| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Działalność gospodarcza > Podpis elektroniczny pod kilometrówką

Podpis elektroniczny pod kilometrówką

Minister Finansów uważa, że pod kilometrówką (ewidencją przebiegu pojazdu) można zamieścić podpis składany w formie elektronicznej, złożony z imienia i nazwiska przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej (np. pracownika), umieszczany automatycznie na ewidencji po uprzednim użyciu stosownego, zindywidualizowanego hasła/loginu. Jeżeli taki podpis umożliwia jednoznaczne wskazanie jego autora, to można uznać go za „podpis podatnika”, o którym mowa w art. 16 ust. 5 ustawy o CIT. W takiej sytuacji nie ma, zdaniem Ministra, konieczności składania tradycyjnego, odręcznego podpisu lub posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Problem ten został podniesiony w zapytaniu poselskim nr 7555 z 8 czerwca 2018 r. Zadano w nim następujące pytania:
Czy podpis przedsiębiorcy w elektronicznym systemie zatwierdzania ewidencji przebiegu pojazdu wystarczy, aby był on zgodny z prawem?
Czy jest wymagany podpis własnoręczny bądź kwalifikowany podpis elektroniczny?

Minister Finansów odpowiedział na te pytania w piśmie z 5 lipca 2018 r.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Ewidencja przebiegu pojazdu (kilometrówka) – dowodem poniesienia kosztów dot. samochodów osobowych nienależących do składników majątku podatnika

Minister przypomniał, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036), zwanej dalej „ustawą o CIT”, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.

Podatnik podatku dochodowego od osób prawnych ma obowiązek (zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT) udokumentowania poniesienia kosztów w sposób zgodny z rzeczywistością, prawem podatkowym i bilansowym oraz niebudzący wątpliwości. Koszty te powinny wynikać z prawidłowo prowadzonej ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami (chodzi tu głównie o ustawę o rachunkowości), w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Sposób prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu – w przypadku wykorzystywania samochodów osobowych nienależących do składników majątku podatnika – został szczegółowo określony w art. 16 ust. 5 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, przebieg pojazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 30 i 51, powinien być, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu, potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca.

Ewidencja przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówka) powinna zawierać co najmniej następujące dane:
- nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu,
- numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,
- kolejny numer wpisu,
- datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd),
- liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,
- stawkę za jeden kilometr przebiegu,
- kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz

- podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.

W razie braku kilometrówki, wydatki z tytułu używania samochodów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Podpis pod kilometrówką

Minister wskazał przy tej okazji, że pojęcie „podpisu elektronicznego” może oznaczać różne rodzaje podpisów i niektóre przepisy podatkowe wyraźnie precyzują o jaki podpis elektroniczny chodzi.

Przykładowo w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2017 r. poz. 1802), wskazano pięć rodzajów podpisu elektronicznego, którym mogą być opatrywane deklaracje podatkowe i podania:

1. kwalifikowany podpis elektroniczny;
2. podpis elektroniczny użytkownika na portalu podatkowym zapewniający autentyczność deklaracji i podań, jeżeli są przesyłane przez ten portal podatkowy,
3. podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy certyfikatu celnego,
4. podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP, jeżeli deklaracje i podania są przesyłane przez portal podatkowy, albo
5. inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań.

Minister Finansów poinformował, że przepis art. 16 ust. 5 ustawy o CIT nie precyzuje wymogów podpisu pod kilometrówką. W szczególności przepisy nie wymagają, by pod ewidencją przebiegu pojazdu musiał być złożony określony podpis elektroniczny.

Tym niemniej ustawa o CIT zawiera nakaz prowadzenia przez podatników ewidencji rachunkowej zgodnie przede wszystkim zasadami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Księgi rachunkowe prowadzone na podstawie ustawy o rachunkowości są jednocześnie księgami podatkowymi w rozumieniu art. 193 § 1 Ordynacji podatkowej. Minister przypomniał, że o uznaniu danego wydatku za koszt podatkowy (podobnie jak o uznaniu danego przysporzenia za przychód podatkowy) decydują wyłącznie przepisy prawa podatkowego. Co jednak nie zwalnia podatnika CIT z prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami rachunkowości w tym także z zasadami (polityką) rachunkowości (o której mowa w art. 10 ustawy o rachunkowości) przyjętą u danego podatnika.

Taka polityka rachunkowości może np.precyzować sposoby podpisywania dokumentów księgowych w danej firmie - i (przykładowo) wymagać używania konkretnej formy podpisu elektronicznego w pewnych przypadkach.

Zdaniem Ministra Finansów jeżeli zgodnie z zasadami (polityką) rachunkowości, dany podatnik dokona wyboru i będzie stosować jako podpis elektroniczny powszechnie znaną kombinację login + hasło, pozwalającą na identyfikację osoby podatnika (osoby upoważnionej przez podatnika), wówczas taki podpis należy uznać za spełniający postanowienia art. 16 ust. 5 ustawy o CIT. Podpis elektroniczny składany w takiej formie zawiera bowiem dane elektroniczne, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby go składającej. W takiej sytuacji nie ma konieczności składania tradycyjnego, odręcznego podpisu lub posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Z upoważnienia Ministra Finansów odpowiedzi na zapytanie poselskie udzielił Paweł Cybulski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »