REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dieta pudełkowa pracowników. Odlicz ją w kosztach prowadzenia firmy!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
Czy catering można wrzucić w koszty firmy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dieta pudełkowa pracowników – czy można ją rozliczyć w kosztach? Zapewnienie posiłków pracownikom jest coraz częściej spotykaną praktyką wśród pracodawców. W określonych sytuacjach stanowi nawet wymóg, nałożony na przedsiębiorcę przez ustawę. Czy zapewnienie usług cateringowych można wrzucić w koszty prowadzonej działalności gospodarczej? 

Zapewnienie posiłków dla pracowników generuje regularne koszty, które wpływają na obciążenie budżetu firmy. Wielu pracodawców zadaje sobie pytanie, czy możliwe jest wrzucenie cateringu pudełkowego w koszty uzyskania przychodu. Jak to wygląda w praktyce? 

REKLAMA

Dieta pudełkowa pracownika a koszty firmy

REKLAMA

Jak stanowi art. 15. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – kosztami uzyskania przychodów są koszty, które zostały poniesione celem uzyskania przychodów ze źródła przychodów bądź celem zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Odnosząc to do usług cateringu pudełkowego – zapewnienie pracownikom posiłków w miejscu pracy wpływa na ich efektywność. Zatem wydatki związane z cateringiem pudełkowym można uznać za koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodu przez firmę. Istnieją jednak od tej regulacji wyjątki, o których mówi m.in. art. 16 ust. 1. pkt 28, otóż za koszty uzyskania przychodu nie są uznawane koszty reprezentacji, zwłaszcza poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, także tych alkoholowych. 

Czym są koszty reprezentacji? W przeciwieństwie do kosztów uzyskania przychodu, zachowania, jak i zabezpieczenia jego źródła, koszty reprezentacji mają charakter zewnętrzny i ukierunkowane są na podmioty spoza organizacji, wobec których podejmuje się określone działania wizerunkowe, m.in. bankiet, spotkanie biznesowe. Koszty uzyskania przychodu związane są zaś bezpośrednio z organizacją pracy, która podnosi jej wydajność. 

Diety pudełkowej nie można odliczyć w kosztach, gdy pracownik jest zatrudniony na umowę inną niż umowa o pracę. Ponadto nie można odliczyć cateringu, jeżeli został zamówiony dla właściciela prowadzącego działalność jednoosobową – odstępstwem jest tutaj poczęstunek dla klienta.  

Zatem wrzucenie diety pudełkowej w koszty firmy jest możliwe pod warunkiem, że nie są to koszty reprezentacyjne przedsiębiorstwa. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Jest przeznaczona dla pracownika bądź pracowników, będących zatrudnionych w firmie na podstawie umowy o pracę. 
  • Stanowi poczęstunek dla kontrahenta (należy poprawnie udokumentować catering dietetyczny). 

Dieta pudełkowa - korzyści dla pracowników 

REKLAMA

Dieta pudełkowa to rodzaj cateringowej usługi, który polega na dostarczaniu zdrowych i zbilansowanych posiłków klientowi. Posiłki tego typu są starannie przygotowywane przez specjalistów żywienia, którzy dbają o to, aby składniki były jak najwyższej jakości i dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. 

Dieta pudełkowa stanowi idealne rozwiązanie dla pracowników, którzy nie mają czasu na przygotowanie zdrowych posiłków. Starannie przygotowane posiłki zawierają odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczów, a także witamin i składników mineralnych. Jedząc zdrowe posiłki, pracownicy czują się lepiej i co za tym idzie, są bardziej produktywni w pracy. 

Posiłek regeneracyjny - komu przysługuje

Jak była mowa powyżej, w określonych sytuacjach zapewnienie posiłku stanowi wymóg, nałożony na przedsiębiorcę przez ustawę. 

W myśl art. 232 Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych odpowiednie posiłki, jak i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Chodzi o posiłek regeneracyjny. 

W rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów zawarte są zasady wydawania posiłków, ich rodzaje i wymagania, jakie powinny spełnić.

Posiłek regeneracyjny przysługuje pracownikom wykonującym prace: 

  • związane z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 2000 kcal (8374 kJ) u mężczyzn i powyżej 1100 (4605 kJ) u kobiet;
  • związane z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, wykonywane w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura poniżej 10 stopni Celsjusza lub wskaźnik obciążenia termicznego (WBGT) wynosi powyżej 25 stopni Celsjusza;
  • związane z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, wykonywane na otwartej przestrzeni w okresie zimowym; za okres zimowy uważa się okres od 1 listopada do 31 marca;
  • pod ziemią.

Udostępnienie pracownikom posiłków profilaktycznych jest uzależnione od stopnia uciążliwości świadczonej pracy, który jest ustalany m.in. na podstawie efektywnego wydatku energetycznego oraz pracy w określonym mikroklimacie i na otwartej przestrzeni przy niskiej bądź wysokiej temperaturze otoczenia.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA