REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od wydatków dotyczących samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od samochodu
Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie dotyczy samochodu do 3,5 tony, dla którego jest prowadzona kilometrówka w celu odliczania 100% VAT. Niestety, pracownicy przez kilka dni nie wpisywali kilometrów. Czy można wyłączyć cały miesiąc ze 100% odliczenia, a potem od nowego miesiąca ponownie prowadzić kilometrówkę – bez zgłaszania tego faktu do urzędu skarbowego? Stwierdziliśmy brak uzupełniania kilometrów dopiero przy zdaniu kilometrówki.

Tak, jest wskazane wyłączenie miesiąca ze 100% odliczeń od wydatków dotyczących pojazdu samochodowego. Natomiast po jego zakończeniu należy powrócić do prawidłowego prowadzenia kilometrówki oraz dokonywania pełnych odliczeń. Nie towarzyszy temu obowiązek powiadamiania o zaistniałej sytuacji właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego. Jednak zdaniem organów podatkowych w takiej sytuacji podatnik traci prawo do pełnego odliczania VAT od początku użytkowania samochodu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami reguluje obecnie art. 86a ustawy o VAT. Ze względu na prawo do odliczeń od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych pojazdy te dzielą się na:

  1. pojazdy samochodowe uprawniające do pełnych odliczeń z uwagi na swoje cechy,
  2. pozostałe pojazdy samochodowe.

Należące do drugiej grupy pozostałe pojazdy uprawniają do pełnych odliczeń, jeżeli sposób ich wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dodatkowo sposób wykorzystania potwierdzony jest prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Pojazdy należące do tej grupy należy, co do zasady, zgłaszać naczelnikom urzędu skarbowego, składając informacje VAT-26 (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Również pytanie Czytelnika, jak wskazuje jego treść, dotyczy pojazdu samochodowego należącego do drugiej grupy. A więc w celu udowodnienia, że pojazd jest używany tylko i wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu. Ewidencja musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Ewidencja musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Jak zatem wskazują przepisy, podatnik, aby korzystać z pełnego odliczenia VAT, musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu w należyty sposób. W ocenie autora oznacza to, że w okresach, w których ewidencja przebiegu nie jest prowadzona lub – tak jak w przedstawionym stanie faktycznym – nie jest prowadzona prawidłowo, nie jest spełniony jeden z warunków dokonywania pełnych odliczeń. Prowadzona przez podatnika kilometrówka nie potwierdza bowiem dodatkowo, że sposób wykorzystywania pojazdów samochodowych wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z tym, w okresach tych podatnikom nie przysługuje prawo do odliczania całości kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych.

Nie ma natomiast przepisu, który przewidywałby obowiązek zgłaszania tego faktu organom podatkowym, w szczególności poprzez aktualizację informacji VAT-26.

UWAGA!

Nie ma obowiązku zgłaszania organom podatkowym błędów w prowadzonej ewidencji, w szczególności poprzez aktualizację informacji VAT-26.

Obowiązek aktualizacji takiej informacji występuje bowiem tylko w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego (art. 86a ust. 14 ustawy o VAT), co w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji przebiegu, co do zasady, nie ma miejsca.

Zatem w przedstawionej sytuacji jest wskazane wyłączenie miesiąca ze 100% odliczeń od wydatków dotyczących pojazdu samochodowego. Natomiast po jego zakończeniu należy powrócić do prawidłowego prowadzenia kilometrówki oraz dokonywania pełnych odliczeń. Nie towarzyszy temu obowiązek powiadamiania o zaistniałej sytuacji właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego.


Na marginesie należy dodać, że w grę wchodzi również uzupełnienie ewidencji przebiegu pojazdu o brakujące wpisy i uzyskanie w ten sposób prawa do dokonywania pełnych odliczeń za miesiąc, o którym mowa. Należy bowiem zauważyć, że przepisy o prowadzeniu tej ewidencji (tj. art. 86a ust. 6–8 ustawy o VAT) nie określają terminów, w których wpisy powinny być dokonane. W szczególności termin taki nie wynika z przepisu nakazującego potwierdzanie przez podatników autentyczności wpisów osób kierujących pojazdem na koniec każdego okresu rozliczeniowego. W konsekwencji nie ma przeszkód, aby wpisy w ewidencji przebiegu pojazdu za dany miesiąc były dokonywane już po jego zakończeniu.

Należy jednak zastrzec, że można się spotkać z wyjaśnieniami organów podatkowych, iż błędy w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów, które zostają wykryte po pewnym czasie (np. podczas wewnętrznej kontroli prawidłowości prowadzenia ewidencji), skutkują utratą możliwości dokonywania pełnych odliczeń od początku używania pojazdów samochodowych (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2014 r., sygn. IPPP3/443-618/14-2/IS).                                                                                                                                                                                                                  

UWAGA!

Organy podatkowe uznają, że błędy w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów, które zostają wykryte po pewnym czasie, skutkują utratą możliwości dokonywania pełnych odliczeń od początku używania pojazdów samochodowych.

Jest to stanowisko nieprawidłowe, gdyż gdyby ustawodawca chciał osiągnąć taki skutek, wprowadziłby stosowne domniemanie. Skoro nie ma przepisu określającego takie domniemanie, zaprezentowane podejście należy uznać za niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą przepisów.

Podstawa prawna:

- art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA