REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zyska na obniżce podatku dochodowego z 17% do 12%?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto zyska na obniżce podatku dochodowego z 17% do 12%?
Kto zyska na obniżce podatku dochodowego z 17% do 12%?

REKLAMA

REKLAMA

Jedynym beneficjentem zmian w PIT od 1 lipca 2022 r. będą pracownicy oraz zleceniobiorcy, którzy uzyskują miesięcznie przychody brutto w wysokości ponad 12 800 zł – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zyskają pracownicy oraz zleceniobiorcy zarabiający ponad 12 800 zł brutto miesięcznie

Pracodawcy już dobrze wiedzą, kto będzie jedynym beneficjentem poprawionego z dniem 1 lipca 2022 r. Polskiego Ładu: będą nimi pracownicy oraz zleceniobiorcy, którzy uzyskują miesięcznie przychody brutto w wysokości ponad 12 800 zł, czyli zdecydowanie najwyższa półka płacowa. Przez pierwsze półrocze płacili łącznie 17% podatku (oraz 9% składki na ubezpieczenie zdrowotne), nie korzystali jednak: z „ulgi dla klasy średniej” (od 5 701 zł do 11 141 zł miesięcznego przychodu) oraz z dobrodziejstw art. 53a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Teraz zyskają podwójnie: od połowy roku płacą stawkę o 5% mniejszą (w pierwszym przedziale skali) oraz będą mieli zwrot nadpłaty za pierwsze półrocze: stawka 12% stosuje się dla całego roku. Można więc przesunąć wypłaty czerwcowe oraz premie i gratyfikacje na lipiec lub kolejne miesiące.

REKLAMA

Autopromocja

Stracą beneficjenci „ulgi dla klasy średniej”

Reszta pracowników straci: dużo gorzej zostali potraktowani beneficjenci „ulgi dla klasy średniej” (przychody od 5 701 zł do 11 141 zł miesięcznie). Pracodawcy musieli stosować to zwolnienie, które radykalnie ograniczało lub eliminowało opodatkowanie. Ci zapłacą podwójnie: od lipca br. będą płacić 12% podatku (9% składki zdrowotnej) oraz będą musieli dopłacić w zeznaniu rocznym zobowiązanie za pierwsze półrocze przy zastosowaniu stawki 12%. Co prawda obiecuje się im gruszki na wierzbie w postaci zwrotu zapłaconego podatku po złożeniu zeznania w dniu 30 kwietnia 2023 r.: zobaczymy czy urzędy skarbowe dadzą sobie z tym radę.

Zarabiający do 5 701 zł brutto miesięcznie stracą najwięcej

REKLAMA

Oczywiście najgorzej będą potraktowani pracownicy, których przychody miesięczne wynoszą do 5 701 zł, czyli przytłaczająca większość. Oni przez pierwsze pół roku korzystali z przymusowych dobrodziejstw określonych w art. 53a ustawy o tym podatku: zaliczki miesięczne były obniżane do poziomu zeszłorocznego, czyi 17% minus kwota pobranej składki zdrowotnej do wysokości 7,75% podstawy. Czyli mniej niż 10% (plus 9% składki na ubezpieczenie zdrowotne). Przypomnę, że od kwoty tej składki, która jest „dochodem” – wszyscy podatnicy płacą jeszcze podatek dochodowy. Przepis art. 53a tej ustawy jest uchylony z dniem 1 lipca 2022 r., a przychody uzyskane do tej daty opodatkowane są stawką 12%, czyli nastąpi efektywny wzrost opodatkowania o ponad jedną piątą, czyli „na rękę” dostaną mniej niż w czerwcu i poprzednich miesiącach tego roku.

Podobny skutek dotyczyć będzie emerytów i rencistów o niskich przychodach (czyli większości), bo do nich również miał zastosowanie art. 53a ustawy przez pierwsze półrocze tego roku.

Polecamy: „Jak przygotować się do zmian od 1 lipca 2022 r. Podatki. Wynagrodzenia”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet „PIT 2022. Komentarz + suplement z komentarzem do zmian od 1 lipca 2022 r.”

Kto napisał te przepisy?

REKLAMA

W sumie są to rozwiązania, które powinni pochwalić wszyscy liberałowie oraz cała opozycja. Liberałowie będą zadowoleni dlatego, że są to zmiany „sprawiedliwe” (bogaci będą płacić niższe podatki, a biedni wyższe), a opozycja z tego powodu, że Zjednoczona Prawica po raz drugi w ciągu pół roku strzela sobie samobója politycznego podwyższając opodatkowanie swoim wyborcom, czyli również naszej polskiej biedzie.

Tym razem chcemy poznać autorów tych przepisów. Czy pracują w resorcie finansów, czy – tak jak poprzednio – w „międzynarodowym biznesie konsultingowym”? Już nie da się wytłumaczyć tej wpadki niekompetencją „ludzi z rynku”. To już jest jawna dywersja polityczna.

Ciekawe kogo wyrzucą za tę wpadkę? Jeśli nikogo, to znaczy, że PiS już definitywnie utracił władzę na ulicy Świętokrzyskiej. Ponoć rządzą tam wychowankowie „międzynarodowego  biznesu podatkowego” oraz lobbyści kilku również zachodnich koncernów, zainteresowani głównie VAT-em i akcyzą. W tym ostatnim przypadku są oczywiście byli urzędnicy tego resortu. Ich „sukcesy” kosztują rocznie budżet co najmniej pięć miliardów złotych (a może więcej?), które trafi do kieszeni „zagranicznych inwestorów”, co oczywiście nie powoduje inflacji, której źródłem jest tylko „rozdawnictwo uprawiane przez PiS” na rzecz nędzarzy. Ci ostatni bowiem w sposób całkowicie nieodpowiedzialny wydaliby te pieniądze na chleb i kiełbasę (skandal). A tak pieniądze zarobione dzięki tym lukom podatkowym są transferowane za granicę, czyli nie tworzą presji inflacyjnej. Swego czasu napisałem do ówczesnego ministra finansów wskazując luki w akcyzie i podatku od towarów i usług, które mogłyby dać rocznie ponad 5 miliardów zł. (dziś około 7 miliardów). Okazało się, że mój list przeczytali lobbyści reprezentujący beneficjentów tych luk. Skąd się o tym dowiedziałem? Zagrożono mi, że jeśli będę coś takiego pisał, to oni się „mną zajmą”. Potem pojawił się na mój temat paszkwil w jednej z „gazet” za który jestem mimo wszystko wdzięczny, bo wolałbym aby ów tytuł nie pisał o mnie w przychylnym tonie. Taki jest rzeczywisty obraz „procesu legislacyjnego” dotyczącego prawa podatkowego.

Szansą na zachowanie władzy przez obecną większość jest m.in. waloryzacja 500+ do wysokości co najmniej 700 zł. Można to sfinansować poprzez wyrzucenie za drzwi wszystkich lobbystów, a zwłaszcza byłych wysokich urzędników, którzy kiedyś – zresztą wyjątkowo nieudolnie – zajmowali się akcyzą. Ciekawe kto wygra w tym sporze? Wiemy na pewno kto już przegrał.          

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA