REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT po 1 lipca 2022 r. - wyższe zaliczki na podatek od pracowników i zleceniobiorców, niższe wynagrodzenia netto

PIT po 1 lipca 2022 r. - wyższe zaliczki na podatek od pracowników i zleceniobiorców, niższe wynagrodzenia netto; PIT 2022
PIT po 1 lipca 2022 r. - wyższe zaliczki na podatek od pracowników i zleceniobiorców, niższe wynagrodzenia netto; PIT 2022

REKLAMA

REKLAMA

Od początku lipca 2022 r. istotna część (większość?) pracowników i zleceniobiorców otrzyma mniejsze wynagrodzenia netto niż w czerwcu i poprzednich miesiącach tego roku, mimo formalnej obniżki stawki w pierwszym przedziale skali z 17% na 12% - pisze prof. Witold Modzelewski.

Dlaczego od 1 lipca nastąpi wzrost opodatkowania PIT większości wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców mimo obniżki stawki do 12 proc.?

Płatnicy (zakłady pracy i zleceniodawcy), pobierając zaliczkę na podatek od wynagrodzeń  wypłacanych od 1 lipca 2022 r., zastosują stawkę 12%: będzie to jednak w większości przypadków prawdopodobnie wzrost opodatkowania. Dlaczego? Już tłumaczę. Do końca czerwca pracodawcy i zleceniodawcy są obowiązani stosować art. 53a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w każdym przypadku, gdy miesięczny przychód pracownika lub zleceniobiorcy nie przekroczy 12 800 zł: kwota ta obejmuje również przychody zwolnione. Jak na polskie realia to bardzo dużo, czyli większość podatników korzysta z dobrodziejstwa tego przepisu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnę co on nakazuje płatnikom: jeśli należna zaliczka na podatek za dany miesiąc, obliczana zgodnie z zasadami obowiązującymi w dniu 1 stycznia 2022 r. (17% bez odliczenia kwoty pobranej składki na ubezpieczenie zdrowotne - przy czym kwota tej składki (9%) dochodu jest opodatkowana zaliczką - a dla tych, którzy złożyli PIT-2, minus 425 zł), jest wyższa od „zaliczki obliczonej” na podstawie przepisów z 2021 r. (17% z odliczeniem kwoty 7,75% kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne a dla tych, którzy złożyli PIT-2 minus 1/12 minimalnej kwoty podatku) - to płatnik nie może pobrać od pracownika (zleceniobiorcy) tej nadwyżki w danym miesiącu.

To prawda, że od 1 stycznia tego roku wprowadzono kilka nowych zwolnień podatkowych, które powodują, że „zaliczka należna” równa się zero – dotyczy to zwłaszcza zatrudnionych emerytów i osób wychowujących co najmniej czworo dzieci – zwolnienie do 85 528 zł rocznie, ale dla większości polskich pracowników i zleceniobiorców efektywne opodatkowanie od połowy roku wzrośnie, mimo obniżki stawki podatku do wysokości 12%.

Zarabiający powyżej 12,8 tys. zł skorzystają?

Prawdopodobnie obniży się natomiast opodatkowanie zaliczek dla tych, których przychody miesięczne przekraczają 12 800 zł, a jeszcze nie przekroczyły pierwszego przedziału skali; dla nich zaliczka naprawdę spadnie o pięć punktów procentowych (z 17% na 12%): to będą prawdziwi beneficjenci tych zmian.

REKLAMA

Podwyżka obciążeń fiskalnych zamiast obniżki

Również wzrośnie suma pobranych przez płatników danin publicznych (zaliczki na podatek oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne) od większości pracowników i zleceniobiorców, czyli powtórzy się sytuacja ze stycznia 2022 r.; miała być obniżka obciążeń fiskalnych – będzie podwyżka. Jak przed pół roku najbardziej poszkodowane będą osoby zatrudnione na kilku etatach lub niemogące złożyć PIT-2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Będzie kolejna awantura, co jest kompletnie bez sensu, bo tego błędu nie musieliśmy powtarzać. Czy jest to kolejna wpadka „ludzi z rynku”, którzy już nie raz udowodnili, że tworzenie przepisów prawa podatkowego nie jest ich mocną stroną? A może dywersja tzw. AntyPiSu, obdarzanego nieukrywaną sympatią przez część biznesu podatkowego, który ochoczo wspierał demontaż prawa podatkowego w latach 2008-2015?

Trzeba zadać podstawowe pytanie: kto napisał te przepisy? Czy nie można dać ich jakimś kompetentnym recenzentom, którzy w miarę biegle znają się na podatkach i umieją napisać lub poprawić przepisy podatkowe? To nie jest aż tak wielka filozofia.
Jak widać problemem całości obecnej polityki podatkowej jest brak zaplecza merytorycznego. Widoczna jest także nieumiejętność skorzystania z niezależnych opinii. Ktoś zawłaszczył tworzenie przepisów prawa i nie chcę podzielić się swoją zdobyczą a koszty ich zwycięstwa ponoszą obywatele i … rządzący. Jest również inna hipoteza: działanie w złej wierze. Niestety tzw. konsultacje społeczne projektów ustaw są nieefektywne i nic tu nie pomagają. Trzeba umieć dać sobie pomóc.          

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA