REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjazdy służbowe, samochód służbowy – jaka jest odpowiedzialność pracodawcy w kwestii bezpieczeństwa?

Wyjazdy służbowe – jaka jest odpowiedzialność pracodawcy w kwestii bezpieczeństwa?
Wyjazdy służbowe – jaka jest odpowiedzialność pracodawcy w kwestii bezpieczeństwa?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ramach zapewnienia bezpieczeństwa pracownikowi posługującemu się autem służbowym, pracodawca musi zadbać o przeglądy techniczne auta oraz jego sprawne i kompletne wyposażenie, ale również kontrolować czas spędzony w podróży. Jednak obie strony – pracodawca i pracownik – muszą być świadome, że zaniechanie lub niedopilnowanie swoich obowiązków może prowadzić do kolizji drogowych, a w najgorszym przypadku do poważnych wypadków śmiertelnych.

Podróże służbowe, samochód służbowy - odpowiedzialność pracodawcy za bezpieczeństwo

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozp. MPiPS z dnia 29 stycznia 2013 r., środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca, a wyznacznikiem jego rodzaju jest specyfika danego wyjazdu. Może to być zarówno transport środkami komunikacji publicznej, samochodem służbowym lub samochodem należącym do pracownika, jeżeli wcześniej zostanie podpisane porozumienie między stronami, ponieważ pracodawca nie może narzucać korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych.

Obecnie jednak, coraz częściej to samochód udostępniony przez pracodawcę staje się narzędziem pracy i to na pracodawcy, jako właścicielu pojazdu, ciąży obowiązek utrzymywania go w należytym stanie technicznym, aby nie stanowił zagrożenia dla życia i zdrowia pasażerów, ani innych użytkowników drogi (art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r. poz. 1137).

REKLAMA

Autopromocja

W związku z tym pracownik, któremu powierzono samochód, musi przestrzegać zasad użytkowania, które opisane są w regulaminie użytkowania samochodów służbowych w firmie.
- Jest to bardzo istotny dokument, który pozwala na zebranie w jednym miejscu zasad i procedur dotyczących bezpieczeństwa kierowcy, użytkowania pojazdu, utrzymania i zgodności z obowiązującymi przepisami. I tak na przykład dobrą praktyką jest dokładne opisanie w nim obowiązków pracownika przed rozpoczęciem jazdy, czyli czynności, które jest w stanie zrealizować samodzielnie np.: ocena sprawności świateł, hamulców, kierunkowskazów, kontrola wyposażenia: apteczka, gaśnica, kamizelka odblaskowa, trójkąt ostrzegawczy. Warto również wspomnieć o higienie auta: dbania ogólnie o porządek, sprzątanie samochodu, mycie itp. – mówi Joanna Misiun, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Czy podróż służbowa wlicza się do czasu pracy?

Wiele pracowników zastanawia się również, czy podróż służbowa wlicza się do czasu pracy? Jest to  często dla nich niezrozumiałe, stąd też i skomplikowane. - Odwołajmy się do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 23 czerwca 2005 r. (II PK 265/04, OSNP 2006/5-6/76), który uznał, że czas podróży służbowej zaliczany jest do czasu pracy, o ile przypada w harmonogramowych godzinach pracy pracownika. W pozostałych przypadkach czas podróży służbowej przypadający poza harmonogramowe godziny pracy pracownika nie jest zaliczany do jego czasu pracy. Tutaj ważną kwestią jest jednak zagwarantowanie 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu doby. Czas podróży służbowej nie może więc skracać tego wymiaru, a jeśli tak się dzieje, to firmy muszą przyznać równoważny okres odpoczynku, np. dzień wolny lub rozpoczęcie pracy później następnego dnia. Jest to istotne zarówno ze względu na komfort i bezpieczeństwo pracy pracownika ale i na bezpieczeństwo prawne pracodawcy, ponieważ zgodnie z art. 281 pkt. 5 Kodeksu pracy podmiot zatrudniający, który narusza przepisy o czasie pracy, podlega karze grzywny od 1 000 do nawet 30 000 złotych - dodaje Joanna Misiun.

Grupowe przewozy pracowników do miejsca pracy

Powszechne stają się również grupowe przewozy pracownicze do miejsca pracy. Celem takiego przewozu jest zapewnienie swoim pracownikom możliwości sprawnego i wygodnego dotarcia do firmy. Pracodawcy korzystają z takich rozwiązań w przypadku problemów z ilością chętnych do pracy. Jest to duża zachęta, ponieważ daje szansę darmowego lub w części finansowanego dotarcia do pracy i z pracy do domu. Niejednokrotnie jest to jedyna możliwość podjęcia zatrudnienia w przypadku braku komunikacji publicznej i własnego samochodu.

Pracodawca może zapewnić przewóz pracowniczy we własnym zakresie, korzystając z posiadanych przez siebie środków komunikacji i kierowców, jak również wspomagać się firmami świadczącymi usługi transportowe. Oczywiście, korzystając z usług przewoźnika zewnętrznego, pracodawca musi upewnić się, że pojazdy te spełniają wszystkie standardy bezpieczeństwa, a kierowcy posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Niezależnie od tego, jaką formę pracodawca przyjmie, jest to bardzo dobre rozwiązanie również ze względu na bezpieczeństwo pracowników. Wyobraźmy sobie sytuację, w której pracownik mieszka daleko od miejsca zatrudnienia, dodatkowo pracuje w trybie zmianowym, w tym również na zmiany nocne. Gdyby był zmuszony do tego, by jechać własnym samochodem, mógłby przyjechać przemęczony, co wpłynęłoby na zmniejszenie koncentracji, wzrost ryzykownych zachowań i tym samym wzrost wypadków przy pracy. W przypadku, gdy zostanie dowieziony do firmy, będzie na pewno bardziej wypoczęty i skoncentrowany, co finalnie pozwoli na zachowanie większej ostrożności podczas wykonywania obowiązków oraz przyczyni się do podwyższenia bezpieczeństwa w firmie – dodaje Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA