REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatna umowa zlecenia – skutki w podatku dochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Nieodpłatna umowa zlecenia – skutki w podatku dochodowym
Nieodpłatna umowa zlecenia – skutki w podatku dochodowym
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatna umowa zlecenia zawarta w celu odbycia praktyki zawodowej nie podlega opodatkowaniu, ponieważ świadczenia stron są ekwiwalentne – nie powstaje zatem przychód, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Taką tezę postawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 3 października 2017 r.

Wniosek o wydanie interpretacji w tym przedmiocie złożyła doktorantka prawa zatrudniona na podstawie umowy zlecenie w kancelarii adwokackiej w ramach praktyk zawodowych. Wykonuje ona na rzecz zleceniodawcy czynności związane ze świadczeniem pomocy prawnej, takie jak sporządzanie projektów opinii prawnych, umów, pism procesowych, a także bieżącą obsługą działalności kancelarii. W zamian za to zleceniodawca zobowiązuje się do dzielenia się z praktykantką wiedzą i doświadczeniem zawodowym oraz pomocy w zakresie wykonywanych obowiązków. Zgodnie z umową nie otrzymuje ona wynagrodzenia. Powstaje więc pytanie, czy taka nieodpłatna umowa zlecenie podlega zgłoszeniu do Urzędu Skarbowego oraz jakie skutki podatkowe wywołuje.

REKLAMA

Autopromocja

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że w tym przypadku świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, nie powstaje zatem przychód, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Definicja nieodpłatnego świadczenia

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkami wymienionymi w ustawie. Z kolei art. 11 ust. 1 określa przychody jako otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość wspomnianych nieodpłatnych świadczeń ustala się między innymi na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług tego rodzaju.

Jednak przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji samego pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”, zostało ono natomiast zdefiniowane w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 grudnia 2008 r. (sygn. II FSK 1361/07) wskazał, że nieodpłatnym świadczeniem są wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub też te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie mające konkretny wymiar majątkowy czy finansowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czynności w ramach praktyk zawodowych – świadczenia ekwiwalentne

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że w przypadku nieodpłatnego świadczenia należy rozważyć uzyskanie przychodu zawsze wtedy, gdy podatnik otrzymuje rzeczy lub prawa, bądź możliwość korzystania z tych rzeczy lub praw, lub inne świadczenia, jednocześnie nie będąc zobowiązanym do świadczenia wzajemnego. Należy podkreślić, że warunkiem koniecznym do uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód jest jego otrzymanie lub postawienie do dyspozycji podatnika, a także powiązanie z tzw. pozytywną wolą – a więc faktem, że świadczeniodawca po pierwsze chce przekazać świadczenie, po drugie: że chce przekazać je nieodpłatnie.

Taki przychód nie powstaje jednak, gdy świadczenia są ekwiwalentne, a zatem gdy świadczeniodawca jest jednocześnie świadczeniobiorcą – przekazując coś od siebie, dostaje coś w zamian. Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z taką sytuacją mamy do czynienia w stanie faktycznym opisanym we wniosku. Wprawdzie praktykantka nie dostaje za swoją pracę wynagrodzenia, jednak ma możliwość zdobywania doświadczenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji, co umożliwia jej zleceniobiorca, dzieląc się z nią swoją wiedzą i doświadczeniem. W interpretacji wskazano, że w związku z tym takie świadczenia można uznać za ekwiwalentne, ale nie za nieodpłatne.

Konkluzja wynikająca z opisywanej interpretacji podatkowej jest więc następująca: wykonywanie czynności związanych w sposób bezpośredni ze świadczeniem pomocy prawnej na podstawie umowy zlecenia bez wynagrodzenia nie jest nieodpłatnym świadczeniem, więc nie będzie w ogóle podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ernestyna Pachała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA