REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na prezenty dla kontrahentów a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydatki na prezenty dla kontrahentów. Czy są kosztami uzyskania przychodów?
Wydatki na prezenty dla kontrahentów. Czy są kosztami uzyskania przychodów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki na prezenty dla kontrahentów mogą być zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodów? Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2023 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.103.2023.2.KW.

Upominki i prezenty dla kontrahentów. Czy można je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wnioskodawca jest spółką zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej spółka przekazuje swoim kontrahentom nieodpłatnie szereg różnego rodzaju upominków i prezentów. Prezenty są wręczone okolicznościowo, według uznania spółki, a ich głównym celem jest promocja i budowanie marki. 

Co do zasady wyróżnić można dwa rodzaje przekazywanych upominków:

REKLAMA

  1. produkty opatrzone logotypem spółki w postaci długopisów, kalendarzy, ulotek, kubków, notesów czy broszur;

  2. produkty przekazywane w opakowaniu z logotypem spółki w postaci słodyczy, artykułów spożywczych i alkoholu.

Prezenty z kategorii pierwszej są wysyłane masowo, bardzo szerokiemu gronu odbiorców przy wielu różnych okolicznościach. 
W przypadku natomiast prezentów z kategorii drugiej, prezenty są wysyłane określonej grupie odbiorców, których wysyłka zgodnie ze stanowiskiem spółki ma również charakter masowy. W związku z powyższym wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie możliwości zaliczenia wydatków na wysyłane prezenty w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Co jest kosztem uzyskania przychodów?

W odpowiedzi na powzięte wątpliwości organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy  o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego przepisu wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, z wyłączeniem wydatków wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, stanowią koszty uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowym z osiąganymi przychodami.

Koszty reprezentacji, reklamy, marketingu

Następnie organ podatkowy wskazał na art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, zgodnie z którym za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Organ dokonał następnie analizy definicji reprezentacji oraz reklamy pod kątem możliwości zaliczenia tego typu wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Biorąc pod uwagę powyższe Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że o marketingowym charakterze danych prezentów decyduje masowy charakter takiej wysyłki, relatywnie niska cena oraz występowanie logotypu firmy. 

Drobne prezenty z logo (np. kubki, kalendarze, długopisy) rozdawane masowo, to standard biznesowy i koszt podatkowy

Organ wskazuje, że prezenty w postaci kubków, długopisów czy kalendarzy są w przestrzeni gospodarczej na tyle powszechne, że to w zasadzie ich brak można uznać za odstępstwo od przyjętego postępowania. W związku z czym, przekazywanie prezentów z kategorii pierwszej nie może zostać uznane za wydatek reprezentacyjny, a co za tym idzie - wydatki tego typu można zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wino (zwłaszcza to droższe) dla konkretnego kontrahenta to reprezentacja - nie będzie kosztem podatkowym

REKLAMA

W zakresie prezentów z kategorii drugiej organ, pomimo przeciwnego stanowiska wnioskodawcy, stwierdził brak masowego charakteru wysyłki tego rodzaju prezentów, z uwagi na określoną i ograniczoną grupę odbiorców. To z kolei decyduje o reprezentacyjnym charakterze tego wydatku oraz braku możliwości zaliczenia danego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychodów

Istotnym jest również wskazanie przez Dyrektora KIS na antyalkoholową politykę państwa,  co m.in. decyduje o tym, że wydatki na prezenty w postaci alkoholu nie powinny być zaliczane w poczet kosztów uzyskania przychodów. 

Podsumowując, w przypadku przygotowywania wszelkiego rodzaju upominków dla kontrahentów, podatnik winien pamiętać o trzech głównych aspektach, które mogą decydować o możliwości zaliczenia takiego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychów.

  1. Masowy charakter wysyłki danego upominku. Co do zasady dany upominek powinien móc otrzymać każdy zainteresowany. 

  2. Występowanie logotypu firmy lub innego charakterystycznego symbolu, który będzie przesądzał o marketingowym charakterze wydatku. 

  3. Relatywnie niska ceny przekazywanych upominków, z uwagi na możliwości spełnienia charakteru reprezentacyjnego przez droższe prezenty. 

Mateusz Chrzanowski, młodszy konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA