REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikat ZUS dla studentów na zleceniu. Co i kiedy trzeba zrobić po utracie statusu studenta? Kiedy przestaje się być studentem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Komunikat ZUS dla studentów na zleceniu. Co i kiedy trzeba zrobić po utracie statusu studenta?
Komunikat ZUS dla studentów na zleceniu. Co i kiedy trzeba zrobić po utracie statusu studenta?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski, osoby mające mniej niż 26 lat wykonujące umowy zlecenia mają obowiązek pilnie poinformować zleceniodawcę o utracie statusu studenta. Utrata statusu studenta może wynikać ze skreślenia z listy studentów albo obrony pracy. Uwaga! Hologram na legitymacji studenckiej nie świadczy o statusie studenta.

ZUS: przestałeś być studentem? Koniecznie poinformuj zleceniodawcę. Musisz być ubezpieczony na zasadach ogólnych

"Osoba, która utraciła status studenta, a nadal wykonuje umowę zlecenia, powinna być zgłoszona do ubezpieczeń od tego dnia na zasadach ogólnych" - przypomniał Żebrowski. 

Dodał, że płatnik składek ma 7 dni na zgłoszenie takiej osoby do ubezpieczeń.

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Zaznaczył, że w przypadku studiów niejednolitych, przerwa pomiędzy studiami I i II stopnia nie jest okresem posiadania statusu studenta.

"Płatnik, w okresie trwania umowy zlecenia, powinien tę osobę zgłosić do ubezpieczeń na okres takiej przerwy, ustalając datę zakończenia studiów I st. i rozpoczęcia II st. na zasadach ogólnych". Podkreślił, że zleceniodawcę należy informować o każdej zmianie, która może mieć wpływ na podleganie ubezpieczeniom.

Kiedy trzeba poinformować zleceniodawcę o utracie statusu studenta?

Zleceniodawcę należy poinformować o utracie statusu studenta w dniu utraty tego statusu – to znaczy albo skreślenia z listy studentów, albo w dniu obrony pracy – powiedziała PAP Starszy Specjalista ds. Płac Danuta Rostkowska.

Zaznaczyła, że gdy osoba zatrudniona na umowie zlecenia o statusie studenta traci ten status, a zleceniodawca ma obowiązek w terminie do 7 dni zgłosić zleceniobiorcę do ZUS. Dodała, że jeżeli student zakończy wszystkie egzaminy, ale broni się w późniejszym terminie, uczelnie najczęściej przedłużają mu status studenta do konkretnej daty. "Nie jest to bezterminowe +do daty obrony+, najczęściej jest to kilka miesięcy".

Rostkowska dodała, że jeśli student obroni się wcześniej – powinien zgłosić pracodawcy, że utracił status studenta przez obronę, a jeśli broni się później – powinien w dniu daty wygaśnięcia przedłużonego statusu studenta poinformować pracodawcę o stanie faktycznym.

Ważne

W momencie, gdy student ukończył studia I stopnia na początku wakacji, a studia II stopnia zaczyna w październiku, ma obowiązek poinformować pracodawcę o tym. "Dzień obrony powoduje utratę statusu studenta. Nie ma znaczenia, że od października student będzie kontynuował naukę na II stopniu. Zleceniodawca ma obowiązek w terminie 7 dni od obrony zgłosić zleceniobiorcę do ZUS".

Ekspertka zaznaczyła, że od dnia następującego po dniu obrony odprowadzane są z tytułu umowy zlecenia obowiązkowe składki emerytalno-rentowe, składka zdrowotna oraz - wedle wyboru zleceniobiorcy – składka chorobowa. "W związku z tym, że zleceniobiorca jest poniżej 26 r.ż., dalej obowiązuje go zwolnienie z podatku, do kwoty 85 528 zł rocznie" - dodała.

Hologram na legitymacji studenckiej nie świadczy o statusie studenta

Danuta Rostkowska zaznaczyła, że hologram na legitymacji nie świadczy o statusie studenta, ponieważ te są wydawane ze standardowymi datami.

Jako przykład podała moment obrony w trakcie wakacji. "Gdy student obroni się 10 lipca, a hologram na legitymacji jest ważny do końca października, to 10 lipca student i tak traci status studenta".

Zaznaczyła, że w takim przypadku zleceniobiorca ma obowiązek zgłosić utratę statusu studenta zleceniodawcy - niezależnie od daty widniejącej na naklejce, wówczas od 11 lipca będzie miał oskładkowaną umowę zlecenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Student na umowie o pracę

Dodała, że osoby pracujące na umowach o pracę, niezależnie od statusu studenta, mają pobierane wszystkie składki.

Osoby powyżej 26. roku życia na zleceniu a ubezpieczenia społeczne

Osoby powyżej 26 r.ż., niezależnie od posiadania statusu studenta, od dnia swoich 26. urodzin podlegają ubezpieczeniom z tytułu umowy zlecenia.

Obowiązek informacyjny zleceniobiorcy

Ekspertka podkreśliła, że zleceniobiorca, niezależnie czy jest studentem, czy nie, musi o każdej zmianie swojego statusu informować zleceniodawcę. Wiążą się z tym nie tylko dolegliwości, ale także korzyści. Np. "jeśli przy podpisywaniu umowy zlecenia oświadczy, że jest pracownikiem na umowie o pracę innej firmy i zarabia powyżej minimalnej krajowej – zapłaci z tytułu tej umowy zlecenia tylko składkę zdrowotną".

"Jeśli w trakcie trwania umowy zlecenia zakończy zatrudnienie na umowie o pracę – powinien złożyć u zleceniodawcy oświadczenie - dzień po zakończeniu zatrudnienia - że nie jest od tej daty nigdzie zatrudniony, bo musi w ciągu 7 dni zostać zgłoszony do ZUS".

(PAP) Autorka: Iga Leszczyńska
iga/ mir/

Zobacz także: Student

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA