REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy (PIT) samotnych rodziców w 2022 roku. Nowelizacja ustawy o PIT korzystniejsza niż przepisy sprzed Polskiego Ładu

Podatek dochodowy (PIT) samotnych rodziców w 2022 roku. Nowelizacja ustawy o PIT korzystniejsza niż przepisy sprzed Polskiego Ładu
Podatek dochodowy (PIT) samotnych rodziców w 2022 roku. Nowelizacja ustawy o PIT korzystniejsza niż przepisy sprzed Polskiego Ładu

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzane obecną nowelizacją ustawy o PIT przepisy o rozliczaniu podatku przez samotnych rodziców wraz z dziećmi są korzystniejsze dla nich niż te sprzed Polskiego Ładu – powiedział PAP ekonomista prof. Marek Kośny. Wskazał na podwyższenie wysokości kwoty wolnej od podatku.

Prof. Kośny: nowela ustawy o PIT jest korzystniejsza dla samotnych rodziców niż przepisy sprzed Polskiego Ładu

Sejm 12 maja 2022  r. uchwalił nowelizację ustawy o PIT, która m.in. ponownie wprowadza dla samotnych rodziców wspólne rozliczenie się z dzieckiem i jednocześnie obniża dolną stawkę PIT z 17 do 12 proc. Zgodnie z nowelą samotni rodzice rozliczający się wspólnie z dzieckiem będą mogli skorzystać z półtorakrotności kwoty wolnej. Senat zajmie się nowelizacją ustawy o PIT na najbliższym posiedzeniu. Zaplanowane jest ono na 8, 9 i 10 czerwca.

Autopromocja

Możliwość wspólnego rozliczania PIT przez samotnego rodzica wraz z dzieckiem zlikwidowano 1 stycznia 2022 r. w ramach realizacji Polskiego Ładu. W to miejsce wprowadzono ulgę podatkową w wysokości 1500 zł, niezależną od wysokości dochodów. W związku z tą zmianą do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęły liczne skargi od osób samotnie wychowujących dzieci, które poczuły się pokrzywdzone tą sytuacją.

Prof. Marek Kośny z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu zapytany czy zmiana, którą wprowadza majowa nowelizacja ustawy o PIT jest bardziej korzystna dla samotnych rodziców niż rozwiązywanie obowiązujące przed wprowadzeniem Polskiego Ładu, wskazał na nowe rozwiązanie.

"Porównując proponowane rozwiązanie do stanu sprzed wprowadzenia Polskiego Ładu, zmiana jest korzystna dla samotnych rodziców i to mimo tego, że dla dziecka przyjęty został współczynnik wynoszący 0,5, a przed wprowadzeniem Polskiego Ładu wynosił on 1 – jak w przypadku osoby dorosłej" – powiedział. Wskazał, że zmieniły się inne okoliczności – zwiększona została wysokość kwoty wolnej oraz obniżona została stawka podatku w pierwszym progu podatkowym.

Przypomniał, że przed wprowadzeniem Polskiego Ładu kwota wolna od podatku wynosiła nieco ponad 3 tys. zł, a od 1 stycznia br. wynosi 30 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przy nowej wysokości kwoty wolnej, nawet gdy współczynnik na dziecko wynosi 0,5, półtorakrotność kwoty wolnej to 45 tys. zł. Jeśli uwzględnimy także inne zmiany w systemie, nowe rozwiązanie gwarantuje samotnym rodzicom osiągającym dochody pomiędzy wynagrodzeniem minimalnym a średnim, przeciętnie około 25-40 proc. niższe obciążenia z tytułu podatku dochodowego i składki zdrowotnej. Różnica ta maleje wraz ze wzrostem dochodu, ale nowy system jest bardziej korzystny dla osób zarabiających miesięcznie do około 20 tys. zł"– zaznaczył.

Polecamy: „Jak przygotować się do zmian od 1 lipca 2022 r. Podatki i wynagrodzenia”

Dwie korzyści podatkowe dla samotnych rodziców po nowelizacji

Samotnym rodzicom rozliczającym się z dzieckiem, którzy są w drugim progu podatkowym, majowa nowelizacja daje dwie korzyści.

"Pierwsza to korzystanie z nowej kwoty wolnej. Druga korzyść to różnica między kolejnymi stawkami podatkowymi. Przed wprowadzeniem Polskiego Ładu były to stawki 17 i 32 proc., czyli różnica wynosiła 15 punktów proc., a teraz stawki wyniosą 12 i 32 proc., czyli różnica wyniesie 20 punktów proc. Stąd wskazane wcześniej oszczędności do bardzo wysokich poziomów dochodu" – powiedział.

Prof. Kośny pytany był także, czy majowa nowelizacja jest korzystniejsza dla samotnych rodziców niż rozwiązanie, które wprowadził Polski Ład. Odpowiedział, że to zależy od poziomu dochodów rodziny.

"Tamto rozwiązanie było zdecydowanie nakierowane na wsparcie najuboższych, tych samotnych rodziców, którzy są w trudniej sytuacji materialnej. Dawało możliwość odliczenia ulgi w wysokości 1500 zł, nawet w sytuacji, gdy ktoś nie miał wystarczającej kwoty zapłaconego podatku dochodowego. W nowym rozwiązaniu tego mechanizmu już nie ma" – powiedział.

"Nowe rozwiązanie będzie korzystne dla samotnych rodziców w lepszej sytuacji materialnej, czyli takich, którzy będą w stanie skorzystać z dodatkowej kwoty wolnej. Ci, którzy nie będą w stanie tego zrobić ze względu na zbyt niskie dochody, w stosunku do tamtego rozwiązania stracą" – dodał.

Odniósł się także do inicjatywy legislacyjnej Senatu dotyczącej wspólnego rozliczania się samotnych rodziców razem z dziećmi. Zgodnie z przyjętym w środę przez Senat projektem nowelizacji ustawy o PIT, który został przesłany do Sejmu, rodzice samotnie wychowujący dzieci mogliby się znowu z nimi rozliczać podatkowo, przy czym współczynnik dla dziecka wynosiłby 1, czyli tyle, ile przed wprowadzeniem Polskiego Ładu.

"Byłoby to oczywiście rozwiązanie bardzo korzystne dla rodziców ponieważ jeszcze bardziej obniżyłoby ich obciążenia podatkowe, jako że korzyści z tego rozwiązania rosłyby wraz ze wzrostem dochodów. Trudno jednak to rozwiązanie uznać za skierowane do osób najuboższych. Warto więc na te propozycje spojrzeć w kontekście aktualnej sytuacji budżetowej. Skuteczna walka z inflacją wymaga bowiem nie tylko odpowiednich zmian polityki monetarnej, w tym podnoszenia stóp procentowych, ale także zacieśniania polityki fiskalnej. A obniżanie obciążeń podatkowych jest działaniem w dokładnie odwrotnym kierunku" - powiedział prof. Kośny. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ mmu/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA