REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
biuro, praca, jedzenie, posiłek, pracownik, zleceniobiorca, koszty podatkowe
Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców) można ująć w kosztach podatkowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Żywność i posiłki udostępniane w biurze dla pracowników, zleceniobiorców i innych współpracowników a koszty uzyskania przychodu

W świetle opublikowanej zmienionej interpretacji firma może zaliczyć wydatki na żywność udostępnianą w biurze zarówno pracownikom, jak i współpracownikom jako koszty uzyskania przychodu. Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) zmienił wcześniejszą interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS), która pozwalała wliczać takie koszty tylko w odniesieniu do pracowników, a wydatki na współpracowników traktowała jako koszty reprezentacji, mające na celu jedynie poprawę wizerunku firmy.

Wniosek o interpretację złożyła firma IT, która zatrudnia pracowników i współpracuje z osobami samozatrudnionymi korzystającymi z jej przestrzeni biurowej. Wcześniejsza interpretacja DKIS stwierdzała, że tylko koszty poniesione na rzecz pracowników można uwzględnić podatkowo, a w kontekście współpracowników stanowią one wydatki reprezentacyjne. Szef KAS uznał jednak, że wydatki na żywność dostępną w biurze służą poprawie samopoczucia oraz efektywności personelu, co wspiera działalność firmy i może przełożyć się na jej przychody. Tym samym wydatki na jedzenie i picie dla współpracowników również mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty reprezentacji

 

W klasycznym ujęciu kosztów reprezentacji wydatki ponoszone na rzecz kontrahentów w celu zbudowania dobrego wizerunku podatnika mają zwykle związek z uzyskiwaniem przychodów przez podatnika w stosunku do tych kontrahentów. Trudno natomiast traktować za kontrahentów w takim ujęciu współpracowników, którzy nie są wprawdzie pracownikami, ale zarazem kontrahentami pozostają tylko z formalnego punktu widzenia. To podatnik bowiem płaci takim współpracownikom wynagrodzenie i nie uzyskuje od nich żadnych przychodów.

Początek linii interpretacyjnej

Co istotne, decyzja Szefa KAS wydana w dniu 21.07.2021 r. zapoczątkowała utrwaloną już - z dzisiejszej perspektywy - linię interpretacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, co widoczne jest w wydawanych kolejno interpretacjach indywidualnych dotyczących zbliżonych stanów faktycznych. I tak przykładowo:

  1. produkty spożywcze takie, jak woda, kawa, herbata, cukier, mleko, napoje, soki, ciastka, herbatniki, paluszki, cukierki, owoce udostępniane w biurze są uznawane za koszty podatkowe, ponieważ ich celem jest zapewnienie komfortu pracy, a nie reprezentacja. Tym samym pozytywnie wpływają na efektywność pracy i są związane z uzyskiwaniem przychodów. Produkty udostępniane na co dzień pracownikom i współpracownikom nie mają charakteru reprezentacyjnego, nawet jeśli pośrednio wpływają na pozytywny wizerunek firmy (pismo DKIS z dnia 12 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.438.2021.1.MZA);
  2. podatnik może zaliczyć wydatki również na takie produkty spożywcze, jak czekoladki czy słodzone napoje gazowane do kosztów podatkowych, ponieważ mają one na celu zapewnienie komfortu pracy, co sprzyja efektywności i wydajności personelu, a tym samym przyczynia się do generowania przychodów. Produkty udostępniane pracownikom i współpracownikom nie stanowią kosztów reprezentacji, ponieważ ich celem nie jest budowanie wizerunku firmy, ale poprawa warunków pracy i relacji w zespole, co przekłada się na realizację celów biznesowych (pismo DKIS z dnia 30 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.146.2022.1.AK);
  3. również takie artykuły spożywcze jak ciasta i napoje energetyczne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Stworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu pracy, dbałość o pracowników i współpracowników wiąże te osoby z firmą, co przekłada się na większą efektywność podejmowanych przez te osoby działań, skutkiem czego są wyższe przychody podatnika (pismo DKIS z dnia 22 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.548.2022.1.JG);
  4. kosztami podatkowymi mogą być także wydatki na zakup: warzyw, pieczywa, serów, wędlin, dżemów, konserw i innych przetworzonych produktów spożywczych. Działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów zewnętrznych lub ich przedstawicieli. Pojęcie reprezentacji nie obejmuje natomiast tych działań, które podejmowane są w stosunku do własnych współpracowników (pismo DKIS z dnia 20 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.572.2022.1.IM);
  5. kosztem firmowym może być wydatek na zapewnienie współpracownikom stałego dostępu do zdrowych przekąsek w postaci owoców i warzyw. Zapewnienie współpracownikom owoców i warzyw ma na celu między innymi zachęcenie do podjęcia i kontynuowania pracy w danym przedsiębiorstwie i prowadzi do zmniejszenia fluktuacji personelu, co bez wątpienia przyczynia się do zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów (pismo DKIS z dnia 26 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.465.2023.1.KW);
  6. produkty spożywcze takie, jak mleczne produkty fermentowane (jogurt, kefir), masło, orzeszki, krakersy, wafle ryżowe, batoniki, kabanosy, płatki śniadaniowe, syropy do kawy, syropy owocowe do wody, miód, przyprawy, dania finger food, kanapki koktajlowe, przystawki, słodki bufet również uznawane są za koszt podatkowy - w części, w której są udostępniane współpracownikom w siedzibie przedsiębiorstwa. Celem udostępniania produktów spożywczych jest pozytywny wpływ na kondycję i samopoczucie pracowników, co skutkuje zwiększeniem ich efektywności oraz wydajności, a jednocześnie wpływa na poprawę atmosfery w miejscu pracy. Wspólna konsumpcja sprzyja integracji, wymianie pomysłów i kreowaniu nowych rozwiązań, a także wpływa na polepszenie relacji w firmie, co pozytywnie przekłada się na wysokość uzyskanych przychodów (pismo DKIS z dnia 20 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.724.2023.1.DK).

Powyższe interpretacje potwierdzają, że standardowe artykuły spożywcze udostępniane w biurze również dla współpracowników mogą być traktowane jako koszty podatkowe, o ile ich głównym celem jest wspieranie efektywności zespołów w realizacji celów biznesowych.

Źródło: pismo Szef Krajowej Administracji Skarbowej z 21.07.2021 r., sygn. DOP4.8221.8.2021.CPXV.

Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA