REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek

Subskrybuj nas na Youtube
Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”. Spowodowałoby to wzrost wydatków jednostek budżetowych i kosztów działalności firm. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników. Takie stanowisko wyraził minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w 2016 roku. Takie samo negatywne odnośnie podwyższenia tych stawek stanowisko Ministerstwo Finansów zajęło 27 stycznia 2017 roku w odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl

Na prośbę Komitetu Inicjatyw Ustawodawczych, zainteresowanego kwestią zmiany stawki za tzw.„kilometrówkę” z interpelacją do ministra finansów zwróciła się 31 maja 2016 r. posłanka Małgorzata Niemczyk . Według wiedzy pani poseł, ten temat jest dobrze znany w Ministerstwie Finansów, jednak MF nie chce zwiększenia (urealnienia) tych stawek.

REKLAMA

W związku z powyższym zwróciła się do MF z następującymi pytaniami:

1. Dlaczego Ministerstwo Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki?

2. O ile średnio zmniejszyłyby się się wpływy do budżetu państwa po ewentualnej zmianie stawek proponowanej przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej?

3. Czy propozycja montażu w samochodach instalacji LPG zamiast zmiany stawek "kilometrówki" jest słuszna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Odpowiedzi udzielił 21 czerwca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Leszek Skiba.

REKLAMA

Minister Skiba zwrócił uwagę na fakt, że postulat zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki, podnoszony wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat  (w szczególności przez listonoszy i leśników), więc jest Ministrowi Finansów dobrze znany.

Zdaniem MF, zmiana obecnie obowiązujących stawek nie dotyczyłaby wyłącznie listonoszy, ale objęłaby przedstawicieli wielu zawodów, także sektor publiczny oraz przedsiębiorców.

Według opinii MF wprowadzenie wyższej stawki zwiększy wydatki jednostek budżetowych. Wzrosną także koszty działalności firm, w efekcie czego nastąpi zmniejszenie wpływów podatkowych.

Tylko na przykładzie Poczty Polskiej S.A., na podstawie informacji uzyskanych z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, można oszacować, że podwyższenie stawek o 10% spowodowałoby zwiększenie kosztów o 15 mln zł, natomiast stawki wyższe o 20% generowałyby koszty wyższe o około 30 mln zł. Przełożyłoby to się w negatywny sposób na płynność finansową Poczty Polskiej S.A., wzrost stawki mógłby oznaczać konieczność pozyskania alternatywnego finansowania, co dodatkowo obciążyłoby Spółkę. Biorąc pod uwagę liczne czynniki, niekorzystnie wpływające na aktualną sytuację Poczty Polskiej S.A., m. in. utrzymujący się od kilku lat trend spadkowy w obszarze tradycyjnych usług listowych oraz presję pracowników na podwyżkę wynagrodzeń, należy stwierdzić, że dla Poczty Polskiej S.A. wzrost stawki stanowić będzie istotne obciążenie.

REKLAMA

Zdaniem MF analizując stawki określone w rozporządzeniu z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. z 2002 r., Nr 27, poz. 271 z późn. zm), nie można pominąć zmian, jakie zaszły na rynku w zakresie używania paliw alternatywnych. W szczególności dotyczy to stosowania paliw gazowych, które są o ponad 50% tańsze od paliw płynnych.

Ministerstwo Finansów nie posiada wystarczających danych o ilości samochodów prywatnych używanych do celów służbowych, żeby precyzyjnie oszacować wymiar zmniejszenia wpływów podatkowych, niemniej jednak przeprowadzone symulacje wskazują, iż byłyby to kwoty wielomilionowe. W MF podejmowano również próby oszacowania realnych kosztów eksploatacji samochodów osobowych w przeliczeniu na przejechany kilometr. Zadanie to jest jednak obarczone dużym ryzykiem błędu ze względu na różnorodność marek i modeli – każdy model charakteryzuje się innymi kosztami eksploatacji.


Eksploatacja samochodu prywatnego związana jest z ponoszeniem kosztów stałych (ubezpieczenie, przeglądy, naprawy), niezależnie od tego czy jest użytkowany do celów służbowych. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników.

Minister Finansów nie jest właściwy do zajmowania stanowiska w kwestiach dotyczących technicznych aspektów eksploatacji samochodów z instalacją LPG czy też wysuwaniem propozycji dotyczących montażu takich instalacji w samochodach prywatnych używanych do celów służbowych.

Z punktu widzenia budżetu państwa, ryzyka pogorszenia kondycji finansowej Poczty Polskiej S.A oraz wzrostu kosztów działalności dla przedsiębiorców, Minister Finansów na chwilę obecną nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”.

Rok 2017 także bez wyższych stawek

Z podobnym pytaniem o stanowisko Ministerstwa Finansów odnośnie aktualizacji stawek kilometrówki zwróciła się nasza redakcja. Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 27 stycznia 2017 r. była następująca:
"Ministerstwu Finansów dobrze znany jest temat podwyższenia stawek „kilometrówki”. Wnikliwej analizie poddano także projekt  nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (druk 819), zakładający wprowadzenie w akcie rangi ustawy minimalnych stawek za kilometr. W tym momencie Ministerstwo Finansów nie rekomenduje podwyższenia obowiązujących stawek w rozporządzeniu, nie popiera też rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy (druk 819)."

Opracowała Iga Kucharska

Aktualizacja styczeń 2017 - Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA