REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalny wybór zaliczki na podatek dochodowy i inne korzyści podatkowe

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Optymalny wybór zaliczki na podatek dochodowy i inne korzyści podatkowe
Optymalny wybór zaliczki na podatek dochodowy i inne korzyści podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Optymalny wybór formy opodatkowania, to nie jedyna metoda na obniżenie zobowiązania podatkowego. Pewne elementy planowania podatkowego wystąpić powinny w ciągu roku.

Wybierz najkorzystniejszą formę płacenia zaliczek na podatek

Oprócz różnorodnych form opodatkowania (zasad ogólnych, podatku liniowego, karty podatkowej, ryczałtu), możliwe jest również ustalenie optymalnej metody opłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku.

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Kwoty zaliczek łatwo obliczyć np., za pomocą baz danych lub w specjalnie przygotowanych formularzach służących do wewnętrznych celów rozrachunkowych (w programie www.fillup.pl np. http://druki-formularze.pl/druk/pit-5-15-deklaracja-na-zaliczke-miesieczna-na-podatek-dochodowy ).

Formą optymalizacji może być kwartalne wpłacanie zaliczek na podatek dochodowy. Forma ta dotyczy wyłącznie małych podatników oraz wszystkich innych, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą (w tym ostatnim przypadku wybór taki, możliwy jest wyłącznie w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności). Na kwartalne wpłacanie zaliczek można zdecydować się wyłącznie do 20 lutego, a w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności w trakcie roku podatkowego - w terminie do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Formą optymalizacji jest również wybór zaliczek w wysokości miesięcznej 1/12 kwoty  z roku poprzedniego. Dzięki takiej formie ustalania zaliczek, podatnik może wykorzystać fakt, że w minionym roku jego dochód, a tym samym zaliczki na podatek były relatywnie niskie i do końca obecnego roku płacić może zaliczki na podatek w niewielkiej wysokości mimo zwiększania się, nawet znacznego, kwoty uzyskiwanych dochodów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Optymalizacja zaliczek na podatek dochodowy przybrać może wreszcie formę tzw. kredytu podatkowego, dzięki któremu nie trzeba płacić zaliczek na podatek i podatku w roku, w którym rozpoczyna się prowadzenie działalności gospodarczej, a kwoty te doliczane są do zobowiązania podatnika po 20% ( dwadzieścia %), w ciągu pięciu kolejnych lat podatkowych.  

Wybierając optymalną formę opłacania zaliczek należy pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, co do zasady wyboru należy dokonać z początkiem roku kalendarzowego (do 20 lutego). Zmiana zasad rozliczania i opłacania zaliczek w trakcie roku jest niemożliwa, chyba że podatnik dopiero rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej. Po drugie przy zaliczkach rozliczanych na zasadzie 1/12 kwoty podatku z lat poprzednich czy też kredytu podatkowego, podatnicy spełnić muszą szereg dodatkowych warunków wynikających z ustawy o podatkach dochodowych.  

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Optymalnie ustalaj wartość odpisów amortyzacyjnych, oraz termin ich rozpoczęcia

Podatnicy przypominają sobie o inwestycjach w miesiącu, w którym wykazują wysokie przychody. Chcą w ten sposób równoważyć podatkowo przychody i koszty, a w rezultacie płacić niskie zaliczki na podatek dochodowy. Jeżeli inwestycja dotyczy środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, to problemem może być rozliczanie odpisów amortyzacyjnych już w okresie ich przyjęcia do używania. Co do zasady zatem, inwestycje powinny być planowane z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu.

Przedsiębiorca może jednak część wydatków rozliczyć w kosztach już w miesiącu oddania składników majątku do używania. Zatem nawet późna decyzja o redukcji przychodu może przynieść określone efekty.

Sytuacja taka ma miejsce m.in., gdy:

  • rozliczeniu w dacie poniesienia kosztu podlegają składniki majątku, które nie zostają zaliczone do środków trwałych i WNiP m.in. ze względu na niską wartość; optymalizacja polegać może zatem na zakupie poszczególnych elementów składowych, a nie zestawów (np. meble),
  • rozliczeniu w dacie poniesienia kosztu podlegają składniki majątku, które nie zostają zaliczone do środków trwałych i WNiP m.in. ze względu na krótki czas używania, nie przekraczający roku; optymalizacja spowodować może zatem konieczność szybkiego zbycia składnika majątku, w przeciwnym wypadku wystąpić może obowiązek korekty kosztów i naliczanie odsetek za zwłokę,
  • korzysta się z tzw. amortyzacji de minimis, w ramach której możliwe jest rozliczanie w kosztach amortyzacji środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych; podatnicy mogą wówczas dokonywać odpisów nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Korzystaj z praw zależnych - umów najmu, dzierżawy, leasingu itp.

Zamiast nabycia majątku – warto rozważyć niejednokrotnie opcję wykorzystania majątku obcego i jego leasing czy najem. Nie występuje wówczas obowiązek amortyzacji, a cała wartość ponoszonych kosztów może obniżać zaliczki na podatek. Szczególnie atrakcyjnym może okazać się ustalenie wysokiej kwoty opłat wstępnych, które w całości zostaną rozliczone w kosztach podatkowych już w okresie ich poniesienia. 

Generujesz wysokie koszty – utracisz prawo do ryczałtu w ciągu roku

Utrata prawa do ryczałtu może okazać się korzystna, gdy podmiot w trakcie roku podejmie inwestycję, w ramach której dokona nabycia lub wytworzenia środka trwałego, jego remontu, modernizacji lub też poniesie inne wydatki, które może bieżąco ujmować w kosztach.

O ile rezygnacji z ryczałtu dokonać można wyłącznie poprzez oświadczenie składane do 20 stycznia danego roku podatkowego (druk oświadczenia znaleźć można na stronie www.druki-formularze.pl), to w trakcie roku możliwa jest również utrata prawa do ryczałtu ewidencjonowanego. W tym celu podatnik musi osiągnąć przychody z działalności, której prowadzenie nie pozwala na opodatkowanie w formie ryczałtu. W takim przypadku podatnik traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach (art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. Nr 144, poz. 930). Po utracie prawa do ryczałtu, podatnik może wykazywać koszty na zasadach ogólnych.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF


Obliczaj wartość przychodu. Nie stracisz wówczas prawa do ryczałtu ewidencjonowanego.

Korzystając z wartości przychodów wskazanej w ewidencji prowadzonej dla celów ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik powinien w trakcie roku kontrolować, jakie kwoty przychodów uzyska w ciągu całego roku. Kontrola taka możliwa jest na podstawie ewidencji przychodów, dostępnej w zestawie druków na stronie www.fillup.pl (http://druki-formularze.pl/druk/epr-ewidencja-przychodow-ryczaltowa).

Aby nie stracić prawa do ryczałtu, wartość ta nie może przekroczyć 150.000 euro (przeliczenia dokonuje się po średnim kursie NBP z dnia 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy). Prognozując w trakcie roku wysokie przychody, podatnik może podjąć współpracę z innymi podmiotami, które przejmą część umów, przenieść część wynagrodzeń lub zleceń na kolejne lata lub założyć inny podmiot (np. spółkę z o.o., która odpowiadać będzie za realizację części umów).    

Optymalizacja to wybieganie w przyszłość

Przedsiębiorca nie może zapomnieć, że prowadzić działalność będzie w dłuższym okresie. Jeżeli nie będzie od razu myślał, jak zminimalizować skutki podatkowe w kolejnych okresach, jego zobowiązania względem skarbu państwa będą zawsze w znaczący sposób wpływały na pasywa i ograniczały szybki rozwój firmy.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

REKLAMA

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA