REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne /Fot. Fotolia
Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 roku, a więc niemal już cztery miesiące, obowiązują regulacje w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia z tytułu samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne. Bezpośrednim zamiarem ustawodawcy było ułatwienie procesu rozliczania tej formy nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników, choć w rzeczywistości – można by rzec – że celem było po prostu ujawnianie przychodów pracownika, a więc ich opodatkowanie.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w podatku dochodowym

Znowelizowane przepisy określają wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników w postaci wykorzystywania przez nich na cele prywatne samochodów służbowych. Uprzednio korzystanie z firmowego auta również wypełniało definicję świadczenia nieodpłatnego, jednakże podstawową trudnością było wyrażenie tego świadczenia w pieniądzu – szczególnie dla firm, które nie zajmowały się działalnością z zakresu wynajmu samochodów, a więc prawidłowe ustalenie wartości przychodu pracownika. To z kolei często skutkowało nieujawnianiem w ogóle tego przychodu, ponieważ pracodawca nie miał możliwości odnieść się do cen rynkowych stosowanych przy tego typu świadczenia, a obowiązujące wówczas przepisy nie dawały podatnikom odpowiednich do tego narzędzi.

Od 1 stycznia 2015 roku wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego na cele prywatne ustala się w wysokości uzależnionej od pojemności silnika. I tak:

  • dla samochodów o pojemności silnika do 1.600 cm3- kwota świadczenia wynosi 250 zł miesięcznie,
  • dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1.600 cm3- kwota świadczenia wynosi 400 zł miesięcznie.

Czy należy doliczać ryczałt, gdy pracownik używa samochodu służbowego do celów prywatnych odpłatnie

Wykorzystanie samochodu przez część miesiąca

REKLAMA

Jeśli pracownik prywatnie korzysta z samochodu służbowego tylko przez część miesiąca, wówczas wartość pieniężną świadczenia ustala się w wysokości 1/30 kwot wymienionych w paragrafie wyżej za każdy dzień korzystania. Oznacza to, że bez względu na to, czy dany miesiąc miał 28 dni czy 31 dni, za każdy dzień korzystania świadczenie wynosi 1/30 kwoty 250 zł lub 400 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład: Pracownik A w miesiącu lutym wykorzystywał samochód służbowy o pojemności silnika 1,3 na cele prywatne przez okres 10 dni. Pracownik B korzystał z tego samego samochodu w miesiącu maju również przez okres 10 dni.

Oznacza to, że:

  • pracownik A osiągnął przychód w miesiącu lutym z tytułu nieodpłatnego świadczenia w wysokości 83 zł

  • pracownik B osiągnął przychód w miesiącu maju z tytułu nieodpłatnego świadczenia w wysokości 83 zł

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet


Uwaga! Błędne byłoby ustalenie wartości przychodu proporcjonalnie do ilości dni korzystania z auta w stosunku do ilości dni w danym okresie, tzn. określenie przychodu pracownika w postaci:

  • pracownik A:

  • pracownik B:

Świadczenie częściowo odpłatne

Często zdarza się w firmach tak, że pracownik, chcąc skorzystać z samochodu służbowego, jest obciążany przez pracodawcę jakąś kwotą, np. w spółce X regulamin wewnętrzny zakłada, że pracownik ma prawo skorzystać z samochodu firmowego prywatnie, jednakże wartość tego świadczenia wynosi 10 zł za każde przejechane przez pracownika 10 km.

W takim przypadku mówimy o świadczeniu częściowo płatnym. Wówczas przychodem pracownika jest różnica między wartością świadczenia określoną w ustawie a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Jak rozliczać przekazanie zleceniobiorcy samochodu służbowego do celów prywatnych?

Przykład: Pracownik pracujący w spółce X wykorzystywał samochód służbowy o pojemności silnika 1,9 na cele prywatne w miesiącu kwietniu przez okres 5 dni. W tym czasie przejechał odległość 50 km, za co pracodawca obciążył go kwotą 50 zł.

Oznacza to, że pracownik uzyskał przychód z częściowo odpłatnego świadczenia w wysokości 17 zł:

Ustawowe określenie wartości świadczenia w postaci korzystania z samochodów służbowego w celach prywatnych z pewnością doprowadzi do zniwelowania problemów z ustalaniem samej wartości przychodu, co z pewnością przyczyni się do ujawniania go w ogóle (przed 1 stycznia 2015 organy podatkowe często kwestionowały metody wyceny świadczenia przez podatników). Jednakże mimo iż zmiany obowiązują już niemal cztery miesiące, wciąż pozostawiają wiele wątpliwości.

Co ze zużyciem paliwa?

Nowe regulacje mówią o ustaleniu wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników w postaci wykorzystywania samochodów służbowych na cele prywatne. Ale świadczenie to ma charakter usługowy, a jak wiemy, korzystając z samochodu, konieczne jest jego uprzednie zatankowanie.

Nie ma problemu w przypadku, w którym pracownik korzysta z samochodu firmowego, który przed użyciem musi zatankować albo w którym koszty zużycia paliwa obciążają bezpośrednio pracownika. Rzeczywiste zużycie paliwa jest trudne do określenia, ale orientacyjne – już nie tak bardzo, ponieważ z zasady większość samochodów ma wbudowane liczniki średniego zużycia paliwa.

Jednak koszt paliwa, który został przerzucony na pracownika, nie powinien stanowić kosztów uzyskania przychodów! Konieczne jest zatem prowadzenie dodatkowej ewidencji, z której będzie wynikało, jaka część kosztów zużycia paliwa została ostatecznie poniesiona przez pracownika.

Można z tej sytuacji wybrnąć również w inny sposób: pracownik po przebyciu drogi ma obowiązek zatankowania samochodu w ilości zużytego przez niego paliwa na cele prywatne.

A co, jeśli pracownik nie ponosi kosztów paliwa? Czy wówczas można mówić o dwóch rodzajach świadczenia nieodpłatnego – jedno z tytułu użycia samochodu, a drugie – z tytułu zużycia paliwa?


Nieodpłatne świadczenie powodujące przysporzenie przychodu po stronie pracownika charakteryzuje się tym, że (por. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 08.07.2014, Sygn. K 7/13):

  • jest spełnione za zgodą pracownika
  • jest spełnione w jego interesie i przyniosło mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku
  • uzyskana korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi.

Ale czy można wyliczyć wartość korzyści pracownika z tytułu użycia służbowego paliwa na cele prywatne? Można zatem domniemać, że od strony zużycia paliwa dla pracownika nie powstaje przychód podatkowy. Jednak dla pracodawcy ważne jest to, aby zakupiona przez niego ilość paliwa była wykorzystywana na cele działalności, dlatego też powinien opracować w regulaminach wewnętrznych metody rozliczania tych kosztów z pracownikami (np. tak, jak opisano w pierwszych zdaniach tego paragrafu).

CIT - amortyzacja samochodu wykorzystywanego częściowo na cele prywatne

Ustawa o podatku dochodowym (zarówno PIT, jak i CIT) mówią, że amortyzacja stanowi koszt uzyskania przychodu, w związku z czym wpływa bezpośrednio na podstawę opodatkowania. Jednakże nie wskazuje jednoznacznie, czy amortyzacja samochodów wykorzystywanych częściowo na cele prywatne przez pracowników, a częściowo na cele działalności gospodarczej, może stanowić KUP.

Amortyzacji podlegają bowiem stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy, zwane środkami trwałymi.

A zatem przepis powyższy nie wskazuje, że aby podatnik mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych, środek trwały musi być wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele działalności gospodarczej. Kluczowe jest bowiem jego wykorzystanie w ogóle na potrzeby działalności – w ogóle, ale nie wyłącznie.

Podwózka samochodem i użyczenie mieszkania podlegają opodatkowaniu

Ustawowy katalog wyłącza  jednak z kosztów uzyskania przychodów m. in. odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania – za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania. Tylko czy udostępnienie nieodpłatne pracownikowi samochodu służbowego definitywnie przekreśla możliwość zaliczenia do KUP kosztów amortyzacji? Po pierwsze – samochód bez pomniejszania jego roli w dalszym ciągu służy przede wszystkim celom działalności gospodarczej. To, że pracownik z niego korzysta, jest tylko efektem ubocznym, nie zaś podstawowym.

Jednakże ewidentnie jest to zagadnienie wciąż problematyczne dla pracodawców. A może w KUP wrzucić tylko część proporcjonalną do stosunku wykorzystania samochodu na cele działalności gospodarczej w odniesieniu do celów prywatnych (tak, jak np. w KUP zalicza się tylko część kosztów budynku wykorzystywanego nie w całości na działalność?). Ale z drugiej strony – w jaki sposób należałoby wyliczyć tę część „służbową” i „prywatną”?

Jak widać, po raz kolejny firmy muszą się zmierzyć z przepisem, który z jednej strony miał coś ułatwić, a z drugiej – pozostawia wiele niewyjaśnionych kwestii…

Sławomir Ekman

http://24ivalue.pl/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA