REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT
Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2017 roku mechanizm odwrotnego obciążenia w podatku od towarów i usług objął również usługi budowlane. Na czym polega mechanizm odwrotnego obciążenia oraz które usługi budowlane i w jakich sytuacjach są nim objęte? Jak ustalić kwotę zwrotu VAT?

Na czym polega mechanizm „Odwrotnego obciążenia”

Wystawca faktury na transakcje, które w myśl ustawy o podatku VAT są objęte „odwrotnym obciążeniem” na wystawionej fakturze nie nalicza podatku VAT. Procedurze odwrotnego obciążenia podlegają usługi budowlane, które spełniają łącznie trzy warunki:

REKLAMA

Autopromocja
  • usługodawca świadczy je jako podwykonawca,
  • usługi te są wymienione w pozycjach 2 – 48 załącznika nr 14 do powyższej ustawy,
  • obie strony transakcji (wykonawca i zleceniodawca) są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT (co można sprawdzić na stronie).

Sprzedaż

W przypadku zastosowania odwrotnego obciążenia za usługi budowlane wykonawca usługi nie nalicza podatku VAT (jego wartość wynosi 0 zł). Na fakturze pojawia się jedynie wartość netto i adnotacja o odwrotnym obciążeniu. Usługa ta zostaje wykazana w deklaracji VAT-7 jako usługa, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zakupy

Firmie wykonującej usługi z odwrotnym obciążeniem przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności. Odliczenie odbywa się na zasadach przewidzianych dla wszystkich podatników.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wyliczenie i zwrot

Podatek VAT wynikający ze sprzedaży i zakupów zostaje wykazany w deklaracji rozliczeniowej VAT-7. Jeśli w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego (wykazanego na fakturach kosztowych) nad należnym (wykazanym na fakturach sprzedaży) to podatnik może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nadwyżkę przenieść do kolejnej deklaracji VAT-7
  • wystąpić do US o zwrot na rachunek bankowy.

Ponieważ u podwykonawców usług budowlanych podatek VAT od sprzedaży będzie wynosił 0 zł więc nadwyżka będzie występować w rozliczeniu za każdy miesiąc, a tym samym występowanie o jej zwrot w każdej składanej deklaracji będzie poprawiało płynność finansową firmy.

Podstawowym terminem zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika jest 60 dni liczone od dnia złożenia przez przedsiębiorcę deklaracji. Wystarczy co najmniej jedna sprzedaż opodatkowana na terytorium kraju, aby przysługiwał zwrot w powyższym terminie. Czynnością opodatkowaną jest również sprzedaż krajowa rozliczana na zasadzie odwrotnego obciążenia. Nie trzeba wówczas dołączać do deklaracji wniosków.

Dużo trudniej jest otrzymać zwrot w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Muszą zostać bowiem spełnione wymogi określone w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT i do deklaracji trzeba dołączyć dodatkowy wniosek. Terminy zwrotu podatku VAT omówione są w odrębnym artykule na blogu.

Zwrot podatku dokonywany jest w terminie wskazanym w deklaracji. Termin ten liczony jest od dnia złożenia rozliczenia. W sytuacji złożenia korekty takiej deklaracji termin zwrotu liczony jest od momentu złożenia korekty. W przypadku wysyłki deklaracji za pośrednictwem poczty za termin złożenia deklaracji uznawany jest termin jej wpływu do urzędu skarbowego. Natomiast w przypadku elektronicznej wysyłki deklaracji datą złożenia jest data jej wysyłki, a więc data widoczna na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru.

Podatnik świadczył w danym miesiącu tylko usługi budowlane opodatkowane na zasadzie odwrotnego obciążenia. Wystawił tylko jedną fakturę sprzedaży na kwotę netto 3000 zł. Podatek VAT od sprzedaży wynosi 0 zł.

Podatek naliczony z faktur kosztowych wynosi 800 zł.

A więc w deklaracji VAT-7 wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynosząca 800 zł.

Podatnik może nadwyżkę przenieść do kolejnej deklaracji lub wystąpić o zwrot w terminie 60 dni bez dodatkowego wniosku.

Kontrola

Prawie zawsze zwrot podatku na rachunek bankowy jest poprzedzony wykonaniem przez Urząd Skarbowy tzw. ”czynności sprawdzających”, które polegają na tym, że urząd prosi o dostarczenie wszystkich faktur sprzedaży i zakupu oraz ewidencji vatowskich dotyczących okresu, którego dotyczy zwrot. Przygotowując dokumenty dla urzędu warto poukładać je według kolejności ich ujęcia w Ewidencji sprzedaży oraz zakupów VAT. Jeżeli w trakcie przeprowadzanych czynności sprawdzających zostanie zakwestionowany któryś z zaksięgowanych wydatków, to trzeba złożyć korektę deklaracji i termin zwrotu liczony jest ponownie od momentu złożenia korekty.

Polecamy: Biuletyn VAT


Jakie wydatki mogą być zakwestionowane?

Trzeba zwrócić szczególną uwagę na księgowane wydatki, od których odliczany jest podatek VAT. Przede wszystkim nie powinny być księgowane wydatki na cele prywatne czy osobiste, które zaspakajają potrzeby codziennego życia. Typowym przykładem może być zakup okularów korekcyjnych lub zegarka.

Nie powinny być także księgowane koszty związane z reprezentacją, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Również zakupu odzieży reprezentacyjnej nie można księgować w koszty, czyli np. zakupu garnituru i koszuli. Natomiast odzież ochronną i roboczą oczywiście można księgować. Należy przy tym udowodnić, iż używanie odzieży ochronnej jest konieczne do zachowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA