Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania
REKLAMA
REKLAMA
Umowa zlecenia 2018 – podatki i składki ZUS
REKLAMA
Regulacje prawne
Kodeks cywilny odnosi się jedynie do samej istoty umowy zlecenia. Nie ujmuje on jednak w swoich przepisach kwestii rachunków – tę reguluje Rozdział 12 Ordynacji podatkowej. Na jej podstawie to Zleceniodawca może się domagać od Zleceniobiorcy wystawienia rachunku za wykonane zlecenie. Jest to korzystne z punktu widzenia działalności firmy – potwierdza koszt, który został poniesiony w związku ze zleceniem wykonania konkretnej usługi. Konieczność wystawienia rachunku za wykonaną usługę, jasno powinna określać zawierana między stronami umowa. W przypadku, kiedy umowa nie zawiera zapisu o konieczności sporządzenia rachunku, taki obowiązek nie zaistnieje.
Rachunek, podobnie jak i fakturę, w świetle prawa wystawić może jedynie osoba prowadząca działalność gospodarczą. W przypadku rachunku, który nie zawierałby nazwy firmy, traktowany jest on jako niepełny, a osoba wystawiająca taki rachunek, byłaby zagrożona odpowiedzialnością skarbową zgodnie z art. 62 Kodeksu karnego skarbowego. Wystawianie rachunku przez osobę fizyczną nieposiadającą działalności gospodarczej, ale wystawiającą go na podstawie umowy zlecenia stanowi wyjątek i jest dozwolone. Właśnie w takich przypadkach najczęściej wystawieniem rachunku w praktyce zajmuje się Zleceniodawca, jednak nie ma przeciwwskazań aby wystawił go również Zleceniobiorca.
Polecamy: Umowy cywilnoprawne. Praktyczne wskazówki w pytaniach i odpowiedziach
Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry
Forma rachunku
Mimo wszystko praktyka najczęściej pokazuje, że rachunek przygotowywany jest przez Zleceniodawcę. Wynika to przede wszystkim z faktu, że osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, może nie być wystarczająco biegła w prowadzeniu tego rodzaju dokumentacji. Rachunek powinien obejmować kilka koniecznych elementów, w tym:
- dane obu stron umowy
- datę wystawienia rachunku wraz z jego numerem
- informację o przedmiocie usługi
- kwotę należną za usługę
Dodatkowymi elementami, które mogą zostać wskazane w rachunku są kwota podatku dochodowego oraz składki ZUS.
Przykładowy wzór rachunku do umowy zlecenia
Rozliczenie drogą elektroniczną
Warto wiedzieć, że wystawiony rachunek nie musi mieć formy papierowej, a jego przesłanie może odbywać się również w formie elektronicznej. Przepisy określają bowiem, że podpisy stron umowy cywilnoprawnej na rachunkach nie są elementem koniecznym. Warto jednak wiedzieć, że rezygnacja z podpisu może wiązać się z trudnościami na wypadek ewentualności sporu przed sądem pomiędzy stronami tego typu umowy cywilnoprawnej.
Rachunek do umowy zlecenia - WZÓR
Dane Zleceniobiorcy
Nazwisko |
|
Imiona |
|
Imię ojca |
|
Imię matki |
|
Data i miejsce urodzenia |
|
Nr PESEL |
|
Miejsce zamieszkania |
|
Gmina |
|
Ulica |
|
Nr domu |
|
Nr lokalu |
|
Poczta |
|
Urząd Skarbowy |
RACHUNEK Nr…..
Dla ………..(Dane Zleceniodawcy) …………
Za wykonane prace zgodnie z umową zlecenia Nr….. z dnia ……
Wyliczenie kwoty podatku i kwoty netto do wypłaty (w PLN):
1. |
Kwota na umowie |
|
2. |
Składki ubezpieczeniowe płacone przez pracownika |
|
3. |
Brutto |
|
4. |
Koszty uzyskania przychodu |
|
5. |
Podstawa opodatkowania |
|
6. |
Kwota podatku |
|
7. |
Składka na ubezpieczenie zdrowotne 7,75% |
|
8. |
Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9% |
|
9. |
Zaliczka na podatek |
|
10. |
Do wypłaty |
Kwituje odbiór kwoty ……………PLN (słownie: …………….PLN 00/100)
Data ……………………….. Podpis (Zleceniobiorcy) …………………………………………………..
Stwierdzam wykonanie prac objętych rachunkiem i zatwierdzam do wypłaty kwotę…….. zł netto (słownie:……………..PLN 00/100)
Podpis (Zleceniodawcy)…………………………………………………..
Przykład rozliczenia umowy zlecenia
1. Kwota brutto z umowy: 300,00 zł
2. Składki ZUS płacone przez pracownika:
- ubezpieczenie emerytalne 300*9,76% = 29,28 zł
- ubezpieczenie rentowe 300*1,50%=4,50 zł
- ubezpieczenie chorobowe 300*2,45%=7,35 zł
Razem: 41,13 zł.
3. Kwota brutto do obliczenia kosztów uzyskania przychodu:
300-41,13=258,87
4. Koszty uzyskania przychodu:
258,87*20%=51,77 zł
5. Podstawa opodatkowania:
258,87-51,77=207,10 którą należy zaokrąglić do pełnych zł czyli 207 zł
6. Kwota podatku:
207*18%=37,26 zł
7. Składka na ubezpieczenie zdrowotne (odliczana od podatku w wys. 7,75%);
podstawa do obliczenia składki to kwota brutto minus składki społeczne które płaci pracownik: 300-41,13=258,87
ubezpieczenie zdrowotne 7,75%
258,87*7,75%=20,06 zł
8. Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9% płacona do ZUS:
258,87*9%=23,30 zł
9. Zaliczka na podatek to kwota podatku z pkt. 6 minus skł. zdrowotna 7,75% zaokrąglona do pełnych zł.
37,26-20,06=17,20 zaokr. 17 zł
10. Do wypłaty: od kwoty brutto odejmujemy poszczególne potrącenia:
300
- 41,13 zł pkt.2 Składki ZUS płacone przez pracownika
- 23,30 zł pkt. 8 Składka na ubezpieczenie zdrowotne 9%
- 17 zł pkt. 9 Zaliczka na podatek
= 218,57 zł
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat