REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski Ład 2.0. – co się zmieni w podatkach (PIT) od 1 lipca 2022 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Polski Ład 2.0. – co się zmieni w podatkach (PIT) od 1 lipca 2022 r.?
Polski Ład 2.0. – co się zmieni w podatkach (PIT) od 1 lipca 2022 r.?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach ,,naprawy” nowelizacji prawa podatkowego, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. (zwanej ,,Polskim Ładem”) ustawodawca proponuje kolejną rewolucyjną zmianę przepisów podatkowych. Zmiany mają wejść w życie już niebawem – 1 lipca 2022 r. Projekt (w mediach określany jako „Polski Ład 2.0”) może ulec jeszcze zmianie, ale obecnie znamy już jego podstawowe założenia. Na co powinni być gotowi podatnicy PIT?
rozwiń >

Obniżenie stawki PIT z 17% do 12%

Projekt przewiduje obniżkę stawki podatku PIT z 17% do 12% w pierwszym przedziale skali podatkowej dla podatników opodatkowanych według zasad ogólnych. Dotyczy to zarówno osób osiągających przychody z umów o pracę i zlecenia, jak i przedsiębiorców rozliczających PIT według skali podatkowej. Niższa stawka podatku znajdzie zastosowanie już na etapie pobierania zaliczek na podatek zaraz po wejściu w życie ustawy (1 lipca 2022 r.). Co istotne, 12% stawka PIT ma dotyczyć również okresu styczeń-czerwiec 2022 r., z tym że podatnicy odczują tą zmianę w 2023 r., po wypełnieniu rocznego zeznania podatkowego za 2022 r. (urzędy skarbowe mają zwrócić wtedy nadpłacony podatek).

REKLAMA

Umożliwienie przedsiębiorcom zmiany formy opodatkowania dochodu w trakcie roku

W związku z obniżeniem stawki PIT dla podatników rozliczających się według skali podatkowej, ustawodawca proponuje, aby przedsiębiorcy, którzy w 2022 r. wybrali opodatkowanie dochodu w formie podatku liniowego bądź ryczałtu, mogli zmienić formę opodatkowania na zasady ogólne (które w związku z obniżeniem stawki PIT mogą być dla nich korzystniejsze fiskalnie). Podatnicy będą mogli zmienić formę opodatkowania dochodu za 2022 r. poprzez złożenie zeznania rocznego za rok 2022 r. W zeznaniu tym podatnicy wykażą dochody, które w trakcie 2022 r. opodatkowywali podatkiem liniowym bądź ryczałtem. Natomiast w trakcie 2022 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do stosowania dotychczasowych zasad opodatkowania dochodu właściwych dla podatku liniowego bądź ryczałtowego.

Częściowe przywrócenie prawa do odliczenia od podatku składki zdrowotnej dla przedsiębiorców

Pierwotnie, w ramach Polskiego Ładu ustawodawca zdecydował się na całkowitą likwidację odliczenia składki zdrowotnej od kwoty należnego podatku PIT. Przedmiotowy projekt ustawy przywraca częściowo tą preferencję – jednak nie dla wszystkich podatników i do określonego limitu. Zgodnie z obecnymi założeniami, odliczenie składki zdrowotnej od podatku będzie możliwe w przypadku przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem liniowym (według stawki 19%) oraz ryczałtem. Z powyższej preferencji w ograniczonym zakresie skorzystają także podatnicy, którzy wybrali opodatkowanie swoich dochodów w formie karty podatkowej (w projekcie ustawy przewiduje się odliczenie 19% zapłaconej składki zdrowotnej od karty podatkowej). Natomiast, odliczenie nie będzie przysługiwało przedsiębiorcom, którzy rozliczają się według skali podatkowej. Limit odliczanej od podatku składki zdrowotnej ma wynieść 8700 zł w skali roku. Wysokość tej kwoty ma być corocznie waloryzowana w oparciu o wskaźnik zawarty w projekcie ustawy.

Polecamy: „Jak przygotować się do zmian od 1 lipca 2022 r. Podatki i wynagrodzenia”

Likwidacja ulgi dla klasy średniej i wprowadzenie mechanizmu wyrównawczego

Nowelizacja przewiduje likwidację obowiązującej od 1 stycznia 2022 r. tzw. ,,ulgi dla klasy średniej”, która polega na odliczeniu od dochodu kwoty, która jest ustalana indywidualnie w oparciu o wysokość uzyskanych przychodów. W założeniu, ww. mechanizm miał zrekompensować negatywne konsekwencje fiskalne u podatników, które mogli ponieść w wyniku wprowadzenia przepisów Polskiego Ładu. Generalnie, z ulgi dla klasy średniej, mogą skorzystać podatnicy, którzy osiągają przychody o łącznej wysokości od 68 412 zł do 133 692 zł rocznie. Rozwiązanie to pozostaje jednak szeroko krytykowane ze względu na jej ograniczony zakres podmiotowy oraz skomplikowany algorytm, na podstawie którego wylicza się kwotę ulgi dla danego podatnika. W związku z tym, projekt ustawy przewiduje odejście od tego rozwiązania. Zdaniem ustawodawcy powyższa zmiana powinna być neutralna dla podatników, ponieważ niejako w zamian za ulgę dla klasy średniej otrzymają oni wspomnianą wyżej obniżkę stawki podatku PIT (z 17% do 12%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota wolna od podatku może być uwzględniana przez kilku płatników jednocześnie

Do tej pory osoba osiągająca przychody ze stosunku pracy (i innych pracowniczych źródeł przychodu) mogła korzystać z kwoty wolnej na etapie wyliczania zaliczki na podatek u jednego z płatników podatku PIT – na wniosek podatnika (płatnik stosuje wówczas tzw. kwotę zmniejszającą podatek). Projekt nowelizacji przewiduje, że podatnik będzie mógł wybrać maksymalnie trzech płatników, którzy mogą uwzględniać kwotę zmniejszającą podatek przy wyliczaniu zaliczek na podatek. Nie oznacza to jednak, że każdy z wybranych płatników będzie stosował 1/12 kwoty zmniejszającej podatek. Projekt ustawy zakłada, że podatnik będzie mógł „dzielić” 1/12 kwoty zmniejszającej podatek maksymalnie na trzy kwoty i upoważnić w związku z tym do jej stosowania maksymalnie trzech płatników.

Przywrócenie preferencyjnego rozliczenia PIT osób samotnie wychowujących dzieci

Polski Ład 2.0 zakłada także przywrócenie preferencyjnego rozliczenia PIT dla osób samotnie wychowujących dzieci. Wcześniej, w ramach Polskiego Ładu, ww. rozwiązanie zostało zastąpione przez tzw. ulgę 1500 zł, jednak teraz ustawodawca proponuje powrót do starego rozwiązania, które w związku ze znacznym podniesieniem kwoty wolnej od 1 stycznia 2022 r. (do 30 tys. zł), może okazać się korzystniejsze dla samotnych rodziców.

Projektem zajmuje się obecnie Sejm (projekt został rozpatrzony przez sejmową Komisję Finansów Publicznych). To oznacza, że projektowane przepisy mogą jeszcze ulec zmianie. Można jednak przypuszczać, że będą to zmiany kosmetyczne.

Powyższa analiza nie wyczerpuje tematu „Polskiego Ładu 2.0”. Projekt zawiera również inne, istotne dla podatników przepisy. Warto się na nie przygotować już teraz.

Podstawa prawna:

Polski Ład - Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2021 poz. 2105.

Polski Ład 2.0 - Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - przebieg procesu legislacyjnego nad tym projektem dostępny jest na stronie: https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=2186

Źródło: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2186) - przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie

oprac. Paweł Huczko

Kalkulatory (Polski Ład 2.0)

Polecamy nowe kalkulatory, uwzględniające zasady, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2022 r.:

Kalkulator wynagrodzeń Niskie Podatki

Kalkulator umów zlecenia Niskie Podatki

Kalkulator umów o dzieło Niskie Podatki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA