REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT
Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT przedsiębiorca, który wykazał w danym okresie rozliczeniowym wyższą kwotę podatku naliczonego od podatku należnego, może ubiegać się o zwrot nadpłaty podatku VAT na rachunek bankowy. Nowelizacja ustawy o VAT z 1 stycznia 2017 r. wprowadziła nowe uregulowania dotyczące zwrotu nadpłaconego VAT. Co uległo zmianie?

Trzy terminy

Ustawa wprowadza trzy terminy (liczone od momentu złożenia deklaracji), w jakich podatnik powinien otrzymać zwrot nadpłaconego VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Termin podstawowy wynosi 60 dni i dotyczy zarówno czynności opodatkowanych na terenie kraju, jak również czynności, które podlegają opodatkowaniu poza terytorium państwa. Jednak w drugim przypadku w celu otrzymania zwrotu podatku VAT konieczne jest złożenie wniosku wraz z uzasadnieniem.

Kolejny termin – 180 dni – dotyczy podatników, którzy w okresie rozliczeniowym nie wykonali czynności opodatkowanych ani czynności, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju. W celu uzyskania zwrotu VAT w tym przypadku również konieczne jest złożenie do urzędu skarbowego stosownego wniosku wraz z uzasadnieniem. Jeśli przedsiębiorca złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe równe wartości nadpłaconego VAT, istnieje możliwość skrócenia terminu zwrotu do 60 dni.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Ostatni termin, tzw. skrócony, wynosi 25 dni. Aby z niego skorzystać, podatnik musi nie tylko złożyć do urzędu skarbowego odpowiedni wniosek, lecz także spełnić również szereg wymogów określonych w ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla kogo 25 dni?

Urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić nadpłatę VAT w ciągu 25 dni, jeśli podatnik ubiegający się o zwrot spełnia wszelkie warunki otrzymania nadpłaty w skróconym terminie.

Pierwszym z nich jest konieczność zgodności kwot podatku naliczonego wykazanego przez podatnika w deklaracji z faktur, które w całości zostały uregulowane za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika. Istotne jest, że za rachunek właściwy uważa się rachunek wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Opłacenie należności z innego rachunku możliwe jest jedynie wówczas, kiedy ich łączna kwota udokumentowana fakturami nie przekracza kwoty 15 000 zł. Należy pamiętać, że limit ten dotyczy kwoty należności, a nie samego VAT, i jest kwotą brutto.

Kwota podatku naliczonego może wynikać również z opłaconych przez podatnika dokumentów celnych, deklaracji importowej, decyzji celnych lub z importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Ponadto, aby móc otrzymać zwrot nadpłaty VAT, kwota podatku naliczonego lub różnica podatku nierozliczona w poprzednich okresach i wykazana w deklaracji nie może przekroczyć 3000 zł. Podatnik musi również przedstawić potwierdzenie zapłaty należnego podatku za pośrednictwem konta bankowego (inne sposoby zapłaty nie są uwzględniane).

Nowelizacja ustawy wprowadziła również obowiązek zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego przez ostatnie 12 miesięcy poprzedzające okres, w którym zostaje złożony wniosek o zwrot nadpłaty w ciągu 25 dni. Oprócz rejestracji konieczne jest też składanie w tym okresie deklaracji VAT w terminie. Niespełnienie któregoś z powyższych warunków nie uprawnia do zwrotu VAT w ciągu 25 dni.

Inne zmiany

Zasadniczą zmianą w zwrocie nadpłaty VAT, jaką wprowadza nowelizacja ustawy, jest możliwość wydłużenia terminu zwrotu ze względu na prowadzone kontrole zasadności zwrotu podatku, co może znacznie utrudnić przedsiębiorcy planowanie przepływów finansowych oraz optymalizację podatkową. Co ważne, weryfikacja może objąć nie tylko samego podatnika, ale także inne podmioty biorące udział w obrocie towarów bądź usług, które są przedmiotem rozliczenia wnioskującego podatnika.


Termin zwrotu nadpłaty VAT może zostać przedłużony przez naczelnika urzędu skarbowego do czasu weryfikacji, jeśli taka jest zasadna w konkretnym przypadku. Ustawa nie określa maksymalnego okresu, w jakim może zostać przeprowadzona weryfikacja. Jednak podatnik może nawet w przypadku przeprowadzanej kontroli ubiegać się o zwrot nadpłaty w ciągu 60 dni. W tym celu musi jednak wnieść zabezpieczenie majątkowe równe kwocie zwracanej nadpłaty.

Jedyna rama czasowa, jaka została zawarta w nowelizacji ustawy, dotyczy wydłużenia terminu zwrotu o 3 miesiące w przypadku żądań zgłoszonych przez określone organy, tj. Komendę Główną Policji, CBA, ABW czy prokuratora generalnego. Tego rodzaju żądanie musi posiadać stosowane uzasadnienie, aby możliwe było wydłużenie terminu zwrotu nadpłaty VAT.

Na co zwrócić uwagę?

Ubiegając się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, trzeba zadbać przede wszystkim o dopełnienie przez podatnika wszystkich obowiązków wynikających z ustawy o VAT oraz z Ordynacji podatkowej. W przypadku wnioskowania o zwrot w skróconym terminie istotne jest także spełnienie dodatkowych warunków określonych przez ustawę.

Warto pamiętać, że termin, w jakim zostanie zwrócona różnica podatku, liczony jest od daty rzeczywistego wpłynięcia rozliczenia podatkowego do urzędu skarbowego. Ten szczegół jest ważny w sytuacji, kiedy podatnik składa rozliczenie za pośrednictwem poczty tradycyjnej. Ponadto termin zwrotu jest liczony od dnia następującego po dniu złożenia deklaracji w urzędzie.

Ważną kwestią jest również konieczność złożenia wniosku o zwrot nadpłaty VAT. Nie jest on wymagany wyłącznie w przypadku terminu 60-dniowego, czynności opodatkowanych na terenie kraju oraz wyłącznie czynności, które podlegają opodatkowaniu poza jego terytorium.

Sama ustawa nie określa formy, jaką powinien przyjąć wniosek składany przez podatnika. Uznaje się, że pismo powinno zawierać dane wskazane w Ordynacji podatkowej (art. 168), m.in. dane podatnika i naczelnika właściwego urzędu skarbowego, treść żądania i podpis wnioskującego. Wątpliwości budzi umotywowanie wniosku. Wprawdzie ustawa określa, że wniosek winien być umotywowany, jednak nie nakłada na podatnika szczególnego uzasadniania składanego pisma. Wystarczającą informacją zawartą we wniosku jest zapewnienie o spełnianiu przez podatnika warunków uzasadniających zwrot podatku VAT i o korzystności lub niezbędności otrzymania zwrotu dla kondycji finansowej przedsiębiorstwa i optymalizacji podatkowej w rozumieniu planowania przepływów związanych z koniecznością zamrożenia na jakiś czas na kontach fiskusa środków na podatek VAT.

Skuteczne wyegzekwowanie zwrotu nadpłaty VAT jest możliwe. Jednak czas, w jakim zostanie on zrealizowany, zależy nie tylko od wnioskowanego przez podatnika terminu, ale również od prawidłowego przeprowadzenia przez podatnika procedury związanej z wnioskowaniem o zwrot. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, procedurę odzyskiwania nadpłaty podatku warto skonsultować z profesjonalnym doradcą podatkowym. Pozwoli to uniknąć ewentualnych błędów w dokumentacji, a tym samym może przyspieszyć otrzymanie należnej nadwyżki.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA