REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamoryzowany samochód wprowadzany drugi raz do majątku firmy bez ponownej amortyzacji

Zamoryzowany samochód wprowadzany drugi raz do majątku firmy bez ponownej amortyzacji
Zamoryzowany samochód wprowadzany drugi raz do majątku firmy bez ponownej amortyzacji
Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Samochód raz całkowicie zamortyzowany nie może po raz drugi podlegać amortyzacji, jeśli przedsiębiorca wprowadza go ponownie do majątku firmy. Sytuacja jest identyczna, kiedy auto przejmuje małżonek, który zamierza wykorzystywać go w swojej firmie.

Zgodnie z art. 32 ustawy o rachunkowości, amortyzowanie środka trwałego należy rozpocząć nie wcześniej niż po przyjęciu go do używania, a zakończyć nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru (ewentualnie uwzględniając przewidywaną przy likwidacji cenę sprzedaży netto pozostałości środka trwałego).

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie amortyzacji przedsiębiorca może wycofać amortyzowaną rzecz z ewidencji, gdy chce przekazać ją na swoje cele prywatne. Może ją też później ponownie do tej ewidencji wprowadzić.

W momencie wycofania z działalności gospodarczej np. samochodu, jeśli nie jest on do końca zamortyzowany, zaprzestajemy amortyzacji. Ostatni odpis amortyzacyjny powinien dotyczyć miesiąca wycofania. Nie musimy korygować (zmniejszać) dokonanych do tej pory odpisów. Ewentualna niezamortyzowana wartość początkowa samochodu nie jest kosztem uzyskania przychodu w przypadku przekazania go na cele prywatne (art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT), więc takiej „resztki” amortyzacji nie możemy rozliczyć w kosztach.

Kiedy zapada decyzja o ponownym wprowadzeniu go do firmy, trzeba go wpisać do ewidencji środków trwałych w takiej wartości początkowej, w jakiej widniał on w niej, zanim został wyksięgowany. A zatem w przypadku ponownego wprowadzania do firmy samochodu wcześniej całkowicie zamortyzowanego nie ma możliwości ponownej amortyzacji – jego wartość będzie wynosić zero złotych.

REKLAMA

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Wycofany samochód trafia do żony

A co jeśli mąż zamyka swoją firmę, a żona z kolei rozpoczyna nową działalność i chce wprowadzić do niej samochód wcześniej amortyzowany u męża? Jeśli są oni współwłaścicielami samochodu – czyli jeśli istnieje między nimi wspólność majątkowa – w przypadku, gdy samochód nie został w pełni zamortyzowany w działalności męża, żona w swojej odrębnej firmie będzie musiała kontynuować amortyzację samochodu przy uwzględnieniu dotychczasowej wartości odpisów amortyzacyjnych, jakich dokonał mąż i to jeszcze według przyjętej przez męża metody amortyzacji.

Kiedy bowiem dochodzi do zmiany działalności wykonywanej samodzielnie przez jednego z małżonków na działalność wykonywaną samodzielnie przez drugiego z małżonków – wartość początkową środków trwałych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji małżonka, który uprzednio amortyzował środek trwały (art. 22g ust. 12 i ust. 13 pkt 5 ustawy o PIT). Fiskus w interpretacjach podkreśla, że nie można w takich sytuacjach powtórnie zaliczyć do kosztów działalności tym razem w firmie drugiego małżonka tego samego wydatku, jaki małżeństwo ponosi ze wspólnego majątku. Przecież dochód osiągnięty z drugiej firmy również będzie dochodem wspólnym.

W działalności córki

Może też być tak, że przekazany na cele osobiste przedsiębiorcy samochód trafia w drodze darowizny do np. córki przedsiębiorcy, a ta chce go wykorzystywać we własnej działalności gospodarczej. Mimo, że u ojca w firmie samochód został całkowicie zamortyzowany, córka może go amortyzować u siebie. W takiej sytuacji córka przy wprowadzaniu auta do ewidencji środków trwałych będzie musiała wycenić i ustalić wartość początkową samochodu w oparciu o stopień jego zużycia i ceny rynkowe używanych pojazdów. Tak ustalona wartość auta będzie podstawą do dokonywania comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych, które pomniejszą kwotę należnego fiskusowi PIT-u.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA