REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych /Fotolia
Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrowersje związane z ustaleniem systemu rozliczeń korzystania przez pracowników z samochodów służbowych dla celów prywatnych – wartości nieodpłatnego świadczenia z tego tytułu trwają od lat 90-tych XX wieku. Do końca 2014 r., z uwagi na brak szczegółowej regulacji w zakresie określania przychodu pracownika z tego tytułu, stosowanych było kilka rozwiązań u pracodawców.

Ustalenie z pracownikami, jaki limit kilometrów zostanie przez nich wykorzystany, co prowadzi do ustalenia wartości świadczenia, jako iloczynu uzgodnionego z pracownikiem limitu kilometrów na jazdy prywatne przez kilometrówkę.

REKLAMA

REKLAMA

- Ustalanie zryczałtowanej wartości świadczenia, która jest wyliczana na podstawie kryteriów takich jak, wysokości miesięcznej amortyzacji czy kosztów paliwa. Ryczałt taki kształtuje się na poziomie 200-400 złotych miesięcznie.

- Ustalanie ryczałtu wyliczonego w sposób wskazany w tiret 2 powyżej, ale z proporcją uwzględniającą czas, który pracownik może przeznaczyć na jazdy do celów prywatnych.

REKLAMA

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozornym rozwiązaniem problemu dla firm, był brak wdrożenia jakiegokolwiek rozwiązania, czyli przyjęcie, iż samochody wykorzystywane są wyłącznie dla celów służbowych, nawet wówczas gdy pracownicy korzystali z samochodów służbowych także w okresach urlopowych. Organy skarbowe w łatwy sposób mogły stwierdzić, iż ryczałt taki został ustalony w oparciu o błędne przesłanki. Skrajnym przykładem systemu rozliczenia jazd prywatnych pracowników było określenie przez organ skarbowy przychodu pracowników kontrolowanej jednostki na podstawie stawek dziennych stosowanych przez wypożyczalnie samochodów osobowych.

Od stycznia 2015 roku, z punktu widzenia przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprawa znalazła swoje rozwiązanie, jednak sposób traktowania ryczałtu za wykorzystanie samochodu dla celów prywatnych w podatku od towarów i usług oznacza konieczność poszukiwania alternatywnego rozwiązania, które rozwiąże sprawę zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych jak i podatku od towarów i usług. Skuteczną alternatywą może okazać się najem samochodów służbowych na czas korzystania przez pracownika samochodu dla celów prywatnych.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Od stycznia 2015 ustawodawca wprowadził nowy system opodatkowania przychodu pracowników z tytułu korzystania z samochodów służbowych dla celów prywatnych. Wprowadzone zostały zmiany do ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych i tak art. 12 tej ustawy regulujący przychody ze stosunku pracy rozszerzony został o trzy nowe jednostki redakcyjne, ustępy 2a-2c, które ustalają w przypadku dochodów ze stosunku pracy i umów pokrewnych ujętych w tym artykule wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodów służbowych do celów prywatnych.

Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

1) 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;

2) 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w zdaniu poprzednim. Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną ryczałtową, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Wprowadzenie nowego systemu, w oparciu o zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozwiązuje kwestię rozliczenia wartości przychodu na gruncie przepisów tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest jednak nadal problematyczne na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatek od towarów i usług

Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, za podlegające opodatkowaniu odpłatne świadczenie usług uznaje się między innymi użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza (np. do celów osobistych podatnika lub jego pracownikó). Podatnikowi musiało jednak przysługiwać, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Na podstawie tego przepisu opodatkowaniu może podlegać nieodpłatne używanie samochodów na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu nie podlega nieodpłatne używanie pojazdów samochodowych na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli:

1) kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów została ograniczona do 50 proc. (na podstawie art. 86a ust.1 w zw. z art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r.),

2) kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów została ograniczona do 50 proc. kwoty podatku z faktury zakupu i jednocześnie z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

PIT oraz ZUS od kilometrówki i ryczałtu za jazdy lokalne i zamiejscowe

Stosując powołane powyżej przepisy, opodatkowanie nowego ryczałtu samochodowego nie wystąpi, co komplikuje odliczenia VAT związane z zakupami dotyczącymi korzystania z samochodów służbowych.

Z uwagi na powyższe kontrowersje wynikające z treści przepisów ustawy VAT, korzystniejszym rozwiązaniem może okazać się wprowadzenie alternatywnego systemu rozliczenia korzystania z samochodu dla celów prywatnych polegającego na zawieraniu z pracownikami umów na odpłatne korzystanie z samochodu służbowego. Sam najem takich samochodów stanowiłby działalność gospodarczą pracodawcy, co powodowałoby, iż odliczenie przynajmniej części podatku VAT od wydatków nie byłoby zagrożone.

Autor: Jacek Kalinowski, Dyrektor biura Russell Bedford w Poznaniu.

Posiada doświadczenie zdobyte w działach podatkowych międzynarodowych firm doradczych m.in. w KPMG, PWC. W latach 1999-2008 pracował jako Kierownik ds. Podatków w dużym międzynarodowym koncernie z branży spożywczej odpowiadając za bieżące zarządzanie sprawami podatkowymi grupy polskich Spółek koncernu.

Po 2008 r. związany był z siecią doradczą BDO pełniąc funkcję Tax Managera, oraz z kancelariami prawnymi wykonując funkcję Doradcy Podatkowego. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im A. Mickiewicza w Poznaniu. Autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego.

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA