REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikat ZUS dla studentów na zleceniu. Co i kiedy trzeba zrobić po utracie statusu studenta? Kiedy przestaje się być studentem?

Komunikat ZUS dla studentów na zleceniu. Co i kiedy trzeba zrobić po utracie statusu studenta?
Komunikat ZUS dla studentów na zleceniu. Co i kiedy trzeba zrobić po utracie statusu studenta?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski, osoby mające mniej niż 26 lat wykonujące umowy zlecenia mają obowiązek pilnie poinformować zleceniodawcę o utracie statusu studenta. Utrata statusu studenta może wynikać ze skreślenia z listy studentów albo obrony pracy. Uwaga! Hologram na legitymacji studenckiej nie świadczy o statusie studenta.

ZUS: przestałeś być studentem? Koniecznie poinformuj zleceniodawcę. Musisz być ubezpieczony na zasadach ogólnych

"Osoba, która utraciła status studenta, a nadal wykonuje umowę zlecenia, powinna być zgłoszona do ubezpieczeń od tego dnia na zasadach ogólnych" - przypomniał Żebrowski. 

Dodał, że płatnik składek ma 7 dni na zgłoszenie takiej osoby do ubezpieczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Zaznaczył, że w przypadku studiów niejednolitych, przerwa pomiędzy studiami I i II stopnia nie jest okresem posiadania statusu studenta.

"Płatnik, w okresie trwania umowy zlecenia, powinien tę osobę zgłosić do ubezpieczeń na okres takiej przerwy, ustalając datę zakończenia studiów I st. i rozpoczęcia II st. na zasadach ogólnych". Podkreślił, że zleceniodawcę należy informować o każdej zmianie, która może mieć wpływ na podleganie ubezpieczeniom.

Kiedy trzeba poinformować zleceniodawcę o utracie statusu studenta?

Zleceniodawcę należy poinformować o utracie statusu studenta w dniu utraty tego statusu – to znaczy albo skreślenia z listy studentów, albo w dniu obrony pracy – powiedziała PAP Starszy Specjalista ds. Płac Danuta Rostkowska.

Zaznaczyła, że gdy osoba zatrudniona na umowie zlecenia o statusie studenta traci ten status, a zleceniodawca ma obowiązek w terminie do 7 dni zgłosić zleceniobiorcę do ZUS. Dodała, że jeżeli student zakończy wszystkie egzaminy, ale broni się w późniejszym terminie, uczelnie najczęściej przedłużają mu status studenta do konkretnej daty. "Nie jest to bezterminowe +do daty obrony+, najczęściej jest to kilka miesięcy".

Rostkowska dodała, że jeśli student obroni się wcześniej – powinien zgłosić pracodawcy, że utracił status studenta przez obronę, a jeśli broni się później – powinien w dniu daty wygaśnięcia przedłużonego statusu studenta poinformować pracodawcę o stanie faktycznym.

Ważne

W momencie, gdy student ukończył studia I stopnia na początku wakacji, a studia II stopnia zaczyna w październiku, ma obowiązek poinformować pracodawcę o tym. "Dzień obrony powoduje utratę statusu studenta. Nie ma znaczenia, że od października student będzie kontynuował naukę na II stopniu. Zleceniodawca ma obowiązek w terminie 7 dni od obrony zgłosić zleceniobiorcę do ZUS".

Ekspertka zaznaczyła, że od dnia następującego po dniu obrony odprowadzane są z tytułu umowy zlecenia obowiązkowe składki emerytalno-rentowe, składka zdrowotna oraz - wedle wyboru zleceniobiorcy – składka chorobowa. "W związku z tym, że zleceniobiorca jest poniżej 26 r.ż., dalej obowiązuje go zwolnienie z podatku, do kwoty 85 528 zł rocznie" - dodała.

REKLAMA

Hologram na legitymacji studenckiej nie świadczy o statusie studenta

Danuta Rostkowska zaznaczyła, że hologram na legitymacji nie świadczy o statusie studenta, ponieważ te są wydawane ze standardowymi datami.

Jako przykład podała moment obrony w trakcie wakacji. "Gdy student obroni się 10 lipca, a hologram na legitymacji jest ważny do końca października, to 10 lipca student i tak traci status studenta".

Zaznaczyła, że w takim przypadku zleceniobiorca ma obowiązek zgłosić utratę statusu studenta zleceniodawcy - niezależnie od daty widniejącej na naklejce, wówczas od 11 lipca będzie miał oskładkowaną umowę zlecenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Student na umowie o pracę

Dodała, że osoby pracujące na umowach o pracę, niezależnie od statusu studenta, mają pobierane wszystkie składki.

Osoby powyżej 26. roku życia na zleceniu a ubezpieczenia społeczne

Osoby powyżej 26 r.ż., niezależnie od posiadania statusu studenta, od dnia swoich 26. urodzin podlegają ubezpieczeniom z tytułu umowy zlecenia.

Obowiązek informacyjny zleceniobiorcy

Ekspertka podkreśliła, że zleceniobiorca, niezależnie czy jest studentem, czy nie, musi o każdej zmianie swojego statusu informować zleceniodawcę. Wiążą się z tym nie tylko dolegliwości, ale także korzyści. Np. "jeśli przy podpisywaniu umowy zlecenia oświadczy, że jest pracownikiem na umowie o pracę innej firmy i zarabia powyżej minimalnej krajowej – zapłaci z tytułu tej umowy zlecenia tylko składkę zdrowotną".

"Jeśli w trakcie trwania umowy zlecenia zakończy zatrudnienie na umowie o pracę – powinien złożyć u zleceniodawcy oświadczenie - dzień po zakończeniu zatrudnienia - że nie jest od tej daty nigdzie zatrudniony, bo musi w ciągu 7 dni zostać zgłoszony do ZUS".

(PAP) Autorka: Iga Leszczyńska
iga/ mir/

Zobacz także: Student

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA