REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe stawki kilometrówki - większe zwroty dla pracowników, wyższe koszty pracodawców

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kilometrówka stawka
Kilometrówka stawka
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kilometrówka - stawki za 1 km przebiegu pojazdu zostaną podwyższone. Opublikowany został projekt rozporządzenia w tej sprawie. Jeżeli te nowe stawki wejdą w życie firmy będą miały wyższe koszty (także koszty podatkowe) z tytułu rekompensowania pracownikom wydatków za używanie prywatnego samochodu do celów służbowych. A pracownicy (niektórzy) będą mieli wyższe zwolnienie z podatku.

Kilometrówka - stawki w górę

Firmy odliczą więcej z tytułu rekompensowania pracownikom wydatków za używanie prywatnego samochodu do celów służbowych. A podwładni będą mieli wyższe zwolnienie z podatku, pod warunkiem że w ogóle im ono przysługuje. Jest szansa na to, że po 15 latach wzrośnie stawka za 1 km przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówki). Wynika to z opublikowanego 13 października 2022 r. projektu rozporządzenia ministra infrastruktury.
Skorzystają na tym pracownicy, którzy używają prywatnych samochodów do celów służbowych, a także sami pracodawcy, którzy zwracają zatrudnionym poniesione z tego tytuły wydatki. Będą mogli odliczyć je od przychodu (tj. zaliczyć do kosztów podatkowych) w wyższej wysokości.

Zmiany mają wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia rozporządzenia zmieniającego w Dzienniku Ustaw (Patrz: tabela).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Maksymalne stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu - przed zmianą i po zmianie

Rodzaj pojazdu

Tak jest

Tak będzie

samochód osobowy o pojemności skokowej silnika do 900 cm3

0,5214 zł

0,89 zł

samochód osobowy o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3

0,8358 zł

1,038 zł

motocykl

0,2302 zł

0,69 zł

motorower

0,1382 zł

0,42 zł

Kilometrówka a PIT i koszt podatkowy

Rodzaj należności

Czy jest kosztem u pracodawcy?

Czy jest zwolniony z PIT pracownika?

Zwrot dla pracownika w podróży służbowej (liczba faktycznie przejechanych kilometrów x stawka za 1 km przebiegu pojazdu)

Tak, ale do limitu (art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o CIT i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 36 lit. a ustawy o PIT)

Tak, ale do limitu (art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT)

Ryczałt za jazdy lokalne albo kwota ustalona przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu, pod warunkiem że jest on ewidencjonowany

Tak, ale do limitu albo do wysokości ryczałtu (art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. b ustawy o CIT i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 36 lit. b ustawy o PIT)

Tylko u określonej grupy pracowników: listonoszy, pracowników socjalnych i leśników - do limitu albo do wysokości ryczałtu (art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT)

Kilometrówka w podróży służbowej

- Pracodawca zwraca pracownikowi koszty przejazdu prywatnym samochodem w podróży służbowej w ten sposób, że mnoży liczbę przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu. Przyznany przez pracodawcę zwrot jest co do zasady przychodem ze stosunku pracy - wyjaśnia Grzegorz Grochowina, szef zespołu zarządzania wiedzą w KPMG w Polsce.

Pracownikowi przysługuje jednak zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16a ustawy o PIT. Przepis ten mówi, że wolne od podatku są należności za czas podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w przepisach ministra pracy dotyczących należności w podróży służbowej - obecnie jest to rozporządzenie z 29 stycznia 2013 r. (Dz.U. poz. 167 ze zm.).

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych - jazdy lokalne

Pracodawca może też zwrócić pracownikowi koszty używania prywatnego samochodu do celów służbowych w jazdach lokalnych (nie w podróży służbowej) do wysokości:

  • miesięcznego ryczałtu albo
  • wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu, pod warunkiem że przebieg ten jest ewidencjonowany.

Ryczałt wylicza się w ten sposób, że mnoży się stawkę za 1 km przebiegu pojazdu przez miesięczny limit kilometrów, który zależy od wielkości miejscowości. Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. (Dz.U. nr 27, poz. 271) limit ten wynosi maksymalnie:

REKLAMA

  • 300 km - dla miejscowości do 100 tys. mieszkańców,
  • 500 km - dla miejscowości od ponad 100 tys. do 500 tys. mieszkańców,
  • 700 km - dla miejscowości od ponad 500 tys. mieszkańców.

Wyjątkowo miesięczny limit można podwyższyć do 1500 km dla służby leśnej i służby parków narodowych oraz do 3000 km dla służb ratowniczych i w innych właściwych instytucjach w sytuacji zagrożenia klęską żywiołową lub usuwania jej skutków albo skutków katastrofy ekologicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno ryczałt, jak i zwrot na podstawie ewidencji przebiegu są zwolnione z podatku dochodowego, ale - jak od dawna już utrzymuje fiskus - nie dla wszystkich pracowników.

W art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT jest bowiem mowa, że zwolnienie przysługuje tylko, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw.

- Organy podatkowe stoją na stanowisku, że chodzi wyłącznie o kwoty wypłacane pracownikom Poczty Polskiej, Lasów Państwowych i pomocy społecznej - mówi Grzegorz Grochowina.

Co więcej w tej kwestii fiskus często wygrywa w sądach, czego przykładem jest prawomocne orzeczenie WSA w Gdańsku 10 maja 2017 r. (sygn. akt I SA/Gd 98/17). Sąd orzekł, że zwolnienie z podatku obejmuje tylko niektórych pracowników, jeśli możliwość zwrotu kosztów wynika wprost z przepisów odrębnych ustaw, takich jak ustawa o pomocy społecznej, ustawa o lasach czy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska".

W pozostałych przypadkach zwrot kosztów przejazdu prywatnym samochodem w jazdach lokalnych jest przychodem pracownika podlegającym opodatkowaniu.

Pracodawca zaliczy więcej w koszty podatkowe

Z kolei dla pracodawców podwyżka stawek kilometrówki oznacza wzrost kwot możliwych do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. Je również można zaliczyć do podatkowych kosztów tylko do limitu określonego rozporządzeniem. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 30 ustawy o CIT i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 36 ustawy o PIT wydatki pracodawcy w części przekraczającej limit nie są kosztem. Dotyczy to odbywanych przez pracownika prywatnym samochodem zarówno podróży służbowych, jak i jazd lokalnych.

- Przedsiębiorca może oczywiście wypłacić pracownikowi większą rekompensatę niż limit wynikający z rozporządzeń ministra pracy i ministra infrastruktury, ale będzie się to wiązało dla niego z negatywnymi skutkami podatkowymi. Nie zaliczy bowiem nadwyżki do kosztów uzyskania przychodów - wskazuje Maciej Kubica, radca prawny, menedżer w Kancelarii TLA.

Przykład
Załóżmy, że pracownik przejedzie w podróży służbowej 360 km swoim własnym samochodem o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześc. Zgodnie z projektem stawka za 1 km przebiegu dla takiego auta będzie wynosić 1,038 zł, a zatem limit zwrotu za 360 km wyniesie 373,68 zł. Taka kwota będzie zwolniona z podatku u pracownika, a jednocześnie będzie kosztem uzyskania przychodu u pracodawcy.

Jeśli pracodawca zwróci pracownikowi np. 400 zł, to nadwyżka ponad limit, wynosząca 26,32 zł, nie będzie dla niego kosztem, a dla pracownika będzie opodatkowanym przychodem.

Podróże przedsiębiorcy bez zmian

Podwyżka stawek kilometrówki nie ma natomiast znaczenia dla przedsiębiorców, którzy wykorzystują do celów służbowych swój prywatny samochód, niebędący składnikiem majątku firmy. Nie muszą oni prowadzić żadnej ewidencji przebiegu pojazdu, bo i tak odliczają tylko 20 proc. wydatków na użytkowanie samochodu. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT.

Ewidencję przebiegu pojazdu muszą natomiast prowadzić przedsiębiorcy, którzy chcą odliczyć 100 proc. wydatków związanych z używaniem auta będącego składnikiem majątku firmy. Chodzi o taką samą ewidencję, jaką przedsiębiorca prowadzi dla celów VAT. Zgodnie z art. 23 ust. 5f ustawy o PIT w przypadku nieprowadzenia przez podatnika ewidencji, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, uznaje się, że samochód osobowy jest wykorzystywany do celów mieszanych. Wówczas przedsiębiorca może odliczyć tylko 75 proc. wydatków na użytkowanie takiego samochodu, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT.

Jednak ewidencja przebiegu pojazdu przedsiębiorców różni się od ewidencji prowadzonej w celu rozliczenia podróży służbowej pracownika. Przedsiębiorca nie oblicza kosztów przejazdu, mnożąc liczbę przejechanych kilometrów przez stawkę za kilometr. Celem prowadzenia ewidencji jest potwierdzenie, że wykorzystuje samochód wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki odlicza na podstawie faktur VAT.

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Monika Pogroszewska

Etap legislacyjny:

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy - w opiniowaniu

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Nowe stawki kilometrówki - większe zwroty dla pracowników, wyższe koszty pracodawców
Shutterstock
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA