Kategorie

Zleceniobiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenie pracownika a zamknięcie firmy. Czy w przypadku zamknięcia firmy na mocy przepisów ograniczających prowadzenie działalności gospodarczej w okresie epidemii COVID-19, wskutek czego nie było możliwe powierzenie pracy cudzoziemcowi w wymiarze czasu pracy lub liczbie godzin określonej w oświadczeniu, zezwoleniu na pracę lub zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę, należy wypłacić cudzoziemcowi wynagrodzenie tylko za faktycznie przepracowane godziny, czy również za czas nieprzepracowany z powodu zamknięcia firmy? Prezentujemy wyjaśnienia Państwowej Inspekcji Pracy w tym zakresie dotyczące pracowników i zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych (np. zleceniobiorców).
Tarcza Antykryzysowa 6.0 z grudnia 2020 roku wprowadziła dodatkowe świadczenie postojowe i zwolnienie ze składek ZUS dla tzw. freelancerów, tj. osób wykonujących umowy cywilnoprawne (umowy agencyjne, umowy zlecenia lub inne umowy o świadczenie usług).
Wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin zapowiedział nowy instrument pomocy dla branż dotkniętych restrykcjami związanymi z koronawirusem – wypłaty w wysokości do 2 tys. zł na każdy etat i umowę zlecenie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Nadal jest kłopot z ustalaniem przychodu u osób, które korzystają ze służbowego samochodu, ale nie są pracownikami. Przepisy tego nie regulują, więc i minister finansów pominął ten problem w niedawnej interpretacji.
KPMG informuje, że temat pełnego oskładkowania umów zlecenia powraca we wrześniu 2020 r. jako przedmiot prac legislacyjnych. Wprowadzenie zmian w zakresie oskładkowania umów zlecenia planowane było już dużo wcześniej, jednak prace nad tym projektem zostały odłożone w czasie. Eksperci KPMG w Polsce zwracają uwagę na fakt, że nowe regulacje z jednej strony wiążą się ze zwiększeniem wpływów dla sektora publicznego, ale z drugiej strony mocno uderzą w finanse zarówno zleceniodawców, jak i zleceniobiorców, którzy w dalszym ciągu odczuwają skutki związane z recesją związaną z pandemią koronawirusa. Niewykluczone, że w większości przypadków podatnicy nie będą przygotowani na takie dodatkowe obciążenia.
Analizujemy różne warianty, rozmawiamy z partnerami społecznymi na temat różnych rozwiązań, również tych, dotyczących oskładkowania umów zlecenia. Jednak żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte – poinformował PAP wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Stanisław Szwed.
Ministerstwo Finansów nie planuje rozszerzenia zwolnienia z PIT "dla młodych" na osoby prowadzące działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy (w odróżnieniu od pracowników i zleceniobiorców) mają szereg preferencji w podatkach i ubezpieczeniach społecznych. Np. mają możliwość wyboru formy opodatkowania swoich dochodów, jeżeli wybiorą PIT, to mogą odliczać koszty uzyskania przychodu,a rozpoczynający biznes mają ulgę na start w zakresie ubezpieczeń społecznych. Z tych powodów, zdaniem Ministra Finansów, nie można zwolnić młodych przedsiębiorców z PIT, tak jak zwolniono młodych pracowników i zleceniobiorców (tzw. zerowy PIT dla młodych).
Przedsiębiorcy, którzy utracili przychody wskutek epidemii koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, mogą uzyskać jednorazowe świadczenie (tzw. postojowe) w wysokości 2080 zł albo 1300 zł. Świadczenie postojowe (maksymalnie 2080 zł) przysługuje również osobom, które zawarły umowę cywilnoprawną, a umowa ta nie doszła do skutku lub nastąpiło ograniczenie jej realizacji wskutek epidemii. Pieniądze otrzymane w ramach świadczenia postojowego są zwolnione z podatku dochodowego i składek ubezpieczeniowych.
ZUS poinformował, że przedsiębiorca, który z powodu epidemii koronawirusa ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, wynikające z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności - może skorzystać z uproszczonych form pomocy:
Dnia 13 sierpnia 2019 roku zapadł ważny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie sygn. II FSK 2904/17, w sprawie kosztów zakwaterowania i dojazdów (dowozu) zleceniodawców. Orzeczenie to jest ważne praktycznie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy proponują zakwaterowanie czy transport i stanowi ważną wykładnię, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wartość ponoszonych przez agencję pracy tymczasowej kosztów noclegów i kosztów procedur legalizacji pobytu oraz kosztów procedur legalizacji pracy zleceniobiorcom w świetle ustawy o PIT nie będzie stanowiła dla tych osób przychodu.
Od lat pojawiają się problemy z interpretacjami organów podatkowych, a także wyrokami sądów, które wielokrotnie nie przedstawiają spójnej i jednoznacznej linii interpretacyjnej w zakresie świadczeń dla pracowników czy zleceniobiorców. Jednym z problemów jest pytanie, czy zapewnienie nieodpłatnego noclegu zleceniobiorcy jest dla niego opodatkowanym PIT przychodem.
Podstawowym założeniem zmiany ustaw o podatku dochodowym, świadczeniach rodzinnych i świadczeniach zdrowotnych jest wprowadzenie nowego zwolnienia podatkowego. Jest ono dedykowane dla osób młodych, a dotyczy zwolnienia z pobierania i opłacania zaliczek PIT od wynagrodzenia, dzięki czemu zatrudnieni dostaną większe wypłaty.
Zerowy PIT dla młodych oznacza dodatkowe obowiązki dla kadrowych. Pracodawcy będą zmuszeni odpowiednio dostosować swoje systemy kadrowo-płacowe, tak aby móc prawidłowo obliczać zaliczki na PIT.
„Jeżeli (…) rezydent Ukrainy uzyskuje przychody z działalności wykonywanej osobiście na podstawie umowy cywilnoprawnej i nie posiada stałej placówki na terytorium Polski, to zgodnie z art. 14 ust. 1 Konwencji zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej Konwencja), przychód ten nie podlega opodatkowaniu w Polsce.” Takiej odpowiedzi udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów w związku z interpelacją dotyczącą kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów uzyskanych przez cudzoziemców pracujących w Polsce.
Większość osób pracujących zna prawa i przywileje wynikające z umowy o pracę i umowy zlecenia. Jednak często te dwie umowy są mylone, a podstawy ich funkcjonowania nie są znane. Również problematyczne w praktyce, okazuje się odróżnienie umowy zlecenia od umowy o dzieło. Należy tymczasem jasno wytyczyć granicę w rodzajach współpracy, ponieważ wpływają one bezpośrednio na obowiązki przedsiębiorstwa – zarówno w zakresie podatkowym jak i składkowym. Z pomocą przychodzi więc znajomość uregulowań prawnych, interpretacji podatkowo – prawnych, doktryny i orzecznictwa.
Diety wypłacane cudzoziemcom zatrudnionym przez przedsiębiorcę na podstawie umowy zlecenie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli z zawartych umów wprost wynika konieczność ich wypłacania, a cudzoziemcy posiadają ważne dokumenty uprawniające do pobytu na terytorium Polski.
Umowa zlecenie jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, która jest niezwykle popularną formą zatrudniania osób, a jej funkcjonowanie określa Kodeks cywilny. Często decydują się na nią jednostki chcące nawiązać współpracę z osobą, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Wydatki związane z zawarciem tego typu umowy, takie jak wynagrodzenie, podatek dochodowy, składki ZUS, wskazane są najczęściej na rachunku wystawionym przez Zleceniobiorcę.
Nieodpłatna umowa zlecenia zawarta w celu odbycia praktyki zawodowej nie podlega opodatkowaniu, ponieważ świadczenia stron są ekwiwalentne – nie powstaje zatem przychód, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Taką tezę postawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 3 października 2017 r.
3 października 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Projekt ten przewiduje, że osoby pracujące na podstawie umów cywilnoprawnych i samozatrudnione będą mogły należeć do związków zawodowych. Nowe przepisy są realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2015 roku i mają wejść w życie w trakcie 2018 roku.
Zajmujemy się badaniem jakości usług świadczonych przez sieć hoteli. Zatrudniamy współpracowników (audytorów) na umowę zlecenia. Generalnie dysponujemy samochodami służbowymi i jak dotąd nasi współpracownicy korzystali z nich, udając się w podróż służbową do klienta. Jeden z naszych współpracowników nie ma jednak prawa jazdy i musi dojechać do klienta pociągiem. Czy mamy prawo odliczyć VAT z takiego biletu? Czy fakt, że jest to nasz współpracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenia, stanowi przeszkodę do tego odliczenia?
Zgodnie z treścią art. 734 § 1 kodeksu cywilnego (k.c.) przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie (mandatariusz) zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (mandanta). Umowa zlecenia należy do kategorii umów o świadczenie usług i jest konsensualną umową nazwaną. Umowa zlecenia, w której strony nie odstąpiły od zasady odpłatności (art. 735 § 1 k.c.) ma charakter umowy dwustronnie zobowiązującej i wzajemnej, w której wynagrodzenie należne przyjmującemu zlecenie jest ekwiwalentem spełnianego przez niego świadczenia (art. 487 § 2 k.c.).