REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej kontroli i wstrzymanych zwrotów VAT

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Więcej kontroli i wstrzymanych zwrotów VAT /fot. Fotolia
Więcej kontroli i wstrzymanych zwrotów VAT /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki działaniom rządu zmniejsza się wprawdzie luka w VAT, ale często dzieje się to kosztem przedsiębiorców. I to nie tylko tych nieuczciwych. Organy podatkowe zwiększają liczbę kontroli i bezprawnie wstrzymywanych zwrotów VAT, zwłaszcza w branżach podwyższonego ryzyka.

Polski Sherlock Holmes odzyskuje skradzione środki pieniężne

Jak twierdzi minister Morawiecki, luka w ściągalności podatku VAT zwiększyła się z poziomu około 10 mld zł w 2008 r. do około 40 mld zł w 2016 r. Podkreśla on również, że w walce z oszustwami podatkowymi, głównie mającymi na celu wyłudzenie VAT, rząd ma „jak Sherlock Holmes patrzeć na każdy detal, bo tam się kryją miliardy”. Karuzele VAT, słupy, puste faktury – to główne cele poszukiwań. Minister wskazał, że w 2017 r. nastąpi w VAT rewolucja – lokalizatory GPS na samochodach ciężarowych, a także: jednolity plik kontrolny, centralny rejestr faktur i centralna baza rachunków (projekt ustawy trafił już do Sejmu).

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 8496, opublikowaną 29 grudnia 2016 r., wiceminister w resorcie finansów, Marian Banaś, podał oficjalne dane dotyczące zwrotów nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, a także kontroli podatkowych i skarbowych. Na dzień 27 października 2016 r. organy podatkowe i organy skarbowe wstrzymały ponad 5 tys. zwrotów VAT na łączną kwotę ponad 3 mld zł. Tym samym mocno zwiększyły się wpływy z podatku VAT do Skarbu Państwa i zmniejszyła się luka w budżecie.

Prawo do odliczenia VAT – podstawowe prawo podatnika

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, a w efekcie również otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, to podstawowe prawo podatnika. Jest ono wyrazem obowiązującej na gruncie podatku od towarów i usług zasady neutralności. Pozbawienie podatnika tego prawa może nastąpić jedynie w wyjątkowych, jasno określonych przypadkach.

Organy administracji skarbowej zapominają jednak o powyższej zasadzie. Fiskus coraz częściej przedłuża terminy zwrotów VAT, wstrzymując tym samym ich wypłatę na rzecz podatników. Coraz częściej także dokonuje weryfikacji zasadności zwrotu VAT i wszczyna związane z wnioskiem o zwrot podatku kontrole, które mogą trwać nawet kilka lat. Zwrot VAT zostaje więc wstrzymany, pieniądze nadal są własnością Skarbu Państwa, a podatnik ponosi tego konsekwencje – zarówno prawne, jak i finansowe, a często również zdrowotne. Ofiarami tych działań padają bowiem legalnie funkcjonujący przedsiębiorcy, ponieważ wstrzymanie zwrotu VAT niejednokrotnie powoduje utratę płynności finansowej podmiotów nim dotkniętych oraz ich kontrahentów, u których urzędy przeprowadzają kontrole krzyżowe lub czynności sprawdzające albo do których zwracają się z pytaniami.

REKLAMA

Uzasadnione są zatem pytania, jak uzyskać zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, jak uchronić się przed ewentualnym wszczęciem kontroli, a jeśli zostanie wszczęta – jak zachować się w trakcie jej trwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przede wszystkim przed złożeniem stosownego wniosku należy sprawdzić wszystkie posiadane dokumenty handlowe pod kątem ich kompletności i prawidłowości. Pomocny w tym będzie audyt podatkowy. Audytor poprosi o stosowne dokumenty, przeanalizuje ich poprawność oraz ogólną sytuację panującą w firmie, a na koniec – wskaże ewentualne popełnione błędy i przedstawi rekomendację dalszych działań.


Istotna jest również skuteczna i sprawna pomoc w odzyskaniu zwrotu, a także obrona praw podatnika w trakcie ewentualnej kontroli czy postępowania. Profesjonalny pełnomocnik ma za zadanie działać na korzyść klienta. Powinien więc przypomnieć organom, że mają obowiązek działać w granicach prawa, a swobodna ocena dowodów nie oznacza dowolności. Ocena ta, zgodnie z zasadą prawdy materialnej, powinna być obiektywna. W praktyce jednak fiskus nie cofnie się przed niczym. Organy wykonują bowiem zadania w oparciu o z góry założony cel: odzyskanie utraconych niegdyś pieniędzy. Wstrzymują więc zwroty VAT i poszukują oszusta – albo kogokolwiek biorącego udział w łańcuchu transakcji – po to, by go ukarać.

Czasami rzeczywiście jakaś róża zostanie skrzywdzona

Czy prawdą jest, że uszczelnianie systemu podatkowego, wstrzymywanie zwrotów VAT i wzmożone kontrole wymierzone są wyłącznie w nieuczciwych przedsiębiorców? Nadrzędnym celem niewątpliwie jest załatanie dziury w budżecie, a że cel uświęca środki… Pomimo zapewnień, że kontrole i prowadzone postępowania mają wykryć „oszustów”, nie ma nawet cienia szansy na brak ofiar w postaci legalnie działających podmiotów, wywiązujących się z obowiązków wobec Skarbu Państwa. Najbardziej narażeni są ci, którzy prowadzą działalność w obszarze tzw. podwyższonego ryzyka. Organy często doszukują się tu uczestnictwa w tzw. karuzeli podatkowej. Jeśli zostanie wykryte, że któryś z podatników nie odprowadził podatku należnego, organy sprawdzają każdego biorącego udział w łańcuchu dostaw, by kogokolwiek ukarać. Wydaje się nawet, że organy zapominają podczas tych kontroli o domniemaniu dobrej wiary i podatnik sam musi udowodnić dochowanie należytej staranności.

Co znamienne, a przede wszystkim niezgodne z ideą „walki z oszustami”, minister Morawiecki przyznał bez ogródek, że uczciwe podmioty są pośrednimi ofiarami: „Czasami rzeczywiście jakaś róża zostanie skrzywdzona, jak te lasy płoną, ale ja nie chcę, aby te lasy płonęły”.

Autorzy: prawnik Weronika Marjańska, mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA