REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki kilometrówki - kiedy wzrosną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stawki kilometrówki - kiedy wzrosną?
Stawki kilometrówki - kiedy wzrosną?

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie od pół roku czeka na pierwsze czytanie poselski projekt przewidujący podniesienie niezmienionych od 10 lat stawek tzw. kilometrówki. Jednak trudno zakładać, że w 2017 roku doczekamy się nowych stawek. Ministerstwo Finansów aktualnie nie rekomenduje podwyższenia obowiązujących stawek kilometrówki.

Stawki kilometrówki 2007-2017

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Chodzi o stawki za 1km przebiegu samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, wg których pracodawca zwraca swoim pracownikom koszty użycia przez nich prywatnych pojazdów do celów służbowych. Stawki te są ważne również dla przedsiębiorców, bo stanowią podstawę obliczenia limitów zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na eksploatację samochodów osobowych niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych firmy (w tym też stanowiących prywatną własność przedsiębiorcy).

Stawki te są obecnie określone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotów kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27 poz. 271). Rozporządzenie to ustaliło wysokość maksymalnych stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, w oparciu o które mają być ustalane koszty używania pojazdów do celów służbowych, jednak stawki te od 2007 roku nie uległy zmianie mimo wzrostu kosztów eksploatacji pojazdów przez te 10 lat.

Od 2007 roku stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu wynoszą:

1) dla samochodu osobowego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,5214 zł,
  • o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 0,8358 zł,

2) dla motocykla – 0,2302 zł,

3) dla motoroweru – 0,1382 zł.

Warto podkreślić, że rozporządzenie Ministra Transportu z 23 października 2007 r. usunęło z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. przepis przewidujący coroczną waloryzację tych stawek wg wskaźnika inflacji.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Poselski projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym

26 stycznia 2017 r. Komisja Infrastruktury Sejmu RP miała rozpatrzeć w pierwszym czytaniu poselski (zgłoszony przez grupę posłów z Klubu Poselskiego Kukiz’15) projekt nowelizacji ustawy z 6 września 2001 o transporcie drogowym (druk 819), przewidujący m.in. podwyższenie stawek tzw. kilometrówki. Niestety posiedzenie to zostało odwołane i nie został wyznaczono póki co nowego terminu.

Projekt zakłada określenie w ustawie o transporcie drogowym nowych, zaktualizowanych stawek w następujących wysokościach:

1) dla samochodu osobowego:

  • o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,80 zł,
  • o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 1,03 zł,

2) dla motocykla – 0,62 zł,

3) dla motoroweru – 0,51 zł.

Co więcej omawiany projekt przewiduje mechanizm umożliwiający coroczną waloryzację tych stawek w oparciu o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ustalony ogółem w ustawie budżetowej na dany rok.

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2017


Jednak trudno zakładać, że projekt ten przejdzie z sukcesem procedurę legislacyjną w Sejmie i Senacie.

Przede wszystkim dlatego, że jest projektem grupy posłów opozycyjnych i przewiduje dość znaczny wzrost tych stawek. Projekt ten  został wniesiony do Sejmu w lipcu 2016 roku, a 5 września 2016 r. został przez Sejm skierowany do pierwszego czytania w Komisji Infrastruktury, co do dnia publikacji niniejszego artykułu nie nastąpiło.

Ponadto wszyscy znamy od lat napiętą sytuację Budżetu Państwa, która nie uległa poprawie również obecnie. Minister finansów w latach poprzednich właśnie ograniczeniami budżetowymi tłumaczył brak aktualizacji stawek kilometrówki.

REKLAMA

W 2016 roku minister finansów do argumentu „budżetowego” dorzucił argument (oczywiście jest to argument przeciw aktualizacji stawek kilometrówki) „wzrostu kosztów działalności dla przedsiębiorców”. Więcej na ten temat w artykule Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek.

W dniu 27 stycznia 2017 r. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl udzieliło następującej informacji:
"Ministerstwu Finansów dobrze znany jest temat podwyższenia stawek „kilometrówki”. Wnikliwej analizie poddano także projekt  nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (druk 819), zakładający wprowadzenie w akcie rangi ustawy minimalnych stawek za kilometr. W tym momencie Ministerstwo Finansów nie rekomenduje podwyższenia obowiązujących stawek w rozporządzeniu, nie popiera też rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy (druk 819)."

Historię starań o podwyższenie tych stawek od 2011 roku i argumentacji MF przedstawia corocznie aktualizowany artykuł Kilometrówka 2016 – nie będzie wyższych stawek i limitów.

Oczywiście będziemy dalej przyglądać się tej ważnej nie tylko dla przedsiębiorców i ich pracowników sprawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

REKLAMA

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA