REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT
Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2017 roku mechanizm odwrotnego obciążenia w podatku od towarów i usług objął również usługi budowlane. Na czym polega mechanizm odwrotnego obciążenia oraz które usługi budowlane i w jakich sytuacjach są nim objęte? Jak ustalić kwotę zwrotu VAT?

Na czym polega mechanizm „Odwrotnego obciążenia”

Wystawca faktury na transakcje, które w myśl ustawy o podatku VAT są objęte „odwrotnym obciążeniem” na wystawionej fakturze nie nalicza podatku VAT. Procedurze odwrotnego obciążenia podlegają usługi budowlane, które spełniają łącznie trzy warunki:

REKLAMA

REKLAMA

  • usługodawca świadczy je jako podwykonawca,
  • usługi te są wymienione w pozycjach 2 – 48 załącznika nr 14 do powyższej ustawy,
  • obie strony transakcji (wykonawca i zleceniodawca) są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT (co można sprawdzić na stronie).

Sprzedaż

W przypadku zastosowania odwrotnego obciążenia za usługi budowlane wykonawca usługi nie nalicza podatku VAT (jego wartość wynosi 0 zł). Na fakturze pojawia się jedynie wartość netto i adnotacja o odwrotnym obciążeniu. Usługa ta zostaje wykazana w deklaracji VAT-7 jako usługa, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zakupy

Firmie wykonującej usługi z odwrotnym obciążeniem przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności. Odliczenie odbywa się na zasadach przewidzianych dla wszystkich podatników.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Wyliczenie i zwrot

Podatek VAT wynikający ze sprzedaży i zakupów zostaje wykazany w deklaracji rozliczeniowej VAT-7. Jeśli w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego (wykazanego na fakturach kosztowych) nad należnym (wykazanym na fakturach sprzedaży) to podatnik może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nadwyżkę przenieść do kolejnej deklaracji VAT-7
  • wystąpić do US o zwrot na rachunek bankowy.

Ponieważ u podwykonawców usług budowlanych podatek VAT od sprzedaży będzie wynosił 0 zł więc nadwyżka będzie występować w rozliczeniu za każdy miesiąc, a tym samym występowanie o jej zwrot w każdej składanej deklaracji będzie poprawiało płynność finansową firmy.

Podstawowym terminem zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika jest 60 dni liczone od dnia złożenia przez przedsiębiorcę deklaracji. Wystarczy co najmniej jedna sprzedaż opodatkowana na terytorium kraju, aby przysługiwał zwrot w powyższym terminie. Czynnością opodatkowaną jest również sprzedaż krajowa rozliczana na zasadzie odwrotnego obciążenia. Nie trzeba wówczas dołączać do deklaracji wniosków.

Dużo trudniej jest otrzymać zwrot w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Muszą zostać bowiem spełnione wymogi określone w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT i do deklaracji trzeba dołączyć dodatkowy wniosek. Terminy zwrotu podatku VAT omówione są w odrębnym artykule na blogu.

Zwrot podatku dokonywany jest w terminie wskazanym w deklaracji. Termin ten liczony jest od dnia złożenia rozliczenia. W sytuacji złożenia korekty takiej deklaracji termin zwrotu liczony jest od momentu złożenia korekty. W przypadku wysyłki deklaracji za pośrednictwem poczty za termin złożenia deklaracji uznawany jest termin jej wpływu do urzędu skarbowego. Natomiast w przypadku elektronicznej wysyłki deklaracji datą złożenia jest data jej wysyłki, a więc data widoczna na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru.

Podatnik świadczył w danym miesiącu tylko usługi budowlane opodatkowane na zasadzie odwrotnego obciążenia. Wystawił tylko jedną fakturę sprzedaży na kwotę netto 3000 zł. Podatek VAT od sprzedaży wynosi 0 zł.

Podatek naliczony z faktur kosztowych wynosi 800 zł.

A więc w deklaracji VAT-7 wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynosząca 800 zł.

Podatnik może nadwyżkę przenieść do kolejnej deklaracji lub wystąpić o zwrot w terminie 60 dni bez dodatkowego wniosku.

Kontrola

Prawie zawsze zwrot podatku na rachunek bankowy jest poprzedzony wykonaniem przez Urząd Skarbowy tzw. ”czynności sprawdzających”, które polegają na tym, że urząd prosi o dostarczenie wszystkich faktur sprzedaży i zakupu oraz ewidencji vatowskich dotyczących okresu, którego dotyczy zwrot. Przygotowując dokumenty dla urzędu warto poukładać je według kolejności ich ujęcia w Ewidencji sprzedaży oraz zakupów VAT. Jeżeli w trakcie przeprowadzanych czynności sprawdzających zostanie zakwestionowany któryś z zaksięgowanych wydatków, to trzeba złożyć korektę deklaracji i termin zwrotu liczony jest ponownie od momentu złożenia korekty.

Polecamy: Biuletyn VAT


Jakie wydatki mogą być zakwestionowane?

Trzeba zwrócić szczególną uwagę na księgowane wydatki, od których odliczany jest podatek VAT. Przede wszystkim nie powinny być księgowane wydatki na cele prywatne czy osobiste, które zaspakajają potrzeby codziennego życia. Typowym przykładem może być zakup okularów korekcyjnych lub zegarka.

Nie powinny być także księgowane koszty związane z reprezentacją, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Również zakupu odzieży reprezentacyjnej nie można księgować w koszty, czyli np. zakupu garnituru i koszuli. Natomiast odzież ochronną i roboczą oczywiście można księgować. Należy przy tym udowodnić, iż używanie odzieży ochronnej jest konieczne do zachowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA