REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy umowa zlecenia musi być zawarta na piśmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy umowa zlecenia musi być zawarta na piśmie?
Czy umowa zlecenia musi być zawarta na piśmie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z kodeksem cywilnym umowa zlecenia może być zawarta w formie pisemnej, elektronicznej, a nawet ustnie. Takie jest też stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy.

Forma umowy zlecenia - pisemnie, elektronicznie, mailowo a nawet ustnie

Państwowa Inspekcja Pracy wskazuje, że kodeks cywilny nie nakłada na strony umowy zlecenia żadnych specjalnych wymogów co do formy umowy zlecenia. Umowa zlecenia może być więc zawarta w jednej z form określonych w przepisach ogólnych kodeksu cywilnego (art. 73 i następne), tj. formie pisemnej (podpisany dokument papierowy), elektronicznej (formularz elektroniczny podpisany elektronicznie), dokumentowo (czyli np. w drodze wymiany maili przez zleceniodawcę i zleceniobiorcę), a nawet ustnie. 

Prawo zawarcia umowy zlecenia w dowolnej formie wynika także z treści art. 8b ust. 3 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W przepisie tym wyraźnie wskazano, że umowa zlecenia może nie być zawarta z zachowaniem formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej - zatem może być zawarta nawet ustnie. Ale w przypadku ustnego zawarcia umowy zlecenia, niżej wskazane warunki tej umowy powinny być potwierdzone pisemnie, w formie elektronicznej lub w formie dokumentowej.

Zgodnie z tym przepisem:
3. Jeżeli umowa nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna, przed rozpoczęciem wykonania zlecenia lub świadczenia usług, potwierdza przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej ustalenia co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, a w przypadku braku takiego potwierdzenia przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

REKLAMA

Autopromocja

Gdy strony w umowie zlecenia nie określą sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług (albo nie zostanie to potwierdzone - pisemnie, elektronicznie lub dokumentowo - przed rozpoczęciem wykonania zlecenia), przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi przedkłada w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej informację o liczbie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia.

Forma pisemna umowy zlecenia - niekonieczna ale zalecana

Eksperci (także Państwowa Inspekcja Pracy) zaleca dla celów dowodowych zawieranie umowy zlecenia w formie pisemnej. Po prostu umowa zawarta w formie ustnej może być trudniejsza do wykazania w ewentualnym postępowaniu sądowym. Trzeba w takim przypadku np. mieć świadków zawarcia lub wykonywania umowy, gotowych zeznawać przed sądem.

Jeżeli wolą stron umowy jest zawarcie umowy zlecenia to umowa taka nie wymaga formy pisemnej, a zawarta w formie ustnej, jest wiążąca dla stron.

Umowa zlecenia, czy umowa o pracę? Forma umowy o pracę

Czasem jednak obiecywana umowa zlecenia jest tak naprawdę umową o pracę. Państwowa Inspekcja Pracy zwraca uwagę, że jeżeli intencją stron (a przynajmniej pracownika) jest zawarcie umowy o pracę, to zgodnie z art. 29 § 2 kodeksu pracy, umowa taka powinna zostać zawarta na piśmie.

Jeśli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, to pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy ma obowiązek potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków. Niedopełnienie tego obowiązku jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika, określonym w art. 281 § 1 pkt 2 kodeksu pracy i podlega karze grzywny w granicach od 1000 zł do 30 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto obowiązkiem pracodawcy jest poinformowanie pracownika na piśmie - nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę - o:

1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,

REKLAMA

a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy – dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, o których mowa w pkt 1–4, może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy. (zob. art. 29 § 3-31 kodeksu pracy).

Skarga do PIP - pracownicy i zleceniobiorcy

W przypadku niepotwierdzenia na piśmie umowy o pracę albo jej warunków, przysługuje pracownikowi prawo złożenia skargi w tym zakresie do właściwego miejscowo Okręgowego Inspektoratu Pracy.

Prawo do złożenia skargi do właściwego miejscowo Okręgowego Inspektoratu Pracy przysługuje zleceniobiorcy także w przypadku niewypłacenia wynagrodzenia z umowy zlecenia, bowiem na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 15b ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy do zadań Państwowej Inspekcji Pracy należy m.in. kontrola wypłacania wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA