REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatne korzystanie przez pracowników z samochodów firmowych - odliczenie VAT

Accace Polska
Accace to zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, profesjonalne usługi doradztwa podatkowego, doradztwa transakcyjnego oraz nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac.
Odpłatne korzystanie przez pracowników z samochodów firmowych - odliczenie VAT
Odpłatne korzystanie przez pracowników z samochodów firmowych - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się w wielu firmach, że samochody osobowe, które są wykorzystywane przez pracodawcę (podatnika VAT) w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, są dodatkowo, odpłatnie udostępniane pracownikom do ich celów prywatnych. Powstaje pytanie, czy ww. auta są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej tego podmiotu, a tym samym będą korzystały z pełnego prawa do odliczenia podatku VAT?

Teoretycznie można przyjąć, że odpłatne udostępnianie samochodów osobowych przez spółkę na rzecz pracowników (na ich cele prywatne) będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (tj. czynność podlegającą opodatkowaniu), które będzie realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. To natomiast może oznaczać, że spółka mogłaby korzystać z prawa do odliczenia 100% VAT od wydatków związanych z nabyciem i użytkowaniem tych samochodów.

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce jednak zgodnie z aktualną linią orzeczniczą, udostępnienie samochodów służbowych na rzecz pracowników (nawet jeśli ww. oplata zostanie określona na warunkach rynkowych), przekreśla prawo do odliczenia 100 % VAT.

W dniu 10 maja 2017 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał w powyższej sprawie dwa kolejne, niekorzystne dla podatników wyroki (o sygn. akt I FSK 1287/15 oraz o sygn. akt I FSK 1556/15).

Auta demonstracyjne

Pierwszy z wyroków dotyczy odpłatnego udostępniania przez dilera samochodowego na rzecz swoich pracowników samochodów demonstracyjnych (służących do jazd próbnych). Niniejsze samochody są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą dilera, który świadczy usługi związane ze sprzedażą, wynajmem oraz dzierżawą samochodów.

W przywołanym wyroku NSA wskazał, że spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia 100 % VAT od aut demonstracyjnych, jeśli złoży ona informację VAT-26 i będzie prowadzić stosowną ewidencję pojazdów wykluczającą użycie tych samochodów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Tym samym, NSA podtrzymał stanowsko Ministra Finansów, który stwierdził, że nawet jeśli samochody są wynajmowane pracownikom po cenach rynkowych i taka usługa mieści się w przedmiocie działalności spółki, to jednak nie oznacza to zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Auta leasingowane

Drugi z wyroków dotyczy spółki, wykorzystującej w ramach prowadzonej działalności auta leasingowane, które po godzinach pracy odpłatnie udostępniane są pracownikom.

Również tym razem NSA uznał, że prawo do odliczenia 100% podatku VAT przysługuje tylko w przypadku gdy samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Dodatkowo NSA wskazał, że w ustawie o VAT ustawodawca rozróżnia pojęcie działalności gospodarczej (art. 15 ust 2 ustawy o VAT) i odpłatnego świadczenia usług polegającego na użyciu towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, w tym dla celów osobistych podatnika lub jego pracowników (art. 8 ust. 2 pkt. 1 ustawy o VAT).

Parkowanie auta służbowego

Dla odmiany NSA zgadza się na odliczanie 100% VAT od samochodu służbowego, którym pracownik dojeżdża do pracy, a który (ze względu na charakter wykonywanej pracy) parkuje pod domem. Zdaniem NSA (Wyrok NSA z dnia 10 maja 2017 r. - sygn. akt I FSK 2283/15 oraz wyrok z dnia 22 marca 2017 r. - sygn. akt I FSK 1180/15).), co do zasady wykorzystywanie samochodu do dojazdów do pracy wyklucza uznanie go za używany jedynie do celów działalności gospodarczej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja gdy:

  • charakter prowadzonej działalności wymusza na pracodawcy zapewnienie nieodpłatnego transportu dla pracowników,
  • a w spółce zostanie ustanowiony regulamin zasad używania pojazdów samochodowych, z którego jednoznacznie będzie wynikać, że
  • przedmiotowe pojazdy mogą być wykorzystywane wyłącznie dla celów działalności gospodarczej spółki, jak również, że
  • pojazdy po zakończeniu pracy mogą być parkowane na ogólnie dostępnych parkingach, a ponadto na podstawie umowy zawartej z pracownikiem, któremu dany pojazd został powierzony, również w miejscach wskazanych w tej umowie (w takim przypadku miejsce to może być zlokalizowane w również w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika).

W takiej sytuacji, korzystanie z auta służbowego traktowane jest jako związane z prowadzoną działalnością gospodarcza, a tym samym spółce przysługuje prawo do korzystania z pełnego odliczenia podatku VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

Przypomnienie:

W myśl przepisów art. 86a ustawy o VAT, podatnicy, którzy zamierzają odliczyć pełen VAT od wydatków związanych z nabyciem i użytkowaniem samochodów osobowych przeznaczonych do celów służbowych, zobowiązani są:

  • złożyć w urzędzie skarbowym informację VAT-26,
  • prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu,
  • wprowadzić do obiegu wewnątrz przedsiębiorstwa regulamin użytkowania pojazdów w firmie (który wyklucza możliwość wykorzystywania samochodów do celów innych niż związane z działalnością gospodarczą).

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz składani VAT-26 nie stosuje się w przypadku samochodowych przeznaczonych wyłącznie do:

  • odprzedaży,
  • sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
  • oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Autor: Anna Zając, Tax Consultant

poland@accace.com

+48 223132950

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA