REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dieta pudełkowa pracowników. Odlicz ją w kosztach prowadzenia firmy!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
Czy catering można wrzucić w koszty firmy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dieta pudełkowa pracowników – czy można ją rozliczyć w kosztach? Zapewnienie posiłków pracownikom jest coraz częściej spotykaną praktyką wśród pracodawców. W określonych sytuacjach stanowi nawet wymóg, nałożony na przedsiębiorcę przez ustawę. Czy zapewnienie usług cateringowych można wrzucić w koszty prowadzonej działalności gospodarczej? 

Zapewnienie posiłków dla pracowników generuje regularne koszty, które wpływają na obciążenie budżetu firmy. Wielu pracodawców zadaje sobie pytanie, czy możliwe jest wrzucenie cateringu pudełkowego w koszty uzyskania przychodu. Jak to wygląda w praktyce? 

REKLAMA

Autopromocja

Dieta pudełkowa pracownika a koszty firmy

REKLAMA

Jak stanowi art. 15. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – kosztami uzyskania przychodów są koszty, które zostały poniesione celem uzyskania przychodów ze źródła przychodów bądź celem zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Odnosząc to do usług cateringu pudełkowego – zapewnienie pracownikom posiłków w miejscu pracy wpływa na ich efektywność. Zatem wydatki związane z cateringiem pudełkowym można uznać za koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodu przez firmę. Istnieją jednak od tej regulacji wyjątki, o których mówi m.in. art. 16 ust. 1. pkt 28, otóż za koszty uzyskania przychodu nie są uznawane koszty reprezentacji, zwłaszcza poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, także tych alkoholowych. 

Czym są koszty reprezentacji? W przeciwieństwie do kosztów uzyskania przychodu, zachowania, jak i zabezpieczenia jego źródła, koszty reprezentacji mają charakter zewnętrzny i ukierunkowane są na podmioty spoza organizacji, wobec których podejmuje się określone działania wizerunkowe, m.in. bankiet, spotkanie biznesowe. Koszty uzyskania przychodu związane są zaś bezpośrednio z organizacją pracy, która podnosi jej wydajność. 

Diety pudełkowej nie można odliczyć w kosztach, gdy pracownik jest zatrudniony na umowę inną niż umowa o pracę. Ponadto nie można odliczyć cateringu, jeżeli został zamówiony dla właściciela prowadzącego działalność jednoosobową – odstępstwem jest tutaj poczęstunek dla klienta.  

Zatem wrzucenie diety pudełkowej w koszty firmy jest możliwe pod warunkiem, że nie są to koszty reprezentacyjne przedsiębiorstwa. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Jest przeznaczona dla pracownika bądź pracowników, będących zatrudnionych w firmie na podstawie umowy o pracę. 
  • Stanowi poczęstunek dla kontrahenta (należy poprawnie udokumentować catering dietetyczny). 

Dieta pudełkowa - korzyści dla pracowników 

REKLAMA

Dieta pudełkowa to rodzaj cateringowej usługi, który polega na dostarczaniu zdrowych i zbilansowanych posiłków klientowi. Posiłki tego typu są starannie przygotowywane przez specjalistów żywienia, którzy dbają o to, aby składniki były jak najwyższej jakości i dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. 

Dieta pudełkowa stanowi idealne rozwiązanie dla pracowników, którzy nie mają czasu na przygotowanie zdrowych posiłków. Starannie przygotowane posiłki zawierają odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczów, a także witamin i składników mineralnych. Jedząc zdrowe posiłki, pracownicy czują się lepiej i co za tym idzie, są bardziej produktywni w pracy. 

Posiłek regeneracyjny - komu przysługuje

Jak była mowa powyżej, w określonych sytuacjach zapewnienie posiłku stanowi wymóg, nałożony na przedsiębiorcę przez ustawę. 

W myśl art. 232 Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych odpowiednie posiłki, jak i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Chodzi o posiłek regeneracyjny. 

W rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów zawarte są zasady wydawania posiłków, ich rodzaje i wymagania, jakie powinny spełnić.

Posiłek regeneracyjny przysługuje pracownikom wykonującym prace: 

  • związane z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 2000 kcal (8374 kJ) u mężczyzn i powyżej 1100 (4605 kJ) u kobiet;
  • związane z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, wykonywane w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura poniżej 10 stopni Celsjusza lub wskaźnik obciążenia termicznego (WBGT) wynosi powyżej 25 stopni Celsjusza;
  • związane z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, wykonywane na otwartej przestrzeni w okresie zimowym; za okres zimowy uważa się okres od 1 listopada do 31 marca;
  • pod ziemią.

Udostępnienie pracownikom posiłków profilaktycznych jest uzależnione od stopnia uciążliwości świadczonej pracy, który jest ustalany m.in. na podstawie efektywnego wydatku energetycznego oraz pracy w określonym mikroklimacie i na otwartej przestrzeni przy niskiej bądź wysokiej temperaturze otoczenia.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA