REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?
Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Pierwotny termin wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur minął na początku lipca. Z raportu WEBCON[1] wynika, że 20 proc. firm w Polsce już połączyło swój system finansowo-księgowy z KSeF, a co czwarta zaczęła do tego przygotowania. Korzystanie z nowej platformy do elektronicznej obsługi faktur zacznie być obowiązkowe w lutym 2026 roku. Jakie są konsekwencje dla firm, które rozpoczęły integrację swoich systemów z KSeF, ma opóźnienie wejścia w życie elektronicznego fakturowania?

REKLAMA

Autopromocja

Z badania wynika, że mikroprzedsiębiorstwa są w najmniejszym stopniu przygotowane do wejścia w życie nowych regulacji. Tylko 9 proc. z nich połączyło już swój system finansowo-księgowy z KSeF. Większe firmy radzą sobie lepiej – 49 proc. przedsiębiorstw zatrudniających ponad 250 pracowników oraz 55 proc. firm średniej wielkości, liczących od 51 do 250 zatrudnionych, już połączyło swoje systemy finansowo-księgowe z KSeF lub jest w trakcie przygotowań do tego. W kontekście branż – najsłabiej do obowiązku wystawiania e-faktur przygotowane są firmy z sektora publicznego, branży budowlanej, IT i handlu. Z kolei firmy produkcyjne, logistyczne i usługowe najczęściej deklarują gotowość do wprowadzenia KSeF.

Dotychczasowe przygotowania do KSeF, firmom będzie im łatwiej zintegrować się z systemem

Przedsiębiorstwa, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obowiązku e-fakturowania, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do elektronicznego obiegu faktur do kolejnych zmian. To w dużej mierze zależy od przyszłych przepisów prawnych, zarówno polskich, jak i europejskich, których ostateczny kształt trudno jest w tym momencie przewidzieć. 

– KSeF miał wejść w życie w 2024 roku. Część firm przygotowała się już do wdrożenia odpowiednich rozwiązań pod kątem analitycznym, organizacyjnym, a nawet technologicznym. W tym momencie nie wiemy jeszcze, czy system będzie funkcjonował w ten sam sposób, jak zapowiadano. Możemy jednak mieć pewność, że dotychczas wykonana praca to duży krok naprzód i na pewno nie pójdzie na marne. Firmy, które uporządkowały swoje wewnętrzne procesy oraz wdrożyły systemy do obiegu faktur kosztowych, zapewniły sobie przewagę nad firmami, które nie podjęły jeszcze żadnych działań. Na pewno będzie im łatwiej zintegrować się z KSeF po jego wdrożeniu – tłumaczy Anna Puka, Dyrektorka Działu Pre-sales Consulting w WEBCON.

Przepisy o Krajowym Systemie e-Faktur związane są z ogólnymi regulacjami europejskimi o e-fakturowaniu. Poszczególne kraje wdrażają odrębne systemy, aby wyjść naprzeciw przepisom, należy więc brać pod uwagę różne scenariusze wystawiania i odbierania FV w przypadku międzynarodowych transakcji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Integracja z Krajowym Systemem e-Faktur to przyspieszenie wystawiania faktur i szybszy zwrot podatku VAT

Krajowy System e-Faktur wprowadza jednolity wzór faktur oraz wymóg wystawiania faktur elektronicznych dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. Dzięki temu proces związany z ich obiegiem będzie płynniejszy, bardziej transparentny i możliwy do audytowania. Dla przedsiębiorców wdrożenie KSeF oznacza też między innymi przyspieszenie automatyzacji procesu wystawiania i przesyłania faktur, a także szybszy zwrot podatku VAT. 

– Przesunięcie terminu wdrożenia KSeF było konieczne i dobrze, że tak się stało. Audyt wykazał, że przygotowywany system prawdopodobnie nie był gotowy na obsługę tak dużej liczby faktur, co mogłoby poskutkować problemami z płynnością jego funkcjonowania. Ponadto, dopracowania wymagały kwestie związane z bezpieczeństwem danych i obsługą załączników. Na plus należy ocenić podanie nowej, konkretnej daty wejścia KSeF w życie. Im dłużej temat byłby odsuwany w czasie, tym mniejsza mogłaby być mobilizacja w biznesie, aby szykować się do zmian – komentuje Anna Puka. – Krajowy System e-Faktur jawi się jako przykry obowiązek, tymczasem jest dla firm szansą na wprowadzenie usprawnień w obsłudze dokumentów księgowych – usprawni ich procesowanie i ujednolici je dla wszystkich podmiotów . Przede wszystkim jednak zmobilizuje firmy do uporządkowania wewnętrznych procesów księgowych i przeprowadzenia niezbędnej dziś cyfryzacji – dodaje ekspertka.

Mimo że korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe od 2026 roku, to już od 2025 firmy mogą dobrowolnie obsługiwać dokumenty na tej platformie. Niestety, niewiele z nich o tym wie. Wobec czego potrzebna jest szeroka kampania informacyjna, aby przedsiębiorcy mieli dostęp do wiedzy na temat mających wejść w życie regulacji, sposobu działania systemu oraz nowych możliwości, jakie on przyniesie.

[1] Wszystkie przytoczone w tekście statystyki pochodzą z dokumentu “Raport 2024: Czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” firmy WEBCON. Link do raportu: https://webcon.com/pl/raport-czy-polskie-firmy-sa-gotowe-na-ksef/.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA