REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP
Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP
https://twitter.com/NIKgovPL
X.com

REKLAMA

REKLAMA

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm przyjął szeroki pakiet ustaw, które realizują rządową strategię deregulacyjną. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie systemu podatkowego, zwiększenie dostępności kapitału dla sektora MŚP oraz lepszą ochronę podatników przed nieoczekiwanymi zmianami prawa. Najważniejsze zmiany to m.in. podniesienie limitu zwolnienia z VAT do 240 tys. zł, zniesienie obowiązku pośrednictwa firm inwestycyjnych przy ofertach publicznych poniżej 1 mln euro, a także istotne ułatwienia dla podatników w trakcie i po kontrolach celno-skarbowych. Nowelizacje eliminują również liczne wątpliwości interpretacyjne przepisów i ujednolicają polskie regulacje z prawem unijnym.

REKLAMA

Autopromocja

VAT bez biurokracji – wyższy limit zwolnienia aż do 240 tys. zł

Podwyższony zostaje limit zwolnienia podmiotowego z VAT do 240 tys. zł. Dotychczas podatnicy mogli korzystać z tzw. zwolnienia podmiotowego, w przypadku gdy nie przekroczyli limitu sprzedaży 200 tys. zł w poprzednim i bieżącym roku.

W przypadku podatników rozpoczynających w ciągu roku podatkowego prowadzenie działalności, nadal będzie obowiązywało liczenie limitu w proporcji. Podatnicy Ci będą mogli skorzystać ze zwolnienia, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 240 tys. zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w danym roku. Proponowane przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 r. 

Mali przedsiębiorcy zyskają – tańszy dostęp do rynku kapitałowego

W przypadku ofert publicznych papierów wartościowych o wartości mniejszej niż równowartość 1 mln euro nie będzie wymagane pośrednictwo firm inwestycyjnych.

W efekcie mali przedsiębiorcy zmniejszą koszty pozyskiwania kapitału, gdyż nie będą musieli angażować firmy inwestycyjnej jako pośrednika transakcji. Dzięki temu zwiększy się dostęp takich przedsiębiorców do kapitału. Rozwiązania umożliwią także małym przedsiębiorcom szersze wykorzystanie instrumentów rynku kapitałowego dla swojego finansowania. Ułatwią emisję papierów wartościowych, zwiększą wykorzystanie instrumentów rynku kapitałowego i poprawią warunki pozyskiwania kapitału przez sektor MŚP. Proponowane przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Uproszczone zasady dla funduszy inwestycyjnych i depozytariuszy

Dzięki nowemu rozwiązaniu depozytariusz funduszu inwestycyjnego oraz alternatywnej spółki inwestycyjnej (np. bank) nie będzie już musiał weryfikować zgodności działania funduszu z wszystkimi przepisami prawa dotyczącymi działalności tych podmiotów lub z ich statutami, z uwzględnieniem odpowiednio interesu uczestników i inwestorów.

Celem zmiany jest ujednolicenie obowiązków depozytariuszy z regulacjami unijnymi oraz ograniczenie czynników mogących wpływać na koszty ponoszone przez fundusze inwestycyjne. 

W efekcie rozwiązanie to może pozytywnie wpłynąć na stopy zwrotu ich uczestników, w tym inwestorów indywidualnych. Nowe przepisy nie zmienią obecnego poziomu ochrony inwestorów. Depozytariusze nadal będą musieli zapewnić zgodność konkretnych czynności prawnych i faktycznych funduszy z przepisami prawa i statutem. Dotyczy to również obowiązku niezwłocznego informowania Komisji Nadzoru Finansowego o wszelkich naruszeniach. Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rewolucja w kontrolach skarbowych – więcej praw dla podatników

Nowe przepisy mają na celu uregulowanie uprawnienia podatnika do złożenia:

  • korekty deklaracji po zakończeniu kontroli celno-skarbowej, gdy kontrolowany zgadza się jedynie w części ze stwierdzonymi nieprawidłowościami (zmiana jest realizacją postulatu deregulacyjnego),
  • deklaracji po raz pierwszy w ciągu 14 dni od wszczęcia kontroli celno-skarbowej; w tym przypadku przewiduje się również zmianę ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiającą zastosowanie niższej stawki dodatkowego zobowiązania podatkowego (15%),
  • deklaracji po raz pierwszy w ciągu 14 od zakończenia kontroli celno-skarbowej.

Proponowane rozwiązania będą korzystne dla podatnika z uwagi m.in.:

  • szybsze zakończenie kontroli celno-skarbowej, gdy deklaracja zostanie złożona po raz pierwszy po wszczęciu tej kontroli,
  • nieprowadzenie postępowania podatkowego, gdy złożona deklaracja po raz pierwszy lub korekta deklaracji uwzględniają w całości stwierdzone w tej kontroli nieprawidłowości,
  • ograniczenie sporu w postępowaniu podatkowym, gdy złożona po raz pierwszy deklaracja lub korekta deklaracji częściowo uwzględniają stwierdzone nieprawidłowości.

Jeżeli podatnik złoży jeden z ww. dokumentów i zapłaci zobowiązanie podatkowe ujęte w tym dokumencie, nie będą od tego zobowiązania naliczane dalsze odsetki za zwłokę. Proponowane przepisy wejdą w życie 1 października 2025 r.

Nowe przepisy przyjęte przez Sejm zostały przekazane do rozpatrzenia przez Senat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA