tylko zaspokajaniem potrzeb pracodawcy związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.
Naczelny Sąd Administracyjny orzekła, że firma, która zatrudnia przedstawicieli handlowych, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów, jeżeli pracownicy jadą z miejsca zamieszkania prosto do klienta.
Pracodawca może odliczyć w całości podatek z faktur za zakup i użytkowanie samochodu, nawet jeżeli po godzinach wynajmuje go pracownikowi do celów prywatnych. Potwierdza to nieprawomocny jeszcze wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Poznaniu z 26 stycznia 2017 r..
Analiza propozycji ustawy dotyczącej uproszczeń podatkowych dla firm, zawartej w pakiecie, w zakresie rozliczania wydatków na osobowe samochody, prowadzi do wniosku, że rozumienie pojęcia uproszczenia rozliczeń i zmniejszenia obciążeń wymaga doprecyzowania - uważa Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.
Kwota ryczałtu za używanie przez pracownika samochodu służbowego do celów prywatnych nie obejmuje kosztów zużytego w tym celu paliwa. Pracodawca powinien wartość takiego paliwa doliczyć pracownikowi do jego przychodów ze stosunku pracy. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 31 sierpnia 2016 r., sygn. IBPB-2-1/4511-312/16-1/HK.
Wprowadzone na początku 2015 roku przepisy miały rozwiać wątpliwości i ułatwić sposób rozliczania użytkowania samochodu służbowego przez pracownika w celach prywatnych. Jednak kwestia ta wciąż budzi wiele kontrowersji. A wszystko przez to, że sądy administracyjne i organy skarbowe zupełnie inaczej interpretują postanowienia tej ustawy. Sprawa ta jest na tyle zawiła, że wokół niej narastają coraz to nowe pytania, na które nawet specjaliści z tej dziedziny muszą niestety często odpowiadać „to zależy”. Co powinni więc wiedzieć zarówno pracownicy, jak i pracodawcy korzystający ze służbowych pojazdów?
W 2010 r. kupiliśmy w komisie w Niemczech samochód osobowy, który był u nas w firmie w ewidencji środków trwałych. Nie rozliczaliśmy WNT, bo samochód był kupiony na fakturę VAT marża. Teraz chcemy go sprzedać osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Czy możemy naliczyć VAT od marży?
W przypadku gdy pracownik wyjeżdża na urlop wypoczynkowy samochodem służbowym, dochodzi do nieodpłatnego świadczenia pracodawcy na rzecz podwładnego. Takie świadczenie ustawa o PIT włącza pod definicję opodatkowanych przychodów ze stosunku służbowego.
Użycie samochodu służbowego, o którym mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, dla którego prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu, użytkowanego przez pracownika nie należącego do kadry kierowniczej, który wyjątkowo może być garażowany w miejscu zamieszkania pracownika, nie stanowi użycia samochodu służbowego w celach prywatnych.
Pracodawca nie musi dodatkowo potrącać PIT od służbowej benzyny zużytej przez pracowników, gdy firmowym autem jeżdżą w prywatnych celach – stwierdził WSA w Warszawie 5 maja 2016 r.
Wartość świadczenia polegającego na nieodpłatnym udostępnieniu pracownikowi samochodu służbowego dla celów prywatnych trzeba uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Tak uznał Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku w interpretacji z 16 lutego 2016 r.
Rząd planuje wprowadzić nowe przepisy pozwalające na rejestrację wielu samochodów na jeden numer i jeden dokument. Taki „profesjonalny dowód rejestracyjny” ma ułatwić życie m.in. producentom samochodów, którzy muszą przetestować swoje auta, a także sprzedawcom aut. Obecnie muszą bowiem oni każdy pojazd rejestrować oddzielnie. Zmiany mają wejść w życie po 12 miesiącach od publikacji nowelizacji w Dzienniku Ustaw.
Czy na fakturze za paliwo do służbowego auta muszę wpisywać jego numer rejestracyjny?
Firma, która oddaje pracownikom użytkującym służbowe auta prywatnie wydatki na benzynę czy naprawę, wliczy sobie całość środków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów. Bo zarówno użytkowanie prywatne służbowego samochodu, jak i zwrot za benzynę wypaloną w tym okresie są przychodem pracownika – wynika z analizy Tax Care.
Przejazdy Prezesa Zarządu samochodem służbowym z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania pracy i w kierunku odwrotnym – o ile nie służą one osobistym celom Prezesa lecz odbywają się w ramach realizacji powierzonej funkcji – nie stanowią nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wartości tego świadczenia nie można zaliczyć do przychodu Prezesa w ramach działalności wykonywanej osobiście.
WSA w Łodzi potwierdził, że spółka ma prawo do 100% odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących samochodów osobowych, jeśli po godzinach pracy odpłatnie udostępnia je (wynajmuje) swoim pracownikom do celów prywatnych. Musi jednak także zastosować procedury eliminujące prywatny użytek tych samochodów w godzinach pracy – Sąd wskazał jakie procedury są w tym zakresie wystarczające.
W celu zapewnienia pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami służbowymi zgłoszonymi naczelnikowi urzędu skarbowego jako wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (formularz VAT-26) konieczne jest ustalenie takich zasad użytkowania, które uniemożliwią wykorzystanie samochodów poza działalnością gospodarczą podatnika.