REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalny wybór zaliczki na podatek dochodowy i inne korzyści podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Optymalny wybór zaliczki na podatek dochodowy i inne korzyści podatkowe
Optymalny wybór zaliczki na podatek dochodowy i inne korzyści podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Optymalny wybór formy opodatkowania, to nie jedyna metoda na obniżenie zobowiązania podatkowego. Pewne elementy planowania podatkowego wystąpić powinny w ciągu roku.

Wybierz najkorzystniejszą formę płacenia zaliczek na podatek

Oprócz różnorodnych form opodatkowania (zasad ogólnych, podatku liniowego, karty podatkowej, ryczałtu), możliwe jest również ustalenie optymalnej metody opłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku.

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Kwoty zaliczek łatwo obliczyć np., za pomocą baz danych lub w specjalnie przygotowanych formularzach służących do wewnętrznych celów rozrachunkowych (w programie www.fillup.pl np. http://druki-formularze.pl/druk/pit-5-15-deklaracja-na-zaliczke-miesieczna-na-podatek-dochodowy ).

Formą optymalizacji może być kwartalne wpłacanie zaliczek na podatek dochodowy. Forma ta dotyczy wyłącznie małych podatników oraz wszystkich innych, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą (w tym ostatnim przypadku wybór taki, możliwy jest wyłącznie w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności). Na kwartalne wpłacanie zaliczek można zdecydować się wyłącznie do 20 lutego, a w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności w trakcie roku podatkowego - w terminie do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

REKLAMA

Formą optymalizacji jest również wybór zaliczek w wysokości miesięcznej 1/12 kwoty  z roku poprzedniego. Dzięki takiej formie ustalania zaliczek, podatnik może wykorzystać fakt, że w minionym roku jego dochód, a tym samym zaliczki na podatek były relatywnie niskie i do końca obecnego roku płacić może zaliczki na podatek w niewielkiej wysokości mimo zwiększania się, nawet znacznego, kwoty uzyskiwanych dochodów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymalizacja zaliczek na podatek dochodowy przybrać może wreszcie formę tzw. kredytu podatkowego, dzięki któremu nie trzeba płacić zaliczek na podatek i podatku w roku, w którym rozpoczyna się prowadzenie działalności gospodarczej, a kwoty te doliczane są do zobowiązania podatnika po 20% ( dwadzieścia %), w ciągu pięciu kolejnych lat podatkowych.  

Wybierając optymalną formę opłacania zaliczek należy pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, co do zasady wyboru należy dokonać z początkiem roku kalendarzowego (do 20 lutego). Zmiana zasad rozliczania i opłacania zaliczek w trakcie roku jest niemożliwa, chyba że podatnik dopiero rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej. Po drugie przy zaliczkach rozliczanych na zasadzie 1/12 kwoty podatku z lat poprzednich czy też kredytu podatkowego, podatnicy spełnić muszą szereg dodatkowych warunków wynikających z ustawy o podatkach dochodowych.  

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Optymalnie ustalaj wartość odpisów amortyzacyjnych, oraz termin ich rozpoczęcia

Podatnicy przypominają sobie o inwestycjach w miesiącu, w którym wykazują wysokie przychody. Chcą w ten sposób równoważyć podatkowo przychody i koszty, a w rezultacie płacić niskie zaliczki na podatek dochodowy. Jeżeli inwestycja dotyczy środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, to problemem może być rozliczanie odpisów amortyzacyjnych już w okresie ich przyjęcia do używania. Co do zasady zatem, inwestycje powinny być planowane z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu.

Przedsiębiorca może jednak część wydatków rozliczyć w kosztach już w miesiącu oddania składników majątku do używania. Zatem nawet późna decyzja o redukcji przychodu może przynieść określone efekty.

Sytuacja taka ma miejsce m.in., gdy:

  • rozliczeniu w dacie poniesienia kosztu podlegają składniki majątku, które nie zostają zaliczone do środków trwałych i WNiP m.in. ze względu na niską wartość; optymalizacja polegać może zatem na zakupie poszczególnych elementów składowych, a nie zestawów (np. meble),
  • rozliczeniu w dacie poniesienia kosztu podlegają składniki majątku, które nie zostają zaliczone do środków trwałych i WNiP m.in. ze względu na krótki czas używania, nie przekraczający roku; optymalizacja spowodować może zatem konieczność szybkiego zbycia składnika majątku, w przeciwnym wypadku wystąpić może obowiązek korekty kosztów i naliczanie odsetek za zwłokę,
  • korzysta się z tzw. amortyzacji de minimis, w ramach której możliwe jest rozliczanie w kosztach amortyzacji środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych; podatnicy mogą wówczas dokonywać odpisów nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Korzystaj z praw zależnych - umów najmu, dzierżawy, leasingu itp.

Zamiast nabycia majątku – warto rozważyć niejednokrotnie opcję wykorzystania majątku obcego i jego leasing czy najem. Nie występuje wówczas obowiązek amortyzacji, a cała wartość ponoszonych kosztów może obniżać zaliczki na podatek. Szczególnie atrakcyjnym może okazać się ustalenie wysokiej kwoty opłat wstępnych, które w całości zostaną rozliczone w kosztach podatkowych już w okresie ich poniesienia. 

Generujesz wysokie koszty – utracisz prawo do ryczałtu w ciągu roku

Utrata prawa do ryczałtu może okazać się korzystna, gdy podmiot w trakcie roku podejmie inwestycję, w ramach której dokona nabycia lub wytworzenia środka trwałego, jego remontu, modernizacji lub też poniesie inne wydatki, które może bieżąco ujmować w kosztach.

O ile rezygnacji z ryczałtu dokonać można wyłącznie poprzez oświadczenie składane do 20 stycznia danego roku podatkowego (druk oświadczenia znaleźć można na stronie www.druki-formularze.pl), to w trakcie roku możliwa jest również utrata prawa do ryczałtu ewidencjonowanego. W tym celu podatnik musi osiągnąć przychody z działalności, której prowadzenie nie pozwala na opodatkowanie w formie ryczałtu. W takim przypadku podatnik traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach (art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. Nr 144, poz. 930). Po utracie prawa do ryczałtu, podatnik może wykazywać koszty na zasadach ogólnych.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF


Obliczaj wartość przychodu. Nie stracisz wówczas prawa do ryczałtu ewidencjonowanego.

Korzystając z wartości przychodów wskazanej w ewidencji prowadzonej dla celów ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik powinien w trakcie roku kontrolować, jakie kwoty przychodów uzyska w ciągu całego roku. Kontrola taka możliwa jest na podstawie ewidencji przychodów, dostępnej w zestawie druków na stronie www.fillup.pl (http://druki-formularze.pl/druk/epr-ewidencja-przychodow-ryczaltowa).

Aby nie stracić prawa do ryczałtu, wartość ta nie może przekroczyć 150.000 euro (przeliczenia dokonuje się po średnim kursie NBP z dnia 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy). Prognozując w trakcie roku wysokie przychody, podatnik może podjąć współpracę z innymi podmiotami, które przejmą część umów, przenieść część wynagrodzeń lub zleceń na kolejne lata lub założyć inny podmiot (np. spółkę z o.o., która odpowiadać będzie za realizację części umów).    

Optymalizacja to wybieganie w przyszłość

Przedsiębiorca nie może zapomnieć, że prowadzić działalność będzie w dłuższym okresie. Jeżeli nie będzie od razu myślał, jak zminimalizować skutki podatkowe w kolejnych okresach, jego zobowiązania względem skarbu państwa będą zawsze w znaczący sposób wpływały na pasywa i ograniczały szybki rozwój firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA