REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych /Fotolia
Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrowersje związane z ustaleniem systemu rozliczeń korzystania przez pracowników z samochodów służbowych dla celów prywatnych – wartości nieodpłatnego świadczenia z tego tytułu trwają od lat 90-tych XX wieku. Do końca 2014 r., z uwagi na brak szczegółowej regulacji w zakresie określania przychodu pracownika z tego tytułu, stosowanych było kilka rozwiązań u pracodawców.

Ustalenie z pracownikami, jaki limit kilometrów zostanie przez nich wykorzystany, co prowadzi do ustalenia wartości świadczenia, jako iloczynu uzgodnionego z pracownikiem limitu kilometrów na jazdy prywatne przez kilometrówkę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Ustalanie zryczałtowanej wartości świadczenia, która jest wyliczana na podstawie kryteriów takich jak, wysokości miesięcznej amortyzacji czy kosztów paliwa. Ryczałt taki kształtuje się na poziomie 200-400 złotych miesięcznie.

- Ustalanie ryczałtu wyliczonego w sposób wskazany w tiret 2 powyżej, ale z proporcją uwzględniającą czas, który pracownik może przeznaczyć na jazdy do celów prywatnych.

REKLAMA

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozornym rozwiązaniem problemu dla firm, był brak wdrożenia jakiegokolwiek rozwiązania, czyli przyjęcie, iż samochody wykorzystywane są wyłącznie dla celów służbowych, nawet wówczas gdy pracownicy korzystali z samochodów służbowych także w okresach urlopowych. Organy skarbowe w łatwy sposób mogły stwierdzić, iż ryczałt taki został ustalony w oparciu o błędne przesłanki. Skrajnym przykładem systemu rozliczenia jazd prywatnych pracowników było określenie przez organ skarbowy przychodu pracowników kontrolowanej jednostki na podstawie stawek dziennych stosowanych przez wypożyczalnie samochodów osobowych.

Od stycznia 2015 roku, z punktu widzenia przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprawa znalazła swoje rozwiązanie, jednak sposób traktowania ryczałtu za wykorzystanie samochodu dla celów prywatnych w podatku od towarów i usług oznacza konieczność poszukiwania alternatywnego rozwiązania, które rozwiąże sprawę zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych jak i podatku od towarów i usług. Skuteczną alternatywą może okazać się najem samochodów służbowych na czas korzystania przez pracownika samochodu dla celów prywatnych.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Od stycznia 2015 ustawodawca wprowadził nowy system opodatkowania przychodu pracowników z tytułu korzystania z samochodów służbowych dla celów prywatnych. Wprowadzone zostały zmiany do ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych i tak art. 12 tej ustawy regulujący przychody ze stosunku pracy rozszerzony został o trzy nowe jednostki redakcyjne, ustępy 2a-2c, które ustalają w przypadku dochodów ze stosunku pracy i umów pokrewnych ujętych w tym artykule wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodów służbowych do celów prywatnych.

Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

1) 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;

2) 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w zdaniu poprzednim. Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną ryczałtową, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Wprowadzenie nowego systemu, w oparciu o zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozwiązuje kwestię rozliczenia wartości przychodu na gruncie przepisów tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest jednak nadal problematyczne na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatek od towarów i usług

Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, za podlegające opodatkowaniu odpłatne świadczenie usług uznaje się między innymi użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza (np. do celów osobistych podatnika lub jego pracownikó). Podatnikowi musiało jednak przysługiwać, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Na podstawie tego przepisu opodatkowaniu może podlegać nieodpłatne używanie samochodów na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu nie podlega nieodpłatne używanie pojazdów samochodowych na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli:

1) kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów została ograniczona do 50 proc. (na podstawie art. 86a ust.1 w zw. z art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r.),

2) kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów została ograniczona do 50 proc. kwoty podatku z faktury zakupu i jednocześnie z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

PIT oraz ZUS od kilometrówki i ryczałtu za jazdy lokalne i zamiejscowe

Stosując powołane powyżej przepisy, opodatkowanie nowego ryczałtu samochodowego nie wystąpi, co komplikuje odliczenia VAT związane z zakupami dotyczącymi korzystania z samochodów służbowych.

Z uwagi na powyższe kontrowersje wynikające z treści przepisów ustawy VAT, korzystniejszym rozwiązaniem może okazać się wprowadzenie alternatywnego systemu rozliczenia korzystania z samochodu dla celów prywatnych polegającego na zawieraniu z pracownikami umów na odpłatne korzystanie z samochodu służbowego. Sam najem takich samochodów stanowiłby działalność gospodarczą pracodawcy, co powodowałoby, iż odliczenie przynajmniej części podatku VAT od wydatków nie byłoby zagrożone.

Autor: Jacek Kalinowski, Dyrektor biura Russell Bedford w Poznaniu.

Posiada doświadczenie zdobyte w działach podatkowych międzynarodowych firm doradczych m.in. w KPMG, PWC. W latach 1999-2008 pracował jako Kierownik ds. Podatków w dużym międzynarodowym koncernie z branży spożywczej odpowiadając za bieżące zarządzanie sprawami podatkowymi grupy polskich Spółek koncernu.

Po 2008 r. związany był z siecią doradczą BDO pełniąc funkcję Tax Managera, oraz z kancelariami prawnymi wykonując funkcję Doradcy Podatkowego. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im A. Mickiewicza w Poznaniu. Autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego.

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA