REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka VAT na e-booki - wyroki TSUE w sprawie Francji i Luksemburga

Subskrybuj nas na Youtube
Stawka VAT na e-booki - wyroki TSUE w sprawie Francji i Luksemburga
Stawka VAT na e-booki - wyroki TSUE w sprawie Francji i Luksemburga
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Francja i Luksemburg nie mogą stosować obniżonej stawki VAT do dostawy książek elektronicznych, w przeciwieństwie do dostawy książek papierowych. To zasadnicza teza dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE z 5 marca 2015 r. w sprawach C-479/13 (Komisja Europejska przeciwko Francji) i C-502/13 (Komisja Europejska przeciwko Luksemburgowi). Zdaniem TSUE obniżona stawka VAT może być stosowana jedynie do czynności polegającej na dostawie książki znajdującej się na nośniku fizycznym.

We Francji i w Luksemburgu dostawa książek elektronicznych jest objęta obniżoną  stawką  VAT. Od dnia  1 stycznia 2012 r. Francja i Luksemburg stosują  zatem  stawkę podatku VAT wynoszącą  odpowiednio 5,5 % i 3 % do dostawy książek elektronicznych.

REKLAMA

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Książki elektroniczne (lub cyfrowe) będące przedmiotem omawianych spraw obejmują książki dostarczane odpłatnie poprzez pobieranie lub transmisję strumieniową („streaming”) ze strony  internetowej, które można przeglądać na komputerze, smartfonie, czytniku książek elektronicznych lub jakimkolwiek innym czytniku.

Komisja wniosła do Trybunału o stwierdzenie, że stosując obniżoną stawkę podatku VAT do dostawy książek elektronicznych, Francja i Luksemburg uchybiły zobowiązaniom, jakie na nich ciążą na mocy  dyrektywy VAT (Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.U. L 347, s. 1).

W dwóch wyrokach z 5 marca 2015 r. Trybunał  stwierdził zasadność skarg Komisji o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego. Trybunał stwierdził na wstępie, że obniżona stawka VAT ma zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, o których mowa w załączniku III do dyrektywy VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załącznik  ten wymienia  między innymi  „dostarczanie książek na wszystkich nośnikach fizycznych”.

TSUE: Nie można stosować obniżonej stawki VAT na e-booki

Stawka VAT na e-booki – TSUE zostawia decyzję sądom krajowym

Trybunał  wywiódł z tego, że obniżona stawka  VAT ma zastosowanie do czynności polegającej na dostawie  książki znajdującej się na nośniku fizycznym. Nawet jeśli, w celu przeczytania książki elektronicznej, konieczny jest nośnik fizyczny (taki jak komputer ), to taki nośnik nie jest jednak dostarczany z książką elektroniczną, a zatem załącznik III  swoim zakresem stosowania nie  obejmuje dostawy takich książek.

Ponadto Trybunał stwierdził, że dyrektywa VAT wyłącza jakąkolwiek możliwość zastosowania obniżonej stawki VAT do „usług świadczonych drogą elektroniczną”.

Według Trybunału dostawa książek elektronicznych stanowi taką usługę. Trybunał odrzucił argument, zgodnie z którym dostawa książek elektronicznych stanowi dostawę towarów (a nie świadczenie usług ).  

Jedynie nośnik fizyczny umożliwiający lekturę  książek elektronicznych może być bowiem zakwalifikowany jako „rzecz”, nie jest on jednak obecny podczas dostawy książek elektronicznych.

100 pytań o samochód w firmie + CD

Komisja zarzuciła również, że Luksemburg zastosował kwalifikowaną stawkę obniżoną VAT  wynoszącą  3 %,  podczas gdy dyrektywa VAT co do zasady zakazuje stosowania stawek VAT  niższych niż  5 % .

Trybunał przypomniał, że zgodnie z dyrektywą VAT państwo członkowskie może stosować stawki obniżone VAT niższe  niż  5 %, jednak pod warunkiem, iż te stawki obniżone będą zgodne z prawem Unii.  Ze względu na to, że  Trybunał  wcześniej stwierdził,  iż stosowanie stawki obniżonej VAT do dostawy książek elektronicznych nie jest zgodne z dyrektyw ą VAT, nie jest  spełniona  przesłanka zgodności z prawem Unii, a zatem Luksemburg nie może stosować kwalifikowanej stawki obniżonej VAT wynoszącej 3 % do dostawy książek elektronicznych .

Omawiane wyroki nie uniemożliwiają państwom członkowskim wprowadzenia stawki obniżonej VAT do książek na nośniku fizycznym, w szczególności takich jak  książki papierowe.

Wyrok TSUE z 5 marca 2015 r. w sprawie C‑479/13 (Komisja Europejska przeciwko Republice Francuskiej)

Wyrok TSUE z 5 marca 2015 r. w sprawie C‑502/13 (Komisja Europejska przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburga)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Trybunał Sprawiedliwości UE

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA