REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od wydatków dotyczących samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od samochodu
Brak wpisów w kilometrówce a odliczenie VAT od samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie dotyczy samochodu do 3,5 tony, dla którego jest prowadzona kilometrówka w celu odliczania 100% VAT. Niestety, pracownicy przez kilka dni nie wpisywali kilometrów. Czy można wyłączyć cały miesiąc ze 100% odliczenia, a potem od nowego miesiąca ponownie prowadzić kilometrówkę – bez zgłaszania tego faktu do urzędu skarbowego? Stwierdziliśmy brak uzupełniania kilometrów dopiero przy zdaniu kilometrówki.

Tak, jest wskazane wyłączenie miesiąca ze 100% odliczeń od wydatków dotyczących pojazdu samochodowego. Natomiast po jego zakończeniu należy powrócić do prawidłowego prowadzenia kilometrówki oraz dokonywania pełnych odliczeń. Nie towarzyszy temu obowiązek powiadamiania o zaistniałej sytuacji właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego. Jednak zdaniem organów podatkowych w takiej sytuacji podatnik traci prawo do pełnego odliczania VAT od początku użytkowania samochodu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami reguluje obecnie art. 86a ustawy o VAT. Ze względu na prawo do odliczeń od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych pojazdy te dzielą się na:

  1. pojazdy samochodowe uprawniające do pełnych odliczeń z uwagi na swoje cechy,
  2. pozostałe pojazdy samochodowe.

Należące do drugiej grupy pozostałe pojazdy uprawniają do pełnych odliczeń, jeżeli sposób ich wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dodatkowo sposób wykorzystania potwierdzony jest prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Pojazdy należące do tej grupy należy, co do zasady, zgłaszać naczelnikom urzędu skarbowego, składając informacje VAT-26 (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Również pytanie Czytelnika, jak wskazuje jego treść, dotyczy pojazdu samochodowego należącego do drugiej grupy. A więc w celu udowodnienia, że pojazd jest używany tylko i wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu. Ewidencja musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Ewidencja musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Jak zatem wskazują przepisy, podatnik, aby korzystać z pełnego odliczenia VAT, musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu w należyty sposób. W ocenie autora oznacza to, że w okresach, w których ewidencja przebiegu nie jest prowadzona lub – tak jak w przedstawionym stanie faktycznym – nie jest prowadzona prawidłowo, nie jest spełniony jeden z warunków dokonywania pełnych odliczeń. Prowadzona przez podatnika kilometrówka nie potwierdza bowiem dodatkowo, że sposób wykorzystywania pojazdów samochodowych wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z tym, w okresach tych podatnikom nie przysługuje prawo do odliczania całości kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych.

Nie ma natomiast przepisu, który przewidywałby obowiązek zgłaszania tego faktu organom podatkowym, w szczególności poprzez aktualizację informacji VAT-26.

UWAGA!

Nie ma obowiązku zgłaszania organom podatkowym błędów w prowadzonej ewidencji, w szczególności poprzez aktualizację informacji VAT-26.

Obowiązek aktualizacji takiej informacji występuje bowiem tylko w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego (art. 86a ust. 14 ustawy o VAT), co w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji przebiegu, co do zasady, nie ma miejsca.

Zatem w przedstawionej sytuacji jest wskazane wyłączenie miesiąca ze 100% odliczeń od wydatków dotyczących pojazdu samochodowego. Natomiast po jego zakończeniu należy powrócić do prawidłowego prowadzenia kilometrówki oraz dokonywania pełnych odliczeń. Nie towarzyszy temu obowiązek powiadamiania o zaistniałej sytuacji właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego.


Na marginesie należy dodać, że w grę wchodzi również uzupełnienie ewidencji przebiegu pojazdu o brakujące wpisy i uzyskanie w ten sposób prawa do dokonywania pełnych odliczeń za miesiąc, o którym mowa. Należy bowiem zauważyć, że przepisy o prowadzeniu tej ewidencji (tj. art. 86a ust. 6–8 ustawy o VAT) nie określają terminów, w których wpisy powinny być dokonane. W szczególności termin taki nie wynika z przepisu nakazującego potwierdzanie przez podatników autentyczności wpisów osób kierujących pojazdem na koniec każdego okresu rozliczeniowego. W konsekwencji nie ma przeszkód, aby wpisy w ewidencji przebiegu pojazdu za dany miesiąc były dokonywane już po jego zakończeniu.

Należy jednak zastrzec, że można się spotkać z wyjaśnieniami organów podatkowych, iż błędy w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów, które zostają wykryte po pewnym czasie (np. podczas wewnętrznej kontroli prawidłowości prowadzenia ewidencji), skutkują utratą możliwości dokonywania pełnych odliczeń od początku używania pojazdów samochodowych (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2014 r., sygn. IPPP3/443-618/14-2/IS).                                                                                                                                                                                                                  

UWAGA!

Organy podatkowe uznają, że błędy w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów, które zostają wykryte po pewnym czasie, skutkują utratą możliwości dokonywania pełnych odliczeń od początku używania pojazdów samochodowych.

Jest to stanowisko nieprawidłowe, gdyż gdyby ustawodawca chciał osiągnąć taki skutek, wprowadziłby stosowne domniemanie. Skoro nie ma przepisu określającego takie domniemanie, zaprezentowane podejście należy uznać za niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą przepisów.

Podstawa prawna:

- art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA