REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy (środek trwały) używany dla celów firmowych i prywatnych - rozliczanie kosztów

Samochód osobowy (środek trwały) używany dla celów firmowych i prywatnych - rozliczanie kosztów
Samochód osobowy (środek trwały) używany dla celów firmowych i prywatnych - rozliczanie kosztów
Adam HARRY Charuk

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu 2015 r. nabyłem samochód osobowy. Wprowadziłem go do ewidencji środków trwałych. Samochód wykorzystuję zarówno na cele prowadzonej działalności, jak i prywatnie. Od nabycia tego samochodu oraz kosztów eksploatacji odliczam tylko 50% VAT . Jak mam rozliczać wydatki eksploatacyjne dotyczące tego samochodu w kosztach uzyskania przychodów?

Do kosztów uzyskania przychodów może Pan zaliczyć tylko te wydatki eksploatacyjne, które są związane z wykorzystywaniem samochodu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W związku z tym musi Pan
samodzielnie wyeliminować wydatki, które są związane z wykorzystywaniem samochodu do celów prywatnych.

REKLAMA

Autopromocja

100 pytań o samochód w firmie + CD

Jak wynika z wyjaśnień udzielanych przez organy podatkowe – wydatki, o których mowa w pytaniu – mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów tylko częściowo. Kosztem są tylko te wydatki, które są związane z wykorzystaniem samochodu do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 20 sierpnia 2014 r., sygn. ITPB1/415–574/14/WM. Stwierdził w niej, że: (...) wydatki na eksploatację będą stanowiły koszty uzyskania przychodu w części, w jakiej faktycznie służą uzyskiwaniu przychodów z działalności, niezależnie od tego jaką proporcję wykorzystania samochodu na cele związane z działalnością gospodarczą ustalił podatnik. Jedynie takie wydatki, które rzeczywiście związane są z wykorzystaniem samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, spełniają bowiem warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 1 sierpnia 2014 r., sygn. IPTPB1/415–241/14–4/AP, wyjaśnił, że: (...) wydatki związane z samochodem, który Wnioskodawca będzie wykorzystywał także do celów prywatnych, będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów w jego działalności, wyłącznie w tej części w jakiej związane one będą z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Niestety, organy podatkowe nie wskazują, w jaki sposób należy ustalać część, w jakiej wydatki na eksploatację samochodów służą uzyskiwaniu przychodów z działalności gospodarczej. To rolą podatnika jest rzetelne wyeliminowanie z kosztów tych wydatków eksploatacyjnych, które nie są w żaden sposób związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy tym, każdy przypadek podlega indywidualnej ocenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Dlatego też należy przyjąć, że wydatki związane z eksploatacją samochodów firmowych używanych częściowo do celów prywatnych można podzielić na:

REKLAMA

- służące wyłącznie działalności gospodarczej; są to w szczególności wydatki na zakup wyposażenia wykorzystywanego wyłącznie do celów działalności gospodarczej (np. zakup „koguta” do taksówki) oraz zakup paliwa zużywanego wyłącznie w trakcie podróży firmowych; takie wydatki w całości stanowią koszty uzyskania przychodów; w całości do kosztów uzyskania przychodów może być również zaliczany niepodlegający odliczeniu VAT dotyczący tych wydatków;

- służące wyłącznie celom prywatnym; są to w szczególności wydatki na zakup wyposażenia wykorzystywanego wyłącznie do celów prywatnych (np. zakup bagażnika na dach, który będzie używany tylko w czasie wyjazdów prywatnych, np. urlopów) oraz zakup paliwa zużywanego wyłącznie w trakcie podróży prywatnych; takie wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów; do kosztów uzyskania przychodów nie
może być również zaliczany niepodlegający odliczeniu VAT dotyczący takich wydatków;

- pozostałe – takie wydatki powinny stanowić koszty uzyskania przychodów w części odpowiadającej oszacowanej przez podatnika proporcji używania samochodu do celów działalności gospodarczej; w części tej do kosztów uzyskania przychodów może być zaliczany niepodlegający odliczeniu VAT dotyczący takich wydatków.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

PODSTAWA PRAWNA:
- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211
- art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA