REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT
Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT przedsiębiorca, który wykazał w danym okresie rozliczeniowym wyższą kwotę podatku naliczonego od podatku należnego, może ubiegać się o zwrot nadpłaty podatku VAT na rachunek bankowy. Nowelizacja ustawy o VAT z 1 stycznia 2017 r. wprowadziła nowe uregulowania dotyczące zwrotu nadpłaconego VAT. Co uległo zmianie?

Trzy terminy

Ustawa wprowadza trzy terminy (liczone od momentu złożenia deklaracji), w jakich podatnik powinien otrzymać zwrot nadpłaconego VAT.

REKLAMA

Termin podstawowy wynosi 60 dni i dotyczy zarówno czynności opodatkowanych na terenie kraju, jak również czynności, które podlegają opodatkowaniu poza terytorium państwa. Jednak w drugim przypadku w celu otrzymania zwrotu podatku VAT konieczne jest złożenie wniosku wraz z uzasadnieniem.

Kolejny termin – 180 dni – dotyczy podatników, którzy w okresie rozliczeniowym nie wykonali czynności opodatkowanych ani czynności, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju. W celu uzyskania zwrotu VAT w tym przypadku również konieczne jest złożenie do urzędu skarbowego stosownego wniosku wraz z uzasadnieniem. Jeśli przedsiębiorca złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe równe wartości nadpłaconego VAT, istnieje możliwość skrócenia terminu zwrotu do 60 dni.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ostatni termin, tzw. skrócony, wynosi 25 dni. Aby z niego skorzystać, podatnik musi nie tylko złożyć do urzędu skarbowego odpowiedni wniosek, lecz także spełnić również szereg wymogów określonych w ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla kogo 25 dni?

Urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić nadpłatę VAT w ciągu 25 dni, jeśli podatnik ubiegający się o zwrot spełnia wszelkie warunki otrzymania nadpłaty w skróconym terminie.

Pierwszym z nich jest konieczność zgodności kwot podatku naliczonego wykazanego przez podatnika w deklaracji z faktur, które w całości zostały uregulowane za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika. Istotne jest, że za rachunek właściwy uważa się rachunek wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

REKLAMA

Opłacenie należności z innego rachunku możliwe jest jedynie wówczas, kiedy ich łączna kwota udokumentowana fakturami nie przekracza kwoty 15 000 zł. Należy pamiętać, że limit ten dotyczy kwoty należności, a nie samego VAT, i jest kwotą brutto.

Kwota podatku naliczonego może wynikać również z opłaconych przez podatnika dokumentów celnych, deklaracji importowej, decyzji celnych lub z importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Ponadto, aby móc otrzymać zwrot nadpłaty VAT, kwota podatku naliczonego lub różnica podatku nierozliczona w poprzednich okresach i wykazana w deklaracji nie może przekroczyć 3000 zł. Podatnik musi również przedstawić potwierdzenie zapłaty należnego podatku za pośrednictwem konta bankowego (inne sposoby zapłaty nie są uwzględniane).

Nowelizacja ustawy wprowadziła również obowiązek zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego przez ostatnie 12 miesięcy poprzedzające okres, w którym zostaje złożony wniosek o zwrot nadpłaty w ciągu 25 dni. Oprócz rejestracji konieczne jest też składanie w tym okresie deklaracji VAT w terminie. Niespełnienie któregoś z powyższych warunków nie uprawnia do zwrotu VAT w ciągu 25 dni.

Inne zmiany

Zasadniczą zmianą w zwrocie nadpłaty VAT, jaką wprowadza nowelizacja ustawy, jest możliwość wydłużenia terminu zwrotu ze względu na prowadzone kontrole zasadności zwrotu podatku, co może znacznie utrudnić przedsiębiorcy planowanie przepływów finansowych oraz optymalizację podatkową. Co ważne, weryfikacja może objąć nie tylko samego podatnika, ale także inne podmioty biorące udział w obrocie towarów bądź usług, które są przedmiotem rozliczenia wnioskującego podatnika.


REKLAMA

Termin zwrotu nadpłaty VAT może zostać przedłużony przez naczelnika urzędu skarbowego do czasu weryfikacji, jeśli taka jest zasadna w konkretnym przypadku. Ustawa nie określa maksymalnego okresu, w jakim może zostać przeprowadzona weryfikacja. Jednak podatnik może nawet w przypadku przeprowadzanej kontroli ubiegać się o zwrot nadpłaty w ciągu 60 dni. W tym celu musi jednak wnieść zabezpieczenie majątkowe równe kwocie zwracanej nadpłaty.

Jedyna rama czasowa, jaka została zawarta w nowelizacji ustawy, dotyczy wydłużenia terminu zwrotu o 3 miesiące w przypadku żądań zgłoszonych przez określone organy, tj. Komendę Główną Policji, CBA, ABW czy prokuratora generalnego. Tego rodzaju żądanie musi posiadać stosowane uzasadnienie, aby możliwe było wydłużenie terminu zwrotu nadpłaty VAT.

Na co zwrócić uwagę?

Ubiegając się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, trzeba zadbać przede wszystkim o dopełnienie przez podatnika wszystkich obowiązków wynikających z ustawy o VAT oraz z Ordynacji podatkowej. W przypadku wnioskowania o zwrot w skróconym terminie istotne jest także spełnienie dodatkowych warunków określonych przez ustawę.

Warto pamiętać, że termin, w jakim zostanie zwrócona różnica podatku, liczony jest od daty rzeczywistego wpłynięcia rozliczenia podatkowego do urzędu skarbowego. Ten szczegół jest ważny w sytuacji, kiedy podatnik składa rozliczenie za pośrednictwem poczty tradycyjnej. Ponadto termin zwrotu jest liczony od dnia następującego po dniu złożenia deklaracji w urzędzie.

Ważną kwestią jest również konieczność złożenia wniosku o zwrot nadpłaty VAT. Nie jest on wymagany wyłącznie w przypadku terminu 60-dniowego, czynności opodatkowanych na terenie kraju oraz wyłącznie czynności, które podlegają opodatkowaniu poza jego terytorium.

Sama ustawa nie określa formy, jaką powinien przyjąć wniosek składany przez podatnika. Uznaje się, że pismo powinno zawierać dane wskazane w Ordynacji podatkowej (art. 168), m.in. dane podatnika i naczelnika właściwego urzędu skarbowego, treść żądania i podpis wnioskującego. Wątpliwości budzi umotywowanie wniosku. Wprawdzie ustawa określa, że wniosek winien być umotywowany, jednak nie nakłada na podatnika szczególnego uzasadniania składanego pisma. Wystarczającą informacją zawartą we wniosku jest zapewnienie o spełnianiu przez podatnika warunków uzasadniających zwrot podatku VAT i o korzystności lub niezbędności otrzymania zwrotu dla kondycji finansowej przedsiębiorstwa i optymalizacji podatkowej w rozumieniu planowania przepływów związanych z koniecznością zamrożenia na jakiś czas na kontach fiskusa środków na podatek VAT.

Skuteczne wyegzekwowanie zwrotu nadpłaty VAT jest możliwe. Jednak czas, w jakim zostanie on zrealizowany, zależy nie tylko od wnioskowanego przez podatnika terminu, ale również od prawidłowego przeprowadzenia przez podatnika procedury związanej z wnioskowaniem o zwrot. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, procedurę odzyskiwania nadpłaty podatku warto skonsultować z profesjonalnym doradcą podatkowym. Pozwoli to uniknąć ewentualnych błędów w dokumentacji, a tym samym może przyspieszyć otrzymanie należnej nadwyżki.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA