REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy prezenty dla klientów mogą być uznane za reprezentację?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy prezenty dla klientów mogą być uznane za reprezentację?
Kiedy prezenty dla klientów mogą być uznane za reprezentację?

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki na prezenty wręczane w ramach usługi marketingowej realizowanej na rzecz podmiotu trzeciego mogą zostać uznane za koszt reprezentacji? Problem wyjaśnia ekspert z ECDDP Sp. z o.o.

Agencje reklamowe często nabywają w ramach realizowanych na rzecz swoich klientów usług marketingowych różnego rodzaju upominki czy prezenty. Niejednokrotnie mają one tak dalece wystawny charakter, iż gdyby były wykorzystywane do promowania samych agencji zostałyby potraktowane jako element reprezentacji, a co za tym idzie wydatki poniesione na ten cel zostałyby wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Czy jednak identyczna kwalifikacja powinna zostać zastosowana, gdy reprezentacja dotyczy w istocie nie samej agencji reklamowej, a jedynie jej klienta?

Na mocy przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT), podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione przez siebie wydatki, jeżeli służą one osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródeł. Rozważając dopuszczalność kwalifikacji określonego wydatku do kosztów podatkowych, należy przy tym mieć na uwadze wskazany przez ustawodawcę katalog kosztów, niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

REKLAMA

Autopromocja

W szczególności należy zwrócić uwagę, czy wydatki ponoszone przez agencję reklamową podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów jako koszty reprezentacji. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, kosztów podatkowych nie stanowią bowiem tzw. koszty reprezentacji, w tym zwłaszcza koszty usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, przy czym - jak wskazują obecnie organy podatkowe - celem wydatków na reprezentację jest stworzenie oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku podatnika, uwypuklenie jego profesjonalizmu oraz wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Należy wskazać, iż w przypadku usług marketingowych realizowanych na rzecz klienta ekonomiczny koszt realizacji takiej usługi w całości ponosi podmiot trzeci (zakładając, że agencja nie partycypuje w kosztach działań marketingowych).  Ponadto należy zauważyć, iż podejmowane w ramach realizacji usługi marketingowej działania nie służą budowaniu własnego wizerunku agencji w oczach potencjalnych klientów, lecz stanowią działania marketingowe na rzecz innego podmiotu. W tym zakresie wydatki są bowiem ponoszone w związku z umową marketingową z klientem i dotyczą promocji jego marki czy produktów, a nie budowaniu wizerunku agencji. Ponosząc takie wydatki, agencja nie działa w swoim imieniu, tylko w imieniu klienta. Odmienna kwalifikacja mogłaby wystąpić jedynie w przypadku, gdyby podejmowane przez agencję działania marketingowe dotyczyły również jej samej.

W konsekwencji jeśli agencja reklamowa w związku z realizacją umowy marketingowej rozpoznawałaby przychód podatkowy, a kosztem uzyskania tego przychodu byłyby wydatki ponoszone przez agencję na różnorakie działania marketingowe (np. wydatki na prezenty czy upominki), to w tym zakresie koszty tych działań należy na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kwalifikować jako koszty uzyskania przychodów agencji. Powyższą kwalifikację potwierdzają również organy podatkowe (por. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8.05.2014 r., znak IPPB5/423-155/14-2/AM).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady należy się zgodzić z ww. podejściem, jednak należy zwrócic uwagę na stanowisko orzecznictwa (wyrok WSA w Gdańsku z 29.06.2016 r. sygn. akt I SA/Gd 607/16) w którym wskazano, iż: "(...) przyjęty przez skarżącą i kontrahenta w drodze umowy cywilnoprawnej model współpracy nie może kształtować regulacji prawnych dotyczących kosztów uzyskania przychodów." W przywołanym wyroku WSA oddalił skargę wnioskodawcy potwierdzając stanowisko organów podatkowych, które wskazywały, iż "(...) w niniejszej sprawie mamy do czynienia z odrębnymi podmiotami prawnymi, odrębnymi podatnikami, zaś stopień ich współzależności ekonomicznej nie może być wyznacznikiem i decydującym motywem uznania danych wydatków za koszty uzyskania przychodów. Aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów winien być on poniesiony "w celu osiągnięcia przychodów". Tymczasem wydatki te ponoszone są w imieniu Inwestora, którego dotyczą decyzje administracyjne i wyroki sądowe i ewentualnie mogą one stanowić tylko i wyłącznie koszty uzyskania przychodu tego Inwestora.(...) Wydatki ponoszone w imieniu inwestora nie będą zatem stanowiły u Spółki kosztów uzyskania przychodów, bowiem dotyczą innego podatnika i związane mogą być z jego przychodami."

Powyższe stanowisko WSA jest tym ważniejsze, że NSA w wyroku z 6.04.2017 r. sygn. akt II FSK 3661/16 oddalił skargę kasacyjną wnioskodawcy. Obecnie brak jest jeszcze uzasadnienia wyroku, jednak oddalenie skargi kasacyjnej przez NSA stanowi poważny sygnał dla podatników, że przenoszenie na kontrahentów wydatków (zwłaszcza wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ustawy o CIT – w tym wydatków na reprezentację) w związku z realizacją umów cywilnoprawnych może być kwestionowane w kosztach uzyskania przychodów.

Tomasz Pastuszka, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA