REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie chorobowe a umowa zlecenia - zasady. Własny pracownik, student, emeryt, kilka umów zlecenia

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Ubezpieczenie chorobowe a umowa zlecenia - zasady. Własny pracownik, student, emeryt, kilka umów zlecenia
Ubezpieczenie chorobowe a umowa zlecenia - zasady. Własny pracownik, student, emeryt, kilka umów zlecenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady podlegania ubezpieczeniu chorobowemu w przypadku wykonywania umowy zlecenia? Co w przypadku, gdy zleceniobiorca ma kilka zleceń?

Ubezpieczenia chorobowe w ramach umowy zlecenia. Podstawa prawna 

Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (zwana dalej „Ustawą systemową”) reguluje zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym. Zgodnie z art. 11 Ustawy systemowej dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu podlegają między innymi osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osobami z nimi współpracujące. 

REKLAMA

Autopromocja

Status zleceniobiorcy przy ubezpieczeniu chorobowym 

Pewne problemy pojawiają się przy ustaleniu statusu zleceniobiorcy przy ubezpieczeniu chorobowym. Zleceniobiorca, będący uczniem lub studentem do ukończenia 26 roku życia nie może przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego ze względu na to, że ta grupa osób nie podlega ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym

Kilka umów, a ubezpieczenie chorobowe zleceniobiorcy 

Jeżeli umowa zlecenia nie stanowi dla zleceniobiorcy jedynego tytułu ubezpieczenia, to wówczas sytuacja zleceniobiorcy ulega modyfikacji, przy zawarciu więcej niż jednej takiej umowy, gdy z pierwszej z nich umów zleceniobiorca nie osiągnie minimalnego wynagrodzenia, to zgodnie z art. 9 ust. 2c Umowy systemowej podlega on obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu ze wszystkich umów aż do osiągnięcia minimalnego wynagrodzenia za pracę. Natomiast po przekroczeniu minimalnego wynagrodzenia za pracę przy zawarciu kilku umów przez zleceniobiorcę każda kolejna umowa będzie stanowiła tytuł do objęcia dobrowolnym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym. W związku z tym zleceniobiorca nie będzie mógł przystąpić z tytułu zawarcia takiej umowy do ubezpieczenia chorobowego. 

Z kolei, gdy przychód takiego zleceniobiorcy z kilku zleceń tylko w niektórych miesiącach przekroczy minimalne wynagrodzenie, to zleceniodawca będzie miał obowiązek wielokrotnego rejestrowania i wyrejestrowywania takiego zleceniobiorcy z ubezpieczenia. 

Zleceniobiorca ma prawo zawierać umowy z różnymi podmiotami, przez co każdy z płatników ma niepełną wiedzę o przychodzie osiąganym przez ubezpieczonego oraz możliwości objęcia go dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym. Zatem, najbardziej korzystną sytuację mają osoby zawierające tylko jedną umowę zlecenia. Jednak w przypadku zawarcia jednej umowy zlecenia obowiązkową składkę na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oblicza się od całego przychodu ubezpieczonego.

Wszystkie umowy zawarte z własnym pracodawcą zostaną objęte obowiązkiem ubezpieczenia, a każda z umów stanowi tytuł obowiązkowego ubezpieczenia chorobowego. Z kolei, gdy strony umowy o pracę i umowy zlecenia są różne, to należy zwrócić szczególną uwagę na to czy ubezpieczony osiąga ze stosunku pracy przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia. W innym przypadku umowa zlecenia zostanie objęta obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym oraz możliwością przystąpienia do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Zgodnie z art. 11 ust. 2 Ustawy systemowej w przypadku osiągnięcia ze stosunku pracy co najmniej minimalnego wynagrodzenia ubezpieczony nie będzie mógł przystąpić z umowy zlecenia do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Prawo do emerytury lub renty, a dobrowolne ubezpieczenie chorobowe zleceniobiorcy 

Zleceniobiorca, który nabywa prawo do emerytury lub renty podlega obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu oraz dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu

Emeryt będący zleceniobiorcą, który pozostaje jednocześnie w stosunku pracy po przekroczeniu z tego tytułu minimalnego wynagrodzenia, nie będzie podlegał ubezpieczeniu chorobowemu z tytułu umowy zlecenia. 

Praktyka pokazuje, że zarówno płatnikom jak i ubezpieczonym problem sprawia ustalenie czy zleceniobiorca może podlegać dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu. Dzieje się tak między innymi, dlatego że wyłączenie z ubezpieczenia następuje niezależnie od woli ubezpieczonego. 

Zleceniobiorca, a zgłoszenie do ubezpieczenia chorobowego 

Jeśli chodzi o zgłoszenia do ubezpieczenia chorobowego, zastosowanie mają ogólnie obowiązujące zasady dotyczące zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych. Podmiotem, który zgłasza ubezpieczonych do ubezpieczenia chorobowego jest zleceniodawca w przypadku zleceniobiorcy.  Zgodnie z art. 36 ust. 5 Ustawy systemowej osoby, objęte ubezpieczeniami społecznymi na zasadach dobrowolności mają prawo zgłosić wniosek o objęcie ubezpieczeniem w wybranym przez siebie terminie.

Zleceniobiorca zostaje objęty dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym od dnia wskazanego we wniosku o objęcie ubezpieczeniem, jeżeli płatnik przekazał zgłoszenie do ubezpieczeń w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Przykład praktyczny: Zleceniobiorca jest zatrudniony od 1 kwietnia 2023 r., a płatnik przekazał jego zgłoszenie w terminie 7 dni, czyli nie później niż 8 kwietnia, na zgłoszeniu zostanie zaznaczone, że ubezpieczony chce zostać od 1 kwietnia objęty dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym, to od tej daty zleceniobiorca podlega ubezpieczeniu chorobowemu. Zleceniobiorca składa wniosek do płatnika, który przekazuje go do ZUS. 

Formularz ZUS ZWUA jest właściwym do przekazania wniosku, a jego wzór jest dostępny na stronie internetowej www.zus.pl. Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie internetowej ZUS-u płatnik, który rozlicza składki maksymalnie za 5 osób, może przekazywać dokumenty w formie papierowej korzystając z ustalonego wzoru lub w formie wydruku z oprogramowania udostępnionego przez ZUS, jeżeli zaś płatnik rozlicza składki za więcej niż 5 osób, ma obowiązek przesyłać dokumenty drogą elektroniczną. 

Właściwy oddział ZUS dla siedziby pracodawcy można znaleźć na stronie internetowej ZUS. 

Ustanie ubezpieczenia chorobowego, a umowa zlecenie 

Ubezpieczenie chorobowe może wygasnąć zarówno na wniosek ubezpieczonego jak i z mocy samego prawa

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 Ustawy systemowej o wygaśnięciu ubezpieczenia chorobowego może zadecydować zleceniobiorca, a ubezpieczenie chorobowe ustanie od dnia wskazanego we wniosku o wyłączenie z tego ubezpieczenia, jednak nie wcześniej niż od dnia, złożenia wniosku. Zatem,  ustalenie okresu podlegania dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu należy do osoby wykonującej pracę na podstawie umowy zlecenia, która to we wniosku informuje organ rentowy o rozpoczęciu oraz zakończeniu ubezpieczenia chorobowego. 

Do wygaśnięcia ubezpieczenia chorobowego może dojść także z mocy prawa. 

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 3 Ustawy systemowej ustanie tytułu podlegania ubezpieczeniu chorobowemu a zatem np. wygaśnięcie umowy cywilnej powoduje taki skutek. Oznacza to, że zleceniobiorca, zostaje wyłączony z ubezpieczenia chorobowego z chwilą zakończenia danej umowy. Zgodnie z art. 11 ust. 2 Ustawy systemowej z wygaśnięciem z mocy prawa dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego mamy do czynienia także w przypadku wyłączenia na podstawie art. 9 Ustawy systemowej zleceniobiorcy z kręgu osób, obligatoryjnie podlegających ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu. 

  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA