REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

rozwiń >

Kiedy powstaje przychód podatkowy w sytuacji, gdy platforma wymiany kryptowalut pobiera prowizję w tokenach, a nie w tradycyjnych środkach płatniczych

WSA zabrał więc głos w sprawie, która ma kluczowe znaczenie dla podmiotów działających w sektorze kryptowalutowym. Chodzi o pytanie, kiedy powstaje przychód podatkowy w sytuacji, gdy platforma wymiany kryptowalut pobiera prowizję w tokenach, a nie w tradycyjnych środkach płatniczych. Sąd uznał, że nie da się opodatkować czegoś, czego wartości nie da się rzetelnie wycenić. Wyrok z 25 marca 2025 r. (sygn. I SA/Gd 919/24) może stać się punktem odniesienia dla wielu firm technologicznych, które dotąd zmagały się z niepewnością interpretacyjną ze strony administracji skarbowej. Więcej jednak dowiesz się na ten temat w dalszej części artykułu. Jeśli więc zamierzasz prowadzić przedsiębiorstwo kryptowalutowe, np. w postaci giełdy, to istotne znaczenie będzie miała właśnie ta kwestia kiedy rozliczyć podatkowo pobrane opłaty za przeprowadzone transakcje.

REKLAMA

REKLAMA

Model działania – pośrednictwo z prowizją w kryptowalucie

Spółka z o.o., która zwróciła się o interpretację indywidualną, planowała uruchomić platformę internetową do wymiany walut wirtualnych. Użytkownicy mieli korzystać z systemu „arkusza zleceń” – analogicznego do tego, co oferują klasyczne giełdy kryptowalut. Spółka nie angażowała się bezpośrednio w obrót aktywami, lecz tworzyła infrastrukturę pozwalającą na zawieranie transakcji między użytkownikami. W zamian za udostępnienie narzędzi, pobierała prowizję ale wyłącznie w kryptowalutach, np. jako procent od wartości wymienianych tokenów. To rozwiązanie typowe dla branży. Jednak w przeciwieństwie do płatności w tradycyjnej walucie, taka prowizja nie ma oczywistej wartości wyrażonej w PLN czy EUR.

Co orzekł sąd

Sąd uznał, że nie powstaje przychód w momencie pobrania prowizji w kryptowalutach, jeśli nie ma jeszcze wymiernego przysporzenia. Dlaczego i co to oznacza w praktyce? W celu odpowiedzi na to pytanie konieczne jest ustalenie kilku dodatkowych szczegółów. Zacznijmy więc od początku. Spółka wystąpiła z wnioskiem o interpretację, pytając czy pobranie prowizji w kryptowalucie oznacza powstanie przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, czy też moment opodatkowania powinien być odroczony do czasu, gdy waluta wirtualna zostanie zbyta za tradycyjne środki płatnicze albo zużyta na zakup usługi lub towaru.

Podatnik argumentował, że w momencie otrzymania tokenów nie uzyskuje jeszcze realnej, mierzalnej korzyści. Trudno bowiem przypisać kryptowalutom obiektywną wartość rynkową, skoro ich cena zależy od warunków konkretnej transakcji i może znacznie odbiegać od kursów notowanych na różnych platformach.

Organ podatkowy – to klasyczny barter

Dyrektor KIS nie przychylił się do tej interpretacji. Uznał, że usługa pośrednictwa – niezależnie od formy zapłaty generuje przychód podatkowy. Otrzymanie tokenów to jego zdaniem ekwiwalent świadczenia w ramach umowy barterowej. A skoro tak, to należy zastosować ogólne zasady z art. 12 ust. 3a CIT i rozpoznać przychód z chwilą wykonania usługi, wystawienia faktury lub uregulowania należności. Organ wskazał także, że nabycie kryptowaluty w drodze takiej transakcji należy rozliczyć jako koszt uzyskania przychodu jednak nie w ramach podstawowej działalności gospodarczej, lecz w ramach zysków kapitałowych (art. 15 ust. 11 ustawy o CIT).

REKLAMA

Argumentacja spółki – nie da się opodatkować niepewnej wartości

Spółka nie zgodziła się z taką wykładnią i wskazała, że jej działalność mieści się w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy AML, a więc przychody z tej działalności nie powinny być zaliczane do zysków kapitałowych, lecz do innych źródeł. Tym samym również koszty powinny być rozliczane na zasadach ogólnych. Spółka argumentowała też, że bez ustawowego kursu kryptowalut nie da się uczciwie ustalić podstawy opodatkowania. Odwołała się przy tym do zasady określoności prawa podatkowego i do wyroku Trybunału Konstytucyjnego (K 7/13), który wyraźnie podkreśla, że podstawy opodatkowania muszą wynikać z ustawy. Konkretniej podkreślił, że art. 84 Konstytucji wprowadził powszechny obowiązek ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Ustawa podatkowa nie odpowiada bowiem, jak podatnik miałby liczyć przychód z tytułu uzyskania waluty wirtualnej, gdy nie ma odniesienia się do środków płatniczych lub wymiernych korzyści.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA – przychód powstanie dopiero przy zbyciu tokena

Sąd w całości podzielił stanowisko spółki. Uznał, że w momencie pobrania prowizji nie powstaje jeszcze żadne realne przysporzenie majątkowe, które można opodatkować. Token otrzymany w ramach prowizji może być zbyty z zyskiem, stratą lub nie zostać zbyty wcale. Żaden z tych wariantów nie jest znany w momencie samego pobrania prowizji. WSA wskazał, że „ustawodawca nie przewidział sposobu ustalenia przychodu w kryptowalucie”. W konsekwencji, nie można wymagać od podatnika szacowania go na podstawie arbitralnie przyjętych cen rynkowych. Dla przychodów niepieniężnych wyrażonych w kryptowalucie obowiązek podatkowy powstaje dopiero w momencie zbycia aktywa za konkretną wartość mierzalną – pieniądz, towar lub usługę.

W jaki sposób kształtowała się dotychczas linia orzecznicza i jakie to może mieć skutki dla praktyki?

Wyrok wpisuje się w ugruntowaną linię orzeczniczą, m.in. NSA (II FSK 1688/19, II FSK 3296/18, II FSK 247/19), zgodnie z którą brak jednoznacznych przepisów dotyczących wyceny kryptowalut wyklucza możliwość opodatkowania ich otrzymania jako przychodu.

W praktyce wyrok stanowić może zabezpieczenie dla wielu firm z branży, które planują utworzyć giełdę kryptowalut w Polsce. Potwierdza on, że dopiero zbycie aktywa powoduje obowiązek podatkowy. Do tego czasu transakcja pozostaje neutralna podatkowo. Decyzja sądu podważa również logikę fiskusa dotyczącą klasyfikowania kosztów do zysków kapitałowych wbrew przepisowi art. 7b ust. 3 CIT. To ważne przypomnienie, że zarówno przychody, jak i koszty powinny być traktowane spójnie w ramach jednego źródła. W aspekcie w przypadku art. 7b ust. 3 w uproszczeniu chodzi o kwestię podatników prowadzących działalność z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wedle tego przychody wymienione w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f) powinny być kwalifikowane w ramach przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Czyli opodatkowanie po wymianie

WSA w Gdańsku jasno pokazał, że podatki nie mogą być nakładane na wartości szacunkowe, niepewne i trudne do wyceny. Pobranie prowizji w kryptowalucie to jeszcze nie realna korzyść, a więc i nie przychód. Dopiero przyszłe zbycie tokena otwiera drogę do jego opodatkowania. To dość logiczne z perspektywy tego, jak faktycznie biznesy krypto funkcjonują. Dla firm działających w branży kryptowalutowej to istotna gwarancja, że nie zostaną zmuszone do płacenia podatku od czegoś, co być może nigdy nie przyniesie realnego zysku. Wyrok WSA wnosi tu element rozsądku w kwestii faktycznych mechanizmów rynkowych zgodnych z działalnością podmiotów z branży. Nie można jednak omawianego wyroku postrzegać jako sytuację w której dokonanie zapłaty za cokolwiek w kryptowalucie nie generuje obowiązków podatkowych. W tym zakresie usługa jest możliwa do wyceny i wyłącznie kryptowaluta stanowi formę zapłaty. W przypadku natomiast giełd kryptowalut sprawa jest bardziej złożona, bo tam prowizja stanowi po prostu % od transakcji i nigdy nie była wyceniana do waluty fiducjarnej. W tym względzie jest to ta istotna różnica, która oddziela sytuację w której zapłata w kryptowalucie generuje od razu przychód dla odbierającego, od tej gdy takiego przychodu nie ma.

Przemysław Sulecki i Maciej Grzegorczyk

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA