REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na prezenty dla kontrahentów a koszty uzyskania przychodów

Wydatki na prezenty dla kontrahentów. Czy są kosztami uzyskania przychodów?
Wydatki na prezenty dla kontrahentów. Czy są kosztami uzyskania przychodów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki na prezenty dla kontrahentów mogą być zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodów? Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2023 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.103.2023.2.KW.

Upominki i prezenty dla kontrahentów. Czy można je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wnioskodawca jest spółką zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej spółka przekazuje swoim kontrahentom nieodpłatnie szereg różnego rodzaju upominków i prezentów. Prezenty są wręczone okolicznościowo, według uznania spółki, a ich głównym celem jest promocja i budowanie marki. 

Co do zasady wyróżnić można dwa rodzaje przekazywanych upominków:

REKLAMA

Autopromocja
  1. produkty opatrzone logotypem spółki w postaci długopisów, kalendarzy, ulotek, kubków, notesów czy broszur;

  2. produkty przekazywane w opakowaniu z logotypem spółki w postaci słodyczy, artykułów spożywczych i alkoholu.

Prezenty z kategorii pierwszej są wysyłane masowo, bardzo szerokiemu gronu odbiorców przy wielu różnych okolicznościach. 
W przypadku natomiast prezentów z kategorii drugiej, prezenty są wysyłane określonej grupie odbiorców, których wysyłka zgodnie ze stanowiskiem spółki ma również charakter masowy. W związku z powyższym wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie możliwości zaliczenia wydatków na wysyłane prezenty w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Co jest kosztem uzyskania przychodów?

W odpowiedzi na powzięte wątpliwości organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy  o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego przepisu wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, z wyłączeniem wydatków wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, stanowią koszty uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowym z osiąganymi przychodami.

Koszty reprezentacji, reklamy, marketingu

Następnie organ podatkowy wskazał na art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, zgodnie z którym za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Organ dokonał następnie analizy definicji reprezentacji oraz reklamy pod kątem możliwości zaliczenia tego typu wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Biorąc pod uwagę powyższe Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że o marketingowym charakterze danych prezentów decyduje masowy charakter takiej wysyłki, relatywnie niska cena oraz występowanie logotypu firmy. 

Drobne prezenty z logo (np. kubki, kalendarze, długopisy) rozdawane masowo, to standard biznesowy i koszt podatkowy

Organ wskazuje, że prezenty w postaci kubków, długopisów czy kalendarzy są w przestrzeni gospodarczej na tyle powszechne, że to w zasadzie ich brak można uznać za odstępstwo od przyjętego postępowania. W związku z czym, przekazywanie prezentów z kategorii pierwszej nie może zostać uznane za wydatek reprezentacyjny, a co za tym idzie - wydatki tego typu można zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wino (zwłaszcza to droższe) dla konkretnego kontrahenta to reprezentacja - nie będzie kosztem podatkowym

W zakresie prezentów z kategorii drugiej organ, pomimo przeciwnego stanowiska wnioskodawcy, stwierdził brak masowego charakteru wysyłki tego rodzaju prezentów, z uwagi na określoną i ograniczoną grupę odbiorców. To z kolei decyduje o reprezentacyjnym charakterze tego wydatku oraz braku możliwości zaliczenia danego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychodów

Istotnym jest również wskazanie przez Dyrektora KIS na antyalkoholową politykę państwa,  co m.in. decyduje o tym, że wydatki na prezenty w postaci alkoholu nie powinny być zaliczane w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Podsumowując, w przypadku przygotowywania wszelkiego rodzaju upominków dla kontrahentów, podatnik winien pamiętać o trzech głównych aspektach, które mogą decydować o możliwości zaliczenia takiego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychów.

  1. Masowy charakter wysyłki danego upominku. Co do zasady dany upominek powinien móc otrzymać każdy zainteresowany. 

  2. Występowanie logotypu firmy lub innego charakterystycznego symbolu, który będzie przesądzał o marketingowym charakterze wydatku. 

  3. Relatywnie niska ceny przekazywanych upominków, z uwagi na możliwości spełnienia charakteru reprezentacyjnego przez droższe prezenty. 

Mateusz Chrzanowski, młodszy konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA