REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne /Fot. Fotolia
Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 roku, a więc niemal już cztery miesiące, obowiązują regulacje w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia z tytułu samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne. Bezpośrednim zamiarem ustawodawcy było ułatwienie procesu rozliczania tej formy nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników, choć w rzeczywistości – można by rzec – że celem było po prostu ujawnianie przychodów pracownika, a więc ich opodatkowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w podatku dochodowym

Znowelizowane przepisy określają wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników w postaci wykorzystywania przez nich na cele prywatne samochodów służbowych. Uprzednio korzystanie z firmowego auta również wypełniało definicję świadczenia nieodpłatnego, jednakże podstawową trudnością było wyrażenie tego świadczenia w pieniądzu – szczególnie dla firm, które nie zajmowały się działalnością z zakresu wynajmu samochodów, a więc prawidłowe ustalenie wartości przychodu pracownika. To z kolei często skutkowało nieujawnianiem w ogóle tego przychodu, ponieważ pracodawca nie miał możliwości odnieść się do cen rynkowych stosowanych przy tego typu świadczenia, a obowiązujące wówczas przepisy nie dawały podatnikom odpowiednich do tego narzędzi.

Od 1 stycznia 2015 roku wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego na cele prywatne ustala się w wysokości uzależnionej od pojemności silnika. I tak:

  • dla samochodów o pojemności silnika do 1.600 cm3- kwota świadczenia wynosi 250 zł miesięcznie,
  • dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1.600 cm3- kwota świadczenia wynosi 400 zł miesięcznie.

Czy należy doliczać ryczałt, gdy pracownik używa samochodu służbowego do celów prywatnych odpłatnie

REKLAMA

Wykorzystanie samochodu przez część miesiąca

Jeśli pracownik prywatnie korzysta z samochodu służbowego tylko przez część miesiąca, wówczas wartość pieniężną świadczenia ustala się w wysokości 1/30 kwot wymienionych w paragrafie wyżej za każdy dzień korzystania. Oznacza to, że bez względu na to, czy dany miesiąc miał 28 dni czy 31 dni, za każdy dzień korzystania świadczenie wynosi 1/30 kwoty 250 zł lub 400 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład: Pracownik A w miesiącu lutym wykorzystywał samochód służbowy o pojemności silnika 1,3 na cele prywatne przez okres 10 dni. Pracownik B korzystał z tego samego samochodu w miesiącu maju również przez okres 10 dni.

Oznacza to, że:

  • pracownik A osiągnął przychód w miesiącu lutym z tytułu nieodpłatnego świadczenia w wysokości 83 zł

  • pracownik B osiągnął przychód w miesiącu maju z tytułu nieodpłatnego świadczenia w wysokości 83 zł

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet


Uwaga! Błędne byłoby ustalenie wartości przychodu proporcjonalnie do ilości dni korzystania z auta w stosunku do ilości dni w danym okresie, tzn. określenie przychodu pracownika w postaci:

  • pracownik A:

  • pracownik B:

Świadczenie częściowo odpłatne

Często zdarza się w firmach tak, że pracownik, chcąc skorzystać z samochodu służbowego, jest obciążany przez pracodawcę jakąś kwotą, np. w spółce X regulamin wewnętrzny zakłada, że pracownik ma prawo skorzystać z samochodu firmowego prywatnie, jednakże wartość tego świadczenia wynosi 10 zł za każde przejechane przez pracownika 10 km.

W takim przypadku mówimy o świadczeniu częściowo płatnym. Wówczas przychodem pracownika jest różnica między wartością świadczenia określoną w ustawie a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Jak rozliczać przekazanie zleceniobiorcy samochodu służbowego do celów prywatnych?

Przykład: Pracownik pracujący w spółce X wykorzystywał samochód służbowy o pojemności silnika 1,9 na cele prywatne w miesiącu kwietniu przez okres 5 dni. W tym czasie przejechał odległość 50 km, za co pracodawca obciążył go kwotą 50 zł.

Oznacza to, że pracownik uzyskał przychód z częściowo odpłatnego świadczenia w wysokości 17 zł:

Ustawowe określenie wartości świadczenia w postaci korzystania z samochodów służbowego w celach prywatnych z pewnością doprowadzi do zniwelowania problemów z ustalaniem samej wartości przychodu, co z pewnością przyczyni się do ujawniania go w ogóle (przed 1 stycznia 2015 organy podatkowe często kwestionowały metody wyceny świadczenia przez podatników). Jednakże mimo iż zmiany obowiązują już niemal cztery miesiące, wciąż pozostawiają wiele wątpliwości.

Co ze zużyciem paliwa?

Nowe regulacje mówią o ustaleniu wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników w postaci wykorzystywania samochodów służbowych na cele prywatne. Ale świadczenie to ma charakter usługowy, a jak wiemy, korzystając z samochodu, konieczne jest jego uprzednie zatankowanie.

Nie ma problemu w przypadku, w którym pracownik korzysta z samochodu firmowego, który przed użyciem musi zatankować albo w którym koszty zużycia paliwa obciążają bezpośrednio pracownika. Rzeczywiste zużycie paliwa jest trudne do określenia, ale orientacyjne – już nie tak bardzo, ponieważ z zasady większość samochodów ma wbudowane liczniki średniego zużycia paliwa.

Jednak koszt paliwa, który został przerzucony na pracownika, nie powinien stanowić kosztów uzyskania przychodów! Konieczne jest zatem prowadzenie dodatkowej ewidencji, z której będzie wynikało, jaka część kosztów zużycia paliwa została ostatecznie poniesiona przez pracownika.

Można z tej sytuacji wybrnąć również w inny sposób: pracownik po przebyciu drogi ma obowiązek zatankowania samochodu w ilości zużytego przez niego paliwa na cele prywatne.

A co, jeśli pracownik nie ponosi kosztów paliwa? Czy wówczas można mówić o dwóch rodzajach świadczenia nieodpłatnego – jedno z tytułu użycia samochodu, a drugie – z tytułu zużycia paliwa?


Nieodpłatne świadczenie powodujące przysporzenie przychodu po stronie pracownika charakteryzuje się tym, że (por. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 08.07.2014, Sygn. K 7/13):

  • jest spełnione za zgodą pracownika
  • jest spełnione w jego interesie i przyniosło mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku
  • uzyskana korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi.

Ale czy można wyliczyć wartość korzyści pracownika z tytułu użycia służbowego paliwa na cele prywatne? Można zatem domniemać, że od strony zużycia paliwa dla pracownika nie powstaje przychód podatkowy. Jednak dla pracodawcy ważne jest to, aby zakupiona przez niego ilość paliwa była wykorzystywana na cele działalności, dlatego też powinien opracować w regulaminach wewnętrznych metody rozliczania tych kosztów z pracownikami (np. tak, jak opisano w pierwszych zdaniach tego paragrafu).

CIT - amortyzacja samochodu wykorzystywanego częściowo na cele prywatne

Ustawa o podatku dochodowym (zarówno PIT, jak i CIT) mówią, że amortyzacja stanowi koszt uzyskania przychodu, w związku z czym wpływa bezpośrednio na podstawę opodatkowania. Jednakże nie wskazuje jednoznacznie, czy amortyzacja samochodów wykorzystywanych częściowo na cele prywatne przez pracowników, a częściowo na cele działalności gospodarczej, może stanowić KUP.

Amortyzacji podlegają bowiem stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy, zwane środkami trwałymi.

A zatem przepis powyższy nie wskazuje, że aby podatnik mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych, środek trwały musi być wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele działalności gospodarczej. Kluczowe jest bowiem jego wykorzystanie w ogóle na potrzeby działalności – w ogóle, ale nie wyłącznie.

Podwózka samochodem i użyczenie mieszkania podlegają opodatkowaniu

Ustawowy katalog wyłącza  jednak z kosztów uzyskania przychodów m. in. odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania – za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania. Tylko czy udostępnienie nieodpłatne pracownikowi samochodu służbowego definitywnie przekreśla możliwość zaliczenia do KUP kosztów amortyzacji? Po pierwsze – samochód bez pomniejszania jego roli w dalszym ciągu służy przede wszystkim celom działalności gospodarczej. To, że pracownik z niego korzysta, jest tylko efektem ubocznym, nie zaś podstawowym.

Jednakże ewidentnie jest to zagadnienie wciąż problematyczne dla pracodawców. A może w KUP wrzucić tylko część proporcjonalną do stosunku wykorzystania samochodu na cele działalności gospodarczej w odniesieniu do celów prywatnych (tak, jak np. w KUP zalicza się tylko część kosztów budynku wykorzystywanego nie w całości na działalność?). Ale z drugiej strony – w jaki sposób należałoby wyliczyć tę część „służbową” i „prywatną”?

Jak widać, po raz kolejny firmy muszą się zmierzyć z przepisem, który z jednej strony miał coś ułatwić, a z drugiej – pozostawia wiele niewyjaśnionych kwestii…

Sławomir Ekman

http://24ivalue.pl/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA