REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z biletu za przejazd zleceniobiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie VAT z biletu za przejazd zleceniobiorcy
Odliczenie VAT z biletu za przejazd zleceniobiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Zajmujemy się badaniem jakości usług świadczonych przez sieć hoteli. Zatrudniamy współpracowników (audytorów) na umowę zlecenia. Generalnie dysponujemy samochodami służbowymi i jak dotąd nasi współpracownicy korzystali z nich, udając się w podróż służbową do klienta. Jeden z naszych współpracowników nie ma jednak prawa jazdy i musi dojechać do klienta pociągiem. Czy mamy prawo odliczyć VAT z takiego biletu? Czy fakt, że jest to nasz współpracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenia, stanowi przeszkodę do tego odliczenia?

Mają Państwo prawo odliczyć VAT z biletu za przejazd koleją współpracownika, pod warunkiem że są spełnione wszystkie warunki dotyczące tego odliczenia. Fakt, że osoba jest zatrudniona na umowę zlecenia, nie ma tutaj żadnego znaczenia. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Prawem każdego podatnika VAT czynnego jest rozliczenie podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w takim zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych, a nie zwolnionych od VAT (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Podatnik dokonujący zakupu krajowego nabywa prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT).

Należy przy tym zaznaczyć, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT). Oznacza to, że w przypadku zakupów krajowych faktura nie tylko stanowi źródło podatku naliczonego, ale też determinuje termin rozliczenia VAT.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bilet jednorazowy

Co prawda wątpliwości Czytelnika nie dotyczą typowej faktury, lecz biletu za przejazd koleją, jednak rozwiewa je rozporządzenie MF z 3 grudnia 2013 r. w sprawie faktur. Z przepisu § 3 pkt 4 tego rozporządzenia wynika bowiem, że za faktury uznaje się także niekiedy dokumenty, które nie spełniają wszystkich ustawowych wymogów przewidzianych dla faktury. Pośród takich dokumentów Minister Finansów w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur wymienia dowody dokumentujące przejazd na odległość nie mniejszą niż 50 km, wystawiane w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami. Przy czym aby taki bilet mógł spełniać warunki do uznania go za fakturę, powinien zawierać:

a) numer i datę wystawienia,

b) imię i nazwisko lub nazwę podatnika,

c) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,

d) informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,

e) kwotę podatku,

f) kwotę należności ogółem.

UWAGA!

Aby podatnik mógł odliczyć VAT z biletu za przejazd koleją, trasa, na którą został zakupiony, musi wynosić co najmniej 50 km.

Z treści pytania nie wynika, niestety, na jaką odległość został zakupiony bilet. Jeśli jednak odległość ta wynosiła co najmniej 50 km  i są spełnione pozostałe warunki wskazane w przepisie, będzie można odliczyć VAT z takiego biletu. Odliczenia mogą Państwo dokonać w miesiącu otrzymania biletu lub dwóch następnych miesiącach, gdyż zapłata za bilet powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Bilet elektroniczny

Stan faktyczny przedstawiony w pytaniu Czytelnika nie pozwala na stwierdzenie, czy bilet, o którym mowa w pytaniu, to typowy bilet kupiony na stacji kolejowej, czy bilet elektroniczny. Otóż zakładamy, że jest to typowy bilet kolejowy kupiony w kasie na stacji kolejowej.  Jest to o tyle istotne, że nie są uznawane za faktury bilety wydrukowane ze strony internetowej przewoźnika lub ściągnięte w formacie PDF. Bilety te nie mają numeru NIP przewoźnika. Dlatego aby odliczyć VAT z takiego biletu, należy wystąpić o fakturę. Potwierdzają to również PKP na swojej stronie internetowej.

UWAGA!

Bilety wydrukowane ze strony internetowej przewoźnika lub ściągnięte w formacie PDF nie są uznawane za dokumenty o statusie faktury, nie uprawniają więc do odliczenia z nich VAT. Aby podatnik mógł odliczyć VAT, musi wystąpić o fakturę do przewoźnika.


Bilet weekendowy

Na marginesie warto wspomnieć, że nieco inaczej wygląda sytuacja z biletami weekendowymi. Tego rodzaju bilety nie uprawniają do odliczania z nich VAT, nawet jeśli są typowymi biletami kupionymi w kasie na stacji kolejowej. Uprawniają one bowiem wskazaną osobę do nieograniczonej liczby przejazdów w okresie ważności biletu. Tymczasem prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko od biletów jednorazowych, czyli takich, które mogą być wykorzystane tylko raz. Tylko bilet dokumentujący przejazd na odległość nie mniejszą niż 50 km, wystawiany w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jest uznawany za fakturę i daje prawo do odliczenia VAT.

Umowa zlecenia a prawo do odliczenia

Na zakończenie należy rozwiać ostatnią wątpliwość Czytelnika, dotyczącą prawa do odliczenia VAT z biletu, który nabył współpracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenia. Otóż nie ma przepisu zabraniającego pracodawcy będącemu podatnikiem VAT odliczenia podatku naliczonego na podstawie biletu kolejowego przedstawionego przez osobę zatrudnioną na umowę zlecenia, gdy wykonuje czynności związane z działalnością opodatkowaną VAT przez zleceniodawcę. Jeśli bilet spełnia warunki z przepisu § 3 pkt 4 tego rozporządzenia w sprawie faktur, podatnik może odliczyć VAT.

Podstawa prawna:

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA