REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
biuro, praca, jedzenie, posiłek, pracownik, zleceniobiorca, koszty podatkowe
Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców) można ująć w kosztach podatkowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Żywność i posiłki udostępniane w biurze dla pracowników, zleceniobiorców i innych współpracowników a koszty uzyskania przychodu

W świetle opublikowanej zmienionej interpretacji firma może zaliczyć wydatki na żywność udostępnianą w biurze zarówno pracownikom, jak i współpracownikom jako koszty uzyskania przychodu. Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) zmienił wcześniejszą interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS), która pozwalała wliczać takie koszty tylko w odniesieniu do pracowników, a wydatki na współpracowników traktowała jako koszty reprezentacji, mające na celu jedynie poprawę wizerunku firmy.

Wniosek o interpretację złożyła firma IT, która zatrudnia pracowników i współpracuje z osobami samozatrudnionymi korzystającymi z jej przestrzeni biurowej. Wcześniejsza interpretacja DKIS stwierdzała, że tylko koszty poniesione na rzecz pracowników można uwzględnić podatkowo, a w kontekście współpracowników stanowią one wydatki reprezentacyjne. Szef KAS uznał jednak, że wydatki na żywność dostępną w biurze służą poprawie samopoczucia oraz efektywności personelu, co wspiera działalność firmy i może przełożyć się na jej przychody. Tym samym wydatki na jedzenie i picie dla współpracowników również mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Koszty reprezentacji

 

W klasycznym ujęciu kosztów reprezentacji wydatki ponoszone na rzecz kontrahentów w celu zbudowania dobrego wizerunku podatnika mają zwykle związek z uzyskiwaniem przychodów przez podatnika w stosunku do tych kontrahentów. Trudno natomiast traktować za kontrahentów w takim ujęciu współpracowników, którzy nie są wprawdzie pracownikami, ale zarazem kontrahentami pozostają tylko z formalnego punktu widzenia. To podatnik bowiem płaci takim współpracownikom wynagrodzenie i nie uzyskuje od nich żadnych przychodów.

Początek linii interpretacyjnej

Co istotne, decyzja Szefa KAS wydana w dniu 21.07.2021 r. zapoczątkowała utrwaloną już - z dzisiejszej perspektywy - linię interpretacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, co widoczne jest w wydawanych kolejno interpretacjach indywidualnych dotyczących zbliżonych stanów faktycznych. I tak przykładowo:

  1. produkty spożywcze takie, jak woda, kawa, herbata, cukier, mleko, napoje, soki, ciastka, herbatniki, paluszki, cukierki, owoce udostępniane w biurze są uznawane za koszty podatkowe, ponieważ ich celem jest zapewnienie komfortu pracy, a nie reprezentacja. Tym samym pozytywnie wpływają na efektywność pracy i są związane z uzyskiwaniem przychodów. Produkty udostępniane na co dzień pracownikom i współpracownikom nie mają charakteru reprezentacyjnego, nawet jeśli pośrednio wpływają na pozytywny wizerunek firmy (pismo DKIS z dnia 12 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.438.2021.1.MZA);
  2. podatnik może zaliczyć wydatki również na takie produkty spożywcze, jak czekoladki czy słodzone napoje gazowane do kosztów podatkowych, ponieważ mają one na celu zapewnienie komfortu pracy, co sprzyja efektywności i wydajności personelu, a tym samym przyczynia się do generowania przychodów. Produkty udostępniane pracownikom i współpracownikom nie stanowią kosztów reprezentacji, ponieważ ich celem nie jest budowanie wizerunku firmy, ale poprawa warunków pracy i relacji w zespole, co przekłada się na realizację celów biznesowych (pismo DKIS z dnia 30 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.146.2022.1.AK);
  3. również takie artykuły spożywcze jak ciasta i napoje energetyczne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Stworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu pracy, dbałość o pracowników i współpracowników wiąże te osoby z firmą, co przekłada się na większą efektywność podejmowanych przez te osoby działań, skutkiem czego są wyższe przychody podatnika (pismo DKIS z dnia 22 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.548.2022.1.JG);
  4. kosztami podatkowymi mogą być także wydatki na zakup: warzyw, pieczywa, serów, wędlin, dżemów, konserw i innych przetworzonych produktów spożywczych. Działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów zewnętrznych lub ich przedstawicieli. Pojęcie reprezentacji nie obejmuje natomiast tych działań, które podejmowane są w stosunku do własnych współpracowników (pismo DKIS z dnia 20 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.572.2022.1.IM);
  5. kosztem firmowym może być wydatek na zapewnienie współpracownikom stałego dostępu do zdrowych przekąsek w postaci owoców i warzyw. Zapewnienie współpracownikom owoców i warzyw ma na celu między innymi zachęcenie do podjęcia i kontynuowania pracy w danym przedsiębiorstwie i prowadzi do zmniejszenia fluktuacji personelu, co bez wątpienia przyczynia się do zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów (pismo DKIS z dnia 26 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.465.2023.1.KW);
  6. produkty spożywcze takie, jak mleczne produkty fermentowane (jogurt, kefir), masło, orzeszki, krakersy, wafle ryżowe, batoniki, kabanosy, płatki śniadaniowe, syropy do kawy, syropy owocowe do wody, miód, przyprawy, dania finger food, kanapki koktajlowe, przystawki, słodki bufet również uznawane są za koszt podatkowy - w części, w której są udostępniane współpracownikom w siedzibie przedsiębiorstwa. Celem udostępniania produktów spożywczych jest pozytywny wpływ na kondycję i samopoczucie pracowników, co skutkuje zwiększeniem ich efektywności oraz wydajności, a jednocześnie wpływa na poprawę atmosfery w miejscu pracy. Wspólna konsumpcja sprzyja integracji, wymianie pomysłów i kreowaniu nowych rozwiązań, a także wpływa na polepszenie relacji w firmie, co pozytywnie przekłada się na wysokość uzyskanych przychodów (pismo DKIS z dnia 20 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.724.2023.1.DK).

Powyższe interpretacje potwierdzają, że standardowe artykuły spożywcze udostępniane w biurze również dla współpracowników mogą być traktowane jako koszty podatkowe, o ile ich głównym celem jest wspieranie efektywności zespołów w realizacji celów biznesowych.

Źródło: pismo Szef Krajowej Administracji Skarbowej z 21.07.2021 r., sygn. DOP4.8221.8.2021.CPXV.

Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA