REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole krzyżowe są niedopuszczalne w trakcie weryfikacji zwrotu VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kontrole krzyżowe są niedopuszczalne w trakcie weryfikacji zwrotu VAT
Kontrole krzyżowe są niedopuszczalne w trakcie weryfikacji zwrotu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 maja 2017 r. sygn. akt I FSK 201/17 stwierdził, że weryfikacja kontrahenta spółki nie jest wystarczającym powodem na przedłużenie terminu zwrotu nadwyżki VAT. Kontrole krzyżowe są niedopuszczalne, ponieważ nie mieszczą się w zakresie czynności sprawdzających.

Sprawa dotyczyła podatniczki, która wykazała w deklaracji VAT-7 nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni. Naczelnik Urzędu Skarbowego przedłużył jednak termin zwrotu tej nadwyżki argumentując, że niezbędne jest zweryfikowanie zasadności tego zwrotu. Wątpliwości budziły dwie faktury ujęte w rozliczeniu, a termin wydłużono do czasu zakończenia postępowania weryfikacyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Organ pierwszej instancji w ramach czynności sprawdzających wystąpił do austriackiego organu podatkowego w celu sprawdzenia transakcji z kontrahentem. Zdaniem Spółki nie był to wystarczający powód na wydłużenie terminu zwrotu podatku i złożyła odwołanie. Jednak Dyrektor Izby Skarbowej nie podważył postanowienia organu podatkowego. Stwierdził, że zebranie informacji o kliencie spółki (chociażby w zakresie jego rejestracji na potrzeby podatku VAT) są wystarczającym powodem do przedłużenia terminu zwrotu i jak najbardziej mieszczą się w ramach czynności sprawdzających prowadzonych wobec Spółki.

Polecamy: Biuletyn VAT

Podatniczka zatem postanowiła złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który ją uwzględnił. Zgodził się z podatniczką, że nie istniały okoliczności wskazujące na konieczność dodatkowej weryfikacji i wydłużenie terminu zwrotu nie było wystarczająco uzasadnione. Podatniczka złożyła bowiem wystarczający materiał dowodowy w postaci kserokopii dokumentów dotyczących transakcji za dany okres, który umożliwiał w pełni weryfikację rozliczeń. Co również istotne sąd zauważył, że czynności sprawdzające nie przewidują możliwości zweryfikowania kontrahenta podatnika sprowadzającego się do ustalenia czy dokumenty księgowe znajdują odzwierciedlenie w dokumentacji kontrahenta. Czynności te odnoszą się wyłącznie do rozliczeń samej Spółki.

REKLAMA

Do Naczelnego Sądu Administracyjnego trafiła skarga Dyrektora Izby Skarbowej, który nie zgodził się z rozstrzygnięciem sprawy. Sąd jednak oddalił skargę podkreślając, że w ramach czynności sprawdzających nie jest dopuszczalne podejmowanie przez organy podatkowe tzw. kontroli krzyżowych w toku weryfikacji zasadności zwrotu nadwyżki VAT. Nawiązał również do uchwały NSA z 24.10.2016 sygn. akt I FPS 3/16, w której stwierdzono, że „w przypadku przedłużenia terminu zwrotu różnicy podatku (…) nie jest możliwe żądanie od kontrahentów podatnika przedstawienia dokumentów w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności.”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem sądu nie można uzasadnić wydłużenia terminu zwrotu nadwyżki VAT czynnościami, które nie mieszczą się w zakresie danej procedury, co wynikało bezpośrednio z obowiązujących wówczas przepisów.

Katarzyna Bartniak, Młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp z o.o

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kiedy trzeba wypełnić SD-Z2? Dzięki temu może uniknąć płacenia podatku od darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA