REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT
Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT przedsiębiorca, który wykazał w danym okresie rozliczeniowym wyższą kwotę podatku naliczonego od podatku należnego, może ubiegać się o zwrot nadpłaty podatku VAT na rachunek bankowy. Nowelizacja ustawy o VAT z 1 stycznia 2017 r. wprowadziła nowe uregulowania dotyczące zwrotu nadpłaconego VAT. Co uległo zmianie?

Trzy terminy

Ustawa wprowadza trzy terminy (liczone od momentu złożenia deklaracji), w jakich podatnik powinien otrzymać zwrot nadpłaconego VAT.

REKLAMA

Termin podstawowy wynosi 60 dni i dotyczy zarówno czynności opodatkowanych na terenie kraju, jak również czynności, które podlegają opodatkowaniu poza terytorium państwa. Jednak w drugim przypadku w celu otrzymania zwrotu podatku VAT konieczne jest złożenie wniosku wraz z uzasadnieniem.

Kolejny termin – 180 dni – dotyczy podatników, którzy w okresie rozliczeniowym nie wykonali czynności opodatkowanych ani czynności, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju. W celu uzyskania zwrotu VAT w tym przypadku również konieczne jest złożenie do urzędu skarbowego stosownego wniosku wraz z uzasadnieniem. Jeśli przedsiębiorca złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe równe wartości nadpłaconego VAT, istnieje możliwość skrócenia terminu zwrotu do 60 dni.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ostatni termin, tzw. skrócony, wynosi 25 dni. Aby z niego skorzystać, podatnik musi nie tylko złożyć do urzędu skarbowego odpowiedni wniosek, lecz także spełnić również szereg wymogów określonych w ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla kogo 25 dni?

Urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić nadpłatę VAT w ciągu 25 dni, jeśli podatnik ubiegający się o zwrot spełnia wszelkie warunki otrzymania nadpłaty w skróconym terminie.

Pierwszym z nich jest konieczność zgodności kwot podatku naliczonego wykazanego przez podatnika w deklaracji z faktur, które w całości zostały uregulowane za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika. Istotne jest, że za rachunek właściwy uważa się rachunek wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

REKLAMA

Opłacenie należności z innego rachunku możliwe jest jedynie wówczas, kiedy ich łączna kwota udokumentowana fakturami nie przekracza kwoty 15 000 zł. Należy pamiętać, że limit ten dotyczy kwoty należności, a nie samego VAT, i jest kwotą brutto.

Kwota podatku naliczonego może wynikać również z opłaconych przez podatnika dokumentów celnych, deklaracji importowej, decyzji celnych lub z importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Ponadto, aby móc otrzymać zwrot nadpłaty VAT, kwota podatku naliczonego lub różnica podatku nierozliczona w poprzednich okresach i wykazana w deklaracji nie może przekroczyć 3000 zł. Podatnik musi również przedstawić potwierdzenie zapłaty należnego podatku za pośrednictwem konta bankowego (inne sposoby zapłaty nie są uwzględniane).

Nowelizacja ustawy wprowadziła również obowiązek zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego przez ostatnie 12 miesięcy poprzedzające okres, w którym zostaje złożony wniosek o zwrot nadpłaty w ciągu 25 dni. Oprócz rejestracji konieczne jest też składanie w tym okresie deklaracji VAT w terminie. Niespełnienie któregoś z powyższych warunków nie uprawnia do zwrotu VAT w ciągu 25 dni.

Inne zmiany

Zasadniczą zmianą w zwrocie nadpłaty VAT, jaką wprowadza nowelizacja ustawy, jest możliwość wydłużenia terminu zwrotu ze względu na prowadzone kontrole zasadności zwrotu podatku, co może znacznie utrudnić przedsiębiorcy planowanie przepływów finansowych oraz optymalizację podatkową. Co ważne, weryfikacja może objąć nie tylko samego podatnika, ale także inne podmioty biorące udział w obrocie towarów bądź usług, które są przedmiotem rozliczenia wnioskującego podatnika.


REKLAMA

Termin zwrotu nadpłaty VAT może zostać przedłużony przez naczelnika urzędu skarbowego do czasu weryfikacji, jeśli taka jest zasadna w konkretnym przypadku. Ustawa nie określa maksymalnego okresu, w jakim może zostać przeprowadzona weryfikacja. Jednak podatnik może nawet w przypadku przeprowadzanej kontroli ubiegać się o zwrot nadpłaty w ciągu 60 dni. W tym celu musi jednak wnieść zabezpieczenie majątkowe równe kwocie zwracanej nadpłaty.

Jedyna rama czasowa, jaka została zawarta w nowelizacji ustawy, dotyczy wydłużenia terminu zwrotu o 3 miesiące w przypadku żądań zgłoszonych przez określone organy, tj. Komendę Główną Policji, CBA, ABW czy prokuratora generalnego. Tego rodzaju żądanie musi posiadać stosowane uzasadnienie, aby możliwe było wydłużenie terminu zwrotu nadpłaty VAT.

Na co zwrócić uwagę?

Ubiegając się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, trzeba zadbać przede wszystkim o dopełnienie przez podatnika wszystkich obowiązków wynikających z ustawy o VAT oraz z Ordynacji podatkowej. W przypadku wnioskowania o zwrot w skróconym terminie istotne jest także spełnienie dodatkowych warunków określonych przez ustawę.

Warto pamiętać, że termin, w jakim zostanie zwrócona różnica podatku, liczony jest od daty rzeczywistego wpłynięcia rozliczenia podatkowego do urzędu skarbowego. Ten szczegół jest ważny w sytuacji, kiedy podatnik składa rozliczenie za pośrednictwem poczty tradycyjnej. Ponadto termin zwrotu jest liczony od dnia następującego po dniu złożenia deklaracji w urzędzie.

Ważną kwestią jest również konieczność złożenia wniosku o zwrot nadpłaty VAT. Nie jest on wymagany wyłącznie w przypadku terminu 60-dniowego, czynności opodatkowanych na terenie kraju oraz wyłącznie czynności, które podlegają opodatkowaniu poza jego terytorium.

Sama ustawa nie określa formy, jaką powinien przyjąć wniosek składany przez podatnika. Uznaje się, że pismo powinno zawierać dane wskazane w Ordynacji podatkowej (art. 168), m.in. dane podatnika i naczelnika właściwego urzędu skarbowego, treść żądania i podpis wnioskującego. Wątpliwości budzi umotywowanie wniosku. Wprawdzie ustawa określa, że wniosek winien być umotywowany, jednak nie nakłada na podatnika szczególnego uzasadniania składanego pisma. Wystarczającą informacją zawartą we wniosku jest zapewnienie o spełnianiu przez podatnika warunków uzasadniających zwrot podatku VAT i o korzystności lub niezbędności otrzymania zwrotu dla kondycji finansowej przedsiębiorstwa i optymalizacji podatkowej w rozumieniu planowania przepływów związanych z koniecznością zamrożenia na jakiś czas na kontach fiskusa środków na podatek VAT.

Skuteczne wyegzekwowanie zwrotu nadpłaty VAT jest możliwe. Jednak czas, w jakim zostanie on zrealizowany, zależy nie tylko od wnioskowanego przez podatnika terminu, ale również od prawidłowego przeprowadzenia przez podatnika procedury związanej z wnioskowaniem o zwrot. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, procedurę odzyskiwania nadpłaty podatku warto skonsultować z profesjonalnym doradcą podatkowym. Pozwoli to uniknąć ewentualnych błędów w dokumentacji, a tym samym może przyspieszyć otrzymanie należnej nadwyżki.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA