REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne /Fot. Fotolia
Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 roku, a więc niemal już cztery miesiące, obowiązują regulacje w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia z tytułu samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne. Bezpośrednim zamiarem ustawodawcy było ułatwienie procesu rozliczania tej formy nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników, choć w rzeczywistości – można by rzec – że celem było po prostu ujawnianie przychodów pracownika, a więc ich opodatkowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w podatku dochodowym

Znowelizowane przepisy określają wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników w postaci wykorzystywania przez nich na cele prywatne samochodów służbowych. Uprzednio korzystanie z firmowego auta również wypełniało definicję świadczenia nieodpłatnego, jednakże podstawową trudnością było wyrażenie tego świadczenia w pieniądzu – szczególnie dla firm, które nie zajmowały się działalnością z zakresu wynajmu samochodów, a więc prawidłowe ustalenie wartości przychodu pracownika. To z kolei często skutkowało nieujawnianiem w ogóle tego przychodu, ponieważ pracodawca nie miał możliwości odnieść się do cen rynkowych stosowanych przy tego typu świadczenia, a obowiązujące wówczas przepisy nie dawały podatnikom odpowiednich do tego narzędzi.

Od 1 stycznia 2015 roku wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego na cele prywatne ustala się w wysokości uzależnionej od pojemności silnika. I tak:

  • dla samochodów o pojemności silnika do 1.600 cm3- kwota świadczenia wynosi 250 zł miesięcznie,
  • dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1.600 cm3- kwota świadczenia wynosi 400 zł miesięcznie.

Czy należy doliczać ryczałt, gdy pracownik używa samochodu służbowego do celów prywatnych odpłatnie

REKLAMA

Wykorzystanie samochodu przez część miesiąca

Jeśli pracownik prywatnie korzysta z samochodu służbowego tylko przez część miesiąca, wówczas wartość pieniężną świadczenia ustala się w wysokości 1/30 kwot wymienionych w paragrafie wyżej za każdy dzień korzystania. Oznacza to, że bez względu na to, czy dany miesiąc miał 28 dni czy 31 dni, za każdy dzień korzystania świadczenie wynosi 1/30 kwoty 250 zł lub 400 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład: Pracownik A w miesiącu lutym wykorzystywał samochód służbowy o pojemności silnika 1,3 na cele prywatne przez okres 10 dni. Pracownik B korzystał z tego samego samochodu w miesiącu maju również przez okres 10 dni.

Oznacza to, że:

  • pracownik A osiągnął przychód w miesiącu lutym z tytułu nieodpłatnego świadczenia w wysokości 83 zł

  • pracownik B osiągnął przychód w miesiącu maju z tytułu nieodpłatnego świadczenia w wysokości 83 zł

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet


Uwaga! Błędne byłoby ustalenie wartości przychodu proporcjonalnie do ilości dni korzystania z auta w stosunku do ilości dni w danym okresie, tzn. określenie przychodu pracownika w postaci:

  • pracownik A:

  • pracownik B:

Świadczenie częściowo odpłatne

Często zdarza się w firmach tak, że pracownik, chcąc skorzystać z samochodu służbowego, jest obciążany przez pracodawcę jakąś kwotą, np. w spółce X regulamin wewnętrzny zakłada, że pracownik ma prawo skorzystać z samochodu firmowego prywatnie, jednakże wartość tego świadczenia wynosi 10 zł za każde przejechane przez pracownika 10 km.

W takim przypadku mówimy o świadczeniu częściowo płatnym. Wówczas przychodem pracownika jest różnica między wartością świadczenia określoną w ustawie a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Jak rozliczać przekazanie zleceniobiorcy samochodu służbowego do celów prywatnych?

Przykład: Pracownik pracujący w spółce X wykorzystywał samochód służbowy o pojemności silnika 1,9 na cele prywatne w miesiącu kwietniu przez okres 5 dni. W tym czasie przejechał odległość 50 km, za co pracodawca obciążył go kwotą 50 zł.

Oznacza to, że pracownik uzyskał przychód z częściowo odpłatnego świadczenia w wysokości 17 zł:

Ustawowe określenie wartości świadczenia w postaci korzystania z samochodów służbowego w celach prywatnych z pewnością doprowadzi do zniwelowania problemów z ustalaniem samej wartości przychodu, co z pewnością przyczyni się do ujawniania go w ogóle (przed 1 stycznia 2015 organy podatkowe często kwestionowały metody wyceny świadczenia przez podatników). Jednakże mimo iż zmiany obowiązują już niemal cztery miesiące, wciąż pozostawiają wiele wątpliwości.

Co ze zużyciem paliwa?

Nowe regulacje mówią o ustaleniu wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników w postaci wykorzystywania samochodów służbowych na cele prywatne. Ale świadczenie to ma charakter usługowy, a jak wiemy, korzystając z samochodu, konieczne jest jego uprzednie zatankowanie.

Nie ma problemu w przypadku, w którym pracownik korzysta z samochodu firmowego, który przed użyciem musi zatankować albo w którym koszty zużycia paliwa obciążają bezpośrednio pracownika. Rzeczywiste zużycie paliwa jest trudne do określenia, ale orientacyjne – już nie tak bardzo, ponieważ z zasady większość samochodów ma wbudowane liczniki średniego zużycia paliwa.

Jednak koszt paliwa, który został przerzucony na pracownika, nie powinien stanowić kosztów uzyskania przychodów! Konieczne jest zatem prowadzenie dodatkowej ewidencji, z której będzie wynikało, jaka część kosztów zużycia paliwa została ostatecznie poniesiona przez pracownika.

Można z tej sytuacji wybrnąć również w inny sposób: pracownik po przebyciu drogi ma obowiązek zatankowania samochodu w ilości zużytego przez niego paliwa na cele prywatne.

A co, jeśli pracownik nie ponosi kosztów paliwa? Czy wówczas można mówić o dwóch rodzajach świadczenia nieodpłatnego – jedno z tytułu użycia samochodu, a drugie – z tytułu zużycia paliwa?


Nieodpłatne świadczenie powodujące przysporzenie przychodu po stronie pracownika charakteryzuje się tym, że (por. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 08.07.2014, Sygn. K 7/13):

  • jest spełnione za zgodą pracownika
  • jest spełnione w jego interesie i przyniosło mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku
  • uzyskana korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi.

Ale czy można wyliczyć wartość korzyści pracownika z tytułu użycia służbowego paliwa na cele prywatne? Można zatem domniemać, że od strony zużycia paliwa dla pracownika nie powstaje przychód podatkowy. Jednak dla pracodawcy ważne jest to, aby zakupiona przez niego ilość paliwa była wykorzystywana na cele działalności, dlatego też powinien opracować w regulaminach wewnętrznych metody rozliczania tych kosztów z pracownikami (np. tak, jak opisano w pierwszych zdaniach tego paragrafu).

CIT - amortyzacja samochodu wykorzystywanego częściowo na cele prywatne

Ustawa o podatku dochodowym (zarówno PIT, jak i CIT) mówią, że amortyzacja stanowi koszt uzyskania przychodu, w związku z czym wpływa bezpośrednio na podstawę opodatkowania. Jednakże nie wskazuje jednoznacznie, czy amortyzacja samochodów wykorzystywanych częściowo na cele prywatne przez pracowników, a częściowo na cele działalności gospodarczej, może stanowić KUP.

Amortyzacji podlegają bowiem stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy, zwane środkami trwałymi.

A zatem przepis powyższy nie wskazuje, że aby podatnik mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych, środek trwały musi być wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele działalności gospodarczej. Kluczowe jest bowiem jego wykorzystanie w ogóle na potrzeby działalności – w ogóle, ale nie wyłącznie.

Podwózka samochodem i użyczenie mieszkania podlegają opodatkowaniu

Ustawowy katalog wyłącza  jednak z kosztów uzyskania przychodów m. in. odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania – za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania. Tylko czy udostępnienie nieodpłatne pracownikowi samochodu służbowego definitywnie przekreśla możliwość zaliczenia do KUP kosztów amortyzacji? Po pierwsze – samochód bez pomniejszania jego roli w dalszym ciągu służy przede wszystkim celom działalności gospodarczej. To, że pracownik z niego korzysta, jest tylko efektem ubocznym, nie zaś podstawowym.

Jednakże ewidentnie jest to zagadnienie wciąż problematyczne dla pracodawców. A może w KUP wrzucić tylko część proporcjonalną do stosunku wykorzystania samochodu na cele działalności gospodarczej w odniesieniu do celów prywatnych (tak, jak np. w KUP zalicza się tylko część kosztów budynku wykorzystywanego nie w całości na działalność?). Ale z drugiej strony – w jaki sposób należałoby wyliczyć tę część „służbową” i „prywatną”?

Jak widać, po raz kolejny firmy muszą się zmierzyć z przepisem, który z jednej strony miał coś ułatwić, a z drugiej – pozostawia wiele niewyjaśnionych kwestii…

Sławomir Ekman

http://24ivalue.pl/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA