REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwózka samochodem i użyczenie mieszkania podlegają opodatkowaniu

Karolina Dołęgowska
Podwózka samochodem i użyczenie mieszkania podlegają opodatkowaniu / Fotolia
Podwózka samochodem i użyczenie mieszkania podlegają opodatkowaniu / Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki portalom internetowym i aplikacjom mobilnym oferującym możliwość znalezienia towarzysza na wspólny przejazd lub okazjonalny wynajem lokali, idea ekonomii współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Usługi świadczone z wykorzystaniem tego typu portali, pod względem podatkowym są traktowane tak samo jak te organizowane w tradycyjny sposób, a tym samym podlegają opodatkowaniu.

REKLAMA

Autopromocja

Pomysł wspólnych przejazdów lub okazjonalnego wynajmowania mieszkań miał być sposobem na obniżenie kosztów podróży lub użytkowania mieszkania. Tymczasem jak wyjaśnia w odpowiedzi na poselską interpelację, wiceminister finansów Jarosław Neneman, osoby udostępniające swoje lokale lub podwożące innych pasażerów powinny od przychodu z takiej działalności odprowadzić podatek. Tymczasem niewielu usługodawców, którzy skorzystali z portali internetowych o tym nie pamięta. Niedopełnienie tego obowiązku może wynikać z braku świadomości co do brzmienia przepisów, jednak jak twierdzi wiceminister w wielu przypadkach jest to zamierzone omijanie obowiązujących przepisów.

Wiceminister wyraźnie podkreślił, że każdy opłacony przejazd lub wynajmu nieruchomości rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Dla fiskusa nie jest istotne czy usługodawca otrzymał zapłatę za pośrednictwem portalu lub aplikacji, która pomogła mu znaleźć zainteresowanych jego usługą, czy bezpośrednio od osób, dla których tę usługę świadczył.

PIT od aut służbowych - zmiany korzystne dla najbogatszych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby korzystające z tego typu portali mogą nie mieć takiej świadomości, ale decydując się na wspólny przejazd, zawierają ze sobą odpłatną umową cywilnoprawną o świadczenie usług. Minister finansów wskazał, że jest to podstawa opodatkowania, niezależnie czy taka umowa doszła do skutku przy wykorzystaniu aplikacji lub stron internatowych czy też w sposób tradycyjny.

Art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PDOF) jako źródła przychodów wskazuje między innymi:

1) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze

(art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOF),

2) inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF),

3) pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF).

Powołując się na ten przepis minister wskazał, że kierowcy zarabiający na udostępnianiu przejazdów powinni do osiąganego dochodu stosować stawki podatkowe określone według skali podatkowej (18 i 32 proc.) albo płacić 19-proc. podatek liniowy, jeśli spełnią definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z zasadą samoopoadtkowania, podatnicy sami powinno obliczać należny podatek i wpłacać na niego zaliczki w trakcie roku podatkowego, nie czekając na wezwanie organów skarbowych. Wpłat należy dokonywać  do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – w terminie złożenia zeznania podatkowego.


W interpelacji wskazano, że kierowcy powinni także rozliczać VAT według stawki 8%, jeśli w ciągu roku zarobią więcej niż 150 000 zł. Podkreślono przy tym, że osobom udostępniającym swój samochód prywatnie, nie przysługuje preferencyjna stawka VAT 4 %, do której mają prawo taksówkarze świadczący swoje usługi profesjonalnie.

Osoby udostępniające nieruchomości, ale nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą wybrać stawkę ryczałtowego PIT, która wynosi 8,5 %.

W zakresie VAT usługa najmu z zakwaterowaniem, jest objęta 8 % podatkiem (art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług).

Jednakże podatnicy mają szansę uniknąć zapłaty VATu w dwóch sytuacjach. Po pierwsze jeżeli ich obrót roczny nie przekroczy 150 000 zł (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług), a po drugie jeżeli najem lub dzierżawa nieruchomości mieszkalnych nastąpi wyłącznie na cele mieszkaniowe (art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług).

Jak rozliczyć nieodpłatne udostępnienie samochodu zleceniobiorcy

Zaznaczono jednak, że ocena czy i na jakich zasadach w konkretnych przypadkach udostępnienie samochodu czy mieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wymaga szczegółowej analizy w każdym stanie faktycznym.

Jeżeli chodzi o konieczność zastosowania kas fiskalnych przez osoby oferujące wspólne przejazdy, to w odpowiedzi na interpelację przypomniano, że z chwilą rozpoczęcia wykonywania m.in. usług przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji oraz przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami, podatnik jest zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Osoby wynajmujące mieszkania, mogą uniknąć konieczności korzystania z kas fiskalnych, pod warunkiem, że świadczenie usług w całości zostanie udokumentowane fakturą.

Ze względu na rosnącą popularność portali, których ułatwiają łączenie osób oferujących towary lub usługi z ich odbiorcami, taka działalność stała się konkurencyjna dla firm świadczących usługi w tradycyjny sposób. W poselskiej interpelacji wskazano, że osoby udostępniające wspólne przejazdy, mogą zarobić w ciągu miesiąca nawet kilka tysięcy złotych. Zazwyczaj od tego przychodu nie są odprowadzana ani podatki, ani składki ZUS, co negatywnie wpływa na budżet państwa. Minister finansów zaznaczył, że urzędom kontroli skarbowej zlecono dokładniejsze przyjrzenie się temu zjawisku i zwiększenie liczby kontroli w tym zakresie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA