REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania
Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania

REKLAMA

REKLAMA

Umowa zlecenie jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, która jest niezwykle popularną formą zatrudniania osób, a jej funkcjonowanie określa Kodeks cywilny. Często decydują się na nią jednostki chcące nawiązać współpracę z osobą, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Wydatki związane z zawarciem tego typu umowy, takie jak wynagrodzenie, podatek dochodowy, składki ZUS, wskazane są najczęściej na rachunku wystawionym przez Zleceniobiorcę.

Umowa zlecenia 2018 – podatki i składki ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Regulacje prawne

Kodeks cywilny odnosi się jedynie do samej istoty umowy zlecenia. Nie ujmuje on jednak w swoich przepisach kwestii rachunków – tę reguluje Rozdział 12 Ordynacji podatkowej. Na jej podstawie to Zleceniodawca może się domagać od Zleceniobiorcy wystawienia rachunku za wykonane zlecenie. Jest to korzystne z punktu widzenia działalności firmy – potwierdza koszt, który został poniesiony w związku ze zleceniem wykonania konkretnej usługi. Konieczność wystawienia rachunku za wykonaną usługę, jasno powinna określać zawierana między stronami umowa. W przypadku, kiedy umowa nie zawiera zapisu o konieczności sporządzenia rachunku, taki obowiązek nie zaistnieje.

Rachunek, podobnie jak i fakturę, w świetle prawa wystawić może jedynie osoba prowadząca działalność gospodarczą. W przypadku rachunku, który nie zawierałby nazwy firmy, traktowany jest on jako niepełny, a osoba wystawiająca taki rachunek, byłaby zagrożona odpowiedzialnością skarbową zgodnie z art. 62 Kodeksu karnego skarbowego. Wystawianie rachunku przez osobę fizyczną nieposiadającą działalności gospodarczej, ale wystawiającą go na podstawie umowy zlecenia stanowi wyjątek i jest dozwolone. Właśnie w takich przypadkach najczęściej wystawieniem rachunku w praktyce zajmuje się Zleceniodawca, jednak nie ma przeciwwskazań aby wystawił go również Zleceniobiorca.

Polecamy: Umowy cywilnoprawne. Praktyczne wskazówki w pytaniach i odpowiedziach

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma rachunku

Mimo wszystko praktyka najczęściej pokazuje, że rachunek przygotowywany jest przez Zleceniodawcę. Wynika to przede wszystkim z faktu, że osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, może nie być wystarczająco biegła w prowadzeniu tego rodzaju dokumentacji. Rachunek powinien obejmować kilka koniecznych elementów, w tym:

- dane obu stron umowy

- datę wystawienia rachunku wraz z jego numerem

- informację o przedmiocie usługi

- kwotę należną za usługę

Dodatkowymi elementami, które mogą zostać wskazane w rachunku są kwota podatku dochodowego oraz składki ZUS.

Przykładowy wzór rachunku do umowy zlecenia

Rozliczenie drogą elektroniczną

Warto wiedzieć, że wystawiony rachunek nie musi mieć formy papierowej, a jego przesłanie może odbywać się również w formie elektronicznej. Przepisy określają bowiem, że podpisy stron umowy cywilnoprawnej na rachunkach nie są elementem koniecznym. Warto jednak wiedzieć, że rezygnacja z podpisu może wiązać się z trudnościami na wypadek ewentualności sporu przed sądem pomiędzy stronami tego typu umowy cywilnoprawnej.


Rachunek do umowy zlecenia - WZÓR

Dane Zleceniobiorcy

Nazwisko

Imiona

Imię ojca

Imię matki

Data i miejsce urodzenia

Nr PESEL

Miejsce zamieszkania

Gmina

Ulica

Nr domu

Nr lokalu

Poczta

Urząd Skarbowy

RACHUNEK Nr…..

Dla  ………..(Dane Zleceniodawcy) …………

Za wykonane prace zgodnie z umową zlecenia Nr….. z dnia ……

Wyliczenie kwoty podatku i kwoty netto do wypłaty (w PLN):

1.

Kwota na umowie

2.

Składki ubezpieczeniowe płacone przez pracownika

3.

Brutto

4.

Koszty uzyskania przychodu

5.

Podstawa opodatkowania

6.

Kwota podatku

7.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

8.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9%

9.

Zaliczka na podatek

10.

Do wypłaty

Kwituje odbiór kwoty ……………PLN (słownie: …………….PLN 00/100)

Data ………………………..                                    Podpis (Zleceniobiorcy) …………………………………………………..

Stwierdzam wykonanie prac objętych rachunkiem i zatwierdzam do wypłaty kwotę…….. zł netto (słownie:……………..PLN 00/100)

Podpis (Zleceniodawcy)…………………………………………………..

Przykład rozliczenia umowy zlecenia

1. Kwota brutto z umowy: 300,00 zł

2. Składki ZUS płacone przez pracownika:

- ubezpieczenie emerytalne 300*9,76% = 29,28 zł

- ubezpieczenie rentowe 300*1,50%=4,50 zł

- ubezpieczenie chorobowe 300*2,45%=7,35 zł

Razem: 41,13 zł.

3. Kwota brutto do obliczenia kosztów uzyskania przychodu:

300-41,13=258,87

4. Koszty uzyskania przychodu:

258,87*20%=51,77 zł

5. Podstawa opodatkowania:

258,87-51,77=207,10 którą należy zaokrąglić do pełnych zł czyli 207 zł

6. Kwota podatku:

207*18%=37,26 zł

7. Składka na ubezpieczenie zdrowotne (odliczana od podatku w wys. 7,75%);

podstawa do obliczenia składki to kwota brutto minus składki społeczne które płaci pracownik: 300-41,13=258,87

ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

258,87*7,75%=20,06 zł

8. Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9% płacona do ZUS:

258,87*9%=23,30 zł

9. Zaliczka na podatek to kwota podatku z pkt. 6 minus skł. zdrowotna 7,75% zaokrąglona do pełnych zł.

37,26-20,06=17,20 zaokr. 17 zł

10. Do wypłaty: od kwoty brutto odejmujemy poszczególne potrącenia:

300

- 41,13 zł pkt.2 Składki ZUS płacone przez pracownika

- 23,30 zł pkt. 8  Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9%

- 17 zł pkt. 9 Zaliczka na podatek

= 218,57 zł

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA