REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady powstawania przychodów z działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady powstawania przychodów z działalności gospodarczej
Zasady powstawania przychodów z działalności gospodarczej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poprawne rozpoznanie, co jest przychodem z działalności gospodarczej i kiedy on powstaje, ma podstawowe znaczenie dla prawidłowych rozrachunków z urzędem skarbowym na gruncie podatku dochodowego. Przedsiębiorca, który zna i prawidłowo stosuje zasady, może spać spokojnie.

REKLAMA

Firmowy zarobek to przede wszystkim wartość sprzedanych w ramach działalności gospodarczej towarów czy usług, a moment, w którym on powstaje to co do zasady dzień wydania towaru czy wykonania usługi. Jednak w praktyce przedsiębiorca nierzadko otrzymuje też świadczenia o innym charakterze, a płatności dostaje z opóźnieniem lub z wyprzedzeniem. Przychód z działalności jest podstawą obliczenia należnego urzędowi skarbowemu podatku dochodowego za dany miesiąc (czy kwartał), stąd ważne, aby bezbłędnie potrafić go nazwać i obliczyć za dany okres.

Przychód z działalności gospodarczej w PIT - ustalanie daty wykonania usługi

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, nawet jeśli faktycznie przedsiębiorca ich nie otrzymał, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (zwrot towaru powoduje zmniejszenie przychodu). W przypadku VAT-owców za przychód z opodatkowanej VAT-em sprzedaży ustawodawca uznaje przychód pomniejszony o należny VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast art. 14 ust. 3 pkt 2 jednoznacznie wyklucza zaliczenie do przychodów z działalności kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek.

Co jeszcze poza czystym zyskiem

Definicja firmowego przychodu na potrzeby podatku dochodowego zostaje poszerzona w art. 14 ust. 2 ustawy o PIT, gdzie ustawodawca obok obrotu za przychód z działalności gospodarczej wskazuje kilkanaście innych, konkretnych rzeczy. I tak, firmowym zarobkiem są również przychody z odpłatnego zbycia składników firmowego majątku wykorzystywanych na potrzeby działalności, przede wszystkim środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych.

Polecamy produkt: Umowa o roboty budowlane - rozliczenia podatkowe (PDF)

Natomiast wycofanie z działalności firmowego samochodu nie generuje u przedsiębiorcy przychodu, gdyż nie dochodzi do odpłatnego zbycia składnika majątku firmy. Auto zostaje jedynie przesunięte z majątku związanego z biznesem do majątku prywatnego przedsiębiorcy.

Jeśli przedsiębiorca wpłaca zysk na konto firmowe (np. rachunek rozliczeniowy w banku, ale również i oszczędnościowy w SKOK-u) lub na lokaty terminowe tworzone na takich kontach, odsetki z tego tytułu również zaliczy do przychodów z działalności. Przychodem z działalności są też dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia uzyskane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. Ustawodawca do takich niecodziennych przychodów z działalności zalicza również m.in.:

  • różnice kursowe,
  • otrzymane kary umowne,
  • otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną firmą,
  • przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnych charakterze, składników majątku związanych z działalnością,
  • wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych kredytów (pożyczek), jeśli umorzenie nie jest związane z postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu prawa upadłościowego i naprawczego oraz z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,
  • wartość należności umorzonych, przedawnionych lub odpisanych jak nieściągalne w tej części, od której odpisy aktualizujące zostały uprzednio zaliczone do kosztów firmowych.

Opóźnienie w płatności lub zaliczki

Przychód na potrzeby podatku dochodowego powstaje w dniu wydania sprzedanego towaru lub wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury lub uregulowania należności (art. 14 ust. 1c ustawy o PIT). Przesuwanie terminu płatności jest w biznesie jak chleb powszedni. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca wydał klientowi towar 7 sierpnia br., fakturę wystawił 7 sierpnia br., a należność otrzymał 14 sierpnia br., datą powstania przychodu jest 7 sierpnia br. A jeśli klient uregulowałby należność przed wydaniem towaru, np. 5 sierpnia br., przychód powstałby 5 sierpnia br.

Kiedy prezes nie zapłaci PIT od korzystania samochodu służbowego

Z kolei w przypadku wpłacania przez klienta zaliczki generalnie nie wpływa ona na moment powstania przychodu na gruncie PIT-u. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT do przychodów z działalności nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Natomiast od 1 stycznia 2015 r. przedsiębiorcy, którzy muszą pobrane zaliczki „wbijać” na kasę zgodnie z przepisami ustawy o VAT, mogą wybrać, kiedy chcą rozliczyć takie wpłaty, a to oznacza, że po spełnieniu warunków mogą uznać zaliczkę za przychód w dniu jej otrzymania. Wymagane jest przy takim rozwiązaniu zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie:

  • do 20. stycznia – przedsiębiorcy stosujący kontynuujący stosowanie kasy fiskalnej,
  • do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca zaczął stosować kasę fiskalną – przedsiębiorcy rozpoczynający ewidencję obrotu na kasie w trakcie roku.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA