REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT po 1 lipca 2022 r. – czy płatnicy mogą zwiększyć zaliczki na podatek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT po 1 lipca 2022 r. – czy płatnicy mogą zwiększyć zaliczki na podatek?
PIT po 1 lipca 2022 r. – czy płatnicy mogą zwiększyć zaliczki na podatek?

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku z „obniżką PIT” od lipca 2022 r., która będzie dla większości pracowników podwyżką opodatkowania, płatnicy mogą zwiększyć w drugim półroczu pobrane zaliczki o potencjalną dopłatę z pierwszego półrocza? Wyjaśnia profesor Witold Modzelewski.

Wypłaty w lipcu 2022 r. będą niższe niż w czerwcu

REKLAMA

Płatnicy oraz część (większość) nisko zarabiających pracowników i zleceniobiorców już wie, że zmiany z 1 lipca br. nic dobrego nie dadzą:
- po pierwsze, wypłacone „do ręki” przychody w lipcu będą niższe niż w czerwcu br.,
- po drugie, za okres pierwszego półrocza tego roku efektywne opodatkowanie wynagrodzeń było niższe niż 12% co spowoduje, że w zeznaniu rocznym trzeba będzie sporo dopłacić; dla bogatych to grosze, dla biednych sporo.

Dlaczego tak będzie? Odpowiedź jest prosta: wszyscy pracownicy i zleceniobiorcy o przychodach wynoszących miesięcznie do 12800 zł (czyli ponad 90% podatników) objęci byli od lutego 2022 r. dobrodziejstwem art. 53a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który nakazywał płatnikom obniżenie pobieranej zaliczki na podatek do zeszłorocznego poziomu, czyli efektywnie mniej niż 10% . Przepis ten będzie uchylony od 1 lipca tego roku i w to miejsce będzie zastosowana stawka 12%.

REKLAMA

Po raz kolejny „ludzie z rynku”, którzy ponoć rządzą legislacją podatkową, podrzucili złe pomysły rządzącej większości, w dodatku pod hasłem „obniżki podatku”, mimo że zwiększą się (i to wstecznie) obciążenia podatkowe całemu elektoratowi Zjednoczonej Prawicy, łącznie z emerytami i rencistami. Ciekawe kto napisał te przepisy? Czy – podobnie jak w styczniowej wersji Polskiego Ładu – pozostanie on anonimowy?

Polecamy: „Jak przygotować się do zmian od 1 lipca 2022 r. Podatki. Wynagrodzenia”

Polecamy: Komplet „PIT 2022. Komentarz + suplement z komentarzem do zmian od 1 lipca 2022 r.”

Czy można zwiększyć zaliczki na podatek w II połowie 2022 roku o potencjalną dopłatę z pierwszego półrocza?

Aby wyjść z tego dołka część pracowników i pracodawców chce zrobić następującą operację:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zamierza obliczyć różnicę między kwotą potencjalnych zaliczek za pierwsze półrocze wynikającą z 12% stawki podatku a kwotą efektywnie pobranych zaliczek (potencjalna dopłata w zeznaniu rocznym),
  • następnie chce podzielić ową różnicę przez sześć i dodać za zgodą pracowników do ich miesięcznych zaliczek na podatek (nie będą musieli dopłacać w zeznaniu rocznym).

Jestem trochę zaskoczony skalą zainteresowania tym pomysłem. Postaram się więc odpowiedzieć na pytanie, czy tak można zrobić. Ogólnie rzecz biorąc – to nie: płatnik (zakład pracy oraz zleceniobiorca) ma obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek w kwocie wynikającej z przepisów prawa, a te w drugim półroczu nakazują zastosować stawkę 12% w pierwszym przedziale skali. I już: ani więcej ani mniej, chyba że pracownik złożył PIT-2 (minus 300 zł). Ale gdy płatnik pobierze więcej i wpłaci podwyżkową kwotę zaliczki do urzędu skarbowego – obrazowo mówiąc – „nikt do za to nie wsadzi do więzienia”. Oczywiście zgoda pracownika musi być jednoznaczna i bezwarunkowa. Gdy podatnik pobierze od podatnika więcej niż wynosi jego zobowiązanie podatkowe i następnie wpłaci tę kwotę razem z „prawdziwym zobowiązaniem podatkowym” do urzędu skarbowego, postępuje niezgodnie z prawem a nadmiernie pobrana zaliczka nie staje się zobowiązaniem podatkowym. Wręcz odwrotnie – potencjalnie staje się nadpłatą. Jeżeli jednak owa kwota w zeznaniu rocznym zostanie przez podatnika potraktowana jak dobrowolna zaliczka na podatek, organ podatkowy nie będzie miał innego wyjścia i uzna ją za zobowiązanie podatkowe.

Dobrowolne zaliczki (przedpłaty) zasadą w PIT?

REKLAMA

Być może jesteśmy świadkami kształtowania się nowej praktyki podatkowej: płatnicy na wniosek i za zgodą podatników będą pobierać dobrowolnie zaliczki, które władza będzie traktować jak zobowiązania podatkowe (czyli przedpłaty). W związku z tym, że zdewastowany Polskim Ładem i jego poprawkami podatek dochodowy od osób fizycznych będzie musiał podlegać koniecznej rekonstrukcji w przyszłym roku (albo nawet jeszcze w tym – na przyszły, wyborczy rok), może warto  prawnie usankcjonować tę praktykę. Ustawowa zaliczka na podatek pobierana przez płatnika byłaby wyłącznie dolną granicą jej kwoty: płatnik na wniosek podatnika mógłby pobrać więcej, a owa część jako przedpłata będzie później traktowana jako zobowiązanie.

Prawdopodobnie kolejna już druga w ciągu pół roku katastrofa nowelizacji tego podatku w połączeniu z drożyzną i perspektywą braku ogrzewania na zimę (mamy zbierać gałęzie w lesie) przyśpieszy naszą podwórkową wersję Wielkiego Resetu. A może od początku o to chodziło? Przecież tzw. międzynarodowy biznes optymalizacyjny jeszcze w 2015 r. stal murem za liberałami; wyszydzał proponowane zmiany podatkowe („pomysły księżycowe”) a przede wszystkim kwestionował istnienie masowych oszustw i wyłudzania zwrotów podatku. Gdy ktoś inny wygrał wybory, szybko zgłosili się do obsługi podatkowej nowej władzy. W związku z tym mam konkretne pytanie: ile grosza publicznego wydano na tych, którzy pisali i piszą projekty przepisów podatkowych dla obecnej władzy i jak nazywają się firmy, które biorą za to pieniądze? Może to te same adresy co w czasach rządów liberalnych?

Prof. dr hab. Witold Modzelewski
Uniwersytet Warszawski
Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA