REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych /Fotolia
Najem samochodów służbowych dla celów prywatnych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrowersje związane z ustaleniem systemu rozliczeń korzystania przez pracowników z samochodów służbowych dla celów prywatnych – wartości nieodpłatnego świadczenia z tego tytułu trwają od lat 90-tych XX wieku. Do końca 2014 r., z uwagi na brak szczegółowej regulacji w zakresie określania przychodu pracownika z tego tytułu, stosowanych było kilka rozwiązań u pracodawców.

Ustalenie z pracownikami, jaki limit kilometrów zostanie przez nich wykorzystany, co prowadzi do ustalenia wartości świadczenia, jako iloczynu uzgodnionego z pracownikiem limitu kilometrów na jazdy prywatne przez kilometrówkę.

REKLAMA

Autopromocja

- Ustalanie zryczałtowanej wartości świadczenia, która jest wyliczana na podstawie kryteriów takich jak, wysokości miesięcznej amortyzacji czy kosztów paliwa. Ryczałt taki kształtuje się na poziomie 200-400 złotych miesięcznie.

- Ustalanie ryczałtu wyliczonego w sposób wskazany w tiret 2 powyżej, ale z proporcją uwzględniającą czas, który pracownik może przeznaczyć na jazdy do celów prywatnych.

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozornym rozwiązaniem problemu dla firm, był brak wdrożenia jakiegokolwiek rozwiązania, czyli przyjęcie, iż samochody wykorzystywane są wyłącznie dla celów służbowych, nawet wówczas gdy pracownicy korzystali z samochodów służbowych także w okresach urlopowych. Organy skarbowe w łatwy sposób mogły stwierdzić, iż ryczałt taki został ustalony w oparciu o błędne przesłanki. Skrajnym przykładem systemu rozliczenia jazd prywatnych pracowników było określenie przez organ skarbowy przychodu pracowników kontrolowanej jednostki na podstawie stawek dziennych stosowanych przez wypożyczalnie samochodów osobowych.

Od stycznia 2015 roku, z punktu widzenia przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprawa znalazła swoje rozwiązanie, jednak sposób traktowania ryczałtu za wykorzystanie samochodu dla celów prywatnych w podatku od towarów i usług oznacza konieczność poszukiwania alternatywnego rozwiązania, które rozwiąże sprawę zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych jak i podatku od towarów i usług. Skuteczną alternatywą może okazać się najem samochodów służbowych na czas korzystania przez pracownika samochodu dla celów prywatnych.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Od stycznia 2015 ustawodawca wprowadził nowy system opodatkowania przychodu pracowników z tytułu korzystania z samochodów służbowych dla celów prywatnych. Wprowadzone zostały zmiany do ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych i tak art. 12 tej ustawy regulujący przychody ze stosunku pracy rozszerzony został o trzy nowe jednostki redakcyjne, ustępy 2a-2c, które ustalają w przypadku dochodów ze stosunku pracy i umów pokrewnych ujętych w tym artykule wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodów służbowych do celów prywatnych.

Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

1) 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;

2) 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w zdaniu poprzednim. Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną ryczałtową, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Wprowadzenie nowego systemu, w oparciu o zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozwiązuje kwestię rozliczenia wartości przychodu na gruncie przepisów tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest jednak nadal problematyczne na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatek od towarów i usług

Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, za podlegające opodatkowaniu odpłatne świadczenie usług uznaje się między innymi użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza (np. do celów osobistych podatnika lub jego pracownikó). Podatnikowi musiało jednak przysługiwać, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Na podstawie tego przepisu opodatkowaniu może podlegać nieodpłatne używanie samochodów na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu nie podlega nieodpłatne używanie pojazdów samochodowych na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli:

1) kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów została ograniczona do 50 proc. (na podstawie art. 86a ust.1 w zw. z art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r.),

2) kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów została ograniczona do 50 proc. kwoty podatku z faktury zakupu i jednocześnie z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

PIT oraz ZUS od kilometrówki i ryczałtu za jazdy lokalne i zamiejscowe

Stosując powołane powyżej przepisy, opodatkowanie nowego ryczałtu samochodowego nie wystąpi, co komplikuje odliczenia VAT związane z zakupami dotyczącymi korzystania z samochodów służbowych.

Z uwagi na powyższe kontrowersje wynikające z treści przepisów ustawy VAT, korzystniejszym rozwiązaniem może okazać się wprowadzenie alternatywnego systemu rozliczenia korzystania z samochodu dla celów prywatnych polegającego na zawieraniu z pracownikami umów na odpłatne korzystanie z samochodu służbowego. Sam najem takich samochodów stanowiłby działalność gospodarczą pracodawcy, co powodowałoby, iż odliczenie przynajmniej części podatku VAT od wydatków nie byłoby zagrożone.

Autor: Jacek Kalinowski, Dyrektor biura Russell Bedford w Poznaniu.

Posiada doświadczenie zdobyte w działach podatkowych międzynarodowych firm doradczych m.in. w KPMG, PWC. W latach 1999-2008 pracował jako Kierownik ds. Podatków w dużym międzynarodowym koncernie z branży spożywczej odpowiadając za bieżące zarządzanie sprawami podatkowymi grupy polskich Spółek koncernu.

Po 2008 r. związany był z siecią doradczą BDO pełniąc funkcję Tax Managera, oraz z kancelariami prawnymi wykonując funkcję Doradcy Podatkowego. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im A. Mickiewicza w Poznaniu. Autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego.

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA