REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od wydatków dotyczących samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od samochodu
Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie dotyczy samochodu do 3,5 tony, dla którego jest prowadzona kilometrówka w celu odliczania 100% VAT. Niestety, pracownicy przez kilka dni nie wpisywali kilometrów. Czy można wyłączyć cały miesiąc ze 100% odliczenia, a potem od nowego miesiąca ponownie prowadzić kilometrówkę – bez zgłaszania tego faktu do urzędu skarbowego? Stwierdziliśmy brak uzupełniania kilometrów dopiero przy zdaniu kilometrówki.

Tak, jest wskazane wyłączenie miesiąca ze 100% odliczeń od wydatków dotyczących pojazdu samochodowego. Natomiast po jego zakończeniu należy powrócić do prawidłowego prowadzenia kilometrówki oraz dokonywania pełnych odliczeń. Nie towarzyszy temu obowiązek powiadamiania o zaistniałej sytuacji właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego. Jednak zdaniem organów podatkowych w takiej sytuacji podatnik traci prawo do pełnego odliczania VAT od początku użytkowania samochodu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami reguluje obecnie art. 86a ustawy o VAT. Ze względu na prawo do odliczeń od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych pojazdy te dzielą się na:

  1. pojazdy samochodowe uprawniające do pełnych odliczeń z uwagi na swoje cechy,
  2. pozostałe pojazdy samochodowe.

Należące do drugiej grupy pozostałe pojazdy uprawniają do pełnych odliczeń, jeżeli sposób ich wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dodatkowo sposób wykorzystania potwierdzony jest prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Pojazdy należące do tej grupy należy, co do zasady, zgłaszać naczelnikom urzędu skarbowego, składając informacje VAT-26 (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Również pytanie Czytelnika, jak wskazuje jego treść, dotyczy pojazdu samochodowego należącego do drugiej grupy. A więc w celu udowodnienia, że pojazd jest używany tylko i wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu. Ewidencja musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Ewidencja musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Jak zatem wskazują przepisy, podatnik, aby korzystać z pełnego odliczenia VAT, musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu w należyty sposób. W ocenie autora oznacza to, że w okresach, w których ewidencja przebiegu nie jest prowadzona lub – tak jak w przedstawionym stanie faktycznym – nie jest prowadzona prawidłowo, nie jest spełniony jeden z warunków dokonywania pełnych odliczeń. Prowadzona przez podatnika kilometrówka nie potwierdza bowiem dodatkowo, że sposób wykorzystywania pojazdów samochodowych wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z tym, w okresach tych podatnikom nie przysługuje prawo do odliczania całości kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych.

Nie ma natomiast przepisu, który przewidywałby obowiązek zgłaszania tego faktu organom podatkowym, w szczególności poprzez aktualizację informacji VAT-26.

UWAGA!

Nie ma obowiązku zgłaszania organom podatkowym błędów w prowadzonej ewidencji, w szczególności poprzez aktualizację informacji VAT-26.

REKLAMA

Obowiązek aktualizacji takiej informacji występuje bowiem tylko w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego (art. 86a ust. 14 ustawy o VAT), co w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji przebiegu, co do zasady, nie ma miejsca.

Zatem w przedstawionej sytuacji jest wskazane wyłączenie miesiąca ze 100% odliczeń od wydatków dotyczących pojazdu samochodowego. Natomiast po jego zakończeniu należy powrócić do prawidłowego prowadzenia kilometrówki oraz dokonywania pełnych odliczeń. Nie towarzyszy temu obowiązek powiadamiania o zaistniałej sytuacji właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego.


Na marginesie należy dodać, że w grę wchodzi również uzupełnienie ewidencji przebiegu pojazdu o brakujące wpisy i uzyskanie w ten sposób prawa do dokonywania pełnych odliczeń za miesiąc, o którym mowa. Należy bowiem zauważyć, że przepisy o prowadzeniu tej ewidencji (tj. art. 86a ust. 6–8 ustawy o VAT) nie określają terminów, w których wpisy powinny być dokonane. W szczególności termin taki nie wynika z przepisu nakazującego potwierdzanie przez podatników autentyczności wpisów osób kierujących pojazdem na koniec każdego okresu rozliczeniowego. W konsekwencji nie ma przeszkód, aby wpisy w ewidencji przebiegu pojazdu za dany miesiąc były dokonywane już po jego zakończeniu.

Należy jednak zastrzec, że można się spotkać z wyjaśnieniami organów podatkowych, iż błędy w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów, które zostają wykryte po pewnym czasie (np. podczas wewnętrznej kontroli prawidłowości prowadzenia ewidencji), skutkują utratą możliwości dokonywania pełnych odliczeń od początku używania pojazdów samochodowych (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2014 r., sygn. IPPP3/443-618/14-2/IS).                                                                                                                                                                                                                  

UWAGA!

Organy podatkowe uznają, że błędy w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów, które zostają wykryte po pewnym czasie, skutkują utratą możliwości dokonywania pełnych odliczeń od początku używania pojazdów samochodowych.

Jest to stanowisko nieprawidłowe, gdyż gdyby ustawodawca chciał osiągnąć taki skutek, wprowadziłby stosowne domniemanie. Skoro nie ma przepisu określającego takie domniemanie, zaprezentowane podejście należy uznać za niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą przepisów.

Podstawa prawna:

- art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce .

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA