REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania
Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania

REKLAMA

REKLAMA

Umowa zlecenie jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, która jest niezwykle popularną formą zatrudniania osób, a jej funkcjonowanie określa Kodeks cywilny. Często decydują się na nią jednostki chcące nawiązać współpracę z osobą, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Wydatki związane z zawarciem tego typu umowy, takie jak wynagrodzenie, podatek dochodowy, składki ZUS, wskazane są najczęściej na rachunku wystawionym przez Zleceniobiorcę.

Umowa zlecenia 2018 – podatki i składki ZUS

REKLAMA

Regulacje prawne

Kodeks cywilny odnosi się jedynie do samej istoty umowy zlecenia. Nie ujmuje on jednak w swoich przepisach kwestii rachunków – tę reguluje Rozdział 12 Ordynacji podatkowej. Na jej podstawie to Zleceniodawca może się domagać od Zleceniobiorcy wystawienia rachunku za wykonane zlecenie. Jest to korzystne z punktu widzenia działalności firmy – potwierdza koszt, który został poniesiony w związku ze zleceniem wykonania konkretnej usługi. Konieczność wystawienia rachunku za wykonaną usługę, jasno powinna określać zawierana między stronami umowa. W przypadku, kiedy umowa nie zawiera zapisu o konieczności sporządzenia rachunku, taki obowiązek nie zaistnieje.

Rachunek, podobnie jak i fakturę, w świetle prawa wystawić może jedynie osoba prowadząca działalność gospodarczą. W przypadku rachunku, który nie zawierałby nazwy firmy, traktowany jest on jako niepełny, a osoba wystawiająca taki rachunek, byłaby zagrożona odpowiedzialnością skarbową zgodnie z art. 62 Kodeksu karnego skarbowego. Wystawianie rachunku przez osobę fizyczną nieposiadającą działalności gospodarczej, ale wystawiającą go na podstawie umowy zlecenia stanowi wyjątek i jest dozwolone. Właśnie w takich przypadkach najczęściej wystawieniem rachunku w praktyce zajmuje się Zleceniodawca, jednak nie ma przeciwwskazań aby wystawił go również Zleceniobiorca.

Polecamy: Umowy cywilnoprawne. Praktyczne wskazówki w pytaniach i odpowiedziach

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma rachunku

Mimo wszystko praktyka najczęściej pokazuje, że rachunek przygotowywany jest przez Zleceniodawcę. Wynika to przede wszystkim z faktu, że osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, może nie być wystarczająco biegła w prowadzeniu tego rodzaju dokumentacji. Rachunek powinien obejmować kilka koniecznych elementów, w tym:

- dane obu stron umowy

- datę wystawienia rachunku wraz z jego numerem

- informację o przedmiocie usługi

- kwotę należną za usługę

Dodatkowymi elementami, które mogą zostać wskazane w rachunku są kwota podatku dochodowego oraz składki ZUS.

Przykładowy wzór rachunku do umowy zlecenia

Rozliczenie drogą elektroniczną

Warto wiedzieć, że wystawiony rachunek nie musi mieć formy papierowej, a jego przesłanie może odbywać się również w formie elektronicznej. Przepisy określają bowiem, że podpisy stron umowy cywilnoprawnej na rachunkach nie są elementem koniecznym. Warto jednak wiedzieć, że rezygnacja z podpisu może wiązać się z trudnościami na wypadek ewentualności sporu przed sądem pomiędzy stronami tego typu umowy cywilnoprawnej.


Rachunek do umowy zlecenia - WZÓR

Dane Zleceniobiorcy

Nazwisko

Imiona

Imię ojca

Imię matki

Data i miejsce urodzenia

Nr PESEL

Miejsce zamieszkania

Gmina

Ulica

Nr domu

Nr lokalu

Poczta

Urząd Skarbowy

RACHUNEK Nr…..

Dla  ………..(Dane Zleceniodawcy) …………

Za wykonane prace zgodnie z umową zlecenia Nr….. z dnia ……

Wyliczenie kwoty podatku i kwoty netto do wypłaty (w PLN):

1.

Kwota na umowie

2.

Składki ubezpieczeniowe płacone przez pracownika

3.

Brutto

4.

Koszty uzyskania przychodu

5.

Podstawa opodatkowania

6.

Kwota podatku

7.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

8.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9%

9.

Zaliczka na podatek

10.

Do wypłaty

Kwituje odbiór kwoty ……………PLN (słownie: …………….PLN 00/100)

Data ………………………..                                    Podpis (Zleceniobiorcy) …………………………………………………..

Stwierdzam wykonanie prac objętych rachunkiem i zatwierdzam do wypłaty kwotę…….. zł netto (słownie:……………..PLN 00/100)

Podpis (Zleceniodawcy)…………………………………………………..

Przykład rozliczenia umowy zlecenia

1. Kwota brutto z umowy: 300,00 zł

2. Składki ZUS płacone przez pracownika:

- ubezpieczenie emerytalne 300*9,76% = 29,28 zł

- ubezpieczenie rentowe 300*1,50%=4,50 zł

- ubezpieczenie chorobowe 300*2,45%=7,35 zł

Razem: 41,13 zł.

3. Kwota brutto do obliczenia kosztów uzyskania przychodu:

300-41,13=258,87

4. Koszty uzyskania przychodu:

258,87*20%=51,77 zł

5. Podstawa opodatkowania:

258,87-51,77=207,10 którą należy zaokrąglić do pełnych zł czyli 207 zł

6. Kwota podatku:

207*18%=37,26 zł

7. Składka na ubezpieczenie zdrowotne (odliczana od podatku w wys. 7,75%);

podstawa do obliczenia składki to kwota brutto minus składki społeczne które płaci pracownik: 300-41,13=258,87

ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

258,87*7,75%=20,06 zł

8. Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9% płacona do ZUS:

258,87*9%=23,30 zł

9. Zaliczka na podatek to kwota podatku z pkt. 6 minus skł. zdrowotna 7,75% zaokrąglona do pełnych zł.

37,26-20,06=17,20 zaokr. 17 zł

10. Do wypłaty: od kwoty brutto odejmujemy poszczególne potrącenia:

300

- 41,13 zł pkt.2 Składki ZUS płacone przez pracownika

- 23,30 zł pkt. 8  Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9%

- 17 zł pkt. 9 Zaliczka na podatek

= 218,57 zł

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA