REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy
Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Diety wypłacane cudzoziemcom zatrudnionym przez przedsiębiorcę na podstawie umowy zlecenie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli z zawartych umów wprost wynika konieczność ich wypłacania, a cudzoziemcy posiadają ważne dokumenty uprawniające do pobytu na terytorium Polski.

Takie stanowisko przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odpowiadając na pytanie zawarte we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej. Przedsiębiorca powierza cudzoziemcom (głównie z Ukrainy) część zadań związanych z wykonywaniem robót budowlanych. Są oni zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia i posiadają wydane jeszcze przed podjęciem pracy ważne dokumenty uprawniające do pobytu i pracy na terytorium Polski. Czynności zleceniobiorców nie są przez nich wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Powierzone zadania wymagają częstych podróży, zleceniodawca planuje zatem wypłacanie zleceniobiorcom diet.

REKLAMA

Autopromocja

Pytanie dotyczyło tego, czy takie diety zaliczają się do kosztów uzyskania przychodów? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wypłacane diety mogą zostać tak zaklasyfikowane, o ile w umowach zawieranych ze zleceniobiorcami zostaną zawarte zapisy stanowiące podstawę wypłaty takich kwot, a cudzoziemcy będą posiadać odpowiednie dokumenty uprawniające do pobytu i podjęcia pracy na terytorium Polski.

Koszty uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątki od tej zasady zostały wymienione w art. 16 ust. 1. Warunkami kwalifikacji danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu są: poniesienie wydatku przez podatnika, definitywność (koszt musi być rzeczywisty – jego wartość nie została podatnikowi zwrócona), związek bezpośredni lub pośredni z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podstawowym kryterium wskazywanym przez ustawę jest jednak celowość danego wydatku – poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów (lub może mieć wpływ na ich wielkość). Przesłanka ta jest spełniona, gdy można wskazać związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych. Nie ma przy tym znaczenia, czy taki przychód faktycznie powstał, ponieważ liczy się to, czy podatnik w chwili ponoszenia wydatku mógł – według oceny obiektywnej – oczekiwać takiego efektu.

Innym koniecznym warunkiem jest również prawidłowe udokumentowanie poniesionego wydatku. Podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji rachunkowej, w której określi wysokość dochodu lub straty, podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku za rok podatkowy. Z takiej dokumentacji jasno powinien wynikać wspomniany wyżej związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a prowadzoną działalnością gospodarczą i osiągniętym przychodem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Wyjątki ustawowe

Przepis art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa wyjątki od zasady wskazanej w art. 15. W omawianym stanie faktycznym istotne znaczenie mają punkty 57 i 57b, podające, że za koszty uzyskania przychodów nie uznaje się niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 – m.in. ze stosunku służbowego czy wykonywanej działalności artystycznej, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy. Za koszt uzyskania przychodów nie można uznać także jakichkolwiek wypłat i świadczeń dokonanych na rzecz cudzoziemca, który świadczył pracę nie posiadając wymaganego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski.

W przedstawionym stanie faktycznym ani jeden, ani drugi wyjątek nie będzie mieć zastosowania. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał więc, że wypłacane diety mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, o ile z zawartych umów zlecenia będzie wprost wynikać konieczność ich wypłaty na rzecz zleceniobiorców. Cudzoziemcy muszą także obowiązkowo posiadać ważne, wymagane na podstawie odrębnych przepisów, dokumenty uprawniające do pobytu na terytorium Polski

Ernestyna Pachała

Opracowane na podstawie: Interpretacja indywidualna z 5 grudnia 2017 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0115-KDIT2-3.4010.242.2017.2.AWO).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA