REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek

Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”. Spowodowałoby to wzrost wydatków jednostek budżetowych i kosztów działalności firm. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników. Takie stanowisko wyraził minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w 2016 roku. Takie samo negatywne odnośnie podwyższenia tych stawek stanowisko Ministerstwo Finansów zajęło 27 stycznia 2017 roku w odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl

Na prośbę Komitetu Inicjatyw Ustawodawczych, zainteresowanego kwestią zmiany stawki za tzw.„kilometrówkę” z interpelacją do ministra finansów zwróciła się 31 maja 2016 r. posłanka Małgorzata Niemczyk . Według wiedzy pani poseł, ten temat jest dobrze znany w Ministerstwie Finansów, jednak MF nie chce zwiększenia (urealnienia) tych stawek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym zwróciła się do MF z następującymi pytaniami:

1. Dlaczego Ministerstwo Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki?

2. O ile średnio zmniejszyłyby się się wpływy do budżetu państwa po ewentualnej zmianie stawek proponowanej przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej?

REKLAMA

3. Czy propozycja montażu w samochodach instalacji LPG zamiast zmiany stawek "kilometrówki" jest słuszna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Odpowiedzi udzielił 21 czerwca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Leszek Skiba.

Minister Skiba zwrócił uwagę na fakt, że postulat zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki, podnoszony wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat  (w szczególności przez listonoszy i leśników), więc jest Ministrowi Finansów dobrze znany.

Zdaniem MF, zmiana obecnie obowiązujących stawek nie dotyczyłaby wyłącznie listonoszy, ale objęłaby przedstawicieli wielu zawodów, także sektor publiczny oraz przedsiębiorców.

Według opinii MF wprowadzenie wyższej stawki zwiększy wydatki jednostek budżetowych. Wzrosną także koszty działalności firm, w efekcie czego nastąpi zmniejszenie wpływów podatkowych.

Tylko na przykładzie Poczty Polskiej S.A., na podstawie informacji uzyskanych z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, można oszacować, że podwyższenie stawek o 10% spowodowałoby zwiększenie kosztów o 15 mln zł, natomiast stawki wyższe o 20% generowałyby koszty wyższe o około 30 mln zł. Przełożyłoby to się w negatywny sposób na płynność finansową Poczty Polskiej S.A., wzrost stawki mógłby oznaczać konieczność pozyskania alternatywnego finansowania, co dodatkowo obciążyłoby Spółkę. Biorąc pod uwagę liczne czynniki, niekorzystnie wpływające na aktualną sytuację Poczty Polskiej S.A., m. in. utrzymujący się od kilku lat trend spadkowy w obszarze tradycyjnych usług listowych oraz presję pracowników na podwyżkę wynagrodzeń, należy stwierdzić, że dla Poczty Polskiej S.A. wzrost stawki stanowić będzie istotne obciążenie.

Zdaniem MF analizując stawki określone w rozporządzeniu z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. z 2002 r., Nr 27, poz. 271 z późn. zm), nie można pominąć zmian, jakie zaszły na rynku w zakresie używania paliw alternatywnych. W szczególności dotyczy to stosowania paliw gazowych, które są o ponad 50% tańsze od paliw płynnych.

Ministerstwo Finansów nie posiada wystarczających danych o ilości samochodów prywatnych używanych do celów służbowych, żeby precyzyjnie oszacować wymiar zmniejszenia wpływów podatkowych, niemniej jednak przeprowadzone symulacje wskazują, iż byłyby to kwoty wielomilionowe. W MF podejmowano również próby oszacowania realnych kosztów eksploatacji samochodów osobowych w przeliczeniu na przejechany kilometr. Zadanie to jest jednak obarczone dużym ryzykiem błędu ze względu na różnorodność marek i modeli – każdy model charakteryzuje się innymi kosztami eksploatacji.


Eksploatacja samochodu prywatnego związana jest z ponoszeniem kosztów stałych (ubezpieczenie, przeglądy, naprawy), niezależnie od tego czy jest użytkowany do celów służbowych. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników.

Minister Finansów nie jest właściwy do zajmowania stanowiska w kwestiach dotyczących technicznych aspektów eksploatacji samochodów z instalacją LPG czy też wysuwaniem propozycji dotyczących montażu takich instalacji w samochodach prywatnych używanych do celów służbowych.

Z punktu widzenia budżetu państwa, ryzyka pogorszenia kondycji finansowej Poczty Polskiej S.A oraz wzrostu kosztów działalności dla przedsiębiorców, Minister Finansów na chwilę obecną nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”.

Rok 2017 także bez wyższych stawek

Z podobnym pytaniem o stanowisko Ministerstwa Finansów odnośnie aktualizacji stawek kilometrówki zwróciła się nasza redakcja. Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 27 stycznia 2017 r. była następująca:
"Ministerstwu Finansów dobrze znany jest temat podwyższenia stawek „kilometrówki”. Wnikliwej analizie poddano także projekt  nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (druk 819), zakładający wprowadzenie w akcie rangi ustawy minimalnych stawek za kilometr. W tym momencie Ministerstwo Finansów nie rekomenduje podwyższenia obowiązujących stawek w rozporządzeniu, nie popiera też rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy (druk 819)."

Opracowała Iga Kucharska

Aktualizacja styczeń 2017 - Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA