REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek

Subskrybuj nas na Youtube
Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”. Spowodowałoby to wzrost wydatków jednostek budżetowych i kosztów działalności firm. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników. Takie stanowisko wyraził minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w 2016 roku. Takie samo negatywne odnośnie podwyższenia tych stawek stanowisko Ministerstwo Finansów zajęło 27 stycznia 2017 roku w odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl

Na prośbę Komitetu Inicjatyw Ustawodawczych, zainteresowanego kwestią zmiany stawki za tzw.„kilometrówkę” z interpelacją do ministra finansów zwróciła się 31 maja 2016 r. posłanka Małgorzata Niemczyk . Według wiedzy pani poseł, ten temat jest dobrze znany w Ministerstwie Finansów, jednak MF nie chce zwiększenia (urealnienia) tych stawek.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z powyższym zwróciła się do MF z następującymi pytaniami:

1. Dlaczego Ministerstwo Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki?

2. O ile średnio zmniejszyłyby się się wpływy do budżetu państwa po ewentualnej zmianie stawek proponowanej przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej?

REKLAMA

3. Czy propozycja montażu w samochodach instalacji LPG zamiast zmiany stawek "kilometrówki" jest słuszna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Odpowiedzi udzielił 21 czerwca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Leszek Skiba.

Minister Skiba zwrócił uwagę na fakt, że postulat zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki, podnoszony wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat  (w szczególności przez listonoszy i leśników), więc jest Ministrowi Finansów dobrze znany.

Zdaniem MF, zmiana obecnie obowiązujących stawek nie dotyczyłaby wyłącznie listonoszy, ale objęłaby przedstawicieli wielu zawodów, także sektor publiczny oraz przedsiębiorców.

Według opinii MF wprowadzenie wyższej stawki zwiększy wydatki jednostek budżetowych. Wzrosną także koszty działalności firm, w efekcie czego nastąpi zmniejszenie wpływów podatkowych.

Tylko na przykładzie Poczty Polskiej S.A., na podstawie informacji uzyskanych z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, można oszacować, że podwyższenie stawek o 10% spowodowałoby zwiększenie kosztów o 15 mln zł, natomiast stawki wyższe o 20% generowałyby koszty wyższe o około 30 mln zł. Przełożyłoby to się w negatywny sposób na płynność finansową Poczty Polskiej S.A., wzrost stawki mógłby oznaczać konieczność pozyskania alternatywnego finansowania, co dodatkowo obciążyłoby Spółkę. Biorąc pod uwagę liczne czynniki, niekorzystnie wpływające na aktualną sytuację Poczty Polskiej S.A., m. in. utrzymujący się od kilku lat trend spadkowy w obszarze tradycyjnych usług listowych oraz presję pracowników na podwyżkę wynagrodzeń, należy stwierdzić, że dla Poczty Polskiej S.A. wzrost stawki stanowić będzie istotne obciążenie.

Zdaniem MF analizując stawki określone w rozporządzeniu z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. z 2002 r., Nr 27, poz. 271 z późn. zm), nie można pominąć zmian, jakie zaszły na rynku w zakresie używania paliw alternatywnych. W szczególności dotyczy to stosowania paliw gazowych, które są o ponad 50% tańsze od paliw płynnych.

Ministerstwo Finansów nie posiada wystarczających danych o ilości samochodów prywatnych używanych do celów służbowych, żeby precyzyjnie oszacować wymiar zmniejszenia wpływów podatkowych, niemniej jednak przeprowadzone symulacje wskazują, iż byłyby to kwoty wielomilionowe. W MF podejmowano również próby oszacowania realnych kosztów eksploatacji samochodów osobowych w przeliczeniu na przejechany kilometr. Zadanie to jest jednak obarczone dużym ryzykiem błędu ze względu na różnorodność marek i modeli – każdy model charakteryzuje się innymi kosztami eksploatacji.


Eksploatacja samochodu prywatnego związana jest z ponoszeniem kosztów stałych (ubezpieczenie, przeglądy, naprawy), niezależnie od tego czy jest użytkowany do celów służbowych. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników.

Minister Finansów nie jest właściwy do zajmowania stanowiska w kwestiach dotyczących technicznych aspektów eksploatacji samochodów z instalacją LPG czy też wysuwaniem propozycji dotyczących montażu takich instalacji w samochodach prywatnych używanych do celów służbowych.

Z punktu widzenia budżetu państwa, ryzyka pogorszenia kondycji finansowej Poczty Polskiej S.A oraz wzrostu kosztów działalności dla przedsiębiorców, Minister Finansów na chwilę obecną nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”.

Rok 2017 także bez wyższych stawek

Z podobnym pytaniem o stanowisko Ministerstwa Finansów odnośnie aktualizacji stawek kilometrówki zwróciła się nasza redakcja. Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 27 stycznia 2017 r. była następująca:
"Ministerstwu Finansów dobrze znany jest temat podwyższenia stawek „kilometrówki”. Wnikliwej analizie poddano także projekt  nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (druk 819), zakładający wprowadzenie w akcie rangi ustawy minimalnych stawek za kilometr. W tym momencie Ministerstwo Finansów nie rekomenduje podwyższenia obowiązujących stawek w rozporządzeniu, nie popiera też rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy (druk 819)."

Opracowała Iga Kucharska

Aktualizacja styczeń 2017 - Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA