REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana przeznaczenia samochodu - obowiązki podatnika VAT

Zmiana przeznaczenia samochodu - obowiązki podatnika VAT
Zmiana przeznaczenia samochodu - obowiązki podatnika VAT

REKLAMA

REKLAMA

Samochód został kupiony w maju 2016 r. Właściciel podjął decyzję o zmianie przeznaczenia auta. Od listopada 2017 r. będzie wykorzystywane wyłącznie do działalności. Od których wydatków będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT? Jakich formalności należy dopełnić?

Należy złożyć VAT-26, rozpocząć prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu oraz wprowadzić procedurę, która pozwoli kontrolować wykorzystywanie samochodu wyłącznie do działalności. Prawo do odliczenia 100% VAT od wszystkich wydatków samochodowych będzie przysługiwało od dnia wskazanego w zgłoszeniu VAT-26, pod warunkiem że zostanie złożone terminowo. Jednocześnie przysługuje Państwu prawo do korekty części odliczonego VAT od zakupu samochodu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Gdy podatnik przeznaczy samochód wyłącznie do działalności, ma obowiązek dopełnić wielu formalności.

Jak wynika z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

1. Określenie zasad korzystania z samochodu

Zakładamy, że w Państwa przypadku zachodzi pierwszy przypadek. Jak wynika z omawianych regulacji, w firmie muszą zostać określone zasady korzystania z tych samochodów. Jednocześnie musi być również wprowadzony system kontroli wykorzystania samochodu. NSA w wyroku z 10 maja 2017 r. (sygn. akt I FSK 2283/15) podkreślił:

Odczytując ten przepis [art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT – przyp. red.] pamiętać jednak należy, że niezależnie od regulacji w nim zawartej, podstawowym wymogiem do skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z wydatkami na pojazdy samochodowe wciąż pozostaje fakt używania samochodów jedynie do celów działalności gospodarczej, a nie wprowadzenie zasad korzystania z tych samochodów.

Zdaniem organów podatkowych i sądów parkowanie samochodu pod domem pracownika wyklucza uznanie, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności. Jest to dopuszczalne tylko wtedy, gdy wynika ze specyfiki prowadzonej działalności. W cytowanym wyroku NSA czytamy:

(…) co do zasady wykorzystywanie samochodu do dojazdów do pracy wyklucza uznanie go za używany jedynie do celów działalności gospodarczej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy charakter prowadzonej działalności wymusza na pracodawcy zapewnienie nieodpłatnego transportu dla pracowników, usługa przewozu może być traktowana jako związana z prowadzoną działalnością.

Nawet wynajem samochodów pracownikowi nie powoduje, że możemy uznać go za wykorzystywany wyłącznie do działalności. W wyroku NSA z 11 kwietnia 2017 r. (sygn. akt I FSK 1721/15) czytamy:

W sytuacji gdy w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity w Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) nie jest działalnością gospodarczą podatnika przekazanie samochodów przedsiębiorstwa do osobistego użytku jego pracowników, takie udostępnienie ich – w tym także odpłatne – wyklucza zastosowanie art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy wymagającego, aby pojazd samochodowy wykorzystywany był wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Zmieniając zasady korzystania z samochodu, należy wprowadzić nowy regulamin w firmie. Jak czytamy w wyroku WSA w Poznaniu z 23 lutego 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 898/15):

Zdaniem sądu z przedstawionego opisu sprawy wynika jednak, że spółka podjęła działania zmierzające do wyeliminowania możliwości używania samochodu na potrzeby inne niż związane z prowadzoną działalnością gospodarczą potwierdzające brak wykorzystania pojazdu do użytku prywatnego pracownika. Okoliczności te to m.in. przyjęcie nowego regulaminu korzystania z samochodów osobowych, w którym zobowiąże pracowników do użycia samochodów wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą.

W regulaminie powinien być opisany system użytkowania i zabezpieczeń pozwalających na kontrolę użycia samochodu przez pracowników. W regulaminie należy m.in:

  • ustalić zasady użytkowania (pobierania i zdawania samochodu),
  • określić obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (kto i w jakim terminie),
  • ustalić zasady potwierdzenia wpisów w ewidencji.

Regulamin może określać również sankcje za niewywiązywanie się z tych obowiązków.

Do kontroli wykorzystania samochodu może służyć system GPS, ale brak tego systemu nie wyklucza możliwości odliczania 100% VAT.

2. Złożenie zgłoszenia VAT-26

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie siedmiu dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT). W części C formularza VAT-26 w kolumnie „g” należy wpisać datę, kiedy został poniesiony pierwszy wydatek związany z samochodem, od którego chcemy odliczyć pełny VAT. Od tej daty mamy siedem dni na złożenie VAT-26.

REKLAMA

Spółka zamierza od listopada 2017 r. wykorzystywać samochód wyłącznie do działalności. 2 listopada 2017 r. samochód był zatankowany. Jeśli od tego wydatku spółka chce odliczyć pełny VAT, musi złożyć VAT-26 najpóźniej 9 listopada 2017 r.

W przypadku niezłożenia w terminie informacji VAT-26 uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

3. Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu

Zasadniczo podatnicy wykorzystujący samochody wyłącznie do działalności mają obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Nie dotyczy to wskazanych przez ustawodawcę samochodów oraz przypadków, gdy samochody te są przeznaczone wyłącznie do sprzedaży lub na wynajem. Taka sytuacja nie zachodzi w Państwa przypadku.

Ewidencja musi być prowadzona od pierwszego wydatku wskazanego w VAT-26. W art. 86a ust. 7 ustawy zostały określone obowiązkowe dane, jakie muszą się w niej znaleźć. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. Może być prowadzona nawet w formie raportu z systemu GPS, gdy spełnia on wszystkie warunki określone w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT.

Przykład wzoru ewidencji przebiegu pojazdu

Dane przedsiębiorcy (podatnika):

………………………………..

………………………………..

NIP ………………………

EWIDENCJA PRZEBIEGU POJAZDU

za miesiąc/kwartał: …………………..

Numer rejestracyjny pojazdu samochodowego:

Dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji:

Stan licznika przebiegu pojazdu na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji: ………..

Kolejny numer wpisu

Data wyjazdu

Cel wyjazdu

Opis trasy (skąd – dokąd)

Liczba przejechanych kilometrów

Imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

Należy pamiętać, że zdaniem organów podatkowych cel wyjazdu powinien być podany w sposób szczegółowy, tj. ze wskazaniem adresów wyjazdu.

W omawianym przypadku istnieje również możliwość odzyskania części VAT od zakupu samochodu, gdyż odliczyli Państwo tylko 50% podatku naliczonego. Taką możliwość daje art. 90b ustawy o VAT. Wynika z niego, że jeśli w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nabyto pojazd samochodowy, w odniesieniu do którego odliczono 50% VAT naliczonego, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, to podatnik jest uprawniony do korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu tego pojazdu. 60-miesięczny okres korekty dotyczy samochodów zaliczanych do środków trwałych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł. Zakładamy, że taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku. Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia samochodu, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Spółka kupiła samochód w maju 2016 r. o wartości netto 50 000 zł, VAT – 11 500 zł. Samochód był wykorzystywany do celów mieszanych, dlatego spółka odliczyła 5750 zł. Od listopada 2017 r. samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności, więc w deklaracji za listopad spółka może dokonać korekty. Do końca okresu korekty zostały 42 miesiące, dlatego spółka może powiększyć VAT naliczony o kwotę 4025 zł (5750 zł x 42/60). Korektę wykazuje w poz. 47 deklaracji VAT-7.

Gdy kolejny raz zostanie zmienione przeznaczenie samochodu na cel mieszany, będą Państwo zobowiązani do korekty zmniejszającej VAT, gdy nie minie okres korekty.

Podstawa prawna

Marcin Jasiński, Ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA