REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na prezenty dla kontrahentów a koszty uzyskania przychodów

Wydatki na prezenty dla kontrahentów. Czy są kosztami uzyskania przychodów?
Wydatki na prezenty dla kontrahentów. Czy są kosztami uzyskania przychodów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki na prezenty dla kontrahentów mogą być zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodów? Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2023 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.103.2023.2.KW.

Upominki i prezenty dla kontrahentów. Czy można je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wnioskodawca jest spółką zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej spółka przekazuje swoim kontrahentom nieodpłatnie szereg różnego rodzaju upominków i prezentów. Prezenty są wręczone okolicznościowo, według uznania spółki, a ich głównym celem jest promocja i budowanie marki. 

Co do zasady wyróżnić można dwa rodzaje przekazywanych upominków:

REKLAMA

Autopromocja
  1. produkty opatrzone logotypem spółki w postaci długopisów, kalendarzy, ulotek, kubków, notesów czy broszur;

  2. produkty przekazywane w opakowaniu z logotypem spółki w postaci słodyczy, artykułów spożywczych i alkoholu.

Prezenty z kategorii pierwszej są wysyłane masowo, bardzo szerokiemu gronu odbiorców przy wielu różnych okolicznościach. 
W przypadku natomiast prezentów z kategorii drugiej, prezenty są wysyłane określonej grupie odbiorców, których wysyłka zgodnie ze stanowiskiem spółki ma również charakter masowy. W związku z powyższym wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie możliwości zaliczenia wydatków na wysyłane prezenty w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Co jest kosztem uzyskania przychodów?

W odpowiedzi na powzięte wątpliwości organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy  o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego przepisu wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, z wyłączeniem wydatków wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, stanowią koszty uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowym z osiąganymi przychodami.

Koszty reprezentacji, reklamy, marketingu

Następnie organ podatkowy wskazał na art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, zgodnie z którym za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Organ dokonał następnie analizy definicji reprezentacji oraz reklamy pod kątem możliwości zaliczenia tego typu wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Biorąc pod uwagę powyższe Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że o marketingowym charakterze danych prezentów decyduje masowy charakter takiej wysyłki, relatywnie niska cena oraz występowanie logotypu firmy. 

Drobne prezenty z logo (np. kubki, kalendarze, długopisy) rozdawane masowo, to standard biznesowy i koszt podatkowy

Organ wskazuje, że prezenty w postaci kubków, długopisów czy kalendarzy są w przestrzeni gospodarczej na tyle powszechne, że to w zasadzie ich brak można uznać za odstępstwo od przyjętego postępowania. W związku z czym, przekazywanie prezentów z kategorii pierwszej nie może zostać uznane za wydatek reprezentacyjny, a co za tym idzie - wydatki tego typu można zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wino (zwłaszcza to droższe) dla konkretnego kontrahenta to reprezentacja - nie będzie kosztem podatkowym

W zakresie prezentów z kategorii drugiej organ, pomimo przeciwnego stanowiska wnioskodawcy, stwierdził brak masowego charakteru wysyłki tego rodzaju prezentów, z uwagi na określoną i ograniczoną grupę odbiorców. To z kolei decyduje o reprezentacyjnym charakterze tego wydatku oraz braku możliwości zaliczenia danego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychodów

Istotnym jest również wskazanie przez Dyrektora KIS na antyalkoholową politykę państwa,  co m.in. decyduje o tym, że wydatki na prezenty w postaci alkoholu nie powinny być zaliczane w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Podsumowując, w przypadku przygotowywania wszelkiego rodzaju upominków dla kontrahentów, podatnik winien pamiętać o trzech głównych aspektach, które mogą decydować o możliwości zaliczenia takiego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychów.

  1. Masowy charakter wysyłki danego upominku. Co do zasady dany upominek powinien móc otrzymać każdy zainteresowany. 

  2. Występowanie logotypu firmy lub innego charakterystycznego symbolu, który będzie przesądzał o marketingowym charakterze wydatku. 

  3. Relatywnie niska ceny przekazywanych upominków, z uwagi na możliwości spełnienia charakteru reprezentacyjnego przez droższe prezenty. 

Mateusz Chrzanowski, młodszy konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA