Kategorie

Kilometrówka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W związku z uchwaleniem przez Sejm zmian w Ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2019 r. nastąpią duże zmiany w zakresie rozliczenia kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych.
Od 1 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy, którzy do tej pory rozliczali koszty używanych w działalności gospodarczej samochodów na zasadzie kilometrówki, nie będą już mogli korzystać z tego rozwiązania. W zamian za to ustawodawca przewidział możliwość rozliczenia kosztów takich samochodów w zaledwie 20%.
Na podstawie kilometrówki nadal będą rozliczać się z firmą pracownicy, którzy użytkują do celów służbowych samochód prywatny. Od 2019 r. z prowadzenia kilometrówki zwolnieni będą tylko prowadzący działalność gospodarczą.
Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Znajduje się w nim wiele rewolucyjnych zmian. Przedstawiamy kilka z nich, które mogą mieć największe znaczenie zarówno dla przedsiębiorców, jak i księgowych.
Resort finansów planuje istotne zmiany dotyczące zasad rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.
Jednym z atutów firmowych pojazdów jest generowanie przez nich kosztów, które w wielu przypadkach mogą wpływać na zobowiązania podatkowe firm. W zależności od wybranego sposobu zakupu pojazdu, jego własności, a także planowanych sposobów i wysokości rozliczeń, odliczenia te będą różne. Jednym z dokumentów, które pojawiają się przy analizie możliwych odliczeń podatkowych przy użytku samochodu w firmie, jest tak zwana kilometrówka. Czym jest? Na jakich zasadach się ją prowadzi? I kto musi to robić?
Ministerstwo Finansów nie zamierza likwidować „kilometrówki” dla pracowników wykorzystujących samochód prywatny do celów służbowych i nadal nie widzi potrzeby podwyższenia stawek kilometrówki. Natomiast w MF trwają prace nad kompleksową zmianą zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi do prowadzenia działalności, co de facto oznacza likwidację „kilometrówki” w obecnym rozumieniu dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
Minister Finansów uważa, że pod kilometrówką (ewidencją przebiegu pojazdu) można zamieścić podpis składany w formie elektronicznej, złożony z imienia i nazwiska przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej (np. pracownika), umieszczany automatycznie na ewidencji po uprzednim użyciu stosownego, zindywidualizowanego hasła/loginu. Jeżeli taki podpis umożliwia jednoznaczne wskazanie jego autora, to można uznać go za „podpis podatnika”, o którym mowa w art. 16 ust. 5 ustawy o CIT. W takiej sytuacji nie ma, zdaniem Ministra, konieczności składania tradycyjnego, odręcznego podpisu lub posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Pytanie dotyczy samochodu do 3,5 tony, dla którego jest prowadzona kilometrówka w celu odliczania 100% VAT. Niestety, pracownicy przez kilka dni nie wpisywali kilometrów. Czy można wyłączyć cały miesiąc ze 100% odliczenia, a potem od nowego miesiąca ponownie prowadzić kilometrówkę – bez zgłaszania tego faktu do urzędu skarbowego? Stwierdziliśmy brak uzupełniania kilometrów dopiero przy zdaniu kilometrówki.
W Sejmie od pół roku czeka na pierwsze czytanie poselski projekt przewidujący podniesienie niezmienionych od 10 lat stawek tzw. kilometrówki. Jednak trudno zakładać, że w 2017 roku doczekamy się nowych stawek. Ministerstwo Finansów aktualnie nie rekomenduje podwyższenia obowiązujących stawek kilometrówki.
Zdaniem Konfederacji Lewiatan, przy okazji zmian w ustawie o transporcie drogowym należy wyeliminować podwójne opodatkowanie związane z używaniem wynajmowanych samochodów osobowych.
Minister Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”. Spowodowałoby to wzrost wydatków jednostek budżetowych i kosztów działalności firm. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników. Takie stanowisko wyraził minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w 2016 roku. Takie samo negatywne odnośnie podwyższenia tych stawek stanowisko Ministerstwo Finansów zajęło 27 stycznia 2017 roku w odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl
Pojawiają się sprzeczne interpretacje podatkowe poszczególnych dyrektorów izb skarbowych odnośnie uznania za przychód w PIT i tym samym opodatkowania tym podatkiem kwot wypłacanych pracownikom przez pracodawców tytułem zwrotu kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych. By zakończyć stan niepewności prawa minister finansów powinien wydać w tym zakresie interpretację ogólną, uwzględniającą orzecznictwo sądów administracyjnych i Trybunału Konstytucyjnego.
Przedstawiciel handlowy, któremu pracodawca zwraca koszty przemieszczania się prywatnym samochodem w celach służbowych, nie ma przychodu w PIT. Także wtedy, gdy nie jest w podróży służbowej – wynika z przełomowego wyroku NSA z 15 kwietnia 2016 r.
Otrzymywana przez pracownika kwota wypłacana tytułem zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika w związku z użyciem prywatnego samochodu w jazdach lokalnych (niebędących podróżą służbową w rozumieniu Kodeksu pracy) nie powoduje powstania po stronie pracownika przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tak stanowi interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lutego 2016 r. (sygn. IPPB4/4511-1369/15-2/MS).
W obecnych czasach samochód w firmie to sprawa wręcz oczywista. Wielu z nas nie wyobraża sobie, aby działalność gospodarcza mogła być prowadzona bez samochodu, nie tylko ze względu na wygodę jako narzędzie pracy ale również korzyści podatkowe które za tym idą. Konkretne oszczędności które niesie samochód w działalności gospodarczej zależą przede wszystkim od rodzaju samochodu oraz sposobu jego nabycia przez właściciela.
W biznesową podróż zagraniczną korzystniej pod względem finansowym jest udać się samochodem osobowym wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej – właściciele aut prywatnych, rozliczając wyjazd służbowy, będą musieli przestrzegać kilometrówki. Jedni i drudzy natomiast do kosztów zaliczą VAT od zagranicznego paliwa.
Kontrowersje związane z ustaleniem systemu rozliczeń korzystania przez pracowników z samochodów służbowych dla celów prywatnych – wartości nieodpłatnego świadczenia z tego tytułu trwają od lat 90-tych XX wieku. Do końca 2014 r., z uwagi na brak szczegółowej regulacji w zakresie określania przychodu pracownika z tego tytułu, stosowanych było kilka rozwiązań u pracodawców.
W spółce cywilnej są dwie wspólniczki (ich udziały wynoszą po 50%). Każda z nich ma samochód osobowy. Jedna jest współwłaścicielką samochodu wraz z mężem. Druga jest współwłaścicielką samochodu z wujkiem. Wspólniczki chcą korzystać z tych samochodów (każda ze swojego) na potrzeby wykonywania działalności w spółce, ale nie chcą wnosić tych samochodów aportem do spółki. Jak to zrobić? Czy wspólniczki muszą zawierać jakąś umowę ze spółką? Czy konieczne jest podjęcie uchwały przez spółkę w tej sprawie?
Odpowiadając na pytanie redakcji infor.pl Ministerstwo Finansów stwierdziło (podobnie, jak w poprzednich latach), że nie widzi nadal możliwości budżetowych dla aktualizacji maksymalnych stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu. Również w 2015 roku nie będzie zatem wyższych stawek tzw. „kilometrówki”. Przypomnijmy, że stawki te nie były aktualizowane od 2007 roku.
Od 14 listopada 2007 r. obowiązują niezmienione stawki zwrotu kosztów używania własnego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru do celów służbowych (tzw. stawki kilometrówki). W tym czasie koszty eksploatacji pojazdów znacząco wzrosły. Wszystko wskazuje jednak na to, że stawki kilometrówki nie zmienią się również w 2015 r.
Jeżeli podatnik VAT chce odliczać cały podatek naliczony od wydatków związanych z samochodem - musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówkę). Od tej zasady jest niewiele wyjątków. Błędy w ewidencji mogą powodować utratę prawa do odliczenia pełnego VAT od początku jej prowadzenia.