REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatny nocleg dla zleceniobiorcy opodatkowany PIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Kubiesa
Ekspert podatkowy
Nieodpłatny nocleg dla zleceniobiorcy opodatkowany PIT?
Nieodpłatny nocleg dla zleceniobiorcy opodatkowany PIT?

REKLAMA

REKLAMA

Od lat pojawiają się problemy z interpretacjami organów podatkowych, a także wyrokami sądów, które wielokrotnie nie przedstawiają spójnej i jednoznacznej linii interpretacyjnej w zakresie świadczeń dla pracowników czy zleceniobiorców. Jednym z problemów jest pytanie, czy zapewnienie nieodpłatnego noclegu zleceniobiorcy jest dla niego opodatkowanym PIT przychodem.

Obecnie coraz bardziej deficytowym elementem rynku są właśnie zasoby ludzkie. Z tego powodu pracodawcy muszą się solidnie nagimnastykować, aby ich pozyskać, a potem utrzymać. Aby zapewnić sobie funkcjonowanie przedsiębiorstwa ściągani są pracownicy z różnych regionów czy nawet krajów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do świadczeń które najczęściej zapewniają pracodawcy czy zleceniodawcy są noclegi dla kadr, a także ponoszenie na ich rzecz kosztów przejazdów, transportu do miejsca świadczenia pracy czy zlecenia.

Noclegi dla zleceniobiorców - czy to dodatkowy przychód?

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznaje się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Jednocześnie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawy o PIT) wskazuje, iż przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze, wartości pieniężne lub wartość otrzymanych świadczeń w  naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jednakże jak wielokrotnie podnoszono, otrzymane świadczenia, aby faktycznie można było je uznać za dodatkowy przychód powinny skutkować zwiększeniem majątku zleceniobiorcy (tj. zwiększeniem aktywów lub zmniejszeniem pasywów).

Co do zasady można byłoby zrozumieć argumentację organów podatkowych w sytuacjach, w których zleceniobiorca otrzymuje mieszkanie na własne potrzeby, w którym zamieszkuje z rodziną, w wybranym przez niego miejscu i warunkach. W takich sytuacjach wydaje się być oczywistym, że osiągałby dodatkowy przychód, ponieważ w przeciwieństwie do innych świadczeniobiorców nie ponosiłby kosztów mieszkania, kredytów etc. Jednak w sytuacji w której zleceniobiorca zamieszkuje w miejscu wskazanym przez zleceniodawcę, zakwaterowanie nie jest na jego wyłączność, i nie pełni rolę jego „naturalnego domu” ciężko się zgodzić z argumentacją organów podatkowych o dodatkowym przychodzie. Należy podkreślić, iż Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 lipca 2014 roku orzekł, iż zgodne z Konstytucją będą przepisy wskazujące definicję przychodów w ustawie o PIT rozumiane w ten sposób, że „inne nieodpłatne świadczenie” oznacza wyłącznie przysporzenie majątkowe o indywidualnie określonej wartości, otrzymane przez pracownika.

REKLAMA

Kiedy świadczenia dla zleceniobiorców mogą stanowić dodatkowy przychód w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego?

Jak wskazano w uzasadnieniu do wyroku Trybunału Konstytucyjnego, zapewnienie dodatkowych świadczeń dla zleceniobiorców może stanowić ich dodatkowy przychód na bazie art. 13 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zostały spełnione za zgodą pracownika, to jest skorzystał z nich w pełni dobrowolnie,

- zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

- korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów)

Jak stwierdził Trybunał w uzasadnieniu wyroku, kryterium wyróżnienia nieodpłatnych świadczeń stanowiącym przychód pracownika musi być obiektywna ocena, czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku. Chodzi zatem o korzyści, które pracownik otrzymuje do własnej dyspozycji, którymi może swobodnie zarządzać i rozporządzać, przeznaczając je na zaspokojenie własnych potrzeb”

A jakie jest bieżące podejście organów podatkowych i sądów do zapewnienia noclegu zleceniobiorcy?

Okazuje się jednak, że obecnie organy podatkowe prezentują podejście, iż „wartość zapewnianych zleceniobiorcom nieodpłatnie noclegów stanowi dla tychże zleceniobiorców przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT – ze źródła przychodu, jakim jest działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, od którego strona jest zobowiązana naliczać, pobierać i odprowadzać do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy”.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 17 maja 2017 roku I SA/Wr 44/17 nie zgodził się ze stanowiskiem organu i uznał, iż noclegi, które są zapewniane zleceniobiorcom nie są ponoszone w interesie zleceniobiorcy i gdyby nie konieczność wywiązania się z obowiązków wynikających z umowy– nie mieliby powodu do ponoszenia kosztu takich noclegów. Jednak wyrokiem II FSK 2724/17 z dnia 13 sierpnia 2019 roku Naczelny Sąd Administracyjny nie utrzymał stanowiska WSA i postawił tezę, iż wartość ponoszonych przez zleceniodawcę w ramach zawieranej umowy kosztów zakwaterowania oraz dowozu do miejsca wykonywania pracy stanowi dochód podlegający opodatkowaniu jako przychód z nieodpłatnych świadczeń.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Jak należy zgodnie z przepisami wycenić nieodpłatne świadczenie?

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nieodpłatne świadczenia należy wyceniać w zależności od rodzaju świadczenia i tak:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jak wskazują przepisy w przypadku kiedy zapewniamy nocleg zleceniobiorcy, przychód winniśmy ustalić w kwocie stanowiącej równowartość czynszu jaki płacimy za lokal lub też potencjalnie płacilibyśmy w przypadku jego udostępnienia.

A kiedy doliczyć czynsz do przychodu? Zgodnie z przepisami powinniśmy doliczyć dodatkowy przychód w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika tego świadczenia.

Patrycja Kubiesa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA